Fandom

Harry Potter Wiki

Złoty Znicz

Przekierowano z Złoty znicz

7128stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarz1 Udostępnij
Snitch.jpeg

Znicz

Złoty Znicz (ang. Golden Snitch) — złota kula wielkości orzecha włoskiego obdarzona maleńkimi, srebrnymi skrzydełkami poruszającymi się ruchem obrotowym. Przez swój mały rozmiar i szybkość jest bardzo trudna do złapania. Znicze posiadają pamięć cielesną, oznacza to, że zostały zaczarowane w taki sposób by zawsze rozpoznawały tego, kto dotknął je pierwszy, na wypadek dyskusyjnego chwytu. Piłeczka nie ma kontaktu z gołą skórą przed uwolnieniem, nawet jego twórca zawsze nosi rękawiczki. Tą cechę można wykorzystać do przechowywania w zniczu małego przedmiotu tak jak w przypadku podarowania Harry'emu Potterowi w testamencie przez Albusa Dumbledore'a znicza złapanego podczas swojego pierwszego meczu quidditcha.

Historia Edytuj

Od początku XII wieku czarodzieje pasjonowali się polowaniem na znikacza - małego ptaszka, który dziś jest chroniony ale w tamtych czasach występował powszechnie w północnej Europie. Mugole rzadko go widywali, ponieważ znikacz był bardzo szybki i potrafił doskonale się ukrywać. Był trudnym łupem, a ten kto go złapał zyskiwał powszechne uznanie. Niestety zdarzało się, że znikacz ulegał zmiażdżeniu w rękach łowcy, dlatego polowanie na znikacza było godne potępienia. Dodatkowo takie łowy odbywały się w biały dzień, przez co mugole mogli zobaczyć czarodziejów latających na miotłach. Ówczesna Rada Czarodziejów nie była w stanie ograniczyć tego pięknego sportu. Polowanie na znikacza połączono z quidditchem, który też wyglądał inaczej niż dziś. Przyjął się zwyczaj, że jeden zawodnik drużyny miał za zadanie schwytanie ptaszka. Śmierć znikacza kończyła mecz. W połowie następnego stulecia ptaszków było tak mało, że Rada Czarodziejów uczyniła znikacze gatunkiem chronionym, zabraniając używania ich w quidditchu. Rozpoczęto gorączkowe poszukiwania czegoś, co zastąpiłoby znikacza. Bowman Wright z Doliny Godryka, wytrawny zaklinacz metali, wynalazł złotego znicza. Stworzył piłeczkę naśladującą zachowanie i cechy znikacza. Wynalazek był wielkości orzecha włoskiego i ważył dokładnie tyle ile ptaszek. Jego skrzydełka poruszały się ruchem obrotowym, co pozwalało piłeczce na błyskawiczną zmianę kierunku lotu z szybkością i precyzja znikacza. Narodziła się gra, którą dzisiaj nazywamy quidditchem.

Zastosowanie Edytuj

H.P.Snitch.jpg

Pierwszy mecz Harry'ego

Złoty znicz jest wykorzystywany w najpopularniejszej grze czarodziejów - Quidditchu od 1269 roku. Został zaczarowany tak, aby zawsze pozostawał w obrębie pola gry. Jest najważniejszą ze wszystkich czterech kul, a złapanie go jest zadaniem Szukającego. Zapewnia to jego drużynie aż sto pięćdziesiąt punktów, co zwykle przesądza o wyniku meczu. Obecna liczba punktów za złapanie złotego znicza odnosi się do nagrody Barberusa Braggea - 150 galeonów (obecnie 5 milionów galeonów) - jaką zamierzał wypłacić temu, kto złapie znikacza(małego ptaszka - inspiracji obecnego złotego znicza). Właśnie z powodu ilości punktów towarzyszącym złapaniu znicza, szukający są tak często faulowani. Mecz quidditcha kończy się z chwilą schwytania znicza, dlatego może to trwać bardzo długo - rekord wynosi prawie trzy miesiące, podczas tego meczu trzeba było wprowadzać zastępców, żeby gracze mogli się trochę przespać. Dotknięcie znicza przez innego zawodnika jest uznawane za faul tzw. "spalenie znicza".

Znani szukający Edytuj

Etymologia Edytuj

500px-DH1 Golden Snitch 'I Open at the Close'.jpg

Nazwa "Znicz" pochodzi od ang. snitch. Polska nazwa to fonetyczne zapożyczenie z angielskiego, jednak tam w języku potocznym znaczy coś zupełnie innego, a mianowicie "ukraść coś chyłkiem", "zwędzić", a także "donosiciel", "kapuś" (gwara przestępcza) albo "człowiek, który potrafi zmyślać różne rzeczy" (gwara uczniowska).

- tłumacz Andrzej Polkowski, źródło HP i Kamień Filozoficzny.

Występowanie Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki