FANDOM

Lumos

Zaklęcie Lumos

Zaklęcie (ang. Spell) — inkantacja, która pozwala na użycie magicznej siły do wykonywania rzeczy, których zwykli ludzie nie potrafią pojąć. Przykładem może być lewitacja różnych obiektów, wywoływanie ognia lub rzucanie uroków na drugą osobę. Niektóre zaklęcia są czasem bardzo przydatne do wykonywania różnych codziennych czynności.

Użycie zaklęcia Edytuj

Zaklęcia są najbardziej efektowne, kiedy inkantacja jest wypowiadana w towarzystwie różdżki, chociaż mogą być również wykonywane bez niej. Odpowiednio wykwalifikowani czarodzieje, tacy jak Albus Dumbledore, Severus SnapeRemus Lupin czy Lord Voldemort, nie potrzebują różdżek do rzucania czarów.

Studenci szóstego roku w Hogwarcie są również uczeni niewerbalnych zaklęć. Chociaż możliwe jest przyswojenie ich sobie wcześniej, jak uczyniła np. Hermiona Granger.

Niektórych zaklęć nie wystarczy tylko wypowiedzieć, trzeba też czasem wykorzystać wyobraźnię, aby się udały (np. Riddikulus).

Bardzo ważne, aby zaklęcie wypowiedziane było wyraźnie. Nawet niewielka pomyłka w postaci jednej litery może spowodować zupełnie inne zastosowanie zaklęcia. Przekonał się o tym między innymi Baruffio, który (według relacji prof. Flitwicka) po wypowiedzeniu źle spółgłoski wylądował z bawołem na piersi).

Podział na kategorie Edytuj

Zaklęcia są często przydzielane do różnych kategorii, takich jak: transfiguracja, klątwy, uroki, przeciwuroki, przekleństwa i przeciwprzekleństwa.

Inkantacje Edytuj

Inkantacje większości zaklęć pochodzą z języka łacińskiego (np. Accio), ale występują również od języka angielskiego (jak Obliviate).

Występowanie Edytuj

Zobacz także Edytuj