FANDOM

Wiwern z Wye (ang. Wyvern of Wye) — olbrzymi magiczny gad, spokrewniony ze smokami, zamieszkujący okolice rzeki Wye w West Country w Anglii.

W serii Edytuj

W czasach Króla Artura Wiwern z Wye terroryzował West Country. Walki z bestią podjął się Sir Cadogan, czarodziej i jeden z Rycerzy Okrągłego Stołu. Potwór okazał się jednak zbyt potężny dla dzielnego rycerza. Złamał mu różdżkę, zionąc ogniem stopił jego miecz i hełm oraz pożarł jego rumaka. Sir Cadogan nie poddał się jednak. Z pobliskiej łąki zabrał małego, grubego kucyka i ruszył na nim na ponowne spotkanie z potworem, jedynie ze złamaną różdżką w dłoni, przygotowany na mężną śmierć. Stwór opuścił swoją przerażającą głowę, by połknąć Sir Cadogana i kucyka w całości, jednak złamana różdżka rycerza przebiła jego język oraz zapaliła opary z żołądka bestii, wskutek czego wiwern eksplodował, a w eksplozji zginął również Sir Cadogan. Jego portret wisi w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie.[1].

Wygląd Edytuj

Wiwern z Wye był stworem ogromnych rozmiarów, mogącym szybko zjeść całego konia a nawet połknąć jeźdźca na koniu w całości. Potrafił również ziać ogniem.

Etymologia Edytuj

Nazwa „wiwern” pochodzi z języka angielskiego (wyvern) i wywodzona jest prawdopodobnie od nazw rzek Wye i Severn w hrabstwach Herefordshire i Worcestershire. W Wielkiej Brytanii, a zwłaszcza w regionie obu tych hrabstw, wiwerny były szczególnie popularne, można je spotkać w ikonografii, legendach oraz w heraldyce[2].

Ciekawostki Edytuj

  • Wiwern (nazywany równiez wywernem lub wywerną ) przestawiany jest zwykle[3] jako kilkumetrowej długości gad, z jedną parą nóg uzbrojonych w szpony i parą błoniastych skrzydeł, z długą szyją i ogonem, często zakończonym harpunim, jadowitym grotem. Niekiedy z podobnym grotem na końcu przedstawiany jest język wiwerna.
  • Obecnie, głównie za przyczyną gier RPG i literatury fantasy traktowane są jako osobny gatunek[4] mitycznych bestii, słabszy i mniejszy od smoków właściwych, które przedstawia się jako stwory o czterech łapach.

Za kulisami Edytuj

Wiwern z Wye pojawił się jedynie na Pottermore, gdzie J.K. Rowling opisała go jako dragonish creature[1]. Ta okoliczność przemawia za tym, że potwór ten nie był smokiem, a jedynie należał do gatunku spokrewnionego ze smokami. Ponieważ ział ogniem, nie był również zwykłym wiwernem, które to stworzenia takiej umiejętności nie posiadają. Należy więc traktować go jako stworzenie unikatowe, a nie typowego przedstawiciela gatunku magicznych stworzeń.

Występowanie Edytuj

Przypisy

Magiczne stworzenia według klasyfikacji Ministerstwa Magii

X ChorbotekGumochłon
XXX BahankaBłotoryjChochlik kornwalijskiCiamarnicaCzerwony Kapturek HipogryfHipokampusJeżankaKołkogonekKorniczakKozłagKugucharLangustnik LadacoLeprokonusNiuchaczOgnisty krabPlumpkaPogrebinPopiełekPsidwakSalamandraSklątka tylnowybuchowaSzczuroszczetSzpiczakŚwiergotnikToksyczekTrzminorekWąż morskiWozakWsiąkiewkaŻądlibąk
Nieznana klasyfikacja AetonanAkwawirusyBoginCaiporaChrapak krętorogiCurupiraCzerwony Trutniowiec KrwiopijcaDementorDukuwaqaDwurożecDżinFioletowy Trutniowiec KrwiopijcaGlędatek NiepospolityGnębiwtryskGranianHeliopaciHopekMucha siatkoskrzydłaNargleOgnisty ślimakPonurakPuszek PigmejskiRogate ślimakiTraszka dwuogonowaTrutniowiec KrwiopijcaTrzygłowy piesWeetimorousbeastieWielka KałamarnicaWielki nawałnik burzowyWiwern z Wye