Wikia

Harry Potter Wiki

Severus Snape

Komentarze72
4233strony na
tej wiki
Severus Tobiasz Snape
Sevci343
Informacje biograficzne
Data urodzenia 9 stycznia 1960
Data śmierci 2 maja 1998
Status krwi Półkrwi
Tytuł(y) Profesor
Dyrektor Hogwartu
Mistrz eliksirów
Śmierciożerca
Książe Półkrwi
Pseudonim(y) Sev (dla Lily)
Smarkerus (dla Huncwotów)
Wycierus (dla Huncwotów)
Śmiecierus (dla Huncwotów)
Tchórz (dla Harry'ego)
Nietoperz z lochów (dla uczniów)
Wygląd zewnętrzny
Płeć Mężczyzna
Kolor oczu czarne
Kolor włosów czarne
Rodzina
Rodzina Eileen Prince (matka)

Tobiasz Snape (ojciec)

Zdolności magiczne
Różdżka nieznane drewno, nieznany rdzeń

, 13¼ cala

Patronus Łania
Pozostałe informacje
Zawód/Praca Dyrektor Hogwartu (1997-1998)

Profesor obrony przed czarna magią (1996-1997)

Mistrz, nauczyciel eliksirów w Hogwarcie (ok. 1980-1996)

Dom Slytherin
Przynależność Śmierciożercy

Zakon Feniksa

Rodzina Snape

Klub Ślimaka Slytherin

Aktor Alan Rickman (dorosły)

Alec Hopkins (jako nastolatek) Benedict Clarke (jako dziecko)

Profesor Severus Snape (ur. 9 stycznia 1960, zm. 2 maja 1998 r.) — czarodziej półkrwi, szpieg Dumbledore'a, dyrektor Hogwartu (1997−1998), nauczyciel obrony przed czarną magią (1996−1997), mistrz, zarazem nauczyciel eliksirów w Hogwarcie (ok. 19801996). Syn Eileen Prince i Tobiasza Snape'a. Był bardzo ostry, stanowczy, suchy, bardzo często niesprawiedliwy. Przez większość serii sprawiał wrażenie wroga Harry'ego Pottera, jednak pod koniec dowiadujemy się, że jego działania nigdy nie były ukierunkowane przeciw niemu. Snape był śmierciożercą, lecz nie był całkowicie wierny Voldemortowi. Od zawsze kochał Lily Evans.

BiografiaEdytuj

Wczesne lataEdytuj

Lily: Jeszcze się kłócą?

Severus: Och, oni wciąż się kłócą. Ale już niedługo stamtąd odejdę.

Lily: Twój tata nie lubi magii?

Severus: On niczego nie lubi.

-Rozmowa Lily i Severusa na temat jego rodziców

Młody Snape

Młody Severus

Severus Snape urodził się 9 stycznia 1960 roku jako jedyny syn Tobiasza Snape'a i Eileen Prince. Nie był szczęśliwy, ponieważ jego ojciec nie tolerował magii, często znęcał się nad jego matką, a rodzina żyła w biedzie. W 1971 r. dostał list ze Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Wtedy już lubił obserwować Lily Evans, która najczęściej była w towarzystwie swojej siostry Petunii. Zaprzyjaźnili się z nią, bo Lily również była czarownicą. Severus opowiedział jej o Hogwarcie

Życie w Hogwarcie Edytuj

Podczas swej pierwszej podróży do Hogwartu Severus i Lily natrafiają na przedział, który dzielą James Potter i Syriusz Black. Snape, z wzajemnością, niemal od razu jest zniechęcony do chłopców. Różnią ich poglądy na temat domów, a podczas dyskusji ze strony Severusa padają nieprzyjazne słowa. 

Snape1
Severus został przydzielony do Slytherinu, zaś Lily trafiła, ku jego nieszczęściu, do Gryffindoru. W Domu Salazara Slytherina Severus zaprzyjaźnił się z m.in. Averym i Mulciberem, którzy dzielili jego zainteresowania oraz ambicje - uprzedzenia do Mugoli i Mugolaków, ideę czystości krwi, Czarną Magię, a także chęć dołączenia do tworzącej się armii Lorda Voldemorta. Te zamiłowania sprawiły, że na przyjaźni Lily, pochodzącej z rodziny Mugoli oraz będącej przeciwniczką przemocy, i Snape'a pojawiły się pierwsze poważne "bruzdy".

Na piątym roku, po SUMach, Severus został publicznie upokorzony przez Jamesa Pottera i jego przyjaciół . W jego obronie jako jedyna stanęła Lily Evans, jednak zamiast okazać jej wdzięczność, Snape nazwał ją Szlamą. Później starał się ją przeprosić, jednak dziewczyna nie chciała słuchać jego wytłumaczeń; zwłaszcza że torturowanie Mary Macdonald przez jego przyjaciół uważał za "zabawę". Wspomnienie to zapamiętane jest przez Severusa jako najgorsze, gdyż to właśnie wtedy z własnej winy i na zawsze zerwał przyjaźń z Lily, którą darzył silnym uczuciem. 

Snape 5thyear

Snape podczas piątego roku nauki

Relacje pomiędzy Huncwotami i Snapem nigdy nie należały do najlepszych relacji w Hogwarcie. Stale rzucali w siebie zaklęciami; Severus nierzadko używał do tego celu wymyślonych przez siebie czarnomagicznych klątw, które zapisywał w podręczniku od eliksirów. 

Snape był także bardzo ciekaw comiesięcznych nieobecności i złego stanu zdrowia Remusa. Aby pozbyć się wścibskiego Severusa, Syriusz podpuścił go do udania się do Bijącej Wierzby podczas pełni księżyca. Pokazał mu sposób przedostania się przez podziemny korytarz, co Snape wykorzystał. Niezaspokojona ciekawość Severusa niemalże doprowadziła go do fatalnych skutków, jakimi mogły być silne zranienie, ugryzienie, lub nawet śmierć ze strony przemieniającego się wilkołaka. W ostatniej chwili został uratowany przez Jamesa Pottera, jednak Snape nie okazał mu wdzięczności, a relacje pomiędzy nimi się nie zmieniły.

Severus był jednym z najlepszych uczniów na lekcjach eliksirów. Na szóstym roku nauki zapisywał w swym podręczniku nie tylko notatki dotyczące przepisów na różne wywary, lecz także zaklęcia, które sam tworzył. Niektóre z nich miały właściwości czarnomagiczne. Powszechne używanie ich przez uczniów szkoły może zatem mówić nam o tym, że Snape niekiedy wykorzystywał je na innych.

Przystąpienie do śmierciożerców i podsłuchana przepowiedniaEdytuj

Po ukończeniu Hogwartu Snape dołączył do grona śmierciożerców; udało mu się nawet zajść na tyle daleko, aby zostać jednym z najbardziej zaufanych Voldemortowi. 

Pewnego razu, podczas wizyty w barze w Hogsmeade podsłuchał przepowiednię Sybilli Trelawney, która opowiadała o chłopcu urodzonym pod koniec lipca, który miał zakończyć tyranię Czarnego Pana. Snape nie wiedział jakiego dziecka dotyczyła przepowiednia. Nie wiedząc jakie będą skutki, natychmiast powiadomił o tym Voldemorta.

Niedługo potem zrozumiał swój błąd - kobieta którą kochał znalazła się w zagrożeniu. Poprosił Voldemorta o oszczędzenie jej, a także udał się z prośbą o pomoc do Dumbledore'a. Od tego czasu Snape miał być podwójnym agentem.

Kariera nauczycielska w HogwarcieEdytuj

Na polecenie
Mcgonagall-and-snape

Severus i Minerwa McGonagall

Voldemorta Snape starał się o posadę nauczyciela w Hogwarcie. Chciał uczyć obrony przed czarną magią, jednak Dumbledore zawsze mu tego odmawiał. W ostateczności otrzymał pracę w Hogwarcie jako nauczyciel eliksirów. Potrafił utrzymać porządek w klasie. Często faworyzował uczniów swojego domu, Slytherinu, oraz znęcał się nad uczniami innych domów lub był nieprofesjonalny i złośliwy w stosunku do nich (przykładami tego są m.in. Neville, Hermiona i Harry). Pomimo tego, przez innych nauczycieli traktowany był z respektem. Wykazywał naprawdę dużą wiedzę i głębokie rozumienie w przyrządzaniu eliksirów.  

Severus, podobnie jak Dumbledore, nie uwierzył, że Czarny Pan odszedł na zawsze. Wiedział, że gdy ten wróci, znowu będzie musiał grać rolę podwójnego agenta. Przez całą karierę, mimo nienawiści do Harry'ego, starał się chronić jego życie.

92612fhhgfffgghghfg

Severus Snape podczas spotkania Klubu Pojedynków

Gdy Harry'ego, w czasie meczu quidditcha, zaatakował profesor Quirrell (próbując zrzucić go z miotły), Snape uratował go, szepcząc przeciwzaklęcia. W następnym meczu chciał sędziować, aby mieć pewność, że Potterowi nic się nie stanie. Gryfoni odebrali to jako próbę zabrania im pucharu Quidditcha. W trzecim tomie chronił Harry'ego przed Syriuszem Blackiem, ponieważ uważał (jak wszyscy inni), że to właśnie on zdradził rodzinę Potterów Voldemortowi. Chociaż Harry przez wszystkie lata swojej edukacji w Hogwarcie nienawidził Severusa, dziewiętnaście lat po zabiciu Voldemorta, powiedział swojemu synowi, Albusowi Severusowi, że otrzymał drugie imię po najdzielniejszym człowieku, jakiego znał.

Wieczysta przysięgaEdytuj

Wiecystaprzysięga

Wieczysta przysięga

Na początku lipca 1996 roku, Snape'a odwiedziła Bellatriks Lestrange i Narcyza Malfoy. Narcyza chciała namówić Snape'a, aby ten pomógł jej synowi – Draconowi Malfoyowi. Złożył on wieczystą przysięgę, której złamanie powoduje śmierć. Przysiągł Narcyzie, że będzie strzec i chronić Dracona i jeśli będzie to konieczne, dokończy jego zadanie zlecone przez Voldemorta. Na początku szóstego tomu, Dumbledore pojawia się u Harry'ego z uschniętą ręką. W siódmym tomie wyjaśnia się, że kontuzji tej doznał, ponieważ założył pierścień Marvola Gaunta, na który Voldemort rzucił klątwę. Na tej podstawie można przypuszczać, że w momencie składania przysięgi, Snape wiedział o zbliżającej się śmierci Dumbledore'a. W siódmym tomie Snape przed swoją śmiercią oddał swoje najcenniejsze wspomnienia Harry'emu, który odtworzył je w myślodsiewni. Na jednym z nich Dumbledore prosi Snape'a, by ten przekazał Harry'emu, że Voldemort musi go zabić, gdy przyjdzie odpowiednia pora. 

Nadchodząca tragediaEdytuj

800px-Mnsev

Pod koniec szóstego tomu, Dumbledore i Harry wyruszają w miejsce, w którym według dyrektora, ukryty jest kolejny horkruks. Dumbledore'owi już wtedy zostało niewiele życia, a jego siły zniszczyły eliksir, który musiał wypić, by dostać się do horkruksa. Dyrektor i Harry wrócili do Hogwartu i odkryli, żenad jedną z wież wisi Mroczny Znak. Albus nakazuje Harry'emu, aby ten sprowadził Snape'a. Oboje udali się do wieży astrononomicznej, gdzie zostali zaskoczeni przez Dracona. Dumbledore sparaliżował Harry'ego zaklęciem, aby ten nie mógł w odpowiednim momencie zareagować. W tym samym momencie Malfoy rozbroił Dumbledore'a, ale nie był w stanie go zabić. Draco i Dumbledore zaczęli rozmawiać. Dumbledore obiecał Malfoyowi i jego rodzinie ochronę ze strony Zakonu, ale w tym momencie pojawili się śmierciożercy, wraz ze Snape'em. Severus zrozumiał, że musi dotrzymać dwóch obietnic – tej złożonej Narcyzie i tej złożonej Dumbledore'owi. 

AlectoSnapeAmycus

Severus jako dyrektor Hogwartu

Snape używając zaklęcia Avada Kedavra zabił Albusa Dumbledore'a. Następnym krokiem uczynionym przez Snape'a, było wydanie śmierciożercom rozkazu opuszczenia Hogwartu. Śmierć Dumbledore'a uwolniła Harry'ego z zaklęcia. Próbował przeszkodzić Snape'owi w ucieczce, ale Snape ostrzegł śmierciożerców, by nie atakowali Pottera, gdyż Czarny Pan chce go mieć dla siebie. Jedyny moment, w którym Snape stracił kontrolę nad sobą wystąpił w sytuacji, w której Harry nazwał go tchórzem. Wściekł się, ale powstrzymał przed atakiem na Pottera. Voldemort po przejęciu kontroli nad ministerstwem uczynił Snape'a dyrektorem Hogwartu. Dumbledore przewidział to i przed swoją śmiercią kazał Snape'owi przysiąc, iż będzie on za wszelką cenę chronił uczniów. 

ŚmierćEdytuj

Śmierć Severusa Snape'a04:07

Śmierć Severusa Snape'a

Voldemort odnalazł Czarną Różdżkę w grobie Dumbledore'a. Nie mógł jednak jej użyć, ponieważ aby to zrobić, musiałby zabić jej prawowitego właściciela (w rzeczywistości chodziło o pokonanie; Snape nie był właścicielem różdżki pomimo że zabił Dumbledore'a, ponieważ było to pomiędzy nimi ustalone, to Draco Malfoy pokonał Dumbledore'a). Doszedł do wniosku, że aby to uczynić, musi zabić Snape'a. Podczas Drugiej Bitwy o Hogwart, nasłał na Snape'a Nagini. Ciężko ranny Snape oddał Harry'emu swoje wspomnienia, po czym umarł. Harry obejrzał wspomnienia Snape'a w myślodsiewni Dumbledore'a i zrozumiał, że Snape zawsze był wierny Dumbledore'owi i ciągle opiekował się Harrym.

RelacjeEdytuj

Z Lily EvansEdytuj

Snape był zakochany w Lily Evans. To właśnie on wyjaśnił jej, że te w
ThumbnailCA7DWRJ0

Lily i Severus

szystkie dziwne rzeczy, które potrafią robić nazywają się magią. Gdy w piątym tomie Harry'ego i Dudleya Dursleya zaatakowali dementorzy. Jak się później okazało, Petunia Dursley (siostra Lily) wiedziała kim oni są. Powiedziała Harry'emu, że ten „okropny dzieciak” opowiadał jej siostrze o nich. Snape miał nadzieję, że oboje trafią do Slytherinu, jednak Lily trafiła do Gryffindoru, wraz z Jamesem i Syriuszem. Podczas nauki w Hogwarcie Snape i Lily byli najlepszymi przyjaciółmi, do czasu, gdy Snape nazwał ją „szlamą”. Ten moment był ostatecznym końcem ich przyjaźni, pomimo że Snape bardzo tego żałował. Starał się naprawić ich przyjaźń, jednak Lily nie chciała go słuchać. Podczas śmierci Snape chciał spojrzeć w oczy Harry'ego. W tym ostatnim momencie życia chciał raz jeszcze zobaczyć oczy Lily. Albus Severus Potter drugi syn Harry'ego i Ginny otrzymał po nim imię - jak Harry powiedział, po najodważniejszym człowieku jakiego znał.

J.K Rowling w jednym z wywiadów wyznała, że Lily Evans mogła by pokochać Severusa miłością romantyczną, gdyby nie jego zainteresowanie czarną magią i chęć przyłączenia się do Voldemorta. Snape zdawał sobie z tego sprawę i dlatego nigdy nie mógł sobie przebaczyć przyłączenia się do śmierciożerców, ponieważ wiedział, że gdyby nie to, Lily byłaby jego. 

Z Huncwotami

Snape i Huncwoci nigdy nie mieli dobrych stosunków. Już w pociągu James Potter podkreślał, że chciałby należeć do Gryffindoru, a Snape do Slytherinu. Przez całą edukację w Hogwarcie chłopcy rywalizowali między sobą. Na piątym roku Severus został jednak upokorzony, a później wystawiony na poważne niebezpieczeństwo, jednakże z drugiej strony zawdzięczał życie Jamesowi Potterowi. 

Z Draconem MalfoyemEdytuj

Images876

Snape bardzo faworyzował uczniów należących do jego domu, jednym z nich był Draco Malfoy. Sympatia między nimi mogła być spowodowana przyjaźnią z jego ojcem Lucjusz Malfoy. Ponadto Draco nienawidził Harry'ego za to, że był wybrańcem  - za co zaskarbił sobie większe względy u Snape'a.

Z Harrym PotteremEdytuj

Images786

Od początku nauki Harry'ego w Hogwarcie Snape go nienawidził (z wzajemnością), ze względu na jego wyjątkowe podobieństwo z wyglądu, jak i z charakteru do Jamesa. Próbował go jednak chronić i być wiernym Dumbledore'owi. Mimo że Harry był czesto poniżany na lekcjach eliksirów, Snape nie znienawidził go do końca, bo jego oczy przypominały mu oczy Lily. Nastawienie Harry'ego do Snape'a zmieniło się po odczytaniu jego myśli. 

Z Albusem Dumbledore'emEdytuj

Images (3)

Kiedy Snape zorientował się jaki błąd popelnił wydając przepowiednię Voldemortowi, udał się do Dumbledore'a i błagał, aby chronił Lily. Mimo to ona i James zginęli, przeżył tylko Harry. W zamian za to Dumbledore oczekiwał od Snape'a, aby był mu wierny, dlatego dostał w Hogwarcie posadę nauczyciela eliksirów. Do końca Snape pozostał najwierniejszym człowiekiem Dumbledore'a.

Z Zakonem FeniksaEdytuj

Snape był nielubianym członkiem Zakonu. Nie przepadali za nim szczególnie nowi członkowie jak Bill Weasley czy Tonks - przez jego zamiłowanie do czarnej magii i dawne śmierciożerstwo. Ze względu na to, że Dumbledore mu ufał, starali się go jednak tolerować.

Z rodzicamiEdytuj

Zanim Severus trafił do Hogwartu, nie miał szczęśliwego dzieciństwa. Rodzina żyła w biedzie, a on sam znienawidził ojca, bo ten znęcał się nad matką. Mimo tego mama Snape'a opowiedziała mu o magii i Hogwarcie - prawdopodobnie to ona zaszczepiła w nim chęć bycia w Slytherinie.

CiekawostkiEdytuj

  • W filmie Harry Potter i Książę Półkrwi, Horacy Slughorn wspomina, że tylko jednemu uczniowi udało się dobrze uwarzyć Wywar Żywej Śmierci, żeby wygrać Felix Felicis. Nauczyciel mówił wtedy o Severusie Snapie.
  • Lily Evans prawdopodobnie może zawdzięczać swoje dobre oceny z eliksirów częściowo Severusowi, gdyż zadurzony i zakochany mógł pomagać jej w eliksirach.
  • Snape nigdy nie przestał kochać Lily. Jednym z dowodów jest to, że umierając chciał ostatni raz zobaczyć jej zielone oczy, które odziedziczył Harry oraz to że patronusem Snape'a jest łania - patronus Lily.
  • Nienawidził tak bardzo Nevilla, ponieważ mógł on być Wybrańcem, co oznaczałoby, iż Lily by przeżyła.
  • Albus Severus Potter, syn Harry'ego i Ginny, odziedziczył po nim imię.
  • Severus to po łacinie "surowy".
  • W grze Lego Harry Potter Years 5-7 Profesor Snape został zabity przez Voldemorta dlatego, że zjadł jego ostatnie ciastko.
  • To Severus wysłał Harry'emu i Hermionie miecz Godryka Gryffindora.
  • Prawdopodobnie w zwierciadle Ain Eingarp ujrzałby siebie z żywą i szczęśliwą Lily.
  • Severus Snape jest jedyną osobą w serii, która nigdy nie zwróciła się do Harry'ego po imieniu.
  • Jego imię i nazwisko zostało zaczerpnięte z nazwy wioski w Anglii.
  • Postać Snape'a jest wzorowana na nauczycielu chemii, który kiedyś uczył Rowling.
  • Severus Snape jest jednym z ulubionych bohaterów Rowling.

Zobacz teżEdytuj

Poprzednik
Dolores Umbridge
Nauczyciel obrony przed czarną magią
1996-1997
Następca
Amycus Carrow
Poprzednik
Horacy Slughorn
Nauczyciel eliksirów
1981-1996
Następca
Horacy Slughorn
Poprzednik
Albus Dumbledore
Dyrektor Hogwartu
1997-1998
Następca
Minerwa McGonagall
Poprzednik
Horacy Slughorn
Opiekun Slytherinu
1981-1997
Następca
Horacy Slughorn

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Severus Snape

  • Nie zwrócił po imieniu

    5 wiadomości
    • Ale McGonagall użyła kiedyś jego imienia.
    • McGonagall użyła jego imienia tuż po śmierci Dumbledore'a, gdy chciała się dowiedziać, gdzie z nim był.
  • Matka Severusa

    5 wiadomości
    • Ja tam gdzieś czytałam ze rzuciła na tobiasa klatwę Imperius w obronie severusa i dlatego trafiła do Azkabanu
    • to bzdura, Eileen Prince

Więcej od Wikii

Losowa wiki