Fandom

Harry Potter Wiki

Smok

6975stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze6 Udostępnij

Smok (ang. Dragon) — ogromny skrzydlaty gad ziejący ogniem. Powszechnie uważany za przerażające i budzące podziw, można je znaleźć na całym świecie, często można znaleźć do nich odniesienia w Azji i średniowiecznym folklorze europejskim.

Smoki potrafią latać i ziać ogniem przez ich nozdrza, są jednymi z najbardziej niebezpiecznych i najtrudniejszych do ukrycia stworzeń w świecie czarodziejów. Ministerstwo Magii klasyfikuje je jako XXXXX, znany morderca czarodziejów/nie nadaje się do udomowienia ani tresury. Mimo ze są niebezpieczne, są ludzie przeszkoleni do pracy z nimi, tzw. smokolodzy. Handlowanie i sprzedawanie smoczych jaj jest nielegalne.

Smocze jaja.jpg

Smocze jaja.

AnatomiaEdytuj

Smoki są ogromnymi stworzeniami, osiągającymi do ponad dwudziestu metrów długości.

Ciało pokryte jest łuskami i przypomina ciało węża - długi, stanowiący nawet połowę długości ciała ogon, dość chudy, wąski tułów i długa szyja, zakończona niewielką głową. Smoki mają jedną lub dwie pary nóg i olbrzymie, błoniaste skrzydła.

Łapy zaopatrzone są w długie, ostre szpony, zdolne chwycić z niezwykłą zręcznością pożywienie lub duży przedmiot.

Głowa smoka jest trójkątna i często chroniona przez twarde, duże rogi. Szczęka wyposażona jest w ogromne i bardzo ostre kły. Oczy są nieduże i przypominają kocie, ze względu na wąską źrenicę.

OdżywianieEdytuj

Smoki z natury są drapieżnikami, pochłaniającymi ogromne ilości pożywienia, jednak zdarzały się przypadki, kiedy to smok, nie mając co jeść, zadowalał się roślinami takimi jak liście drzew czy leśne owoce. Swoją ofiarę namierzają bystrym wzrokiem lub dobrym węchem, czasem też wyłapują ją doskonałym słuchem. Zwykle są to stworzenia latające, a także leśne. Smok potrafi czaić się w zaroślach i skradać się na swoją ofiarę. Ich łupem padają ptaki, duże ssaki i gady, rzadziej ryby.

Cechy i właściwości magiczneEdytuj

Smoki.jpg

Smoki: Zielony Pospolity Walijski, Rogogon Węgierski, Krótkopyski Szwedzki i Ogniomiot Chiński

Smoki są dobrymi, choć trudnymi do oswojenia wierzchowcami. Latają szybko i mają dobrą koordynację w czasie lotu. Nie są jednak zbyt towarzyskie względem ludzi.

Smoki charakteryzują się także zdolnością ziania ogniem.

Smocza skóra, krew, serce, wątroba i pazury, mają niezwykle silne właściwości magiczne. Skóra smoka jest wykorzystywana przy produkcji rękawic, które skutecznie chronią przed toksycznymi i żrącymi substancjami. Smocza krew ma niezwykłe znaczenie w tworzeniu eliksirów (przykład: znane 12 przypadków wykorzystania smoczej krwi). Włókna ze smoczych serc znajdują zastosowanie przy wyrobie różdżek.

Jajo smoka należy do niewymienialnych klasy A.

ŻycieEdytuj

Norbert.jpg

Norweski smok kolczasty - Norberta

Smoki rodzą się z jaj, zwykle wielkości jaja strusiego (wielkość jaja zależy od gatunku). Matka regularnie zieje ogniem na jajo, aby pisklę rozwijało się w odpowiednim dla smoków cieple.

Już młode smoki potrafią ziać ogniem, siejąc duże zniszczenia (gdy są hodowane, co jest zabronione). Zwykle są karmione przez matkę resztkami pożywienia, jednak w krótkim czasie po urodzeniu uczą się polować same. Nie potrafią także latać – tą umiejętność nabywają dopiero w wieku 12 miesięcy.

Młode osobniki rosną przeciętnym dla gadów tempem.

Smoki w świecie magicznymEdytuj

Hodowla smoków przez czarodziejów jest zabroniona, jednak w szczególnych przypadkach (Turniej Trójmagiczny), za pozwoleniem Ministerstwa Magii, można je trzymać w specjalnych klatkach. Zawsze trzeba ich pilnować.

RasyEdytuj

Istnieje 12 smoczych ras, ale zdarza się, że inne rasy krzyżują się między sobą. Prowadzi to do powstania nietypowych mieszańców. Poniżej znajdują się rasy smoków czystej krwi:

CiekawostkiEdytuj

  • J.K. Rowling tworząc smoki wzorowała się na polskich traszkach (grzebieniastej, zwyczajnej, górskiej i karpackiej).

WystępowanieEdytuj

Zobacz teżEdytuj

Magiczne stworzenia według klasyfikacji Ministerstwa Magii

X ChorbotekGumochłon
XXX BahankaBłotoryjChochlik kornwalijskiCiamarnicaCzerwony Kapturek HipogryfHipokampusJeżankaKorniczakKugucharLangustnik LadacoLeprokonusNiuchaczOgnisty krabPlumpkaPogrebinPopiełekPsidwakSalamandraSklątka tylnowybuchowaSzczuroszczetSzpiczakŚwiergotnikToksyczekTrzminorekWąż morskiWozakWsiąkiewkaŻądlibąk
XXXX AbraksanBuchorożecCentaurDemimozErklingFeniksGarborógGryfJednorożecKelpiaReemSfinksTeboTestralTrollTroll górski Troll leśnyTroll rzecznyTrytonWidłowążWodniki KappaYetiZnikaczŻmijoptak
XXXXX AkromantulaBazyliszekChimeraKwintopedMantykoraNunduSmokŚmierciotulaWilkołak

Więcej w Fandom

Losowa wiki