Fandom

Harry Potter Wiki

Zachariasz Smith

7086stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze3 Udostępnij
Pamiętasz tego idiotę z Hufflepuffu, który był w GD? Cały czas wypytywał o to, co stało się w Ministerstwie, w końcu tak mnie wkurzył że rzuciłam w niego klątwą – kiedy przyszedł Slughorn, myślałam, że dostanę szlaban, ale on stwierdził, że była to naprawdę niezła klątwa i zaprosił mnie na lunch... dziwne, prawda?
— Ginny opowiada Harry'emu, jak dostała się do Klubu Ślimaka[źródło]

Zachariasz Smith (ur. 1979/1981 r.) — czarodziej nieznanego statusu krwi, który uczęszczał w latach 19911998 lub 19921999 do Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Został przydzielony do Hufflepuffu. Należał on do Gwardii Dumbledore'a, z początku wyrażający się o niej niepochlebnie. Zachariasz był dosyć szczupłym i wysokim nastolatkiem o jasnych włosach i zadartym nosie. Gra na pozycji ścigającego w drużynie Puchonów. W 1996 roku przejął miejsce Lee Jordana (komentatora quidditcha).

Biografia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Zachariasz urodził się najwcześniej w 1979, a najpóźniej w 1981 roku w rodzinie czystej krwi lub półkrwi w Wielkiej Brytanii lub Irlandii.

W Hogwarcie Edytuj

Zachariasz rozpoczął naukę w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie 1 września 1991 lub 1992 roku. Podczas ceremonii przydziału trafił do Hufflepuffu. Nie był jednak przedstawiany jak typowy Puchon: samolubny i tchórzliwy.

Jeśli zaczął naukę w 1991 roku dzielił dormitorium z Ernie Macmillanem, Justynem Finch-Fletchleyem oraz Wayne Hopkins[1].

1995/1996 Edytuj

Zachariasz Smith został reprezentantem swojego domu w szkolnych rozgrywkach quidditcha. Grał na pozycji ścigającego.

Zachariasz niedługo po rozpoczęciu roku szkolnego podsłuchał rozmowę, w której Hermiona Granger rozmawiała z Ernie Macmillanem i Hanną Abbott na temat GD. Smith był bardzo zaciekawiony i zdecydował się przyjść na spotkanie organizacyjne Gwardii w Gospodzie pod Świńskim Łbem podczas jednego z sobotnich wypadów do Hogsmeade. Na spotkaniu Zachariasz zwrócił na siebie uwagę zaczepnymi komentarza pod adresem Harry'ego i samej organizacji. Interesowały go między innymi dowody na powrót Voldemorta, a także chciał usłyszeć szczegóły na temat morderstwa Cedrika Diggory'ego. Wyglądało na to, jakby przyszedł na spotkanie zaspokoić swoją ciekawość, a nie stawić oporu reżimowi Umbridge. Podważał kompetencje Harry'ego w udzielaniu lekcji samoobrony, a także negował jego magiczne umiejętności. Zdobył tym niechęć do jego osoby ze strony nie tylko Harry'ego, ale także np. Freda i George'a Weasleyów, którzy ucinali zaczepne komentarza Smitha. Ostatecznie Zachariasz podpisał się na liście członków, chociaż uczynił to jako ostatni i zrobił to raczej niechętnie[2].

Smith na spotkaniu.jpg

Zachariasz, Michael Corner i Ginny Weasley na spotkaniu organizacyjnym GD

Na pierwszym spotkaniu Gwardia Dumbledore'a przyjęła nazwę i oficjalnie uchwaliła Harry'ego za swojego przywódcę. Grupa rozpoczęła ćwiczenie zaklęcia Expelliarmus. Zachariasz wyraził swoją dezaprobatę wobec ćwiczenia tak podstawowego czaru, jednakże Harry odpowiedział mu, że właśnie to zaklęcie uchroniło przed Voldemortem, kiedy ostatnio się z nim spotkał. Zachariasz znów zdecydował się zostać jednak na spotkaniu i próbował ćwiczyć z Anthonym Goldsteinem. Przeszkadzali mu jednak bracia Weasleyowie, którzy stali kilka metrów za jego plecami i na zmianę rzucali zaklęcia rozbrajające, w ten sposób, że Smith ich nie widział i nie wiedział co się z nim dzieje[3]. Na ostatnim spotkaniu GD przed świętami, Smith marudził, że się nic nowego nie nauczą, ponieważ Harry uznał, że najlepiej będzie, jeśli przećwiczą, to co już dotąd zrobili[4]. Już po świętach, Zachariasz wygłosił złośliwy komentarz na temat prywatnych lekcji Harry'ego ze Snape'em. Stwierdził, że chłopak musi być naprawdę kiepski z eliksirów, bo Snape zwykle nie udziela korków[5].

Smith na GD.jpg

Zachariasz na spotkaniu GD

Niedługo później, Zachariasz brał udział w meczu quidditcha z Gryfonami. Grał na pozycji ścigającego. Reprezentanci Gryffindoru prezentowali wyjątkowo mierny poziom. Andrew Kirke spadł z miotły na widok rozpędzonego Smitha z kaflem, kiedy ten zmierzał w jego stronę. Puchoni wygrali, jednak tylko 10 punktami, ponieważ Ginny, grająca jako szukający złapała znicza dla lwów.[6]

Dalsze życie Zachariasza w tym roku szkolnym nie jest znane. Wiadomo jednak, że Puchoni nie zdobyli Pucharu Quidditcha, którego w końcu wywalczył Gryffindor. GD natomiast została zdemaskowana, a Smith był z pewnością był przesłuchiwany z użyciem Veritaserum jak reszta członków.

1996/1997 Edytuj

Zachariasz w pociągu do Hogwartu 1 września 1996 roku męczył Ginny Weasley pytaniami o wydarzenia, które miały miejsce w Ministerstwie Magii w poprzednim roku szkolnym. Dziewczyna szybko zirytowała się natarczywością, zwłaszcza, że nie miała ochoty opowiadać tej historii ciekawskiemu Puchonowi i rzuciła na niego Upiorogacka. Wtedy zjawił się Horacy Slughorn – Ginny sądziła, że dostanie szlaban, a nauczyciel zaprosił ją na spotkanie Klubu Ślimaka[7].

Smith w grze.png

Smith w grze

Zachariasz Smith w 1996 roku przejął stanowisko komentatora szkolnych rozgrywek meczów quidditcha. Podczas meczu Slytherinu z Gryffindorem, wypowiedzi Smitha na temat Gryfonów były sarkastyczne i złośliwe do tego stopnia, że chwilę po zakończeniu meczu Ginny Weasley wleciała w jego stanowisko z pełną prędkością ku uciesze uradowanych pokaźnym zwycięstwem Gryfonów. Ginny tłumaczyła się, że „za późno wyhamowała”, a Smith powoli zbierał się znad ruiny podestu dla komentatorów[8].

W kolejnym meczu przeciwko Gryfonom zagrał na pozycji ścigającego. Stanowisko komentatorskie przejęła na ten czas Luna Lovegood. Dziewczyna informuje wtedy widownię, że Zachariasz ma schorzenie zwane „choróbskiem przegrywającego”, bo nie udawało mu się utrzymać kafla dłużej niż trzy sekundy. Puchoni grali nieźle i wygrali mecz, po tym, jak Cormac McLaggen uderzył pałką Harry'ego Pottera i wyeliminował własnego szukającego z gry[9].

Zachariasz Smith nie został na pogrzebie Albusa Dumbledore'a. Jego wyniosły ojciec odebrał go osobiście z Hogwartu na krótko przed tym wydarzeniem[10].

1997/1998 Edytuj

W tym roku Zachariasz także uczęszczał do Hogwartu. W czasie Bitwy o Hogwart nie poczuł się do członkostwa w GD i ustawił się w kolejce do ewakuacji, przepychając się nawet przed pierwszaków[11].

Wygląd Edytuj

Zachariasz opisany był jako wysoki i chudy blondyn z zadartym nosem.

Osobowość Edytuj

Osobowość Zachariasza Smitha przedstawiona jest najprościej mówiąc negatywnie. Główni bohaterowie nie znosili go za złośliwe, kąśliwe uwagi, jakie Zachariasz lubił wygłaszać na spotkaniach Gwardii Dumbledore'a. Był jedyną osobą w grupie, która narzekała na zajęcia i samo to, że Smith na nie uczęszczał wydaje się dziwnym przejawem hipokryzji tego czarodzieja. Z jednej strony Zachariasz nie lubił Harry'ego, dopiekał mu m.in. złośliwościami o korepetycjach z eliksirów, ale nie zrezygnował z GD, prawdopodobnie przez nadmierną ciekawość, która nim władała i to ona zmusiła go do przyjścia na spotkanie organizacyjne. Swoją postawą Zachariasz denerwował innych – w 1996 roku oberwał nawet od Ginny upiorogackiem za natarczywe pytania o wydarzenia w Ministerstwie. Gryfoni mieli też prawo nie darzyć go sympatią za stronniczy komentarz meczu quidditcha z udziału Gryffindoru w dalszej części tego roku. Także w 1997 roku nie wziął udział w pogrzebie Dumbledore'a, a w 1998 uciekł z Hogwartu, nie walcząc w bitwie, czym absolutnie zaprzeczył idei GD, do której należał. Podsumowując, bazując na informacjach z książek, Zachariasz rysuje się jako czarodziej o bardzo przykrym i złośliwym charakterem, hipokryta, nielubiany przez Gryfonów, ale przypuszczalnie także przez innych ludzi z jego otoczenia.

Etymologia Edytuj

Zachariasz to imię męskie pochodzenia biblijnego. Wywodzi się od hebrajskiego słowa זְכַרְיָה (zecharja) znaczącego „Jahwe pamięta”.

Za kulisami Edytuj

  • Zachariasza Smitha w filmie Harry Potter i Zakon Feniksa gra Nick Shirm. Postać Zachariasza wydaje się być przyjemniejsza niż w książce, ale być może dlatego, że odgrywa w filmie dużo mniejszą rolę.
  • Postać Smitha została pominięta w filmie Harry Potter i Książę Półkrwi. Występuje natomiast epizodycznie w Harry Potter i Insygnia Śmierci: część druga, gdzie jest widziany podczas Bitwy o Hogwart w momencie, w którym Voldemort niesie „ciało” Harry'ego. W przeciwieństwie do książki, w wersji filmowej Smith najwidoczniej został w szkole, a nie uciekł.
  • Zachariasz wystąpił w grze Harry Potter i Zakon Feniksa. Miał też własne zadanie, które Harry musiał wykonać, aby Smith miał czas przyjść do Pokoju Życzeń na spotkania Gwardii Dumbledore'a. Zachariasz stał w bibliotece i szukał pomocy w pracy domowej: potrzebował książki o potworach (którą Harry musiał znaleźć w innym miejscu biblioteki), buteleczki z eliksirem ze skrzydła szpitalnego, a także informacji, kiedy umarł Sir Nicholas de Mimsy−Porpington. O to ostatnie trzeba było spytać samego ducha, co jednak nie było takie trudne, ponieważ pojawiał się on przy Harrym zaraz po rozpoczęciu zadania od Smitha.
  • Zachariasz Smith może być spokrewniony z Chefsibą Smith, która była zaś w prostej linii potomkinią Helgi Hufflepuff. Wyjaśniałoby to w jaki sposób Zachariasz bez cech lojalności i życzliwości charakterystycznych dla domu Hufflepuffu, się tam jednak dostał. Możliwe też, że został tam przydzielony „z automatu” jako niepasujący do żadnego innego domu.

Występowanie Edytuj

Przypisy

Poprzednik
Cedrik Diggory
Kapitan Puchonów w Quidditchu
1995–
Następca
nieznany

Poprzednik
Lee Jordan
Komentator Quidditcha
1996
Następca
Luna Lovegood

Członkowie Gwardii Dumbledore'a

Głowa gwardii Harry Potter
Członkowie Hanna Abbott · Katie Bell · Susan Bones · Terry Boot · Lavender Brown · Luca Caruso · Cho Chang · Michael Corner · Colin Creevey · Dennis Creevey · Marietta Edgecombe · Justin Finch-Fletchley · Seamus Finnigan · Anthony Goldstein · Hermiona Granger · Angelina Johnson · Lee Jordan · Neville Longbottom · Luna Lovegood · Ernest Macmillan · Padma Patil · Parvati Patil · Harry Potter · Zachariasz Smith · Alicja Spinnet · Dean Thomas · Alice Tolipan · Fred Weasley · George Weasley · Ginny Weasley · Ron Weasley · Nigel Wolpert

Pozycje quidditcha w Hogwarcie

Kapitanowie Astrix A. · Filemina A. · Angelina B. · Oona B. · Concepta · David Hamblin · Natalie Holkham · Stephen Gould · Ashley Sanders · Hamish Frater · Richard Carter · James Potter · Charlie Weasley · Oliver Wood · Angelina Johnson · Harry Potter · Cedrik Diggory · Roger Davies · Winky Crockett · Neil Lament · Andrew Snowyowl · Jo King · Rufus Winickus · Jody Jacknife · Stuart Craggy · Steve Laughalot · Emma Vanity · Lucinda Talkalot · Marcus Flint · Graham Montague · Urquhart · Katie Rayknolls · Vicky Bishopper · Robin Higgy · Mark Sommertime · Russell Lucky · Dan Darker · Jess Lafington · Kris Kolumbiko · David Makehay · Mark Overcliff · Isobel McGonagall
Ścigający Alicja Spinnet · Angelina Johnson · Dean Thomas · Demelza Robins · Ginny Weasley · Katie Bell · Cadwallader · Heidi Macavoy · Malcolm Preece · Zachariasz Smith · Tamsin Applebee · Bradley · Chambers · Jeremy Stretton · Randolph Burrow · Roger Davies · Eekins · Jarrett · Marcus Flint · Adrian Pucey · Kasjusz Warrington · Graham Montague · Urquhart · Vaisey · Blaise Zabini · Niezidentyfikowany ścigający Gryffindoru I · Niezidentyfikowany ścigający Gryffindoru II · Niezidentyfikowany ścigający Gryffindoru III
Pałkarze Andrew Kirke · Fred Weasley · George Weasley · Jack Sloper · Jimmy Peakes · Ritchie Coote · Anthony Rickett · Maxine O'Flaherty · Michael McManus · Duncan Inglebee · Jason Samuels · Niezidentyfikowany pałkarz Slytherinu I · Niezidentyfikowany pałkarz Slytherinu II · Gregory Goyle · Lucjan Bole · Peregrine Derrick · Vincent Crabbe · Dobbin
Szukający James Potter · Charlie Weasley · Ginny Weasley · Harry Potter · Niezidentyfikowany szukający Gryffindoru · Niezidentyfikowany szukający Hufflepuffu · Cedric Diggory · Summerby · Niezidentyfikowany szukający Ravenclawu · Niezidentyfikowany zastępca szukającego Ravenclawu · Cho Chang · Gilderoy Lockhart · Draco Malfoy · Harper · Regulus Black · Terence Higgs
Obrońcy Cormac McLaggen · Oliver Wood · Ron Weasley · Geoffrey Hooper · Herbert Fleet · Grant Page · Miles Bletchley · Niezidentyfikowany obrońca Slytherinu · Kevin Bletchley
Nieznane pozycje Minerwa McGonagall · M. G. McGonagall · R. King · Vicky Bishopper · Robin Higgy · Katie Rayknolls
Prawdopodobni gracze Abigail Nicola · Alexander William · Alexis Marie · Amber Noel · Brandon Angel · Christian Alexander · Ella Jo · Emily Taylor · Erica J. · Ethan Gerard · Fay Dunbar · Gianna Marie · Haley Dakota · Jackson Sheppard · Jada Angela · Jennifer Dawn · Owen Anthony · Phelan Noel · Remy Olivier · Richard Sky · Riley Frazer · Ryan Henry · Tanner Van Burm · Timothy Justin · Trev Mallory · Trinity Lynn · Sage Kelleen

Więcej z Fandomu

Losowa wiki