Wikia

Harry Potter Wiki

Sir Cadogan

Komentarze0
4040stron na
tej wiki
Sir Cadogan
Cadogan
Informacje biograficzne
Data urodzenia Średniowieczność
Status krwi Półkrwi lub Czysta
Tytuł(y) Sir
Rodzina
Rodzina
Zdolności magiczne
Różdżka Tarnina, 9 cali, wąsy trolla (legenda)
Pozostałe informacje
Zawód/Praca Strażnik wejścia do domu wspólnego Gryffindoru (dawniej)
Dom Gryffindor
Przynależność
Aktor Paul Whitehouse

Sir Cadogan — rycerz z portretu na siódmym piętrze. Po ataku Syriusza Blacka na portret, strzegący wejścia do wieży Gryffindoru, zastąpił on Grubą Damę, stając się tymczasowym strażnikiem wejścia do wieży. Jest dość samolubny.

BiografiaEdytuj

1993 - 1994Edytuj

43143-26301

Harry, Ron i Hermiona pierwszy raz spotykają go w trzeciej części, kiedy pomaga im znaleźć drogę do Wieży Północnej. Powszechnie uważany za czubka. Sir Cadogan ma zdecydowanie za duży miecz dla siebie i nakrapianego kucyka.

W Harry Potter i Więzień Azkabanu po zaatakowaniu przez Syriusza Blacka Grubej Damy, został tymczasowym strażnikiem do wieży Gryffindoru. Sir Cadogan po zostaniu strażnikiem, nie był zbyt uprzejmy dla innych, większość uczniów skarżyła się na to, że wymyśla skomplikowane hasła, które często zmienia w tygodniu, ale Profesor McGonagall ignorowała to, czego później żałowała. Umówił się, z Nevillem Longbottomem, że da mu wszystkie hasła na cały tydzień. Później kiedy Sir Cadogan wpuścił Syriusza, który chciał dopaść Parszywka (w rzeczywistości Petera Pettigrew), wylano go z posady, a na jego miejsce ponownie przywrócono Grubą Damę.

1995 - 1996Edytuj

W latach szkolnych 1995-1996 Harry spotyka Sir Cadogana. Ten jednak idzie dalej. Cadogan próbował za nim podążać, wchodząc w sąsiedni obraz. Został on jednak odrzucony od jego mieszkańca, którym był duży i wściekle wyglądający wilczarz.

1996 - 1997Edytuj

W szóstym roku nauki Harry'ego, Damara Dodderidge zakochała się w Sir Cadoganie, nazywając go "przystojniak".

Bitwa o HogwartEdytuj

Podczas drugiej Bitwy o Hogwart Sir Cadogan oglądał wojnę. Zachęcał Harrego do dalszej bitwy i mówił że musi pokonać Voldemorta.

Etymologia Edytuj

Imię "Cadogan" oznacza "Chwała w bitwie". Składa się ona z dwóch walijskich słów: "cad" - "bitwa" i "gwogawn" - "chwała", "honor". W zbiorze mitów, z Mabinogionu wspominają o Cadoganie, jako o syn Iddona.

W obszarze miasta J. K. Rowling, Edynburga, istnieje ulica o nazwie "Cadogan Road".

Za kulisami Edytuj

  • Sir Cadogan pojawił się tylko w filmowej adaptacji Harry'ego Pottera i Więźnia Azkabanu. Aktorem, który zagrał jego rolę jest Paul Whitehouse. Pojawił się również w grze video, stworzonej na podstawie trzeciej części. Whitehouse pojawił się również jako Sir Cadogan w piątej i szóstej części gier video, jednak nic nie mówił.
  • Cadogan to nazwisko pochodzenie walijskiego i irlandzkiego. Można z tego wywnioskować, że rodzina tej postaci - przynajmniej od strony ojca - pochodziła z tamtych okolic. Pochodzenie Sir Cadogana nie jest jednak znane.
  • Chociaż rola Sir Cadogana, jako portret strzegący wejścia do wieży Gryffindoru została pominięta w kinowej wersji adaptacji trzeciej części, została nakręcona i dodana do usuniętych scen.
  • Jedna ze szkockich stron uważa, że portret Sir Cadogana znajdował się w północnej wieży. Powodem tego może być to, że gdy Harry, Ron i Hermiona po raz pierwszy go spotkali, było to w północnej wieży.

Występowanie Edytuj

Poprzednik
Gruba Dama
Strażnik do wejścia wieży Gryffindoru
1993-1994
Następca
Gruba Dama

Więcej od Wikii

Losowa wiki