FANDOM

Runy

Starożytne Runy (ang. Ancient Runes) — jeden z przedmiotów, których nauczano w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie; typowo teoretyczny. Polegał na odczytywaniu run.

HistoriaEdytuj

1992/1993Edytuj

Studentom drugiego roku zaproponowano, aby podczas ferii Wielkanocnych zastanowili się, na jakie dodatkowe przedmioty będą uczęszczać. Potem nadszedł czas wyboru przedmiotów, których będą uczuć się w trzeciej klasie, co Hermiona potraktowała bardzo poważnie. Stwierdziła także, że wybór może wpłynąć na ich przyszłość. Neville Longbottom dostał listy od wszystkich czarownic i czarodziejów ze swoich rodzin, w których znajdowały się rady co do wyboru nowych zajęć. Dean Thomas po długich namysłach zamknął oczy i zaczął dziabać różdżką w listę, wybierając te przedmioty, na których wylądował ich koniec. Hermiona, nie prosząc nikogo o rady, po prosu zaznaczyła wszystkie przedmioty, w tym „Starożytne runy”. Zdawała sobie sprawę, że to dość skomplikowany przedmiot, jednak nie zważając na to, postanowiła uczęszczać na te zajęcia. Harry Potter wybrał w końcu te same tematy co Ron Weasley, czując, że jeśli będzie miał z nimi trudności, to przynajmniej w towarzystwie przyjaciela, który mu pomoże.

1993/1994Edytuj

31 sierpnia 1993 roku Harry Potter, który mieszkał w pubie po incydencie z ciotką Marge, spotkał znajomych na ulicy Pokątnej. Wskazując na aż trzy opasłe torby leżące obok Hermiony zapytał się, co w nich jest. Granger odpowiedział: „No, ja przecież będę miała więcej przedmiotów niż wy. To moje książki do numerologii, opieki nad magicznymi stworzeniami, wróżbiarstwa, starożytnych run, mugoloznastwa...”.

Na początku czerwca, studenci trzeciego roku otrzymali harmonogram egzaminów. W trakcie roku szkolnego, Harry i Ron nie byli w stanie domyśleć się, jak Hermiona to robi, że jest tym samym czasie na kilku przedmiotach. Postanowili podejrzeć harmonogram Hermiony, ponieważ nie byli w stanie powstrzymać. Ujrzeli to:

Poniedziałek
09:00 – Numerologia
09:00 – Transmutacja
Lunch
13:00 – Zaklęcia
13:00 – Starożytne runy

1994/1995Edytuj

W 1994 roku Harry Potter, w oczekiwaniu na pierwszą rundę Turnieju Trójmagicznego, studiował książki w bibliotece Hogwartu, szukając przydatnych mu informacji. W ten sposób trafił właśnie na ciężki słownik starożytnych run.

Przykładowy przekład run Edytuj

  • ehwaz − związek
  • eihwaz − obrona

Znani studenci Edytuj

Znani nauczyciele Edytuj

Podręczniki Edytuj

Występowanie Edytuj

Przedmioty w Hogwarcie

Obrona przed czarną magiąEliksiryTransmutacjaHistoria magiiWróżbiarstwoZielarstwoRunyNumerologiaMugoloznawstwoOpieka nad magicznymi stworzeniamiZaklęcia i urokiAstronomiaLatanieKsylomancja

Więcej z Fandomu

Losowa wiki