FANDOM

Spokojnie, Greyback – powiedział Scabior, a inni zarechotali szyderczo.
— Próba uspokojenia wilkołaka Fenrira Greybacka przez członka jego gangu – Scabiora

Scabior — czarodziej czystej krwi bądź półkrwi; szmalcownik, który w siódmej części serii działał w gangu wilkołaka, Fenrira Greybacka. Pomagał Lordowi Voldemortowi w schwytaniu Harry'ego Pottera.

Biografia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Niewiele jest nam wiadome o wczesnym życiu Scabiora. Jednakże, biorąc pod uwagę jego wiedzę o lokalizacji i o wyglądzie wnętrza Pokoju Wspólnego Slytherinu można domniemywać, że w młodości uczęszczał do Hogwartu jak również należał do wyżej wymienionego domu[3].

Azkaban Edytuj

Scabior przebywał przez pewien czas w Azkabanie, jednakże został wypuszczony przed lub po zajęciu Ministerstwa Magii przez Lorda Voldemorta w sierpniu 1997 roku[4].

Druga Wojna Czarodziejów Edytuj

Jest opuchnięty, szanowna, ale to na pewno on! – zaskrzeczał Scabior. – Jak się pani przyjrzy, to zobaczy jego bliznę. A ta tutaj, ta dziewczyna... to ta szlama, co się z nim ukrywała. To na pewno on, mamy też jego różdżkę! O, tutaj, szanowna...
— Scabior do Narcyzy Malfoy po przyprowadzeniu do ich dworu ukrywającego się Harry’ego Pottera

Po zwolnieniu z Azkabanu dołączył do grupy szmalcowników w szczytowym okresie Drugiej Wojny Czarodziejów, łowiąc w zamian za złoto ukrywających się mugolaków i tych, którzy sprzeciwiali się Lordowi Voldemortowi.

HOabior

Scabior w lesie, w którym złapał ukrywających się Harry’ego, Hermionę i Rona.

Był w grupie, która złapała wiosną 1998 roku ukrywających się: Harry’ego Pottera, Ronalda Weasleya i Hermionę Granger. Na rozkaz Greybacka sprawdził listę wagarujących uczniów, jak również namiot, gdzie zostały znalezione okulary Harry’ego oraz wycinek z Proroka Codziennego. Scabior wyraził również swoje przerażenie na myśl o przywołaniu Czarnego Pana.

Tumblr msmbxcyevh1qgwmapo3 250

Odparcie ataku Scabiora przez Bellatriks Lestrange

Po zabraniu trio do kwatery Lorda Voldemorta, którym był Dwór Malfoya to Scabior zapewnił spotkaną Narcyzę, iż złapali Harry’ego Pottera. Parę chwil później został oszołomiony przez Bellatriks, gdy próbował rzucić na nią zaklęcie po tym, jak kobieta odebrała jednemu ze szmalcowników Miecz Gryffindora. Wraz z innymi szmalcownikami został przeniesiony przez Draco Malfoya na dziedziniec dworu.

Bitwa o Hogwart i śmierć Edytuj

Uczestniczył w dniu 2 maja 1998 r. w Bitwie o Hogwart prowadząc armię szmalcowników. Scabior jako jeden z nielicznych zdołał umknąć przed gradem zaklęć rzucanych ze strony pracowników Hogwartu.

Scabior

Upadek Scabiora wraz z częścią Szmalcowników w przepaść

Gdy Voldemort zdołał złamać magiczną ochronę wokół zamku, Scabior doprowadził resztę szmalcowników do Drewnianego mostu, gdzie chwilę wcześnie stoczył bój z Neville'em Longbottomem, który doprowadził zaklęciem do zawalenia się mostu i śmierci Scabiora na skutek upadku w przepaść[5].

Wygląd zewnętrzny Edytuj

Scabior był wysokim mężczyzną o długich, splątanych, brązowych włosach z czerwoną smugą po jednej stronie. Jego skóra była jasna, a oczy niebieskie / szare. Scabior ubrany był w ciemne spodnie w  kratę, czarne buty i czarny pas. Później można było zauważyć na nim różowy szalik Hermiony.

Osobowość Edytuj

Nie wiadomo, czy pracował jako szmalcownik dla osobistych korzyści, czy też posiadał uprzedzenia wobec mugolaków, gdyż szmalcownicy byli na ogół motywowani obietnicą nagrody pieniężnej z Ministerstwa.

Zdolności i umiejętności magiczne Edytuj

Rozbrzmiały gniewne okrzyki jego towarzyszy, a Scabior wyciągnął różdżkę. – Co ci chodzi po głowie, kobieto? – Drętwota! – wrzasnęła. – Drętwota! Choć było ich czterech, nie byli dla niej godnymi przeciwnikami. Harry dobrze znał jej niepospolite czarodziejskie zdolności, wiedział też, że jest pozbawiona skrupułów. Wszyscy padli tam, gdzie stali, wszyscy prócz Greybacka, który osunął się na kolana i rozkrzyżował ramiona.
— wynik zachłanności Szmalcowników i „kłótni” o Miecz Gryffindora z Bellatriks Lestrange

Scabior był umiarkowanie wykwalifikowanym wojownikiem, mimo iż udało mu się uchwycić kilku zbuntowanych mugolaków i innych uciekinierów, nawet zabijając niektórych w walce. Nie był on jednak na tyle szybki, by wyciągnąć różdżkę i rzucić zaklęcie na Bellatriks Lestrange, kiedy ta go zaatakowała. Był jednak w stanie utrzymać różdżkę w walce z Neville'em Longbottomem i być może go pokonać, gdyby most się nie zawalił.

Ciekawostki Edytuj

  • W ekranizacji powieści w rolę Scabiora wcielił się Nick Moran.
  • W filmach rola Scabiora została rozszerzona i to on, a nie Greyback, został przedstawiony jako przywódca grupy szmalcowników. Również on dokucza Hermionie zamiast wilkołaka Fenrira.
  • W wyciętych z filmu scenach zachowanie Scabiora jest bardziej brutalne i perwersyjne. Sam Nick Moran, w jednej z wypowiedzi o tym wspomina: "To bardzo przypomina Niemcy w latach 30. Kopię Rona Weasleya i nazywam go rudzielcem. Następnie obwąchuję Hermionę mówiąc, że będzie moją ulubioną. Gdyby usunąć różdżki, bardzo przypominałoby to filmy Eliego Rotha."[6]
  • Scabior jest szefem szmalcowników w Harry Potter i Insygnia Śmierci: część druga (gra).
  • W filmie Harry Potter i Insygnia Śmierci: część pierwsza Scabior jest przez krótką chwilę duszony przez Bellatriks, następnie rzucony na ziemię i wyrzucony z Dworu razem z Greybackiem. Różni się to od książki, w której został przez nią oszołomiony i wyniesiony przez młodego Malfoya na dziedziniec.
  • Jako że dowodził Szmalcownikami w filmie, to listę poszukiwanych sprawdzał jeden z jego gangsterów.

Występowanie Edytuj

Przypisy

Śmierciożercy i ich poplecznicy

Przywódca Lord Voldemort
Stworzenia Nagini · Golgomat · Olbrzymy · Dementorzy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Scabior