Wikia

Harry Potter Wiki

Zgredek

Komentarze11
4336stron na
tej wiki
Zgredek
Zgredek
Informacje biograficzne
Data urodzenia 27 czerwca
Data śmierci marzec 1998
Tytuł(y) skrzat domowy
Wygląd zewnętrzny
Płeć Mężczyzna
Kolor oczu zielone
Rodzina
Rodzina Rodzina Malfoy
Pozostałe informacje
Przynależność Rodzina Malfoy, Hogwart

Zgredek (ang. Dobby, ur. 27 czerwca) skrzat domowy oraz wieloletni służący w Dworze Malfoyów. W 1992 roku Zgredek został podstępem uwolniony przez Harry'ego Pottera, był jednym z niewielu wolnych skrzatów.

BiografiaEdytuj

Wczesne życie

Pierwszym Panem Zgredka był bezduszny czarodziej czystej krwi- Lucjusz Malfoy, zajmujący wysokie stanowisko w Ministerstwie Magii. Mieszkający w okazałym dworze Malfoyowie, jako rodzina czarodziejów czystej krwi, przychylna Lordowi Voldemortowi (jak okazuje się później, Lucjusz Malfoy był śmierciożercą), traktowali Zgredka jako osobnika niższej kategorii. Skrzat, zmuszony do okazywania posłuszeństwa swojemu panu, sam sobie wyznaczał dotkliwe kary za najmniejsze przewinienia.

1992Edytuj

Jeszcze nigdy żaden czarodziej nie zaprosił Zgredka, żeby usiadł... jak równy z równym...
—Zgredek z pierwszą wizytą u Harry'ego.[źródło]

Dobby2

Zgredek służył rodowi Malfoyów, co nie powstrzymało go przed ostrzeżeniem Harry'ego Pottera w 1992 roku o czyhającym na niego niebezpieczeństwie: zjawił się na Privet Drive 4. Harry, nie zważając na jego ostrzeżenia, postanowił wyjechać do Hogwartu 1. września. Zgredek za wszelką cenę (nawet za cenę zdrowia Harry'ego) usiłował zapobiec pojawieniu sie młodego czarodzieja w szkole. Na dworcu King's Cross zamknął przejście na peron 9 i 3/4, uniemożliwiając Harry'emu i Ronowi podróż pociągiem Hogwart Express. Chłopcom udało się jednak dotrzeć do Hogwartu latającym Fordem Anglią (należącym do ojca Rona), dlatego też Zgredek, na pierwszym meczu Quidditcha Gryfonów ze Ślizgonami, zaczarował jeden z tłuczków tak, aby "ścigał" tylko Harry'ego. Skrzat miał nadzieję, że chłopiec zostanie poważnie ranny i, skutkiem tego, odesłany na Privet Drive, co miało zapewnić mu bezpieczeństwo.

Po wypadku  - Harry, w wyniku zderzenia z tłuczkiem oraz kolejnych zdarzeń, stracił wszystkie kości w prawej ręce - Zgredek odwiedził Harry'ego w skrzydle szpitalnym. Podczas rozmowy skrzat nieopatrznie udzielił chłopcu informacji na temat Komnaty Tajemnic, która została ponownie otwarta w 1992 roku. 30 maja 1992 roku został uwolniony dzięki fortelowi zastosowanym przez Pottera.  Po wygranej walce z bazyliszkiem i zniszczeniu dziennika Toma Riddle'a, Harry wpadł na pomysł uwolnienia Zgredka spod władzy Lucjusza Malfoya. Ściągnął swoją granatową skarpetkę i włożył w nią dziennik, oddając go następnie przebywającemu obecnie w Hogwarcie Lucjuszowi Malfoyowi (któremu towarzyszył skrzat). Ten z obrzydzeniem ściągnął skarpetkę z dziennika i odrzucił, a stojący obok Zgredek złapał ją. W myśl zasady, że podarowanie skrzatowi domowemu choćby najmniejszej części ubioru, czyni go wolnym, Zgredek stał się jednym w niewielu wolnych skrzatów.

1994 - 1995Edytuj

Zgar

W pokoju Harrego

Po uwolnieniu Zgredek długo nie mógł znaleźć pracy, bowiem żądał za nią zapłaty, a jest to sprzeczne z obyczajami przedstawicieli jego gatunku. W końcu znalazł posadę w Hogwarcie, otrzymując jednego galeona tygodniowo. W zamku spotkał również Mrużkę, skrzatkę przymusowo uwolnioną przez Bartemiusza Croucha. Mrużka, z rozpaczy po zwolnieniu ze służby u ukochanego pana, popadła w alkoholizm, wzbudzając odrazę wśród pozostałych skrzatów domowych służących w Hogwarcie. Jedynie Zgredek okazwywał jej współczucie, często ukrywając pijaną skrzatkę w Pokoju Życzeń.

Podczas Turnieju Trójmagicznego zdobył  dla Harry'ego skrzeloziele i tym samym umożliwił mu wykonanie drugiego zadania (w filmie pomaga Harry'emu Neville Longbottom). Harry odwdzięczył się, kupując skrzatowi kolorowe skapretki.

1995 - 1996Edytuj

Zgredek

W 1995 roku oddał Harry'emu Hedwigę, którą uleczyła Profesor Grubby Plank. Na święta Bożego Narodzenia w Pokoju Życzeń zawiesił bombki z napisem: „Harrych świąt”. To on ostrzegł Gwardie Dumbledore'a przed profesor Umbridge :

Harry Potter Co się stało, Zgredku?
Zgredek Harry Potter... ona... ona...
Harry Potter Kim jest "ona", Zgredku? Umbridge? Co z nią? Zgredku... czy ona nie dowiedziała się o tym... o nas... o GD? Idzie tutaj?
Zgredek Tak, Harry Potter, tak!

— Zgredek informuje Harry'ego o wykryciu GD

W roku 1996, wspólnie ze Stworkiem, domowym skrzatem, śledził Draco Malfoya na prośbę Harry'ego Pottera, dostarczając mu cennych informacji. Zbierał również wszystkie czapeczki i inne ubrania, które Hermiona robiła na drutach i zostawaiła w Pokoju Wspólnym, mając nadzieję, że w ten sposób uwolni skrzaty domowe służące w Hogwarcie. Zgredek jako jedyny sprzątał Pokój Wspólny Gryfonów, ponieważ inne skrzaty poczuły się urażone gestem panny Granger. 

1997 - 1998Edytuj

Harry Potter i Insygnia Śmierci - Śmierć Zgredka - PL04:41

Harry Potter i Insygnia Śmierci - Śmierć Zgredka - PL

Zgredek  w 1997 roku został wysłany przez Aberfortha Dumbledore'a do piwnicy Dworu Malfoyów, gdzie na pomoc oczekiwali Harry Potter, Ron Weasley, Luna Lovegood, Dean Thomas, pan Ollivander oraz goblin Gryfek. W  tym czasie Hermiona była torturowana przez Bellatrix Lestrange. Zgredek deportował się z piwnicy do Muszelki (domu Billa i Fleur Weasleyów), zabierając ze sobą Lunę, Gryfka, Deana i Ollivandera.  Gdy wrócił po resztę przyjaciół, trafił w sam środek walki rozgrywającej się w salonie dworu Malfoyów. Zrzucając kryształowy żyrandol, przechylił szalę zwycięstwa na stronę Harry'ego, Rona i Hermiony, umożliwiając im ucieczkę. Podczas teleportacji łącznej do Muszelki, w Zgredka trafił srebrny nóż, rzucony w ostatniej chwili przez Bellatrix. Rana okazała się śmiertelna. Umierając, skrzat wypowiedział dwa słowa: "Harry Potter". Aby oddać Zgredkowi cześć, Harry bez użycia czarów wykopał dla skrzata grób przy chatce Billa i Fleur. Na grobie wyryty został napis: Tu spoczywa Zgredek, wolny skrzat.

OpisEdytuj

Zgredek.szpital

Zgredek odwiedza Harry'ego w skrzydle szpitalnym.

Zgredek od początku wielbił Harry'ego Pottera. Był w stanie ponieść każdą karę, by móc go zadowolić lub w czymś pomóc. Pierwsze, jak i ostatnie słowa, wypowiedziane przez niego, to imię i nazwisko Wybrańca: Harry... Potter....

Na święta podarował Harry'emu skarpetki. Podczas służby u Malfoyów jedynym ubraniem Zgredka była zniszczona poszewka na poduszkę - jak sam przyznał, była to oznaka jego zniewolenia.  Jako wolny skrzat dał upust swojej fantazji, dobierając najbardziej kolorowe stroje. Ulubioną częścią garderoby Zgredka były skarpetki, których nigdy nie dobierał do pary. Zbierał wyroby na drutach, które Hermiona Granger dziergała dla skrzatów domowych w trakcie swojego szóstego roku w Hogwarcie i zakładał je wszystkie na siebie, co nadawało mu groteskowy wygląd.

Zgredek miał długi nos, duże uszy i wielkie, zielone oczy.

Do Harry'ego zawsze zwracał się Harry Potter, sir.

Za kulisamiEdytuj

Zgredek hishe
  • Zgredek jest zrobiony komputerowo przez autorów filmów o Harrym Potterze. W siódmej części serii Daniel Radcliffe, grający Harry'ego musiał mówić do piłki;
  • Postać skrzata pojawiła się w filmiku Jak Harry Potter powinien się skończyć umieszczonym w serwisie Youtube. We wspomnieniach głównego bohatera była scena, w której Harry trzyma martwe ciało Zgredka.

CiekawostkiEdytuj

  • W filmie i książce Belatrix rzuciła nożem w Zgredka a w grze Lego Harry Potter przygniotło go wiele przedmiotów, mebli itp.
  • W filmie "Harry Potter i Komnata Tajemnic", gdy Harry uwolnił Zgredka, Lucjusz próbował go zaatakować klątwa Avada Kedavra, jednak Zgredek przerwał zaklęcie i obezwładnił Malfoy'a.

Podobieństwo do Prezydenta Rosji, Vladimira Putina Edytuj

Zaraz po ukazaniu się filmu 'Harry Potter i Komnata Tajemnic' padły oskarżenia, że postać Zgredka jest łudząco podobna do Prezydenta Rosji. Sam Prezydent Rosji uchylił się od komentarza.

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Zgredek

  • Zgredek

    3 wiadomości
    • Masz rację, poprawiłam błąd. Następnym razem jak coś takiego zauważysz to po prostu popraw :)
    • No bo nie ma to jak mówić do piłki, nie? ;D

Więcej od Wikii

Losowa wiki