FANDOM

Disambig-icon.png Ten artykuł dotyczy testu sprawdzającego wiedzę uczniów Hogwartu. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa.
Crystal 128 clock.png
Ta strona jest aktualnie edytowana przez użytkownika: Damian102
SUMy 1996.jpg

Standardowe Umiejętności Magiczne, w skrócie SUMy (ang. Ordinary Wizarding Levels, OWLs) — testy pisane w piątej klasie, sprawdzające wiedzę ucznia z transmutacji, zaklęć, eliksirów, astronomii, obrony przed czarną magią, zielarstwa, historii magii i dziedzin jakie on sam sobie wybrał. Wyniki zostają dostarczane w lipcu przez sowy. Regulamin SUMów został opracowany przez Czarodziejską Komisję Egzaminacyjną.

Znaczenie Edytuj

Ze względu na poważną i ważna rolę SUMów, przygotowywania do nich są długie. Zaczynają się one już w czwartej klasie i trwają do końca piątej, kiedy jest termin pisania owego egzaminu.

Te egzaminy określają, jaką pracę można uzyskać po zakończeniu edukacji. Niektóre zawody wymagają zdania określonych Owutemów. Aby jednak móc uczyć się danego przedmiotu do poziomu Owutemów trzeba zdać SUMy na wystarczającą ocenę, w większości przypadków minimum była ocena powyżej oczekiwań. Przykładowo Minerwa McGonagall nie pozwoliła Neville'owi kontynuować nauki transmutacji, ponieważ nie osiągnął wystarczającego wyniku na egzaminie.

Oszukiwanie Edytuj

Oszukiwanie jest bardzo kuszące dla zdających, jednak nad przebiegiem egzaminu czuwają egzaminatorów. Wszystkie arkusze egzaminacyjne są zabezpieczone zaklęciami uniemożliwiającymi ściąganie. Zabronione jest używanie piór samoodpowiadających, przypominajek, odczepianych mankietów ze ściągami i atramentu samopoprawiającego. Co roku przynajmniej jeden student próbuje oszukiwać, ale od roku 1896 nikt nie odniósł sukcesu.

Egzaminy Edytuj

Większość egzaminów dzieli się na egzaminy pisemne i praktyczne. SUMy są podobne do mugolskiego „poziomu O”, który był do 1988 roku wydawany w Wielkiej Brytanii na podobnym poziomie edukacji. Obecnie niemagiczna społeczność ma inne testy. Wśród egzaminatorów byli Gryzelda Marchbanks oraz profesor Tofty. Na egzamin praktyczny uczniowie są wywoływani w kolejności nazwisk bądź imion.

Terminarz Edytuj

Egzaminy odbywają się przez dwa tygodnie. Pisemne egzaminy pisane są rano, natomiast praktyczne zalicza się po południu. Wyjątkiem jest egzamin praktyczny z astronomii, który ma miejsce w nocy, kiedy widać gwiazdy.

Pierwszy tydzień Edytuj

Przedmiot Dzień Wybrane zagadnienia
Zaklęcia i uroki Poniedziałek Pisemny: Zaklęcie lewitacji, zaklęcie rozweselające, przeciwzaklęcie na czkawki
Praktyczny: Zrób parę kółek kieliszkiem do jajek, zaklęcie lewitacji, zaklęcie zmieniające kolor, zaklęcie powodujące wzrost
Transmutacja Wtorek Pisemny: Definicja zaklęcia przemieniającego
Praktyczny: Zaklęcie znikania
Zielarstwo Środa Pisemny: Nieznane
Praktyczny: Opieka nad Fanged Geranium i innymi roślinami
Obrona przed czarną magią Czwartek Pisemny: Wymień pięć znaków charakterystycznych wilkołaka
Praktyczny: Zaklęcia obronne, zaklęcie do walki z boginem, zaklęcie Patronusa (na bonusowe punkty)
Runy Piątek Pisemny: Tłumaczenie run, takich jak „ehwaz” i „eihwaz”
Praktyczny: Nieznane; zważywszy na teoretyczny charakter tego przedmiotu może on mieć tylko część pisemną

Drugi tydzieńEdytuj

Przedmiot Dzień Wybrane eliksiry
Eliksiry Poniedziałek Pisemny: Eliksir Wielosokowy
Praktyczny: Robienie różnych eliksirów
Opieka nad magicznymi stworzeniami Wtorek Pisemny: Nieznane
Praktyczny: Odróżnij szpiczaka od jeży, pokaż poprawne obchodzenie się z nieśmiałkiem, wykaż umiejętność czyszczenia i karmienia ognistego kraba bez poniesienia oparzeń
Astronomia Środa Pisemny: Zidentyfikuj wszystkie księżyce Jowisza
Praktyczny: Spójrz w teleskop i wypełnij mapę gwiazd oraz planet
Wróżbiarstwo Środa Pisemny: Nieznane
Praktyczny: Wróżenie z kryształowej kuli, fusów oraz ręki
Numerologia Środa Pisemny: Nieznane
Historia magii Czwartek Pisemny: Zamieszki goblinów w XVIII wieku, powołanie Międzynarodowej Konfederacji Czarodziejów, dlaczego Liechtenstein odmówił przystąpienia

Nieznana dataEdytuj

Mugoloznawstwo – nie zostało określone, kiedy egzamin się odbywa, ani jakie były na nim poruszone zagadnienia.

Oceny Edytuj

Pozytywne Edytuj

  • W (Wybitny)
  • P (Powyżej oczekiwań)
  • Z (Zadowalający)

Negatywne Edytuj

  • N (Nędzny)
  • O (Okropny)
  • T (Troll)

Czarny Rynek Edytuj

W czerwcu przed egzaminami rusza też tzw. Czarny Rynek, na którym można kupić wszelkie środki wspomagające koncentracje, sprawność umysłową i pobudzenie. Niestety większość z nich to nieskuteczne podróbki. Sławne są sproszkowane pazury smoka i butelki Eliksiru Mózgowego Barufia.

Etymologia Edytuj

Po angielsku SUMy to Ordinary Wizarding Level w skrócie OWLs, czyli sowy. Mogło to nawiązywać do sów, które roznosiły wiadomości o ocenach z egzaminu. Jednak tym środkiem transportu wysyłano też informacje na temat ocen w takich testach, jak W.O.M.B.A.T.

Ciekawostki Edytuj

  • Na egzaminy praktyczne uczniowie z reguły byli wzywani alfabetycznie. Jednak Harry Potter i Hanna Abbott zdawali jednocześnie egzamin z transmutacji, co może oznaczać, że na ten egzamin egzaminowani podchodzili kolejno w kolejności imion.
  • Jedyne znane postacie, które zdały wszystkie możliwe 12 SUMów to Percy Weasley, Bill Weasley i Barty Crouch Junior. Musieli oni prawdopodobnie używać zmieniacz czasu, aby uczestniczyć we wszystkich możliwych zajęciach, podobnie jak Hermiona.
  • We wczesnej wersji książki Harry Potter i Książę Półkrwi znajdowało się informacja, że Hermiona otrzymała jedenaście SUMów, zdobywając dziesięć wybitnych i jedno powyżej oczekiwań. Jednak, jak wiadomo po wydarzeniach z więźnia Azkabanu przestała ona uczyć się wróżbiarstwa i mugoloznawstwa, więc pisała SUMy tylko z dziesięciu przedmiotów. W późniejszych wersjach jest już wzmianka o dziewięciu wybitnych i jednym powyżej oczekiwań.
  • W języku angielskim oceny dające zdanie zaczynały się na samogłoskę, a nie dające na spółgłoskę.

Występowanie Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki