FANDOM

Crystal 128 clock
Ta strona jest aktualnie edytowana przez użytkownika: Isthealice
To ma być czysta gra... Zrozumiano?
— Rolanda Hooch na meczu

Profesor Rolanda Hooch (ur. ok. 1901 r.) — czarownica nieznanego statusu krwi, nauczycielka latania na miotle w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie, gdzie sędziowała również mecze quidditcha.

Była surowa w stosunku do swoich uczniów i nie faworyzowała ich, jeśli wykazywali większe zdolności miotlarskie. Bardzo ceniła u swoich wychowanków uczciwość.

Po raz pierwszy pojawiła się w pierwszej części, gdzie uczyła latania Harry'ego Pottera i jego rówieśników. Podczas pierwszej lekcji musiała zaprowadzić Neville'a Longbottoma do skrzydła szpitalnego, kiedy ten spadł z miotły. Pani Hooch brała udział w Pierwszej i Drugiej Wojnie Czarodziejów. Nie wiadomo, czy przeżyła Drugą Wojnę Czarodziejów, ale prawdopodobnie tak. Możliwe, że dalej była nauczycielką latania, jak i sędzią quidditcha w Hogwarcie. Poza lekcjami, które odbywały się na zewnątrz, najprawdopodobniej przebywała w swoim gabinecie.

Biografia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Rolanda Hooch urodziła się około 1901 roku w rodzinie czarodziejów, najpewniej gdzieś w Wielkiej Brytanii. W wieku jedenastu lat rozpoczęła naukę w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Odziedziczyła lub kupiła różdżkę, możliwe, że w sklepie Ollivanderów na ulicy Pokątnej (magiczna część Londynu). Dnia pierwszego września tego samego roku została przydzielona do jednego z czterech domów.

W młodości prawdopodobnie była dobra z latania na miotle i możliwe, że grała w domowej drużynie swojego domu w quidditchu. W pewnym okresie swojego życia kupiła Srebrną Strzałę, która w tamtych czasach była jedną z najszybszych mioteł[1].

Po ukończeniu Hogwartu, Rolanda została wybrana przez Departament Magicznych Gier i Sportów na sędziego quidditcha. Hooch przeszła szereg skomplikowanych i rygorystycznych testów, zarówno w formie pisemnej i praktycznej[2].

Początek pracy Edytuj

Pojawiła się ich nauczycielka, pani Hooch.
— Narrator
92724fgdfdfsdsf

W pewnym okresie swojego życia, po zakończeniu edukacji w Hogwarcie, Rolanda dołączyła do personelu szkoły. Została mianowana nauczycielką latania na miotle i sędzią meczów quidditcha przez dyrektora Fineasa Nigellusa Blacka.

Otrzymała tytuł Madame, którego inni uczniowie często używali w stosunku do jej osoby. Pani Hooch uchodziła za wymagającą i sprawiedliwą nauczycielkę i sędzię, popierającą zasady fair-play. Wzbudzała tym szacunek wśród uczniów.

Jej zajęcia odbywały się na błoniach Hogwartu, przy cieplarniach[3]. Dostała biuro, w którym przechowywała piłki potrzebne do gry w quidditcha (kafla, tłuczki i złotego znicza)[4].

1991/1992 Edytuj

Madamhhooo

Rolanda Hooch była obecna podczas ceremonii przydziału, podczas której obserwowała przydział czterdziestu nowych uczniów do domów. Zasiadła między nauczycielem zaklęć, Filiusem Flitwickiem a nauczycielem obrony przed czarną magią, wcześniej mugoloznastwa, Kwiryniuszem Quirrellem. Hooch biła brawo podczas ceremonii, wraz z resztą personelu szkoły[5].

Pani Hooch uczyła latania pierwszorocznych Gryfonów i Ślizgonów w czwartek, 12 września. W czasie lekcji obecnych było dwudziestu uczniów. Prawdopodobnie miała osobistą znajomość z uczennicą Ravenclawu o imieniu Amanda[6]. Rolanda kazała uczniom stanąć po lewej stronie miotły, wyciągnąć przed siebie prawą rękę i krzyknąć Do mnie! w stronę miotły. Lekcja przebiegała zwyczajnie, do momentu, w którym Neville Longbottom nie stracił panowania nad miotłą. Chłopak wzleciał kawałek, a potem upadł z wysokości i wymagał odprowadzenia do skrzydła szpitalnego. Pani Hooch kategorycznie zabroniła dosiadania mioteł pod rygorem wyrzucenia ze szkoły i poszła z chłopcem do Poppy Pomfrey. Draco jednak zlekceważył to polecenie i wzleciał, biorąc ze sobą przypominajkę Neville'a. Harry chcąc uratować przedmiot kolegi, również odleciał i w widowiskowy sposób złapał kulkę. Zauważyła to profesor Minerwa McGonagall, która zamiast ukarać Harry'ego postarała się, aby dołączył on do drużyny Gryffindoru jako szukający. Nie jest wiadome, jak na ten fakt zareagowała Madame Hooch, ale prawdopodobnie wściekła się, że chłopcy zlekceważyli jej polecenie.

W dniu 31 października, Rolanda wzięła udział w święcie Halloween, które odbyło się w Wielkiej Sali. Usiadła między Filiusem Flitwickiem i mistrzem eliksirów Severusem Snape'em. W połowie uczty, Quirrell wpadł, ostrzegając wszystkich, że Troll jest w lochach. Hooch, jak wszyscy inni, była zaszokowana tą informacją. Nauczyciele udali się do lochów, lecz okazało się, że troll w rzeczywistości jest na drugim piętrze. Gdy profesorowie przybiegli do łazienki dziewczyn, zastali tam trolla znokautowanego przez Harry'ego, Rona i Hermionę.

Niedługo po Halloween, pierwszy mecz sezonu quidditcha miał miejsce: Gryffindor kontra Slytherin. Szukający Gryfonów, Harry Potter, złapał Złoty Znicz. Hooch ogłosiła zwycięstwo Domu Lwa.

Później w roku, pani Hooch została zwolniona z odpowiedzialności sędziowania meczu: Gryffindor vs Hufflepuff, a profesor Snape nalegał na sędziowanie, aby upewnić się, że Nimbus Harry'ego Pottera nie zostanie ponownie zaklęty. 

Sędziowała też mecz miedzy Krukonami a gryfonami (który wygrali i zdobywając puchar).

1992/1993 Edytuj

W sierpniu 1992 roku, Hooch poszła na ulicę Pokątną, ponieważ chciała zobaczyć Gilderoya Lockharta, nowego nauczyciela Obrony przed Czarną Magią. Rolanda była fanką Lockharta.

W kolejnym roku szkolnym, pani Hooch sędziowała w meczu Gryffindor kontra Slytherin, podczas którego Harry Potter, szukający, został zaatakowany przez tłuczka. Profesor latania była zmuszona na chwilę przerwać grę, ponieważ Gryfoni zażądali obrady związanej z atakiem tłuczka. Po przerwie gra znów się rozpoczęła.
Rolanda Hooch matchkjkgvcrrrr 2

Hooch w czasie meczu

Pod koniec roku, pani Hooch i reszta personelu zostali wezwani do pokoju nauczycielskiego przez profesor McGonagall, która stała się tymczasowym dyrektorem Hogwartu, w przypadku braku profesora Dumbledore'a. McGonagall powiedziała profesorom, że student został porwany przez potwora Salazara Slytherina. Po ujawnieniu tego, pani Hooch zrobiło się słabo i opadła na krzesło i zapytała, kto został zabrany.

Hooch była obecna na uczcie pożegnalnej.

1993/1994 Edytuj

Niedługo po rozpoczęciu roku szkolnego 1993–1994, pani Hooch sędziowała mecz quidditcha, Gryffindor vs Ravenclaw. Mecz odbył się w trudnych warunkach. W nieokreślonym czasie meczu Harry złapał złoty znicz, przyznając 150 pkt Gryfonom.

Po ataku na Grubą Damę przez Syriusza Blacka, profesor McGonagall zwróciła się z prośbą do pani Hooch, by nadzorowała treningi Gryfonów, w trosce o bezpieczeństwo Harry'go.

Madam Hoochggggssystrhdj

Ponadto Harry w tajemniczy sposób otrzymał na Gwiazdkę miotłę Błyskawice, McGonagall myślała, że miotła pochodzi od Syriusza Blacka. W celu zapewnienia, że ​​miotła była bezpieczna, McGonagall przekazała ją pani Hooch i profesorowi Flitwickowi, by sprawdzili miotłę. Kilka tygodni później, Hooch i Flitwick zapewnili, że Błyskawicą można bezpiecznie latać.

Następny mecz: Hufflepuff vs Gryffindor. W tym meczu, dementorzy, którzy mieli pilnować szkołę i nie zmieniać swoich stanowisk, pojawili się na stadionie quidditcha, przez co Harry spadł z miotły.

Mecz finałowy, o Puchar Quidditcha, był między Gryffindorem i Slytherinem, a zadaniem Rolandy było nadzorowanie meczu jako sędziego. Finał był brutalną grą, a pani Hooch skomentowała kilka razy, że nigdy nie widziała tylu fauli w jednym meczu. Harry złapał znicz i Gryffindor wygrał, zdobywając puchar quidditcha. 

1994/1995 Edytuj

W 1994 roku w Hogwarcie miał odbyć się Turniej Trójmagiczny; z tego powodu rozgrywki o puchar quidditcha zostały odwołane. Dawała lekcji latania pierwszorocznym oraz prawdopodobnie, pomagała nauczycielom przygotować trzecie zadanie.

1995/1996 Edytuj

Harmonogram meczów quidditcha został zakłócony przez Dolores Umbridge, Wielkiego Inkwizytora Hogwartu, która odrzucała z drużyn osoby, które jej się sprzeciwiały.

Rolanda Hooch wandjdffshsasgjjksd 1

Hooch nie sędziowała meczu quidditcha: Gryfoni vs Ślizgoni, podczas którego padło wiele faulów i „brudnych” ruchów. Pod koniec meczu, Vincent Crabbe, pałkarz Slytherinu, odbił tłuczek w stronę Harry'ego Pottera i zwalił go z miotły. Następnie Harry i George zaatakowali Malfoya, ponieważ Draco obrażał rodzinę Weasleyów. Rolanda odesłała atakujących do McGonagall.

Rolanda była kontrolowana na swoich zajęciach przez Dolores, najprawdopodobniej „zdała test”, ponieważ nie została wyrzucona ze szkoły.

1996/1997 Edytuj

W roku szkolnym 1996–1997, pani Hooch sędziowała mecz, pomiędzy zespołami Gryffindoru i Slytherinu. Krótko po rozpoczęciu gry, szukający Slytherinu Harper celowo zderzył się z Harrym Potterem w nadziei na kierowanie go w złym kierunku. Gra zakończyła się zwycięstwem Gryfonów.

Pod koniec roku, zamek został zaatakowany przez śmierciożerców, którzy walczyli z nauczycielami i uczniami Hogwartu, a także z aurorami. Nie wiadomo, czy pani Hooch wzięła udział w bitwie.

1997/1998 Edytuj

Rolandahoochhhhhhhgtttt

W roku szkolnym 1997–1998, Severus Snape stał się dyrektorem Hogwartu, a śmierciożercy Alecto Carrow i jej brat Amycus Carrow stali się zastępcami dyrektora. 2 maja tego roku Hogwart został zaatakowany przez śmierciożerców. Madame Hooch brała udział w bitwie. 

Późniejsze życie Edytuj

Nie wiadomo, czy Rolanda przeżyła wojnę. Jeśli tak się stało, prawdopodobnie dalej sędziowała meczom quidditcha oraz nauczała uczniów pierwszego roku podstaw latania. Możliwe jest również, że odeszła z posady przed 2017 rokiem. 

Wygląd zewnętrzny Edytuj

Pani Hooch w czasie nauki Harry’ego Pottera była w podeszłym wieku (91 lat – 98). Rolanda zwykle nosiła białą koszulę i czarny krawat z herbem Hogwartu oraz czarny płaszcz. Na uroczystości ubierała na głowę spiczasty kapelusz.

Osobowość Edytuj

Rolanda Hoochgkkklpot

Hooch w czasie lekcji.

Pani Hooch była szanowana przez swoich studentów z powodu jej wiary w dobrą sportową rywalizację i uczciwość na meczach quidditcha. Choć Rolanda wydaje się być niecierpliwa, podczas lekcji w roku szkolnym 1991/1992 cały czas krzyczy: „Na co ty czekasz?” itp. Niezależnie od tego, jest miła i opiekuńcza, jak widać, kiedy Neville Longbottom złamał nadgarstek podczas lekcji latania. Innym przykładem było to, kiedy dowiedziała się, że Ginny Weasley została zabrana do Komnaty Tajemnic, Hooch zasłabła i usiadła na krześle w pokoju nauczycielskim. Hooch była bardzo surowa i nieustraszona.

Umiejętności Magiczne i Talenty Edytuj

  • Latanie: Pani Hooch miała znaczne umiejętności w lataniu. Nauczyła się latać na Srebrnej Strzale i przeleciała nad stadionem quidditcha w meczu Gryffindor vs. Slytherin.
  • Wiedza o miotłach: Hooch była również biegła w wiedzy o miotłach. Minerwa McGonagall wręczyła Błyskawicę do niej i Filiusowi Flitwickowi, aby mogli przetestować, czy nie ma na niej uroków, przekleństw itp.; Flitwick przy użyciu swojej mistrzowskiej wiedzy o czarach i Hooch, używająca wiedzy o miotłach.
  • Obrona przed czarną magią: Pani Hooch wykazała się także być biegła w Obronie Przed Czarną Magią, była w stanie wyczarować potężną tarczę chroniącą Malfoya przed urokami Harry'ego Pottera i George'a Weasleya na raz.

Ciekawostka Edytuj

W komputerowej adaptacji Harry'ego Pottera i Kamienia Filozoficznego, pewnej nocy podczas Pierwszej Wojny Czarodziejów jej miotła została nadpalona przez mugolską maszynę przeciwlotniczą, co mocno ją dotknęło. Uznała, że bardziej upokarzającym incydentem była jedynie sytuacja, gdy w 1991 roku jeden z uczniów zaczarował ją.

Za kulisami Edytuj

  • Jej nazwisko, w przetłumaczeniu na język polski oznacza bimber lub gorzała.
  • W polskiej wersji głosu postaci użycza Anna Chitro.
  • W ekranizacjach książek rolę pani Hooch odegrała Zoe Wanamaker.

Występowanie Edytuj

Przypisy