FANDOM

Tabu (ang. Taboo) — zaklęcie rzucone przez Voldemorta, dzięki któremu każdy, kto wypowie jego imię zostawał natychmiast namierzony (i najczęściej złapany) przez śmierciożerców lub szmalcowników.

Historia Edytuj

Pierwsza Wojna Czarodziejów Edytuj

Możliwe, że praktyka mówienia Sam-Wiesz-Kto zamiast właściwego imienia Voldemorta mogła się narodzić, gdy Czarny Pan użył tabu podczas pierwszej wojny. Jest to jednak mało prawdopodobne, ponieważ Dumbledore zachęcał ludzi do nieobawiania się jego imienia. Gdyby wymówienie imienia sprawiałoby niebezpieczeństwo, to Albus raczej odradzałby jego wymawiania. Z tego powodu użycie tabu podczas drugiej wojny wydaje się być nowością.

Druga Wojna Czarodziejów Edytuj

Po zdobyciu Ministerstwa Magii Lord Voldemort rzucił zaklęcie tabu na swoje imię. Dzięki niemu, gdy ktoś je wypowiedział , śmierciożercy i szmalcownicy natychmiast znali miejsce jego wypowiedzenia. Jedynymi, którzy mogliby być na tyle odważni, aby wypowiadać imię byli członkowie Zakonu Feniksa i ich sojusznicy, więc zaklęcie pozwalało śledzić wrogów Czarnego Pana.

Hermiona złamała tabu w Luchino Caffe, przez co trio zostało zaatakowane przez dwóch śmierciożerców. Natomiast wypowiedzienie imienia Voldemorta przez Harry'ego spowodowało złapanie go oraz jego przyjaciół przez szmalcowników. Kingsley Shacklebolt złamał tabu i walczył z kilkoma śmierciożercami. Dzięki temu mógł ostrzec resztę Zakonu przed istnieniem tego zaklęcia.

Działanie Edytuj

To zaklęcie było podobne do namiaru, jednak zamiast informowania o użyciu magii, ujawniało wypowiedzenie konkretnego słowa. Działało niezależnie od wieku mówcy, a także potrafiło anulować niektóre zaklęcia chroniące. Jednak tabu było za słabe na złamanie zaklęcia Fideliusa. Ta klątwa służyła do kontrolowania jednostek przez ograniczanie im swobody mówienia. Z tego powodu można uznać, że było to czarnomagiczne zaklęcie.

Obrona Edytuj

Tabu mogło złamać normalne defensywne zaklęcia. Jednak ta klątwa była za słaba, aby złamać potężne zaklęcia obronne, takie jak zaklęcie Fideliusa. Z tego powodu trio było chronione na Grimmauld Place 12, mimo że wielokrotnie używali w rozmowach imienia Voldemorta. Co prawda śmierciożercy obserwowali okolice domu Blacków, jednak nigdy nie udało im się wejść do środka, ponieważ najprawdopodobniej widzieli jedynie sąsiednie budynki. Możliwe, że w tym przypadku klątwa tabu mogła jedynie kierować w okolice miejsca, gdzie dane słowo zostało wypowiedziane. Istniała również możliwość, że śmierciożercy po prostu obserwowali to miejsce, jako jedno z możliwych położeń Harry'ego i przyjaciół. Po opanowaniu Ministerstwa mogli mieć informację, że po Syriuszu dom odziedziczył Harry.

Znane osoby, które złamały tabu Edytuj

Osoba/y Data Szczegóły zdarzenia
Harry Potter, Hermiona Granger, Ron Weasley 1 sierpnia 1997 Po ucieczce ze ślubu Fleur i Billa przed śmierciożercami, trio przy użyciu teleportacji udało się do Londynu. W Luchino Caffe Hermiona wypowiedziała imię Voldemorta. Wkrótce po tym zostali zaatakowani przez Antonina Dołohow i Thorfinna Rowle'a. Wywiązała się walka, która została wygrana przez Gryfonów. Nie byli oni pewni istnienia tabu, ale na wszelki wypadek postanowili nie wypowiadać jego imienia.
Kingsley Shacklebolt Początek 1998 Kingsley Shacklebolt złamał tabu i musiał walczyć z kilkoma śmierciożercami. Udało mu się jednak uciec przed wrogami, a także ostrzec resztę Zakonu przed istnieniem tabu.
Harry Potter Marzec 1998 Harry podczas rozmowy przypadkowo wypowiedział imię Voldemorta. Doprowadziło to do złapania tria przez szmalcowników, którzy zaprowadzili ich do Dworu Malfoya. Podczas tego przymuszonego pobytu Harry dowiedział się, że jeden z horkruksów jest w Banku Gringotta.

Możliwe złamania tabu Edytuj

Osoba/y Data Szczegóły zdarzenia
Dean Thomas Marzec 1998 Złamanie klątwy tabu mogło być odpowiedzialne za złapanie przez szmalcowników Deana Thomasa i Gryfka. Byłoby wtedy też prawdopodobnie odpowiedzialne za śmierć Teda Tonksa, Dirka Cresswella i Gornaka.
Gryfek
Ted Tonks
Dirk Cresswell
Gornak

Ciekawostki Edytuj

Występowanie Edytuj