FANDOM

Szaty wyjściowe (ang. Dress robes) — formalny rodzaj szat noszonych przez czarodziejów i czarownice na specjalne okazje. Pod względem stylu były podobne do zwyczajnych szat, ale różniły się kolorem oraz były droższe. Na przykład Harry Potter posiadał szatę wyjściową koloru butelkowej zieleni. 

W serii Edytuj

W roku szkolnym 1994-1995, uczniowie Hogwartu byli zobowiązani do nabycia szat wyjściowych, oprócz innych potrzebnych rzeczy. Powodem tego był Bal Bożonarodzeniowy, kiedy to Hogwart był gospodarzem Turnieju Trójmagicznego.

Członkowie Klubu Ślimaka także posiadali szaty wyjściowe, nosili je na przykład w czasie Świątecznego spotkania Klubu Ślimaka dwa lata później. Nosili je również uczestnicy pogrzebu Albusa Dumbledore`a oraz Ślubu Billa i Fleur Weasley

Krój Edytuj

Męski Edytuj

Harry powiedział, że widoczną różnicą pomiędzy szatami wyjściowymi a zwyczajnymi, jest kolor. Jednakże szaty mają dużo więcej dekoracyjnych dodatków. Koronkowe falbany, koraliki i zawiłe wzory w materiale (zazwyczaj jedwab albo ciężka bawełna), są częste wśród wielu projektów, jednakże szaty wyjściowe Cedrika Diggory`ego są długie i czarne ze wzorami w materiale. Szaty mogą również być dopasowane do tradycji szkoły, co widzimy na Balu Bożonarodzeniowym, uczniowie Durmstrangu mają czerwona futra i marynarki, co ma chronić przed zimną temperaturą panującą w ich kraju. Szaty wyjściowe mogą być również wymyślnym garniturem lub kamizelką z ładnym krawatem i koszulą.

Damski Edytuj

Większość żeńskich szat wyjściowych, to po prostu sukienki różnego rodzaju. Mogą być długie i krótkie, a ich wzory przeróżne. Na przykład, suknia ślubna Fleur Dalacour wygląda jak czarne skrzydła łabędzia od dolnej połowy.

Znane przykłady szat wyjściowych Edytuj

Bal bożonarodzeniowy Edytuj

Przyjęcie świąteczne Klubu Ślimaka Edytuj

Wesele Fleur i Billa Edytuj

Występowanie Edytuj