FANDOM

Ronaldowi Biliusowi Weasleyowi pozostawiam mój wygaszacz, dzieło moich rąk w nadziei, że wspomni mnie gdy go użyje.
— Testament Dumbledore'a[źródło]

Wygaszacz (ang. Deluminator) — urządzenie powodujące zgaszenie różnych źródeł światła w pobliżu. Należał do Dumbledore'a, był to jego wynalazek. Rufus Scrimgeour czytając testament Albusa Dumbledore'a mówi: „pozostawiam mój wygaszacz, dzieło moich rąk”. Gdy Dumbledore zmarł, przepisał wygaszacz Ronowi. Pomogło to mu w odnalezieniu przyjaciół.

Znane sposoby i przykłady użyciaEdytuj

  • Po raz pierwszy pojawił się w pierwszej części, gdy Albus przybył na Privet Drive 4, aby oddać Harry'ego do domu wuja i ciotki. Dumbledore wyłączył z jego pomocą światła lamp, wzdłuż całej ulicy.
  • W piątym tomie Alastor Moody pożycza wygaszacz, w celu bezpiecznego wejścia do kwatery Zakonu Feniksa.
  • Ron Weasley używa go w londyńskiej kawiarence przy Tottenham Court Road (zostają w niej znalezieni przez 3 śmierciożerców, z którymi tam walczą) żeby zgasić światła, gdy Hermiona będzie modyfikowała pamięć dwóm śmierciożercom.
  • Ron wielokrotnie bawi się wygaszaczem w domu przy Grimmauld Place 12 (sierpień-wrzesień 1997 roku), włączając i wyłączając światło, czym doprowadza - czytającą wtedy książki - Hermionę do szału.
  • Ron użył wygaszacza, gdy razem z Harrym został wtrącony do ciemnych lochów domu Malfoy'ów (Harry Potter i Insygnia Śmierci). Usłyszeli głos Luny i Ron wyzwolił z wygaszacza światło, które zawisło nad sufitem - w pomieszczeniu nie było żadnej lampy. Gdy przyszedł po nich Peter Pettigrew, Harry nakazał Ronowi pozostawić światło, aby oślepić wchodzącego śmierciożercę i ułatwić im jego obezwładnienie.
  • Ron użył wygaszacza, by znaleźć Harry'ego i Hermionę. Potrafił wskazać mu aktualne miejsce przebywania jego przyjaciół, gdy ukrywali się w rożnych odludnych miejscach. Dlatego mógł pomóc Harry'emu, gdy ten topił się w sadzawce - zobaczył przyjaciela jak szedł za patronusem łani i wskoczył do jeziora.
    Dumbledore - wygaszacz

    Użycie wygaszacza przez Dumbledore'a

Ciekawostki Edytuj

  • W Harrym Potterze i Insygniach Śmierci, Ron, po odnalezieniu swych przyjaciół, odkrył inną funkcję wygaszacza: Słyszał dochodzący z niego głos Hermiony powtarzającej jego imię i coś o naprawieniu różdżki (Hermiona wypowiedziała imię Rona, gdy mówiła o naprawieniu złamanej różdżki Harry'ego).
  • Wygaszacz potrafił wypuszczać świetlistą niebieską kulę, która wchodziła w jego pierś i podpowiadała mu miejsce, gdzie znajdują się osoby najbliższe jego sercu: Hermiona- jego dziewczyna i Harry- najlepszy przyjaciel. Dzięki temu potrafił przenieść do miejsca, gdzie oni przebywali. Ta nieznana wcześniej funkcja wygaszacza, odpowiada jednej z sentencji, którą Dumbledore wypisał na grobie swej matki i tragicznie zmarłej siostry: Gdzie skarb wasz, tam serce wasze.
  • w Harry'm Potterze i Kamieniu Filozoficznym wygaszacz działał tylko na jedno źródło światła, w Insygniach Śmierci cz. 1 na wiele źródeł jednocześnie (wersje filmowe).
Ron and the Deluminator

Ron używa wygaszacza - lampy w pokoju gasną.

Występowanie Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki