FANDOM

Odznaka WESZ.png

Odznaka WESZ

Stowarzyszenie Walki o Emancypację Skrzatów Zniewolonych (ang. SPEWSociety for the Promotion of Elfish Welfare[1]) — w skrócie „WESZ”. Jest to stowarzyszenie stworzone przez Hermionę na czwartym roku w Hogwarcie, mające na celu poprawienie warunków pracy skrzatów domowych a w końcu ich całkowite wyzwolenie. Kiedy Hermiona dowiedziała się, w jakich warunkach pracują te stworzenia, postanowiła im pomóc. Mianowała Rona jej skarbnikiem, a Harry'ego sekretarzem. O dołączenie poprosiła też Hagrida, lecz ten nie zgodził się, twierdząc, że praca sprawia im przyjemność. Każdy nowy członek, po wpłaceniu dwóch sykli, otrzymywał kolorową odznakę z wygrawerowanymi literami „WESZ”. Praca młodej czarownicy nie odniosła oczekiwanych rezultatów, gdyż większość osób wpisujących się robiła to, żeby dziewczyna się od nich odczepiła. Na piątym roku Hermiona robiła dla skrzatów między innymi czapeczki oraz skarpetki, które, jak się później okazało, brał Zgredek dla siebie i Mrużki. Niestety skrzaty uznały to za obraźliwe, więc sam Zgredek sprzątał Wieżę Gryffindoru.

Znani członkowie Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • Pierwotna nazwa grupy brzmiała: Już Dość Odrażającego Wykorzystywania Naszych Małych Czarodziejskich Braci – Walcz o Zmianę Statusu Prawnego Skrzatów Domowych, jednak jej liderka uznała, że nazwa ta ostatecznie nie nadaje się na nazwę stwowarzyszenia[1].
  • Dosłownie przetłumaczona, angielska nazwa WESZ brzmiała: Towarzystwo Promowania Opieki nad Skrzatami[1].
  • Tłumacz Andrzej Polkowski musiał wymyślić alternatywną polską nazwę dla stowarzyszenia tak, aby jego skrót coś znaczył (oryginalny skrót: SPEW – zwymiotować)[1].

WystępowanieEdytuj

Przypisy

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Harry Potter i Czara Ognia (książka) – Rozdział Czternasty: Zaklęcia Niewybaczalne, str. 239

Więcej z Fandomu

Losowa wiki