FANDOM

Szachy czarodziejów pottermore

Szachy czarodziejów (ang. Wizard's Chess) — bardzo popularna wśród czarodziejów gra, której reguły są takie same jak w zwykłych, mugolskich szachach. Różnicę stanowią pionki, które w przypadku zaczarowanej wersji poruszają się samodzielnie. Mogą one także wchodzić w interakcje z graczem, dając mu rady lub mniej, lub bardziej się go słuchając. Komplety szachów zżywały się również z używającym ich czarodziejem.

Inne jest także pojęcia „komplet” u czarodziejów i mugoli. Czarodziejski komplet składa się tylko z figur jednego koloru, natomiast u mugoli – z dwóch, od razu dla dwóch graczy.

Historia Edytuj

(...) Od szachów mugoli różniły się tym, że figury były żywe, co sprawiało wrażenie, że dowodzi się oddziałami w bitwie.
— Narrator
W szachy często grali uczniowie Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Grę tę szczególnie lubił Ron Weasley. W czasie przerwy świątecznej w 1991 roku Ron zmierzył się w szachach z Harrym i wygrał swoim starym kompletem, który odziedziczył po jednym ze starszych braci. Harry grał figurami pożyczonymi od Seamusa Finnigana, dlatego figury mniej się go słuchały. W czasie obiadu bożonarodzeniowego Harry zdobył nowy komplet szachów, który wypadł z petardy–niespodzianki. Tego dnia zrobił swoim figurom szachowym chrzest bojowy podczas rozgrywki z Ronem. Harry przegrał, jednak podejrzewał, że porażka nie byłaby tak sromotna, gdyby bratu nie pomagał Percy Weasley.
Szachy

Trio podczas gry w wielkie szachy w 1992 roku

Także Hermiona grała z Ronem w pierwszej klasie, jednak sprawiało jej to sporo kłopotów. Rezultat rozgrywki nie jest znany. Nie wiadomo także, czy Hermiona posiadała własny komplet szachów, czy grała pożyczonym.

Wielkie szachy czarodziejów były jednym z zadań, które trzeba było pokonać, aby dojść do komnaty, w której został ukryty Kamień Filozoficzny, przygotowała je Minerwa McGonagall. Trójka przyjaciół musiała zastąpić trzy figury – Harry laufra, Hermiona wieżę, a Ron konia. Weasley prowadził całą rozgrywkę i ostatecznie wygrał potyczkę, ale sam musiał się poświęcić, przez co stracił przytomność od uderzenia królowej. Ron został nagrodzony pięćdziesięcioma punktami za tak dobre poprowadzenie gry w szachy.

W czas świąteczny 1993 roku Ron proponował Harry'emu grę w szachy kompletem, który zostawił mu Percy Weasley, ale Potter wolał iść odwiedzić Rubeusa Hagrida.

Podczas ferii zimowych, spędzonych w domu przy Grimmauld Place 12 w 1995 roku, Harry grał z Ronem w ową grę, obserwowany przez Hermionę, Ginny i Krzywołapa. Musieli jednak przerwać rozgrywkę, w związku z odwiedzinami Severusa Snape'a.

Ciekawostki Edytuj

  • Firma DeAgostini umożliwiła zebranie do kolekcji repliki tego przedmiotu, razem ze zmieniaczami czasu.
  • W szachy potrafiła grać profesor McGonagall.

Występowanie Edytuj

Galeria Edytuj