FANDOM

Tłuczki dawniej zwane posokami (ang. Bludger) — dwie identyczne czarne, lśniące kule, trochę mniejsze od czerwonego kafla. Są to dwie z czterech piłek do gry w quidditcha. Gdy znajdują się w klatce, lekko drżą, starając się uwolnić spod przytrzymujących je rzemieni. Podczas gry, tłuczki latają nad boiskiem, starając się zrzucić graczy mioteł. Przed tłuczkami kolegów bronią pałkarze, którzy jednocześnie kierują tłuczek w przeciwnika. Tłuczki zazwyczaj starają się zrzucić jak największą liczbę graczy z mioteł, lecz w Harrym Potterze i Komnacie Tajemnic jest pokazane zdarzenie, że tłuczek został zaczarowany przez skrzata domowego, a jego zadaniem było atakowanie tylko jednego gracza, a mianowicie Harry'ego. Razem z dwoma pozostałymi piłkami są przechowywane w specjalnej skrzyni, w gabinecie pani Hooch – nauczycielki latania na miotle i zarazem sędzi quidditcha w Hogwarcie.

Historia Edytuj

Quidditch Balls by Namelessblob

Tłuczki po bokach kafla

Pierwszymi tłuczkami (zwanymi wówczas posokami) były latające kamienie, którym za czasów Mumpsa nadawano kształt piłek. Miały jednak dość dużą wadę, mianowicie silne uderzenie pałki potrafiło je roztrzaskać na drobne kawałki, w wyniku czego przez resztę gry wszyscy gracze byli ścigani przez latający żwir.

Już na początku XVI wieku niektóre drużyny zaczęły eksperymentować z tłuczkami wykonanymi z metalu. Agata Chubb, znawca dawnych wyrobów czarodziejskich, zidentyfikowała aż dwanaście ołowianych tłuczków z tego okresu, odnalezionych na irlandzkich torfowiskach i angielskich moczarach. „To z całą pewnością tłuczki, a nie kule armatnie", stwierdziła Chubb.

Ołów okazał się jednak za miękki na tłuczki (każde nowe wgłębienie na kuli wpływało na odchylenie wymaganego idealnie prostego toru lotu). Dzisiaj tłuczki sporządza się z żelaza. Mają sześć cali średnicy.

Występowanie Edytuj