Wikia

Harry Potter Wiki

Sybilla Trelawney

4911stron na
tej wiki
Komentarze13
Ta strona wygrała XX Artykuł Miesiąca. Została dopracowana przez użytkownika Michnar

Regulamin konkursu znajduje się tutaj. Konkurs ma na celu ulepszenie artykułów pod względem tekstu i szaty graficznej. Pierwszy wystartował w czerwcu 2013 roku. Lista zwycięzców.
Sybilla Trelawney: „Mówiłam właśnie, mój drogi chłopcze, że najwyraźniej jesteś urodzony pod zgubnym wpływem Saturna. [...] Urodziłeś się w środku zimy, prawda?
Harry Potter: „Nie. Urodziłem się w lipcu.
— Lekcja wróżbiarstwa, 1994
Sybilla Patricia Trelawney
St2
Informacje biograficzne
Data urodzenia 9 marca przed 1963
Status krwi Półkrwi[1]
Tytuł(y) jasnowidz
Wygląd zewnętrzny
Płeć Kobieta
Kolor oczu brązowe
Kolor włosów blond
Rodzina
Rodzina
Zdolności magiczne
Różdżka Leszczyna i włos jednorożca, 9½ cala, bardzo elastyczna[1]
Pozostałe informacje
Zawód/Praca nauczyciel w Hogwarcie
Dom Ravenclaw[1]
Przynależność
Aktorka Emma Thompson

Profesor Sybilla Patricia Trelawney (ur. 9 marca przed 1963 r.) — czarownica półkrwi, pierwsza znana nauczycielka wróżbiarstwa w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Od 1995 roku musiała wykładać swój przedmiot wspólnie z centaurem Firenzo, który prezentował w tej materii zupełnie inne poglądy. Ze względu na wątpliwy talent, była traktowana protekcjonalnie przez współpracowników i wychowanków. Wygłosiła dwie bardzo ważne przepowiednie dotyczące Lorda Voldemorta. Pierwsza z nich stała się nawet bezpośrednim powodem ataku Voldemorta na dom Potterów w 1981 roku.

Brała udział w Pierwszej i Drugiej Wojnie Czarodziejów oraz Drugiej Bitwie o Hogwart, przeciwko śmierciożercom.

Biografia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Sybilla Patricia Trelawney urodziła się 9 marca nieznanego roku rokiem w rodzinie czarodziejów jako pra-pra wnuczka słynnej jasnowidzki Kasandry Trelawney. Przepowiadanie miała we krwi i prawdopodobnie lubiła wróżbiarstwo już w dzieciństwie.

W wieku jedenastu lat odziedziczyła lub kupiła różdżkę, możliwe że w sklepie Olivandera, po czym rozpoczęła naukę w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie najpóźniej w 1975 roku, została przydzielona do Ravenclawu. Prawdopodobne jest, że podczas trzeciego roku edukacji wybrała wróżbiarstwo jako dodatkowy przedmiot. Jeżeli została nauczycielką musiała zdobyć dobre SUMy i OWUTEMy z tego przedmiotu.

Pierwsza przepowiednia Edytuj

Trelawney 1980

Sybilla wygłasza pierwszą przepowiednię

W 1980 roku została nauczycielką wróżbiarstwa. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej Albus Dumbledore zaprosił ją na rozmowę do Gospody pod Świńskim Łbem w Hogsmeade. Sybilla wypowiedziała wtedy swoją pierwszą przepowiednię dotyczącą Chłopca, Który Przeżył. Zaskoczony tym Dumbledore przyjął ją na posadę nauczycielki wróżbiarstwa, aby chronić ją przed Czarnym Panem.

OTO NADCHODZI TEN, KTÓRY MA MOC POKONANIA CZARNEGO PANA... ZRODZONY Z TYCH, KTÓRZY TRZYKROTNIE MU SIĘ OPARLI, A NARODZI SIĘ, GDY SIÓDMY MIESIĄC DOBIEGNIE KOŃCA... A CHOĆ CZARNY PAN NAZNACZY GO JAKO RÓWNEGO SOBIE, BĘDZIE ON MIAŁ MOC, JAKIEJ CZARNY PAN NIE ZNA... I JEDEN Z NICH MUSI ZGINAĆ Z RĘKI DRUGIEGO, BO ŻADEN NIE MOŻE ŻYĆ, GDY DRUGI PRZEŻYJE... TEN, KTÓRY MA MOC POKONANIA CZARNEGO PANA, NARODZI SIĘ, GDY SIÓDMY MIESIĄC DOBIEGNIE KOŃCA...
Harry Potter i Zakon Feniksa

Niestety tę przepowiednię podsłuchał Severus Snape, i przekazał ją Voldemortowi, czego później bardzo żałował. Czarny Pan bowiem dowiedziawszy się, że zgładzi go chłopiec urodzony w lipcu, napadł na dom Potterów w Dolinie Godryka. Zabił rodziców małego Harry'ego, chociaż on sam - chroniony starożytną magią matczynej miłości uległ Morderczemu Zaklęciu.

Kariera nauczycielska Edytuj

Klasa wróżbiarstwa

Klasa wróżbiarstwa

Jej lekcje odbywały się na Wieży Północnej. Sybilla niezbyt często przechadzała się po innych częściach zamku, a kolację jadła w swojej klasie. Lubiła straszyć uczniów nieszczęściami i Sądem Ostatecznym.  

Profesor McGonagall wspominała, że Sybilla co rok przepowiadała któremuś ze swoich uczniów śmierć.

1993/1994 Edytuj

510

W 1993 roku Sybilla zaczęła nauczać grupę trzecioklasistów, w której znajdował się między innymi Harry Potter. Pierwszą lekcje wróżbiarstwa Sybilla zaczęła nietypowo - stwierdziła, że jeśli ktoś nie ma wewnętrznego oka wiele się od niej nie nauczy, a książki nic nie pomogą. Według niej wróżbiarstwo było najtrudniejszym i najważniejszym przedmiotem w Hogwarcie. Zaczęła także niepokoić niektórych uczniów - zasugerowała Neville, że jego babcia źle się czuje (chociaż wszystko było w porządku). Parvati Patil usłyszała, że musi strzec się rudego mężczyzny (odsunęła się wtedy od Rona), a Lavender Brown dostała przepowiednie, że to czego się tak bardzo boi stanie się 16 października. Dużym echem obiła się także informacja o tym, że około Wielkanocy ktoś opuści klasę na zawsze.

W końcu po prezentacji Sybilla nakazała wziąć uczniom po filiżance i zacząć wróżyć z fusów. Dodała też, że Neville ma sobą jedną z niebieskich po tym jak zbije czerwoną. Zaraz po tym Longbottom faktycznie zbił filiżankę. Od początku nie wszyscy podchodzi do tego poważnie - np. Hermiona wyraźnie lekceważyła wróżenie. Sybilla wzięła filiżankę Pottera jako przykład - zaczęła przepowiadać przyszłość, aż wreszcie z wielkim patosem i strachem w głosie przepowiedziała, że chłopak ma Ponuraka i niedługo umrze. Klasa umilkła, większość z obecnych uległo ponurej atmosferze i uwierzyli strasznej przepowiedni. Sybilla jednak mogła mieć część racji - z dalszych wydarzeń wynika, że czarny pies z filiżanki to mógł być nie Ponurak - a Syriusz Black. Następnie Hermiona stwierdziła, że to wcale nie wygląda jej na ponuraka. Sybilla stwierdziła, że dziewczyna roztacza wokół siebie bardzo niską aurę, a jej wrażliwość na rezonanse przyszłość jest blisko zeru, co oczywiście rozzłościła Hermionę.

Sybilla2

Sybilla przepowiada Harry'emu śmierć

Na następnej lekcji, Minerwa McGonagall, zdecydowana przeciwniczka wróżbiarstwo i pani Trelawney zapytała się poruszonej klasie kogo w tym roku "uśmierciła" Sybilla. Stwierdziła, że nauczycielka robi to od lat, a nigdy nikt nie zginął. Uspokoiła trochę tym klasę. Mimo wszystko Sybilla zebrała grupę popleczniczek powołujących się na filiżankę Neville'a - Parvati Patil i Lavender Brown. Niedługo później, 16 października został zagryziony przez lisa królik Lavender - Albinek. Dziewczyna była pewna, że przepowiednia się spełniła i nie słuchała Hermiony, która twierdziła, że trudno było się bać śmierci króliczka, który był młody i zdrowy, nie mówiąc już o tym, że doręczenie wiadomości nastąpiło 16 października, a nie sama śmierć.

Jeśli usiąde przy tym stole, będzie nas trzynaścioro! Nieszczęście murowane! Proszę nigdy nie zapominać, że kiedy trzynaście osób zasiada do stołu, pierwsza, która wstanie, będzie pierwszą, która umrze
—Harry Potter i więzień Azkabanu, str. 241

Sybilla pojawiła się na uroczystym śniadaniu z okazji Bożego Narodzenia 1993 roku. Stwierdziła, że ku swojemu zdziwieniu ujrzała w kryształowej kuli, że musi zrezygnować z samotnego posiłku i zejść na dół. Dodała, że nie może przecież sprzeciwiać się losu. Dumbledore wyczarował krzesło Sybilli, ta jednak w pierwszym momencie odmówiła. Powiedziała, że będzie wtedy trzynaścioro czarodziejów przy jednym stole, a to niehybny znak, że pierwsza osoba, która wstanie od stołu umrze. McGonagall wyraziła jednak duży sceptyzm, a Trelawney ze strachem zajęła swoje miejsce i spytała się o profesora Lupina. Dostała odpowiedź, że się rozchorował - Minerwa uszczypliwie zauważyła, że ze swoim wewnętrznym okiem Sybilla pewnie dawno już to wiedziała. Wybuchła sprzeczka między nauczycielkami, którą zakończył Dumbledore. Dwie godziny później, Harry i Ron skończyli i podnieśli się z miejsc. Sybilla zapytała, który piewszy z nich podniósł się z miejsca, ale oni nie wiedzieli. Minerwa odparła, że nie sądzi, żeby to miało znaczenie, chyba, że za drzwiami stoi szaleniec z siekierą - Trelawney poczuła się urażona.

Około Wielkanocy Sybilla postanowiła trochę wcześniej niż planowała wprowadzić kryształową kulę trzeciej klasie i skończyć już wróżenie z ręki. Podobno ujrzała w przyszłości to, że pojawi się to na egzaminie, chociaż był to nonsens, bo sama ustalała pytania na teście. Harry, Ron i Hermiona znów bardzo lekceważąco podeszli do przedmiotu, śmiali się, co według Trelawney "zaburzało wibracje". Następnie zobaczyła ponuraka w kuli Harry'ego, zaniepoiło to chłopaka, ale rozśmieszyło Hermionę. Sybilla zaczęła prawić, że nigdy nie spotkała osoby o tak bardzo doczesnym umyśle. Hermiona zbulwersowana wyszła i zrezygnowała z zajęć. Natomiast Parvati z Lavender zauważyły, że już we wrześniu Sybilla przepowiedziała, że ktoś opuści ich około Wielkanocy.

Trelawney w klasie

Pod koniec roku szkolnego, Trelawney prowadziła egzaminy z wróżbiarstwa. Ron stwierdził, że to stara oszustka, za to Parvati wyszła szczęśliwa, ponieważ Sybilla powiedziała, że dziewczyna ma wrodzony talent do przepowiadania przyszłości. Egzamin Harry'ego polegał na czytaniu z kryształowej kuli. Potter wymyślał, że widzi Hardodzioba, ale całego i zdrowego. Sybilla była trochę zawiedziona, ponieważ wiedziała, że hipogryf został skazany na śmierć i zostanie ścięty (w końcu ten proceder nie doszedł do skutku).

Następnie stało się z Sybillą coś dziwnego. Gdy Harry miał już wychodził, głos nauczycielki zaczął być chrapliwy i wygłosiła przepowiednię:

TO SIĘ STANIE DZISIAJ. CZARNY PAN SPOCZYWA SAMOTNY, BEZ PRZYJACIÓŁ, PORZUCONY PRZEZ SWOICH WYZNAWCÓW. JEGO SŁUGA BYŁ UWIĘZIONY PRZEZ DWANAŚCIE LAT. DZISIAJ, PRZED PÓŁNOCĄ, SŁUGA ROZERWIE ŁAŃCUCHY I WYRUSZY W DROGĘ, BY POŁĄCZYĆ SIĘ ZE SWOIM PANEM. CZARNY PAN POWSTANIE Z JEGO POMOCĄ, JESZCZE BARDZIEJ POTĘŻNY I STRASZNY NIŻ PRZEDTEM. DZIŚ... PRZED PÓŁNOCĄ... SŁUGA... WYRUSZY... BY POŁĄCZYĆ SIĘ... ZE SWOIM... PANEM...
Harry Potter i Więzień Azkabanu, str. 339

Kiedy Sybilla skończyła mówić, nie wiedziała w ogóle o co chodzi zdumionemu Harry'emu. Wygląda na to, że jasnowidzka, kiedy wygłasza ważne i w pełni prawdziwe przepowiednie wpada w pewnego rodzaju trans.

Później Albus Dumbledore stwierdził, że jest to jej druga prawdziwa przepowiednia i że musi dać jej podwyżkę.

1994/1995 Edytuj

Na początku września Trelawney zaczęła od stwierdzenia, że to czego Harry tak bardzo się boi wkrótce się stanie. Następnie przeszła do nowego działu wróżbiarstwa, który klasa będzie przerabiać - przepowiadania przyszłości z gwiazd. Już na wstępie stwierdziła, że Harry na pewno urodził się w środku zimy, a przecież przyszedł na świat 31 lipca. Zainteresowane lekcją jak zawsze były Lavender i Parvati. Na pracę domową Sybilla kazała wykonać uczniom analizę wpływów i położenia planet na ich życie w następnym miesiącu korzystając z indywidualnych horoskopów. Ron i Harry wpisali pod każdym dniem kolejną porcję nieszczęść i katastrof i dostali najwyższą ocenę. Trelawney zadała uczniom taką samą pracę na następny miesiąc tj. listopad.

Sybilla Trelawney: „Śmierć nadchodzi, zbliża się coraz bardziej, krążąc nad zamkiem jak sęp, coraz niżej..., coraz niżej...
Spojrzała zjadliwie na Harry’ego, który ziewnął szeroko, wcale tego nie kryjąc.
Harry Potter: „Może zrobiłoby to na mnie trochę większe wrażenie, gdyby nie powtarzała tego już osiemdziesiąt razy.
— Harry Potter i Czara Ognia, str. 238

Sybilla przez cały rok dręczyła Harry'ego przewidywaniem mu śmierci. Na jednej z następnych lekcji Trelawney pokazywała uczniom fantastyczne ustawienie Marsa. Zgasiła wtedy wszystkie lampy, a Harry zasnął i miał wizję związaną z Voldemortem. Obudził się, kiedy Sybilla pochylała nad nim, a potem stwierdził, że musi iść do skrzydła szpitalnego. Trelawney odparła, że miotał się po klasie, z pewnością klasa wywołała w nim prorocze wstrząsy, ale chłopak wyszedł zostawiając rozczarowaną nauczycielkę ze zdumioną klasą.

1995/1996 Edytuj

Umbridge z Trelawney

Dolores Umbridge zwalnia Trelawney

Sybilla zaczęła pracę z piątoklasistami od nauki interpretacji snów. Rozdała uczniom egzemplarze Sennika Inig Imago i kazała przeczytać początek. Wyraziła także niechęć w stosunku do SUMów z wróżbiarstwa, uważała bowiem, że testy są zbyt doczesne jak na jej przedmiot, ale taka jest wola dyrektora.

Wkrótce potem Dolores Umbridge została Wielkim Inkwizytorem Hogwartu i zaczęła przeprowadzać wizytacji u nauczycieli. Umbridge przeprowadziła ją u Sybilli, kiedy miała lekcje z piątoroczniakami. Trelawney była bardzo zdenerwowana. Drżącym głosem odpowiadała na pytania. Później Umbridge powiedziała Sybilli, żeby ta jej coś przepowiedziała. Trelawney oburzyła się i odpowiedziała, że wewnętrzne oko nie działa na komendę. Później jednak, widząc niezadowoloną reakcję Dolores, zaczęła jej dramatycznie rozprawiać, że jest w śmiertelnym niebezpieczeństwie. Umbridge widocznie nie była usatysfakcjonowana, do końca lekcji siedziała z tyłu i czyniła zapiski w swoim notatniku.

Już na następnej lekcji Trelawney żywo żaliła się, że została strasznie znieważona. Umbridge dała jej okres warunkowy, ponieważ nie była zadowolona z pracy Sybilli. Trelawney tak się załamała, że chodziła po zamku zanosząc się histerycznym płaczem, piła dużo sherry, a butelki chowała w Pokoju Życzeń. Na następnej lekcji przepowiedziała Harry'emu - zamiast nagłej i straszliwej śmierci, długie życie, bycie Ministrem Magii i posiadania dwunastu dzieci jako pochwałę za wywiad, w którym chłopak opowiedział o powrocie Voldemorta. Trelawney nie mogła jednak powiedzieć mu wprost co myśli o artykule, ponieważ zabraniał jej tego Dekret Edukacyjny Numer 26

Lament Sybilli mógł się skończyć tylko w jeden sposób - wyrzuceniem. Wydarzenie to przyciągnęło wielu gapiów, a profesor Trelawney zanosiła się histerycznym szlochem i wyła, że Hogwart to jej dom. Łkały również Parvati i Lavender. Dolores natomiast patrzyła na Trelawney z pełnym zadowoleniem. Pomocną dłoń do zapłakanej jasnowidzki wyciągnęła profesor McGonagall. Pocieszyła ją i obie patrzyły na Dumbledore'a, który wkrótce się pojawił. Zarządził on, że oczywiście Dolores może odwoływać jego nauczycieli, ale w nie może ich wyrzucać z zamku. Tak więc Sybilla rozpakowała się, ale nie pełniła funkcji nauczyciela. Dumbledore powołał na jej miejsce centaura Firenzo, wybór ten jeszcze bardziej nie podobał się Umbridge, ponieważ chciała przysłać kogoś z Ministerstwa. Sybilla po wydarzeniu powoli wracała do siebie - odwiedzali ją Parvati i Lavender z bukietem żółtych żonkili.

Po tym jak Umbridge została odwołana, Trelawney wróciła do pracy. Ponieważ Firenzo nie mógł wrócić do swojego stada, uznającego go za wyrzutka, on także kontynuował nauczanie. W rezultacie było dwóch profesorów od jednego przedmiotu - w dodatku zupełnie innych.

1996/1997 Edytuj

Trelawney uczta

W tym roku szkolnym Sybilla dzieli nauczanie wróżbiarstwa z centaurem Firenzo. Uważała za upokorzenie pracę z "koniem". Nauczycielka piła z tego powodu, i podobnie jak rok wcześniej chowała butelki sherry w Pokoju Życzeń. Trelawney nauczała piątą i szóstą klasę (miała zajęcia m.in. ze swoimi fankami - Lavender i Parvati).

Sybilla była obecna na świątecznym przyjęciu Klubu Ślimaka. Wydawała się jako jedyna być zainteresowana historiami z Żonglera, które opowiadała Luna Lovegood.

W połowie marca 1997 roku Sybilla odbyła rozmowę z Dumbledore'm. Profesorka chciała zwolnienia z pracy Firenza. Nie udało się jej jednak do tego doprowadzić, a jej spotkanie z dyrektorem zostało przerwane przybyciem Harry'ego.

Nieco później, Sybilla jak zwykle poszła do Pokoju Życzeń ukryć trochę sherry. Usłyszała głos chłopaka, który piał z radości, a kiedy spytała się kto to zrobiło się nagle czarno i została wyrzucona. Był to Draco Malfoy, a do uczynienia ciemności użył prawdopodobnie Peruwiańskiego Proszku Natychmiastowej Ciemności. Sybilla wypadła i leżała jakiś czas na podłodze, wstać pomógł jej Harry. Trelawney opowiedziała mu o całym zajściu, a chłopak namówił ją do powtórzenia tego Dumbledore'owi. Sybilla cała pochłonięta była złymi omenami, wspominała o wieży rozjaśnionej błyskawicami - rzeczywiście podobne wydarzenia miało miejsce w niedalekiej przyszłości i była to Bitwa na Wieży Astronomicznej. Sybilla wspominała o swoim początku pracy i nieświadomie wyjawiła Harry'emu, że to Severus Snape zaniósł Voldemortowi treść przepowiedni, która skłoniła Czarnego Pana do zabójstwa Lily i Jamesa Potterów. Trelawney stwierdziła też, że z Harry'ego nigdy nie był wybitny jasnowidz, ale "wspaniały obiekt" i brakuje jej go w klasie.

1997/1998 Edytuj

Sybilla Trelawney kontynuowała nauczanie w opanowanym przez Śmierciożerców Hogwarcie. Walczyła w bitwie o Hogwart. Rzucała ona kryształowymi kulami w przeciwników, trafiając w Fenrira Greybacka, który pochylał się na Lavender. Niestety, nie udało się ocalić młodej Brown - zmarła ona po bitwie w wyniku odniesionych ran. Sybilla rzutem przypominającymi serw tenisowy, drugą kulą roztrzaskała okno, a wtedy weszły przez nie akromantule.

Sybilla przeżyła bitwę, po wszystkim pomagała leczyć rannych.

WyglądEdytuj

Przypominała wielkiego, błyszczącego owada. Była bardzo chuda; grube okulary powiększały jej oczy kilkakrotnie, a całą postać spowijał połyskliwy muślinowy szal, a ramiona i dłonie ozdobione były mnóstwem bransolet i pierścionków.
Sybilla 101

Sybilla Trelawney - nauczycielka wróżbiarstwa

Sybilla była chudą kobietą o blond włosach i zielonych oczach. Nosiła zwykle chusty, szale i luźne peleryny. Lubiła błyskotki: pierścionki i bransolety, a jej ubrania pokryte były cekinami czy koralami, przez które przypominała "błyszczącego owada".

Sybilla miała grube okulary, które znacznie powiększały jej oczy. Można przypuszczać, że albo miała dużą wadę wzroku, albo zakładała takie grube szkła dla lepszego efektu. Mówiła spokojnym i tajemniczym głosem, jednak kiedy się zdenerwowała był bardziej piskliwy, za to, gdy wygłaszała przepowiednie - bardzo chrapliwy.

Charakter Edytuj

Sybilla bardzo lubiła swoich uczniów, lecz najczęściej zapowiadała im śmierć. Jej ulubione studentki to Lavender Brown i Parvati Patil, które prawdopodobnie jako jedyne fascynują się lekcjami prowadzonymi przez Sybillę. Mimo tego nie wiedziała, kto ją lubi, a kto nie. Według profesor McGonagall wypowiadanie śmierci jest jej ulubionym sposobem powitania klasy. Sybilla miała bardzo specyficzny styl życia, była nerwowa i histeryczna.

Sybilla była uzależniona od alkoholu. Harry wiele razy czuł wokół niej zapach starego sherry.

Ciekawostki Edytuj

  • W rolę Sybilli wciela się Emma Thompson.
  • Sybilla ma słabość do kuchennego sherry. Butelki chowała w Pokoju Życzeń.
  • Wypowiedziała wróżbę z kart, według której profesor Dumbledore miał umrzeć, lecz nikt nie potraktował poważnie jej słów.
  • W 1993 r. profesor Trelawney powiedziała "Gdy 13 zasiada razem, który pierwszy wstanie, pierwszy umrze". W 1997 r. po przetransportowaniu Harry'ego do Nory, 13 osób zasiadło razem, Remus Lupin był pierwszą osobą, która wstała, potem jako pierwszy zmarł w Bitwie o Hogwart.

Etymologia Edytuj

200px-St

Sybilla podczas II Bitwy o Hogwart

Jej imię jest zaczerpnięte z mitologii greckiej. Mitologiczna Sybilla była wieszczką przepowiadającą przyszłość.

Występowanie Edytuj

Przypisy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Sybilla Trelawney

Więcej od Wikii

Losowa wiki