Fandom

Harry Potter Wiki

Corban Yaxley

Przekierowano z Yaxley

7086stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze9 Udostępnij
Oszczędź nam tych jęków – warknął Yaxley. – Bachory szlam nie wzbudzają w nas współczucia.
— Yaxley na przesłuchaniu pani Cattermole

Corban Yaxley[2]— czarodziej czystej krwi, który został jednym z najbardziej zasłużonych śmierciożerców. Szpieg Voldemorta w Ministerstwie Magii, rywal Snape'a i przyjaciel Dołohowa. Był świadkiem zabicia Albusa Dumbledore'a przez Severusa Snape'a. Brał udział w Bitwie o Hogwart.

BiografiaEdytuj

Wczesne życieEdytuj

Yaxley uczęszczał do Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie, został też przydzielony do Slytherinu, a szkołę ukończył z dobrymi ocenami. Później przyłączył się do śmierciożerców.

Służba Voldemortowi do roku 1981Edytuj

Yaxley był jednym z pierwszych zwolenników Lorda Voldemorta. Być może brał udział w zamordowaniu Marleny McKinnon. Gdy Voldemort zaginął, tak jak wielu innych śmierciożerców wyrzekł się swojego pana, pod pretekstem, że był kontrolowany zaklęciem Imperius i tym sposobem uniknął wtrącenia do Azkabanu. Po odrodzeniu Voldemorta, Yaxley powrócił w jego szeregi i wziął udział w drugiej wojnie czarodziejów.

Bitwa w Departamencie TajemnicEdytuj

Yaxley pracował wtedy w Ministerstwie i prawdopodobnie zdążył tylko na sam koniec, aby się przekonać wraz z Knotem, że Voldemort powrócił. Później dołączył do śmierciożerców po raz drugi.

Atak na LondynEdytuj

Yaxley prawdopodobnie był jednym ze śmierciożerców (i popleczników Voldemorta), którzy zniszczyli most Millenium Bridge i porwali Garricka Ollivandera oraz Floriana Fortescue. Zrobił to razem z wilkołakiem Fenrirem Greybackiem i kilkoma innymi niezidentyfikowanymi śmierciożercami.

Bitwa na Wieży Astronomicznej i dalsza działalność przestępczaEdytuj

Dark Mark Over Hogwarts.JPG

Bitwa na Wieży Astronomicznej

W czerwcu 1997, wraz z grupą śmierciożerców uczestniczył w ataku na Hogwart. Udało im się powstrzymać Aurorów, chroniących szkoły i dostać się do wieży astronomicznej. Na miejscu zastali Draco Malfoya, próbującego zabić Dumbledore'a. Fenrir Greyback stracił cierpliwość, bo chłopak się wahał, więc postanowił osobiście dokończyć zadanie, ale Yaxley go powstrzymał, by spełniła się wola Voldemorta. Jednak gdy pojawił się Snape, Yaxley stanął mu na drodze, do zabicia dyrektora. Śmierciożercy podczas ucieczki byli śledzeni przez Harry'ego Pottera, który ogłuszył Yaxleya zaklęciem. Prawdopodobnie został znaleziony przez ministerstwo i na krótko osadzony w Azkabanie. Jednak potem Voldemort przejął Ministerstwo i Yaxley, wraz z innymi śmierciożercami został wypuszczony. Kilka tygodni później Yaxleyowi udaje się rzucić na Piusa Thickesse zaklęcie Imperius i wyciągnąć od Aurora Johna Dawlisha informacje na temat przeniesienia Harry'ego Pottera. Dawlish wyjawił mu, że to odbędzie się w dniu siedemnastych urodzin Pottera. Yaxley pospieszył przekazać to śmierciożercom.

 Zebranie w Dworze MalfoyówEdytuj

Yaxley później brał udział w Spotkaniu śmierciożerców w dworze Malfoyów. Gdy obecny tam Snape przekazał Voldemortowi datę przeniesienia Harry'ego, (według mistrza eliksirów odbędzie się to w sobotę, cztery dni przed urodzinami Harry'ego), Yaxley zaprzeczył i opowiedział wersję Dawlisha. Jednak Severus wyjaśnił, że auror został podstawiony
Llp.jpg

Zebranie śmierciożerców w Dworze Malfoya

przez Zakon Feniksa, aby ich zmylić. Później Yaxley opowiedział o tym, że z wielkim trudem udało mu się rzucić zaklęcie Imperius na Piusa Thicknesse'a. Później Voldemort opowiedział im o innych ważnych sprawach. Yaxley był również świadkiem zabójstwa Charity Burbage.

Przejęcie Ministerstwa przez śmierciożercówEdytuj

Dnia 1 sierpnia Minister Magii Rufus Scrimgeour zostaje zamordowany, a jego stanowisko obejmuje Pius Thicknesse , śmierciożerca kontrolowany klątwą Imperius , co równoznaczne jest z przejęciem władzy w Ministerstwie przez Voldemorta. Później Yaxley dostaje stanowisko szefa Departamentu Przestrzegania Prawa Czarodziejów, jako że wcześniejszy człowiek obejmujący to stanowisko, właśnie Pius Thicknesse, został Ministrem.

​Przesłuchanie pani CattermoleEdytuj

Cattermole, gdyby to moją żonę oskarżono o bycie mugolaczką, a Szef Departamentu Przestrzegania Prawa czarodziejów zlecił mi zadanie, na twoim miejscu zabrałbym się do roboty.
— Yaxley do Rona przebranego za Reginalda Cattermole'a na odmowę Rona co do usunięcia deszczu z biura Yaxleya.

Gdy Ron, Harry i Hermiona przebrali się za Mafaldę Hopkirk, Alberta Runcorna i Rega Cattermole'a aby ukraść Dolores Umbridge Medalion Salazara Slytherina  Yaxley podszedł do Rona (przebranego za Rega) i rozkazał mu, aby ten usunął deszcz z gabinetu
Nev.jpg

Przesłuchanie Mary Cattermole

śmierciożercy. Ron odpowiedział mu, żeby użył parasola, na co Yaxley odpowiedział, że gdyby to jego żona była oskarżona o bycie mugolaczką, a taki ważny urzędnik jak on zlecił mu zadanie, on by się zabrał do roboty. Potem poszedł sobie i na odchodnym rzucił, żeby Ron (Reg) na przyszłość wybierał sobie inne żony, nie szlamy. Był obecny na przesłuchaniu pani Cattermole, gdzie został oszołomiony przez Hermionę podszywającą się pod Mafaldę Hopkirk. Potem jednak wyzwolił się spod czaru i zaczął ścigać Harry'ego i Hermionę. Potem dołączył do nich Ron. Gdy Harry, Hermiona i Ron się deportowali udało mu się złapać Hermionę za rękę i trafił z nimi na Grimmauld Place 12, ale trio uciekło mu ponowną deportacją, przy okazji został uderzony przez Hermionę zaklęciem Relashio, jednak udało mu się spowodować rozszczepienie się Rona. Prawdopodobnie trafił na Stworka, który porządnie go obłożył patelnią.

Bitwa o HogwartEdytuj

Podczas Bitwy o Hogwart Yaxley wraz z Dołohowem przeszukiwali Zakazany Las, aby znaleźć Pottera. Nie wiedzieli że Harry był ukryty pod peleryną-niewidką i nieświadomie doprowadzili go na polanę, gdzie czekał na niego Voldemort. Potter ujawnił się i dał się zabić Czarnemu Panu, co wywołało radość wśród, zgromadzonych tam śmierciożerców. Yaxley wrócił wraz ze śmierciożercami i Voldemortem do Hogwartu, gdzie ponownie wybuchła bitwa,  w której został pokonany przez George'a Weasleya i Lee Jordana. Oszołomiony, nie mógł zobaczyć upadku swojego pana.

​Dalsze życieEdytuj

Jeśli przeżył Bitwę prawdopodobnie został wtrącony do Azkabanu.

​RelacjeEdytuj

​Z VoldemortemEdytuj

...lf.jpg

Lord Voldemort

Relacje śmierciożercy z Voldemortem nigdy nie były bardzo napięte albo bardzo łagodne, Voldemort traktował Yaxleya jak zwykłego swojego poplecznika, jednak ten dostarczył Czarnemu Panu ważne informacje oraz pomógł mu przejąć Ministerstwo Magii. W nagrodę dostał wysoką posadę. W 1997 na jego polecenie skonfundował aurora Dawlisha, a potem według jego ideologii skazywał mugolaków. W takim razie można wywnioskować, że bezwzględnie słuchał się Voldemorta a wierzenia jego i Czarnego Pana pokrywały się.

Z Dolores UmbridgeEdytuj

...jdlores.jpg

Dolores Umbridge

Yaxley był w stosunkowo dobrych stosunkach z Umbridge, bo oboje zajmowali wysokie stanowisko w Ministerstwie Magii. Oboje też byli członkami Komisji Rejestracji Mugolaków, w 1997 razem skazali Mary Cattermole. Jednak Yaxley był śmierciożercą, a Dolores nie.

 Z Piusem Thicknesse'emEdytuj

[[Pius Thicknesse|
....jer.jpg

Pius Thicknesse

Pius Thicknesse]] był zwykłą marionetką kontrolowaną Imperiusem, a więc musiał (oczywiście bez wiedzy ludności) być kontrolowany przez Yaxleya. W tym przypadku stosunki musiały być dobre. Przez Thicknesse'a Yaxley kontrolował Ministerstwo.

Z mugolami i mugolakamiEdytuj

Tak jak wszyscy inni śmierciożercy, Yaxley nienawidził mugoli i mugolaków, jednak ponieważ był ważnym urzędnikiem, mógł ich też skazywać. Przez to tylko pogorszył stosunki między tymi grupami społecznymi a nim. Jednym ze skazanych przez niego mugolaków jest Mary Cattermole.

​Z Antoninem DołohowemEdytuj

...k.jpg

Antonin Dołohow

Dołohow i Yaxley byli najlepszymi przyjaciółmi, razem wybierali się na misje, razem patrolowali Zakazany Las w poszukiwaniu Pottera.

Z innymi śmierciożercamiEdytuj

Ze śmierciożercami utrzymywał dobre stosunki, był najlepszym przyjacielem Dołohowa. Jednak Snape stanowił wyjątek – Yaxley i Mistrz Eliksirów rywalizowali ze sobą o względy Voldemorta. Jednak Yaxley nie miał przy Snapie żadnych szans.

Z podwładnymiEdytuj

Według filmu i domysłów Yaxley traktował swoich pracowników jak niewolników. Jednak nikt nie miał odwagi mu się przeciwstawić, ponieważ zajmował wysoki urząd.

WyglądEdytuj

Yaxley miał jasne blond włosy, które często związywał. Był dość wysoki, często miał nieprzyjemny wyraz twarzy. Często też chodził wyprostowany z rękami za plecami.

CharakterEdytuj

Podobnie jak pozostali śmierciożercy, miał obsesję na punkcie czystości krwi. Bez wahania skazywał wszystkich mugolaków i półkrwi, mimo że tym drugim Voldemort pozwalał żyć. Był osoba dumną i ambitną. Zawsze starał się jak najbardziej upodobać swojemu panu i pozostałym śmierciożercom. Zawsze trzymał się rozkazów, pokazał to na wieży astronomicznej, gdzie nie pozwolił Greybackowi zabić Dumbledore'a. Podczas jego kadencji w Departamencie Przestrzegania Prawa bardzo podkreślał swoją pozycję, ignorował, lub szantażował pracowników na niższym stanowisku. Potrafił jednak okazać szacunek innym czarodziejom, dla których czystość krwi jest równie ważna. Podobnie jak Lucjusz Malfoy uważał się za lepszego od innych.

GaleriaEdytuj

CiekawostkiEdytuj

  • W filmowej adaptacji Księcia Półkrwi Yaxleya zagrał Johnpaul Castrianni, lecz usunięto sceny z jego udziałem. Ostatecznie śmierciożercę zagrał w Insygniach Śmierci Peter Mullan, natomiast Johnpaul Castrianni jedynie nieznanego z nazwiska śmierciożercę.
  • W grze Harry Potter i Książę Półkrwi Yaxley pojawił się, podczas gdy Harry walczył z zamaskowanym śmierciożercą.
  • Nie jest do końca jasne czy Yaxley zginął. W książce czytamy: Zobaczył [Harry] Yaxleya powalonego na posadzkę przez George'a i Lee Jordana, (...)" Prawdopodobnie został jedynie oszołomiony i zesłany do Azkabanu.
  • Na podstawie filmowej rozmowy Yaxleya z panem Cattermole (Ronem Weasleyem) można przypuszczać, że miał on żonę – czarownicę czystej krwi. Jeżeli Yaxleyowie mieli dzieci, były one prawdopodobnie dużo starsze od Harry'ego Pottera, ponieważ nie było żadnej wzmianki na ich temat ani w książce, ani w filmie.
  • W wyciętej scenie z filmu ,,Harry Potter i Insygnia Śmierci cz. 1" Yaxley odwiedza pusty dom Grangerów.

WystępowanieEdytuj

Yaxley 4.png

Przypisy

  1. Śmierciożercy nie posiadali patronusów.
  2. Short Stories from Hogwarts of Power, Politics and Pesky Poltergeists - Rozdział 3
  3. Możliwe, że Yaxley to jeden z zamaskowanych Śmierciożerców, którzy wyszli z Szafki zniknięć. Choć mówi się, że to Alecto lub Amycus Carrow, prawdopodobne jest, że to jednak Yaxley.
  4. Zamaskowany Yaxley pojawia się na wieży astronomicznej.
Poprzednik
Pius Thicknesse
Szef Departamentu Przestrzegania Prawa
31 sierpnia 1997–2 maja 1998
Następca
Nieznany

Rodziny czystej krwi

Rodzina Blishwick Jimbo Blishwick
Rodzina Brown Lavender Brown
Rodzina Bulstrode Violetta Bulstrode
Rodzina Burke Herbert Burke
Rodzina Crabbe Irma CrabbeCrabbe SrVincent Crabbe
Rodzina Flint Ursula BlackMarcus Flint
Rodzina Gamp Hesper Gamp
Rodzina Gaunt Marvolo GauntMorfin GauntMeropa Gaunt
Rodzina Greengrass Asteria GreengrassDafne Greengrass
Rodzina Lestrange Radolphus LestrangeLeta LestrangeRudolf LestrangeRabastan Lestrange
Rodzina Macmillan Melania MacmillanErnie Macmillan
Rodzina Max Ella Max
Rodzina Meliflua Araminta Meliflua
Rodzina Potter Charlus PotterJames Potter
Rodzina Rosier Druella BlackRosierEvan Rosier
Rodzina Selwyn Selwyn
Rodzina Slytherin Salazar Slytherin
Rodzina Weasleyów Septimus WeasleyBill WeasleyCharlie WeasleyPercy WeasleyFred WeasleyGeorge WeasleyRon Weasley Ginny WeasleyArtur Weasley
Rodzina Yaxley Lysandra YaxleyYaxley
Rodzina Multon Folison Multon
Rodzina Zabini Blaise Zabini

Śmierciożercy i ich poplecznicy

Przywódca Lord Voldemort
Stworzenia Nagini · Golgomat · Olbrzymy · Dementorzy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki