FANDOM

Stworek (ang. Kreacher) — skrzat domowy rodziny Black, wierny sługa swojej pani, Walburgi Black. W 1996 roku, wraz ze śmiercią prawowitego właściciela Grimmauld Place 12, Stworek stał się własnością Harry'ego Pottera.

BiografiaEdytuj

JaskiniaEdytuj

Regulus Blackss.jpg

Regulus Black, pan Stworka.

Na życzenie Voldemorta, Regulus Black, pan Stworka, postanowił oddać skrzata w jego ręce. Czarny Pan zabrał go ze sobą do jaskini, w której ukryty był horkruks (Medalion Slytherina), w roli królika doświadczalnego (horkruksa strzegły silne zaklęcia oraz armia inferiusów). Na rozkaz Voldemorta Stworek wypił Eliksir Rozpaczy z marmurowej misy. Mimo że podczas tego łkał i rozpaczał, czarnoksiężnik pozostał niewzruszony. Następnie Czarny Pan opuścił jaskinię, pozostawiając skrzata samego sobie. Jednak Stworkowi udało się uciec −  deportował się w wodzie, gdy wciągnęły go inferiusy. Ponieważ magia skrzatów różni się od magii czarodziejów, mógł to zrobić. Wrócił, ponieważ, każdy skrzat domowy musi wypełniać wolę swego pana, a „pan kazał Stworkowi wrócić”.

Zamiana horkruksa i śmierć RegulusaEdytuj

Medallos y nota de Rab.jpg

Falsyfikat horkruksa, Medalionu Slytherina, który podłożył Stworek.

Po powrocie do domu Stworek opowiedział wszystko Regulusowi, którego wówczas przeraziło okrucieństwo Voldemorta w stosunku do skrzatów. Opowieść Stworka o wydarzeniach w jaskini była powodem zmiany nastawienia Regulusa do Lorda Voldemorta i jego dalszych działań.
Inferius.jpg

Armia inferiusów, która wciągnęła Regulusa pod wodę.

Interesując się czarną magią, odkrył tajemnicę Czarnego Pana i postanowił wykraść horkruksa zabierając ze sobą Stworka jako przewodnika. Skrzat przeprowadził bezpiecznie swojego pana przez zabezpieczenia, Regulus sam wypił eliksir z misy. Wcześniej kazał Stworkowi podmienić medalion, tworząc falsyfikat. Regulus został zaciągnięty i utopiony w wodzie przez inferiusy na oczach Stworka, który rozpaczał po jego śmierci podobnie jak pani Black, której pękło serce z powodu straty jej ulubionego i ukochanego syna. Nigdy nie dowiedziała się, jak zginął, ponieważ Regulus zabronił Stworkowi o tym mówić .

Zakon FeniksaEdytuj

Syriusz: "Stań prosto. Co ty tu robisz?"
Stworek: "Stworek sprząta. Stworek żyje po to, by służyć szlachetnemu rodowi Blacków..."
Syriusz: "...w którym jest coraz więcej brudu."
— Syriusz i Stworek w 1995 roku.[źródło]
Stworek2.jpg

Stworek stał się własnością Syriusza po śmierci jego brata i rodziców. W domu na Grimmauld Place 12 mieszkali przez jakiś czas członkowie Zakonu Feniksa, którzy tam ustanowili swoją kwaterą główną. Stworkowi nie podobało się to, twierdził, że hańbią swą obecnością dom Blacków. Przez cały czas zbierał należące do członków rodziny Black przedmioty (często bezużyteczne śmieci) i zanosił je do swojej nory, chroniąc przed spaleniem czy wyrzuceniem podczas sprzątania domu przez Harry'ego, Hermionę i Weasleyów. Traktował je jak ważne pamiątki rodu Black.

Gdy Syriusz w chwili złości powiedział, żeby się wynosił, Stworek potraktował to dosłownie i wyprowadził się na krótki czas do Malfoyów. Powiedział im kilka rzeczy, których Syriusz nie uznał za ważne i nie zakazał skrzatowi nikomu o nich mówić. Wiadomości te zostały jednak przekazane Voldemortowi, co doprowadziło do zwabienia Pottera i jego przyjaciół do Departamentu Tajemnic i śmierci Syriusza.
Stwork01.jpg

Nowy pan i pracaEdytuj

Stworek nie chce, Stworek nie będzie, Stworek nie będzie! Stworek należy do pani Bellatriks, och tak, Stworek należy do Blacków, Stworek chce do swojej nowej pani, Stworek nigdy nie pójdzie do tego bachora Pottera, Stworek nie chce, Stworek nie pójdzie...
— Stworek na Privet Drive 4[źródło]
Harrypotterprincefotosyxfyuk.jpg

Harry Potter, pan Stworka.

Po śmierci Syriusza, Stworek zgodnie z testamentem został odziedziczony przez Harry'ego Pottera. Na jego wezwanie bardzo niechętnie stawił się na Privet Drive 4. Wrzeszcząc i wariując, zmuszony był do pogodzenia się ze swoim nowym panem i obowiązkiem: pracą w Hogwarcie, w kuchni, jak Zgredek czy Mrużka.

Skrzacie ogonyEdytuj

Stworek otrzymał od Harry'ego Pottera zadanie: śledzenie Dracona Malfoya, dołączył do niego Zgredek, który, w przeciwieństwie do Stworka uwielbiał Pottera i chętnie robił wszystko, co ten sobie życzył (było to dowodem wdzięczności za uwolnienie go od Malfoyów). Stworek nie stał się jednak „pożyteczny”: jawnie wyrażał swoje uwielbienie do Malfoya, twierdząc, że porusza się z dumą, jak przystało na przedstawiciela czystej krwi.

PrzełomEdytuj

Grimmauld-place-12.gif

Głowy skrzatów, poprzedników Stworka na Grimmauld Place 12

Na prośbę Harry'ego Stworek wyjaśnił tajemnicę związaną z kopią medalionu Slytherina i listem od tajemniczego R.A.B., którym okazał się uwielbiany przez Stworka brat Syriusza – Regulus.

Stwork02.jpg

Gdy Harry wręczył mu fałszywy medalion i wykazał chęć pomocy w wypełnieniu ostatniej woli Regulusa, Stworek zmienił nastawienie do niego i stał się wzorową pomocą domową, do tego stopnia, że nawet Ron go polubił. Marzeniem Stworka było, by po śmierci jego odcięta głowa znalazła się – tak, jak głowy jego przodków – na ścianie w holu domu przy Grimmauld Place 12.

Druga bitwa o HogwartEdytuj

Za pana Regulusa! (...) Do boju z Czarnym Panem!
— Stworek podczas II bitwy o Hogwart[źródło]

Podczas II bitwy o Hogwart Stworek walczył po stronie obrońców zamku, z fałszywym medalionem na szyi, u boku innych skrzatów będąc ich przywódcą.

RelacjeEdytuj

Z Harrym PotteremEdytuj

PromoHP7 Harry Potter.jpg

Harry Potter

Stworek nie przepadał za Harrym od samego początku. Potter pierwszy raz miał okazję go poznać w Kwaterze Głównej Zakonu Feniksa w domu przy Grimmauld Place 12. Skrzat był wtedy bardzo niemiły, jako że Harry nie był czarodziejem czystej krwi, a jedynie półkrwi. Później Potter nie miał okazji go widywać, do czasu aż Dumbledore po odziedziczeniu domu przez Harry'ego, wezwał skrzata, aby zobaczyć czy będzie służył chłopcu. Podczas poszukiwań Insygniów Śmierci, Potter i przyjaciele ukrywają się w domu Blacków. Gdy Harry daje Stworkowi fałszywy medalion, jako pamiątkę po jego dawnym panu, nastawienie Stworka do Harry'ego, Rona i Hermiony, znacznie się poprawia.

Z Hermioną Granger i Ronaldem WesleyemEdytuj

Oae7ds.jpg.jpg

Ron i Hermiona

Skrzat nie darzył szacunkiem Rona i Hermiony, ponieważ uważał, że jako zdrajcy krwi i szlamy plugawią dom jego dawnej pani. Ron od początku gardził skrzatem i nie był dla niego miły, Hermiona natomiast była dobra dla Stworka i chciała poprawić warunki jego życia. Ich relacje poprawiają się w ostatniej części serii. Wtedy to Ron powiedział, że nawet polubił Stworka.

Z Syriuszem BlackiemEdytuj

Syriusz Blackss.jpg

Syriusz Black

Mimo iż Syriusz był arystokratą i dziedzicem rodu Blacków, Stworek nie traktował go  z szacunkiem, gdyż uważał, że swoją samowolą, uciekając z domu, sprawił przykrość jego pani. Nadal uważa, że portret Walburgii Black to to samo, co sama jej osoba. Mimo, iż tego nie chciał, Syriusz był jego panem, a Skrzat musiał mu służyć. W piątej części Syriusz ginie po części przez niego, gdyż Stworek bardzo dosłownie potraktował uwagę Syriusza, aby sobie poszedł. Skrzat wyruszył wtedy do Bellatriks i Narcyzy, powiedział im wtedy, że Syriusz jest najważniejszą osobą dla Harry'ego. Dzięki temu Voldemortowi udało się zwabić chłopca i Gwardię Dumbledore'a do Departamentu Tajemnic.

Z Bellatriks LestrangeEdytuj

Bellatrixi.jpg

Bellatriks Lestrange

Stworek uwielbiał Bellatriks Lestrange. W swojej małej sypialni trzymał jej zdjęcie. Gdy Syriusz oddał Harry'emu Stworka w testamencie, ten krzyczy, że chce iść do Bellatriks.

Z resztą rodziny BlackEdytuj

Herb blackow.jpg

Herb rodu Blacków

Rodzina Black była jednym ze starszych czarodziejskich rodów czystej krwi. Prawie cała rodzina z wyjątkiem Syriusza znalazła się w Slytherinie. Skrzat bardzo lubił rodzinę, której służył i tak jak oni nie tolerował szlam i zdrajców Krwi.

Występowanie Edytuj

Założyciel Albus Dumbledore
Oryginalny skład Aberforth DumbledoreAlastor MoodyAlicja LongbottomArabella FiggBenio FenwickCaradoc DearbornDedalus DiggleDorcas MeadowesEdgar BonesElphias DogeEmmelina VanceFabian PrewettFrank LongbottomGideon PrewettHestia Jones James PotterLily Potter • • Marlena McKinnonMinerwa McGonagallMundungus FletcherPeter PettigrewRemus LupinRubeus HagridSeverus SnapeSyriusz Black IIISturgis Podmore
Reaktywowany skład Aberforth DumbledoreAlastor MoodyArabella FiggArtur WeasleyBill WeasleyCharles WeasleyDedalus DiggleElphias DogeEmmelina VanceFleur DelacourFred WeasleyGeorge WeasleyHarry PotterHermiona GrangerHestia JonesKingsley ShackleboltMinerwa McGonagallMolly WeasleyMundungus FletcherNimfadora TonksRemus LupinRon WeasleyRubeus HagridSeverus SnapeSyriusz Black IIISturgis Podmore

Więcej z Fandomu

Losowa wiki