FANDOM

Szkiele-Wzro (ang. Skele-Gro) — eliksir powodujący odtworzenie kości, który przy zażyciu palił w usta i gardło, dusił i wywoływał kaszel. Proces odrastania kości przy użyciu Szkiele-Wzro trwał jedną noc, więc, jak na możliwości magiczne, bardzo powoli. Według Harry'ego Pottera procesowi odrastania kości towarzyszy uczucie naszpikowania tego miejsca drzazgami.

Historia Edytuj

Przed serią Edytuj

Linfred ze Stinchcombe, przodek rodziny Potter był znany z tego, że stworzył wiele eliksirów leczniczych, z których jeden posłużył mu za podstawę do wynalezienia Szkiele-Wzro[1].

1992/1993 Edytuj

Szkolna pielęgniarka, Poppy Pomfrey, dała Harry'emu Potterowi eliksir, by po nieudanej próbie pomocy przez profesora Gilderoya Lockharta odrosła mu kość.

1997/1998 Edytuj

Fleur Weasley podała Szkiele-Wzro Gryfkowi po ucieczce z Dworu Malfoya.

2014 Edytuj

22 maja na 427. Mistrzostwach Świata w Quidditchu, podczas meczu Walia - Niemcy, szybkie podanie Szkiele-Wzro uratowało życie niemieckiego szukającego Thorstena Pfeffera po tym, jak nie udało mu się wykonać zwodu Wrońskiego. Pfeffer zderzył się z ziemią z prędkością około 60 mil na godzinę ( ok. 96.6 km/h), złamał większość kości i uważał się za papużkę falistą o imieniu Klaus[2]

Ciekawostki Edytuj

  • 14 lutego 1993 roku, Lockhart przystroił Wielką Salę z okazji walentynek, Severus Snape, podczas śniadania, wyglądał jakby wypił duży kubek eliksiru Szkiele-Wzro.
  • W 1994 roku Draco Malfoy naśmiewał się, że Hagrid wypił butelkę tego eliksiru, kiedy był mały, czego skutkiem był jego wzrost.
  • W filmowej adaptacji Harry'ego Pottera i Komnaty Tajemnic na etykiecie butelki eliksiru Szkiele-Wzro był napis: „ 1100 kropli. Regenerator kości. Odrośnięte kości za każdym razem. Sprzedawane tylko przez Reubens Winkius and Company Inc.”.
  • Górna część butelki wyglądem przypominała klatkę piersiową i ramiona ludzkiego szkieletu, z kolei nakrętka przypominała ludzką czaszkę.

Występowanie Edytuj

Przypisy