FANDOM

Crystal 128 clock
Ta strona jest aktualnie edytowana przez użytkownika: Mattibu

Stworek (ang. Kreacher) — skrzat domowy rodziny Black, wierny sługa swojej pani, Walburgi Black. W 1996 roku, wraz ze śmiercią prawowitego właściciela Grimmauld Place 12, Stworek stał się własnością Harry'ego Pottera.

Biografia Edytuj

Jaskinia Edytuj

W 1979 roku, kiedy Voldemort powiedział Regulusowi Blackowi, że potrzebuje skrzata domowego, Regulus oddał Stworka do jego dyspozycji. Uważał, że jest to dla nich obu wielki honor. Czarny Pan zabrał skrzata ze sobą do jaskini, w której ukryty był horkruks - Medalion Slytherina. Voldemort zrobił to, aby przetestować skuteczność zabezpieczeń medalionu (horkruksa strzegły silne zaklęcia oraz armia inferiusów).
The Cave
Czarny Pan, razem ze Stworkiem, przepłynął w łódce na znajdującą się na środku jeziora wyspę. Na rozkaz Voldemorta skrzat wypił Eliksir Rozpaczy z marmurowej misy. Pomimo, że podczas tego łkał i rozpaczał, czarnoksiężnik pozostał niewzruszony. Gdy misa była pusta, Voldemort umieścił w środku medalion i ponownie napełnił ją eliksirem. Następnie Czarny Pan opuścił jaskinię, pozostawiając skrzata samego sobie. Stworek czuł ból i ogromne pragnienie, więc doczołgał się do brzegu jeziora żeby się napić. Gdy tylko dotknął powierzchni wody został wciągnięty przez inferiusy do jeziora. Stworkowi udało się jednak uciec − deportował się spod wody. Ponieważ magia skrzatów różni się od magii czarodziejów, mógł to zrobić, pomimo że miejsce było zabezpieczone przed teleportacją. Stworek wrócił, ponieważ każdy skrzat domowy musi wypełniać wolę swego pana, a Regulus, przed wysłaniem go na tę misję, rozkazał mu wrócić po wypełnieniu poleceń Voldemorta.

Zamiana horkruksa i śmierć Regulusa Edytuj

Medallos y nota de Rab

Falsyfikat horkruksa, Medalionu Slytherina, który podłożył Stworek.

Po powrocie do domu Stworek opowiedział wszystko Regulusowi, którego wówczas przeraziło okrucieństwo Voldemorta w stosunku do skrzatów. Opowieść Stworka o wydarzeniach w jaskini była powodem zmiany nastawienia Regulusa do Lorda Voldemorta i jego dalszych działań.
Inferius

Armia inferiusów, która wciągnęła Regulusa pod wodę.

Interesując się czarną magią, odkrył tajemnicę Czarnego Pana i postanowił wykraść horkruksa zabierając ze sobą Stworka jako przewodnika. Skrzat przeprowadził bezpiecznie swojego pana przez zabezpieczenia, Regulus sam wypił eliksir z misy. Wcześniej kazał Stworkowi podmienić medalion, tworząc falsyfikat. Rozkazał mu także zniszczyć horkruksa. Regulus został zaciągnięty i utopiony w wodzie przez inferiusy na oczach Stworka, który rozpaczał po jego śmierci podobnie jak pani Black, której pękło serce z powodu straty jej ulubionego i ukochanego syna. Nigdy nie dowiedziała się, jak zginął, ponieważ Regulus zabronił Stworkowi o tym mówić. Skrzat wielokrotnie próbował zniszczyć medalion rzucając na niego potężne zaklęcia, jednak nie dawało to żadnego rezultatu. Zdawał sobie sprawę, że aby zniszczyć horkruks musi go najpierw otworzyć ale nie potrafił tego dokonać. Pomimo niepowodzeń, wciąż ponawiał próby spełnienia ostatniego rozkazu Regulusa i wymierzał sobie kary po każdej porażce. W końcu pogodził się z tym, że nie jest w stanie wykonać tego zadania.

Po śmierci Regulusa Edytuj

Po śmierci Regulusa oraz Walburgii Stworek został jedynym żywym mieszkańcem domu przy Grimmauld Place 12. Przez dziesięć lat skrzat wykonywał polecenia portretu swojej pani. Zaprzestał dbania o dom i wszystko powoli zarastało brudem. Stworek nie miał z kim rozmawiać, więc zaczął mówić do siebie. Był samotny i cierpiał z powodu śmierci Regulusa, o której nie mógł opowiedzieć nikomu z rodziny.

Zakon Feniksa Edytuj

Syriusz: "Stań prosto. Co ty tu robisz?"
Stworek: "Stworek sprząta. Stworek żyje po to, by służyć szlachetnemu rodowi Blacków..."
Syriusz: "...w którym jest coraz więcej brudu."
— Syriusz i Stworek w 1995 roku.[źródło]

Stworek stał się własnością Syriusza po śmierci jego brata i rodziców. W 1995 roku Syriusz zamieszkał w domu na Grimmauld Place 12. Została tam też ustanowiona kwatera główna Zakonu Feniksa, a niektórzy jego członkowie zamieszkali w tym domu. Stworkowi nie podobało się to, twierdził, że hańbią swą obecnością dom Blacków. Przez cały czas zbierał należące do członków rodziny Black przedmioty (często bezużyteczne śmieci) i zanosił je do swojej nory, chroniąc przed spaleniem czy wyrzuceniem podczas sprzątania domu przez Harry'ego, Hermionę i Weasleyów. Traktował je jak ważne pamiątki rodu Black.

Gdy Syriusz w chwili złości powiedział, żeby się wynosił, Stworek potraktował to dosłownie i wyprowadził się na krótki czas do Malfoyów. Powiedział im kilka rzeczy, których Syriusz nie uznał za ważne i nie zakazał skrzatowi nikomu o nich mówić. Wiadomości te zostały jednak przekazane Voldemortowi, co doprowadziło do zwabienia Pottera i jego przyjaciół do Departamentu Tajemnic i śmierci Syriusza.
Stwork01

Nowy pan i praca Edytuj

Stworek nie chce, Stworek nie będzie, Stworek nie będzie! Stworek należy do pani Bellatriks, och tak, Stworek należy do Blacków, Stworek chce do swojej nowej pani, Stworek nigdy nie pójdzie do tego bachora Pottera, Stworek nie chce, Stworek nie pójdzie...
— Stworek na Privet Drive 4[źródło]
Harrypotterprincefotosyxfyuk

Harry Potter, pan Stworka.

Po śmierci Syriusza, Stworek zgodnie z testamentem został odziedziczony przez Harry'ego Pottera. Na jego wezwanie bardzo niechętnie stawił się na Privet Drive 4. Wrzeszcząc i wariując, zmuszony był do pogodzenia się ze swoim nowym panem i obowiązkiem: pracą w Hogwarcie, w kuchni, jak Zgredek czy Mrużka.

Skrzacie ogony Edytuj

Stworek otrzymał od Harry'ego Pottera zadanie: śledzenie Dracona Malfoya, dołączył do niego Zgredek, który, w przeciwieństwie do Stworka uwielbiał Pottera i chętnie robił wszystko, co ten sobie życzył (było to dowodem wdzięczności za uwolnienie go od Malfoyów). Stworek nie stał się jednak „pożyteczny”: jawnie wyrażał swoje uwielbienie do Malfoya, twierdząc, że porusza się z dumą, jak przystało na przedstawiciela czystej krwi.

Przełom Edytuj

Grimmauld-place-12

Głowy skrzatów, poprzedników Stworka na Grimmauld Place 12

Na prośbę Harry'ego Stworek wyjaśnił tajemnicę związaną z kopią medalionu Slytherina i listem od tajemniczego R.A.B., którym okazał się uwielbiany przez Stworka brat Syriusza – Regulus.

Stwork02

Gdy Harry wręczył mu fałszywy medalion i wykazał chęć pomocy w wypełnieniu ostatniej woli Regulusa, Stworek zmienił nastawienie do niego i stał się wzorową pomocą domową, do tego stopnia, że nawet Ron go polubił. Marzeniem Stworka było, by po śmierci jego odcięta głowa znalazła się – tak, jak głowy jego przodków – na ścianie w holu domu przy Grimmauld Place 12.

Druga bitwa o Hogwart Edytuj

Za pana Regulusa! (...) Do boju z Czarnym Panem!
— Stworek podczas II bitwy o Hogwart[źródło]

Podczas II bitwy o Hogwart Stworek walczył po stronie obrońców zamku, z fałszywym medalionem na szyi, u boku innych skrzatów będąc ich przywódcą.

Wygląd Edytuj

Stworek2
Stworek, jak wszystkie skrzaty domowe, był dużo niższy od ludzi - sięgał Harry'emu tylko do pasa. Wyglądał bardzo staro, a jego skóra była blada, pomarszczona i wisiała na nim luźno. Miał duże, przekrwione oczy w kolorze wodnistoszarym. Jego nos był mięsisty i przypominał ryjek. Stworek miał wielkie uszy, wyglądające jak uszy nietoperza. Jak wszystkie skrzaty był łysy, ale z jego uszu wyrastały długie, białe włosy. W 1997 roku, stracił połowę zębów na skutek uderzenia Zgredka, nie wiadomo jednak czy odrosły mu w jakiś magiczny sposób.

Chodził przygarbiony i z trudem poruszał nogami. Miał zachrypnięty, skrzekliwy głos, przypominający odgłosy wydawane przez ropuchę. Nie nosił na sobie prawie żadnego ubrania, tylko biodra miał przepasane brudną szmatą.

Od kiedy Stworek dostał medalion Regulusa nosił go zawsze na piersi. Po tym wydarzeniu zmienił też noszoną przez siebie szmatę na śnieżnobiały ręcznik, a jego włosy wyrastające z uszu były czyste i puszyste.

Magiczne umiejętności Edytuj

  • Teleportacja: Stworek, jak wszystkie skrzaty domowe, potrafił się deportować i aportować w dowolne miejsce. Mógł to zrobić nawet jeśli było ono zabezpieczone przed teleportacją czarodziejów, tak jak Hogwart albo jaskinia, w której Voldemort ukrył jeden ze swoich horkruksów.

Relacje Edytuj

Z Regulusem Blackiem Edytuj

Regulus Blackss

Regulus Black, pan Stworka.

Spośród wszystkich członków rodziny Blacków, wydaje się, że najsilniejsze więzi łączyły Stworka z Regulusem. Regulus zawsze był miły dla skrzata i dobrze go traktował. Z kolei Stworek szanował swojego pana za jego wierność ideałom rodziny - szacunek dla czystej krwi i popieranie Lorda Voldemorta. Gdy Voldemort potrzebował skrzata, Regulus uważał, że dla niego i dla Stworka zaszczytem jest udzielenie pomocy Czarnemu Panu. Najlepiej jego stosunek do skrzata widać w decyzji, żeby samemu wypić Eliksir Rozpaczy w jaskini z horkruksem, zamiast rozkazać zrobić to swojemu słudze. Regulus wolał samemu zginąć niż narazić Stworka na cierpienia lub śmierć. Widać więc, że cenił życie skrzata na równi z ludzkim. Z kolei Stworek był załamany śmiercią swojego pana i bardzo przeżywał jego utratę. Żałował, że nie potrafił spełnić ostatniego rozkazu Regulusa. Skrzat bardzo emocjonalnie zareagował na otrzymanie pamiątki po swoim panu i pamiętał o nim po wielu latach. Od kiedy otrzymał medalion Regulusa zawsze nosił go przy sobie. Gdy Stworek zaatakował śmierciożerców podczas bitwy o Hogwart, wykrzykiwał imię Regulusa.

Z Harrym Potterem Edytuj

PromoHP7 Harry Potter

Harry Potter

Stworek nie przepadał za Harrym od samego początku. Potter pierwszy raz miał okazję go poznać w Kwaterze Głównej Zakonu Feniksa w domu przy Grimmauld Place 12. Skrzat był wtedy bardzo niemiły, jako że Harry nie był czarodziejem czystej krwi, a jedynie półkrwi. Później Potter nie miał okazji go widywać, do czasu aż Dumbledore po odziedziczeniu domu przez Harry'ego, wezwał skrzata, aby zobaczyć czy będzie służył chłopcu. Podczas poszukiwań Insygniów Śmierci, Potter i przyjaciele ukrywają się w domu Blacków. Gdy Harry daje Stworkowi fałszywy medalion, jako pamiątkę po jego dawnym panu, nastawienie Stworka do Harry'ego, Rona i Hermiony, znacznie się poprawia.

Z Hermioną Granger i Ronaldem Wesleyem Edytuj

Oae7ds.jpg

Ron i Hermiona

Skrzat nie darzył szacunkiem Rona i Hermiony, ponieważ uważał, że jako zdrajcy krwi i szlamy plugawią dom jego dawnej pani. Ron od początku gardził skrzatem i nie był dla niego miły, Hermiona natomiast była dobra dla Stworka i chciała poprawić warunki jego życia. Ich relacje poprawiają się w ostatniej części serii. Wtedy to Ron powiedział, że nawet polubił Stworka.

Z Syriuszem Blackiem Edytuj

Syriusz Blackss

Syriusz Black

Mimo iż Syriusz był arystokratą i dziedzicem rodu Blacków, Stworek nie traktował go  z szacunkiem. Uważał, że swoją samowolą, uciekając z domu, sprawił przykrość swojej matce. Bardzo lubił wspominać dzień, kiedy Syriusz został wydziedziczony. Uważał go za zakałę rodu. Jednak, wbrew woli skrzata, Syriusz był jego panem i musiał mu służyć. Z tego powodu Stworek zawsze kłaniał się Syriuszowi i wykonywał jego polecenia, jednak nie przeszkadzało mu to w wypowiadaniu pod jego adresem obelżywych słów, gdy wydawało mu się, że nikt nie słyszy. Z kolei Syriusz traktował skrzata dość chłodno. Stworek przypominał mu o jego rodzinie, z którą nie miał dobrych kontaktów. Syriusz nie zwracał uwagi na uczucia skrzata, pomimo że Albus Dumbledore twierdził, że wszyscy powinni być dla niego mili. Black nie chciał także przebywać z nim w jednym pomieszczeniu i często wypraszał sługę z pokoju. Śmierć Syriusza jest częściowo winą skrzata, gdyż Stworek pewnego razu bardzo dosłownie potraktował uwagę Syriusza, aby sobie poszedł. Skrzat wyruszył wtedy do Bellatriks i Narcyzy. Powiedział im, że Syriusz jest najważniejszą osobą dla Harry'ego. Dzięki temu Voldemortowi udało się zwabić chłopca i kilku członków Gwardii Dumbledore'a do Departamentu Tajemnic. Syriusz, wraz z innymi członkami Zakonu Feniksa, udał się aby ich ratować i tam został zabity przez Bellatriks. Stworek nie żałował tego co zrobił, a co więcej śmiał się z tej sytuacji, gdy opowiadał o niej Dumbledore'owi.

Z Bellatriks Lestrange Edytuj

Bellatrixi

Bellatriks Lestrange

Stworek uwielbiał Bellatriks Lestrange. Prawdopodobnie, po śmierci Regulusa, lubił ją najbardziej z całego rodu, o czym świadczy fakt, że jej fotografia została umieszczona przed pozostałymi zdjęciami, które skrzat zgromadził w swoim legowisku. Ponadto, szybkę jej fotografii Stworek próbował posklejać za pomocą czarodziejskiej taśmy. Gdy skrzat, w czasie świąt Bożego Narodzenia w 1995 roku, opuścił Grimmauld Place 12, spotkał się między innymi z Bellatriks. Ponieważ była ona miła dla skrzata, to wyjawił jej wszystkie informacje dotyczące Zakonu Feniksa, o których nie zabroniono mu mówić. Później postępował zgodnie z instrukcjami, które zostały mu przekazane przez Bellatriks, a miały na celu umożliwienie wykonania planu Voldemorta. Gdy Syriusz przekazał Harry'emu Stworka w testamencie, ten krzyczy, że woli iść do Bellatriks.

Z resztą rodziny Black Edytuj

Herb blackow

Herb rodu Blacków

Rodzina Black była jednym ze starszych czarodziejskich rodów czystej krwi. Prawie cała rodzina z wyjątkiem Syriusza znalazła się w Slytherinie. Skrzat bardzo lubił rodzinę, której służył i tak jak oni nie tolerował szlam i zdrajców Krwi.

Etymologia Edytuj

Samo imię skrzata (ang. Kreacher) nie ma dosłownego znaczenia w języku angielskim, jednak fonetycznie jest bardzo zbliżone do angielskiego słowa "creature", które znaczy "stwór" lub "kreatura". Imię w oryginale budzi pejoratywne skojarzenia, jednak tłumacz nie zachował jego negatywnego wydźwięku, na rzecz dopasowania go do imion innych skrzatów (np. Zgredek, Bujdka).

Występowanie Edytuj

Założyciel Albus Dumbledore
Oryginalny skład Aberforth DumbledoreAlastor MoodyAlicja LongbottomArabella FiggBenio FenwickCaradoc DearbornDedalus DiggleDorcas MeadowesEdgar BonesElphias DogeEmmelina VanceFabian PrewettFrank LongbottomGideon PrewettHestia Jones James PotterLily Potter • • Marlena McKinnonMinerwa McGonagallMundungus FletcherPeter PettigrewRemus LupinRubeus HagridSeverus SnapeSyriusz Black IIISturgis Podmore
Reaktywowany skład Aberforth DumbledoreAlastor MoodyArabella FiggArtur WeasleyBill WeasleyCharles WeasleyDedalus DiggleElphias DogeEmmelina VanceFleur DelacourFred WeasleyGeorge WeasleyHarry PotterHermiona GrangerHestia JonesKingsley ShackleboltMinerwa McGonagallMolly WeasleyMundungus FletcherNimfadora TonksRemus LupinRon WeasleyRubeus HagridSeverus SnapeSyriusz Black IIISturgis Podmore