FANDOM

Smok (ang. Dragon) — magiczne stworzenie o postaci skrzydlatego gada ziejącego ogniem. Chyba najbardziej znane zwierzęta magiczne. Z uwagi na swą wielkość, wygląd i możliwość ziania ogniem powszechnie uważane za przerażające ale jednocześnie budzące podziw. Smoki można spotkać na całym świecie, dlatego istnieje wiele odniesień do nich odniesienia również w kulturze mugoli, zwłaszcza w Azji i średniowiecznym folklorze europejskim, przy czym mugole przypisują smokom umiejętności, których te nie posiadają- mówienia, spiskowania, tworzenia własnych siedzib podobnych do ludzkich itp. Samice bywają zazwyczaj większe i bardziej groźne.

Są jednymi z najbardziej niebezpiecznych i najtrudniejszych do ukrycia stworzeń w świecie czarodziejów. Ministerstwo Magii klasyfikuje je jako XXXXX ( "znany morderca czarodziejów/nie nadaje się do udomowienia ani tresury"). Mimo, że smoki są niebezpieczne, są ludzie przeszkoleni do pracy z nimi, tzw. smokolodzy. Handel smoczymi jajami jest nielegalny.

AnatomiaEdytuj

Smocze jaja

Smocze jaja.

Wszystkie smoki są stworzeniami dużymi, jednakże ich wielkość uzależniona jest od rasy. Najmniejszy, Żmijoząb Peruwiański, ma tylko 15 stóp długości, zaś największy, Spiżobrzuch Ukraiński, osiąga wagę nawet 6 ton.

Ciało smoka pokryte jest łuskami i przypomina ciało węża - długi, stanowiący nawet połowę długości ciała ogon, dość chudy, wąski tułów i długa szyja, zakończona niewielką głową. Smoki mają jedną lub dwie pary nóg i olbrzymie, błoniaste skrzydła. Ich ciało, zwłaszcza grzbiet, często pokryte jest wyrostkami kostnymi w kształcie ostrych kolców lub płyt.

Łapy zaopatrzone są w długie, ostre szpony, zdolne chwycić z niezwykłą zręcznością pożywienie lub duży przedmiot.

Głowa smoka jest trójkątna i często chroniona przez twarde, duże rogi. Szczęka wyposażona jest w ogromne i bardzo ostre kły. Oczy są nieduże i przypominają kocie, ze względu na wąską źrenicę.

Smoki potrafią latać i ziać ogniem przez nozdrza , przy czym odległość na którą mogą wypuszczać płomienie uzależniona jest od rasy - najdalej Rogogon Węgierski, bo aż na pięćdziesiąt stóp.

OdżywianieEdytuj

Smoki z natury są drapieżnikami, pochłaniającymi ogromne ilości pożywienia, jednak zdarzały się przypadki, kiedy to smok, nie mając co jeść, zadowalał się roślinami takimi jak liście drzew czy leśne owoce. Swoją ofiarę namierzają bystrym wzrokiem lub dobrym węchem, czasem też wyłapują ją doskonałym słuchem. Zwykle są to stworzenia latające, a także leśne. Smok potrafi czaić się w zaroślach i skradać się na swoją ofiarę. Ich łupem padają ptaki, duże ssaki lądowe i gady, na stworzenia wodne poluje jedynie Norweski Smok Kolczasty.

Cechy i właściwości magiczneEdytuj

Smoki

Smoki: Zielony Pospolity Walijski, Rogogon Węgierski, Krótkopyski Szwedzki i Ogniomiot Chiński

Smoki są dobrymi, choć trudnymi do oswojenia wierzchowcami. Latają szybko i mają dobrą koordynację w czasie lotu. Nie są jednak zbyt towarzyskie względem ludzi.Smocza skóra, krew, serce, wątroba, rogi i pazury , mają niezwykle silne właściwości magiczne. Skóra smoka jest wykorzystywana przy produkcji rękawic, które skutecznie chronią przed toksycznymi i żrącymi substancjami. Smocza krew ma niezwykłe znaczenie w tworzeniu eliksirów (znane jest 12 sposobów wykorzystania smoczej krwi), do ich tworzenia wykorzystywany jest również sproszkowany róg Długoroga Rumuńskiego. Włókna ze smoczych serc znajdują zastosowanie przy wyrobie różdżek.

Jajo smoka należy do niewymienialnych klasy A.

ŻycieEdytuj

Norbert

Norweski smok kolczasty - Norberta

Smoki wykluwają się z jaj, zwykle wielkości jaja strusiego (wielkość i ubarwienie jaja zależy od gatunku). Matka regularnie zieje ogniem na jajo, aby pisklę rozwijało się w odpowiednim dla smoków cieple.

Już młode smoki potrafią ziać ogniem, siejąc duże zniszczenia (gdy są hodowane, co jest zabronione). Zwykle są karmione przez matkę resztkami pożywienia, jednak w krótkim czasie po urodzeniu uczą się polować same. Nie potrafią także latać – tą umiejętność nabywają dopiero w wieku 12 miesięcy.

Młode osobniki rosną przeciętnym dla gadów tempem.

Smoki w świecie magicznymEdytuj

Hodowla smoków przez czarodziejów jest zabroniona, jednak w szczególnych przypadkach (Turniej Trójmagiczny), za pozwoleniem Ministerstwa Magii, można je trzymać w specjalnych klatkach. Zawsze trzeba ich pilnować.

RasyEdytuj

Istnieje 12 smoczych ras, ale zdarza się, że poszczególne rasy krzyżują się między sobą. Prowadzi to do powstania nietypowych mieszańców. Poniżej znajdują się rasy smoków czystej krwi:

CiekawostkiEdytuj

Nowy Żmigród

Herb Nowego Żmigrodu

  • W książce, którą Hagrid wypożyczył z biblioteki pt. Hodowanie smoków dla przyjemności i dla zysku, było napisane, iż po wykluciu należy karmić młode wiaderkiem koniaku zmieszanym z krwią kurczaków co pół godziny.
  • Mugole często używają wizerunków smoków w heraldyce, ozdabiając nimi herby rodów szlacheckich oraz miast i jednostek terytorialnych- powiat, województwo, hrabstwo itp.
  • J.K. Rowling tworząc smoki wzorowała się na polskich traszkach (grzebieniastej, zwyczajnej, górskiej i karpackiej).

WystępowanieEdytuj

Zobacz teżEdytuj

Magiczne stworzenia według klasyfikacji Ministerstwa Magii

X ChorbotekGumochłon