Fandom

Harry Potter Wiki

Wielka Sala

7128stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Wielka Sala (ang. Great Hall) — główna sala Hogwartu zlokalizowana niedaleko sali wejściowej; największe pomieszczenie w szkole.

Opis Edytuj

Wielka Sala była największym pomieszczeniem użytkowym w szkole. Jak sama nazwa wskazuje, była obszerna i długa na kilkadziesiąt stóp. Jej wyposażenie stanowiły przede wszystkim stoły: cztery długie dla uczniów każdego domu oraz stół nauczycielski. Wyposażenie oraz wygląd sali zmieniał się zależnie od okoliczności. Sklepienie Wielkiej Sali było zaczarowane – zamiast sufitu zebrani w niej widzieli niebo odzwierciedlające aktualną pogodę panującą na zewnątrz zamku.

Funkcje Edytuj

Codzienne Edytuj

Codziennym przeznaczeniem Wielkiej Sali było przede wszystkim spożywanie posiłków. Wszyscy uczniowie oraz nauczyciele spotykali się codziennie na śniadaniu, obiedzie czy kolacji. Posiłki nie były obowiązkowe – dlatego też, jeśli któryś z uczniów bądź nauczycieli wyjątkowo w nich nie uczestniczył, nie wzbudzało to wielkiego niepokoju. Posiłki dostarczane do Wielkiej Sali były w sposób magiczny za sprawą skrzatów, które odpowiedzialne były także za ich przygotowanie. Umiejscowiona dokładnie pod Wielką Salą kuchnia także wyposażona była w stoły ułożone w identyczny sposób, dzięki czemu jedzenie było transportowane bezpośrednio na poszczególne stoły domów i nauczycieli. Oprócz posiłków w tym pomieszczeniu odbywały się również: egzaminy, ceremonie przydziału, bale (takie jak bożonarodzeniowy), lekcje teleportacji i klub pojedynków. Wielka Sala odegrała znaczną rolę podczas drugiej bitwy o Hogwart – znoszono tu zmarłych i rannych.

Ceremonie Edytuj

Wielka Sala odgrywała główną rolę podczas wszystkich ceremonii w Hogwarcie.

Uczta powitalna Edytuj

Osobny artykuł: Uczta powitalna
655px-1995 Welcoming feast 1.jpg

Pierwszego września wszyscy uczniowie oraz nauczyciele zbierali się w Wielkiej Sali, aby wspólnie zjeść pierwszy posiłek w nowym roku szkolnym. Wielka Sala odgrywała więc tutaj także rolę stołówki, jednak była bardziej uroczysta. Podczas Uczty Powitalnej Wielka Sala była udekorowana odświętnie, a serwowane dania były bardziej wyszukane niż podczas codziennych posiłków.

Ceremonia przydziału Edytuj

Osobny artykuł: Ceremonia przydziału
Tumblr m8ndfnns4v1qiebtwo1 500.gif

Ceremonia polegająca na przydzieleniu nowych uczniów do odpowiedniego domu za sprawą Tiary Przydziału. Ceremonia ta odbywała się na początku Uczty Powitalnej, a więc także w Wielkiej Sali. Tiara Przydziału oprócz wysłania wszystkich nowych uczniów do odpowiedniego domu śpiewała co roku piosenkę, będącą przesłaniem dla wszystkich zebranych w Wielkiej Sali.

Uczta pożegnalna Edytuj

Osobny artykuł: Uczta pożegnalna

Na zakończenie roku szkolnego wszyscy uczniowie i nauczyciele spotykali się na Uczcie Pożegnalnej, gdzie po raz ostatni w danym roku szkolnym jedzono wspólny posiłek. Podobnie jak podczas Uczty Powitalnej, i w tym przypadku posiłek ten był dużo bardziej uroczysty niż podczas innych dni.

Tumblr m4jnqxT2CQ1rvv4n8o1 500.jpg

Ceremonia Przyznania Pucharu Domów Edytuj

Osobny artykuł: Ceremonia Przyznania Pucharu Domów

Podczas Uczty Pożegnalnej następowała Ceremonia Przyznania Pucharu Domów. Ten dom, którego uczniowie podczas całego roku zdobyli największą liczbę punktów, otrzymywał nagrodę: Puchar Domów. Wielka Sala dekorowana była wtedy kolorami i symbolami zwycięskiego domu.

Świąteczne Edytuj

Wielka Sala pełniła także szereg funkcji podczas świąt.

Uczta w Noc Duchów Edytuj

Osobny artykuł: Uczta w Noc Duchów

Uczta w Noc Duchów była jedną z tradycji Hogwartu. Odbywała się, oczywiście w Wielkiej Sali. Miała charakter bardziej uroczysty (serwowane jedzenie było bardziej wykwintne i wyszukane), ale też swobodny – była swoistą zabawą.

Obiad bożonarodzeniowy Edytuj

Osobny artykuł: Obiad bożonarodzeniowy
Harry-potter-great-hall.jpg

Każdego roku w okresie Bożego Narodzenia większość uczniów wyjeżdżała na ferie. Istnieli jednak tacy, którzy z różnych powodów nie opuszczali zamku na święta. Wśród nich był Harry, dzięki czemu dowiadujemy się, w jaki sposób wyglądała uczta z okazji tych świąt.

Wielka Sala w święta Bożego Narodzenia jest przystrojona zgodnie z tradycją: Rubeus Hagrid samodzielnie przynosi wielkie choinki, które są ozdabiane. Cały wystrój sali odpowiada nastrojowi świąt.

Podczas obiadu bożonarodzeniowego jest zazwyczaj kameralnie (ze względu na niewielką liczbę uczniów), co nie znaczy jednak, że skromnie. Jedzenie podczas świąt jest uroczyste i wykwintne. Ponadto na stołach umieszczone są różne niespodzianki.

Śniadanie Wielkanocne Edytuj

Podobnie jak obiad bożonarodzeniowy, także wielkanocne śniadanie odbywało się w Wielkiej Sali. Także w tej uroczystości uczestniczyli jedynie ci uczniowie, którzy nie wyjechali na święta do domu.

Egzaminy Edytuj

Wielka Sala służyła także do przeprowadzania egzaminów, przede wszystkim tych najważniejszych: SUMów i OWTM-ów. Dzięki obszerności Wielkiej Sali uczniowie podchodzący do egzaminów nie mieli możliwości ściągania podczas teorii, a podczas praktyki mieli wystarczająco dużo miejsca na swoje popisy.

Wyjątkowe Edytuj

Wielka Sala oprócz codziennych i regularnych funkcji pełniła czasem także inne, uwarunkowane okolicznościami.

Klub Pojedynków Edytuj

Dueling club.jpg

Założony przez ówczesnego nauczyciela obrony przed czarną magią, Gilderoya Lokharta Klub pojedynków miał swoje spotkania właśnie na Wielkiej Sali. Wielka Sala nie przypominała już wtedy jadalni, a na jej środku umieszczono arenę, na której walczyli czarodzieje.

Bal Bożonarodzeniowy Edytuj

Osobny artykuł: Bal Bożonarodzeniowy

Bal został zorganizowany w grudniu 1994 roku, między pierwszym a drugim zadaniem Turnieju Trójmagicznego. Wielka Sala na tę okazję została specjalnie przystrojona i wyposażona. Wielkie stoły zastąpiły mniejsze stoliki, pojawiła się także scena, na której wystąpiły Fatalne Jędze.

Lekcje teleportacji Edytuj

Na Wielkiej Sali odbywały się także lekcje teleportacji dla uczniów, którzy będą mogli zdawać egzamin w najbliższym czasie. Na te lekcje zniesiony został czar uniemożliwiający teleportację, aby uczniowie mogli swobodnie się uczyć.

Druga Bitwa o Hogwart Edytuj

Wielka Sala odegrała też ważną rolę podczas Drugiej Bitwy o Hogwart. Rola ta różni się nieco w książce i w filmie. W książce przede wszystkim Wielka Sala to miejsce ostatecznej rozgrywki między Harrym a Voldemortem, oraz bitwy między innymi śmierciożercami a czarodziejami. W filmie natomiast ostateczne starcie nie odbywa się w Wielkiej Sali, jednak początkowo odbywa się tam zebranie zorganizowane przez Snape'a. Zarówno w książce, jak i w filmie jednak Wielka Sala jest miejscem, gdzie czarodzieje odpoczywają po pierwszym starciu oraz gdzie składane są ciała poległych.

Za kulisami Edytuj

  • Układ stołów w książce i filmie różni się. Ponadto w książce uczniowie jednego domu zawsze siedzą przy jednym stole podczas każdego posiłku. W filmie zdarzało się, że uczniowie tego samego domu siedzieli przy różnych stołach[1].
  • Jadalnia w Christ Church College posłużyła jako filmowa Wielka Sala[2].
  • Duchem Wielkiej Sali jest Edmund Grubb.
  • Wielka Sala była jednym z pierwszych planów zdjęciowych, jest tam miejsce dla 400 dzieci.

Występowanie Edytuj

Przypisy

Hogwart
Lokalizacje znajdujące się na parterze Hogwartu

Dziedziniec Wieży Astronomicznej · Komnata fasolek · Łazienka chłopców na parterze · Biuro woźnego · dziedziniec Wieży Centralnej · Komnata recepcji · Klasa 11 · Klasa 1B · Sala wejściowa · Wielka Sala · Korytarz parteru · Magazyn Zielarstwa · Marmurowe Schody · Dziedziniec transmutacji · Dziedziniec północny · Dziedziniec Wieży Północnej · korytarz Oksfordzki · Pokój z portretami · Komnata boczna · Pokój nauczycielski · Most wiszący · Dziedziniec wiaduktu · Dziedziniec Wieży Zachodniej · Tymczasowa klasa obrony przed czarną magią · Wejście na wiadukt · Wiadukt · Wieże dziedzińca wiaduktu · Foyer mostu wiszącego · Wybrukowany dziedziniec

Portrety, rzeźby i inne dzieła sztuki znajdujące się na parterze

Brian Gagwilde · Kirke · Gargulce pilnujące drzwi do pokoju nauczycielskiego · George von Rheticus · Giffard Abbott · Glanmore Peakes · Godryk Gryffindor · Google Stump · Greta Catchlove · Henry Bumblepuft · Samotny Gargulec · Merwyn Złośliwy · Mirabella Plunkett · Nieszczęśliwy Gargulec · Norvel Twonk · Profesor Swoopstikes · Temeritus Shanks · Timothy Nieśmiały · Violet · Architekt Hogwartu · Pierwszy dyrektor Hogwartu · Jocunda Sykes · Sarkastyczny Gargulec · Dziewczyna z kwiatami

Więcej z Fandomu

Losowa wiki