FANDOM

Wróżbiarstwo (ang. Divination) — dziedzina magii, polegająca na przewidzeniu przyszłości za pomocą różnych technik np. z ręki, fusów, kryształowej kuli, kart itp. Był to też jeden z przedmiotów w Hogwarcie, na który uczniowie uczęszczali od trzeciej klasy. Był to przedmiot nieobowiązkowy. Uczniowie mogli go wybrać z listy przedmiotów dodatkowych. W latach 1978–1996 nauczała go profesor Sybilla Trelawney, którą z pracy wyrzuciła profesor Dolores Umbridge. Na jej zastępstwo Dumbledore znalazł centaura Firenzo, który wraz z profesor Trelawney (od 6 tomu) nauczał wróżbiarstwa. Profesor Trelawney nazywała go Chabetą.

Wybór nauczyciela Edytuj

Nauczycielką wróżbiarstwa była Sybilla Trelawney. Wydawała się być starą oszustką, choć w swoim życiu wypowiedziała dwie trafne przepowiednie. Ta pierwsza dotyczyła Harry'ego Pottera i Lorda Voldemorta. Za jej wypowiedzenie została zatrudniona w Hogwarcie przez jego dyrektora, Albusa Dumbledore'a.

Stosunek uczniów do przedmiotu Edytuj

Kulka001

Większość uczniów nie traktowała tego przedmiotu poważnie. Nie wierzyli we wróżby przepowiadane przez profesor Trelawney i śmiali się z nich. Jedynie niektóre dziewczęta, między innymi Parvati Patil i Lavender Brown lubiły ten przedmiot. Hermiona Granger uważała tę dziedzinę za głupią i zrezygnowała z lekcji pod koniec semestru.

Sposoby przewidywania przyszłości Edytuj

Interpretacja snów Edytuj

Harry Potter i Ron Weasley, gdy mieli wypełniać dziennik snów wymyślali okropieństwa, aby ucieszyć nauczycielkę. Natomiast Parvati Patil w dzienników snów zapisywała tylko prawdę, dyskutując z profesor Trelawney każdy sen.

Wróżenie z herbacianych fusów Edytuj

Wróżenie

Ta technika wróżenia chyba najmniej przypadała uczniom do gustu. Polegała na tym, że po wypiciu herbaty należało popatrzeć do filiżanki i przepowiedzieć z fusów przyszłość.

Wróżenie z Kryształowej Kuli Edytuj

Kulka

Polegała na patrzeniu w kryształową kulę i zinterpretowanie tego, co się wydarzy w przyszłości na podstawie widzianego obrazu. Uczniowie zwykle wpatrywali się w nią bezmyślnie.

Układy gwiazd Edytuj

Tej techniki uczył głównie Firenzo. Polegała na przewidzeniu przyszłości przez układy ciał niebieskich.

Wróżenie z kart Edytuj

Polegała na przepowiadaniu przyszłości za pomocą specjalnych kart (prawdopodobnie tarota).

Wróżenie z płomieni Edytuj

Technika polegająca na odczytywania przyszłości za pomocą płomieni.

Wróżenie z wnętrzności ptaków Edytuj

Przewidywanie przyszłości za pomocą interpretacji wnętrzności ptaków.

Ksylomancja Edytuj

Technika ta polegała na odgadywaniu przyszłości za pomocą gałązek.

Podręczniki Edytuj

Znani jasnowidze Edytuj

Sybilla 101

Jasnowidz –
Sybilla Trelawney

Występowanie Edytuj

Zobacz też Edytuj

Przedmioty w Hogwarcie
Obrona przed czarną magiąEliksiryTransmutacjaHistoria magiiWróżbiarstwoZielarstwoRunyNumerologiaMugoloznawstwoOpieka nad magicznymi stworzeniamiZaklęcia i urokiAstronomiaLatanieKsylomancja