Fandom

Harry Potter Wiki

Szlaban

7071stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze3 Udostępnij
Szlaban.jpg

Draco i Harry odbywający szlaban w Zakazanym Lesie

Szlaban (ang. Detention) — kara stosowana przez prefektów i nauczycieli wobec uczniów. Polega na tym, że w wolnym czasie uczeń ukarany szlabanem musi wykonywać wyznaczone przez nauczyciela lub prefekta zadanie w ramach kary.

W seriiEdytuj

Szlaban pojawił się po raz pierwszy w tomie Harry Potter i Kamień Filozoficzny i od tej pory przewijał się przez wszystkie tomy, aż do ostatniego – Harry Potter i Insygnia Śmierci. W 7 tomie szlaban nie jest ukazany bezpośrednio wobec któregoś z bohaterów, zaś jest tylko wspomniany, np. Neville Longbottom otrzymał szlaban od Carrowów za sprzeciwianie się ich rządom. Przez niektórych uczniów szlabany były uznawane za swego rodzaju zaszczyt, np. u Huncwotów i braci Weasleyów. W zależności od wagi wykroczenia uczeń dostawał odpowiednią ilość prac dodatkowych do wykonania, np. mycie nocników w Skrzydle Szpitalnym, czyszczenie pamiątek z Izby Pamięci, pomoc woźnemu lub innemu nauczycielowi w pracy (odpisywanie na listy wielbicieli profesora Lockharta, szukanie rannego jednorożca w Zakazanym Lesie). Szlabany nie zawsze były zgodne z regulaminem, o czym dowiadujemy się między innymi z piątej części, kiedy to Dolores Umbridge nakazuje Harry'emu pisanie krwawym piórem.

PowodyEdytuj

Szlaban można było dostać za m.in.: chodzenie po szkole po godzinie dziewiątej wieczorem, robienie kawałów i psocenie na lekcjach, dokuczanie nauczycielom lub uczniom, wszczynanie bójek i używanie czarów na korytarzach, niewykonanie poleceń profesorów i prefektów, nieodrobienie pracy domowej oraz inne łamanie regulaminu szkolnego. Oprócz szlabanu uczeń był karany często utratą punktów dla swojego domu.

WystępowanieEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki