FANDOM

Znikacz (ang. Snidget) — niezwykle rzadki ptak. Ten okrąglutki, o bardzo długim, wąskim dziobie i błyszczących, przypominających kamienie szlachetne oczach ptak, potrafił niezwykle szybko latać, a dzięki obrotowym stawom skrzydełek z niespotykaną szybkością i zręcznością zmieniał kierunek lotu. Pióra i oczy złotego znikacza były tak wysoko cenione, że swego czasu groziło mu wyginięcie z powodu polowań. Niebezpieczeństwo zauważono w porę i gatunek został otoczony ochroną, której najważniejszym krokiem było zastąpienie w quidditchu złotego znikacza złotym zniczem.

Złoty znikacz dostał kategorię XXXX nie dlatego, że jest niebezpieczny, ale z powodu wysokich kar, które grożą za złapanie go lub skrzywdzenie.

Klasyfikacja Ministerstwa Magii: XXXX

Historia znikaczy Edytuj

Od początku XII ulubioną rozrywką czarodziejów i czarownic było polowanie na znikacze. Dzisiaj gatunek chroniony, niegdyś występował powszechnie w całej północnej Europie, chociaż mugole rzadko go widywali (ze względu na jego szybkość i zdolność ukrywania się). Małe rozmiary znikacza połączone z jego wyjątkową zwinnością w powietrzu i zdolnością wyprowadzania drapieżników w pole sprawiły, że był bardzo trudnym łupem. Ten, kto złapał znikacza okrywał się powszechną sławą. Podczas takich polowań znikacz najczęściej ginie, trafiony zaklęciem lub najzwyczajniej zmiażdżony ręką myśliwego.

Łowy na znikacze odbywały się najczęściej w ciągu dnia, co dawało mugolom wyjątkową sposobność obserwowania czarodziejów i czarownic latających na miotłach. Istniejąca wówczas Rada Czarodziejów nie była jednak w stanie ograniczyć popularności tego sportu. Wydaje się zresztą, że nie widziała w tym nic złego.

W 1269 roku podczas meczu quidditcha, przewodniczący rady, Barberus Bragge, ogłosił, iż ten kto złapie ptaszka w czasie gry, otrzyma sto pięćdziesiąt galeonów (co odpowiada dzisiaj kwocie około miliona). Gracze z zapałem próbowali schwytać zwierzątko, podczas gdy zebrani wokół pola gry czarodzieje nie pozwalali mu uciec, odpychając go zaklęciami. Modeście Rabnott cudem udało się go ocalić, co przypłaciła grzywną wysokości dziesięciu galeonów.

Od tamtego meczu jeden gracz w każdej drużynie, zwany łowcą miał za zadanie schwytać złotego ptaka. Śmierć znikacza kończyła mecz, a drużyna łowcy otrzymywała sto pięćdziesiąt punktów, na pamiątkę nagrody pieniężnej oferowanej przez Bragge'a. Zwyczajem stało się także to, iż publiczność na meczach posługując się zaklęciami odpychającymi nie pozwała uciec ptaszkowi.

W połowie następnego stulecia złotych znikaczy było już tak mało, że Rada Czarodziejów uczyniła je gatunkiem chronionym, zabraniając tym samym zarówno zabijania ich, jak i wykorzystywania w quidditchu. W Somerset utworzono Rezerwat Znikaczy imienia Modesty Rabnott. Zaczęto również poszukiwać zamiennika owego ptaka, który mógłby go zastąpić podczas meczów tejże dyscypliny. Udało się tego dokonać, a złoty znicz (początkowo snitch; którego wynalezienie przypisuje się Bowmanowi Wrightowi) zastąpił znikacze w rozgrywkach.

Występowanie Edytuj

Snidget slideshow

Przypisy

Magiczne stworzenia według klasyfikacji Ministerstwa Magii

X ChorbotekGumochłon

Więcej z Fandomu

Losowa wiki