Fandom

Harry Potter Wiki

Prorok Codzienny

7071stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Prorok Codzienny (ang. Daily Prophet) — gazeta wydawana w świecie czarodziejów z główną siedzibą w Londynie. Popularna niegdyś wśród czarodziei z Wielkiej Brytanii – możliwe, że zainteresowaniem cieszyła się też w Irlandii. Wywierała duży wpływ na światopogląd czarodziejów, więc przez lata pozostawała pod wpływem Ministerstwa Magii, drukując artykuły z fałszywymi informacjami czy z subiektywnymi ocenami.

Historia Edytuj

Powstanie i działalność do roku 1991 Edytuj

Nie wiadomo, kiedy powstał "Prorok". Pewne jest natomiast, że istniał od co najmniej 1743 roku, kiedy to opublikował obraźliwy artykuł na temat Gideona Flatworthya, znanego działacza antymugolskiego[1], którego Prorok Codzienny nazwał kiedyś „nie tyle czarodziejem, ile głupim, leniwym grubasem, który przez cały dzień leży na dość cuchnącej poduszce oczekuje, że ludzie będą go za to podziwiać”.

Pod koniec XIX wieku wśród społeczności czarodziei głośna była sprawa Percivala Dumbledore'a, który napadł na trzech mugoli. Sytuacja została skutecznie rozgłośniona przez prasę. Możliwe, że Prorok należał do jednej z gazet piszących o tym incydencie.

Prorok zamieszczał informacje o sukcesach Albusa Dumbledore'a z czasów szkolnych, gdy ten był bardzo zdolnym uczniem.

Prorok opublikował też artykuł dotyczący Ellen Prince i jej ślubu z mugolem, Tobiaszem Snape.

Rok 1991 Edytuj

Prorok Codzienny.gif

Podczas pierwszego spotkania Harry'ego Pottera z Hagridem, gajowy Hogwartu czytał „Proroka Codziennego”.

W 1991 roku Prorok Codzienny opublikował artykuł dotyczący włamania się do krypty 713 w Banku Gringotta. Gazeta podawała, że włamywaczowi udało się dostać do krypty, która tego samego dnia została wcześniej opróżniona. Śmiałkowi nie udało się nic ukraść. Prasa donosiła o śledztwie, które planował wszcząć Bank w celu znalezienia sprawcy.

Rok 1992 Edytuj

W 1992 roku gazeta publikowała artykuły dotyczące aktualnych wydarzeń w świecie czarodziei, jak i również te dotyczące znanych osobistości w świecie czarodziei, w tym Gilderoya Lockharta. Prasa informowała społeczność o jego domniemanych przygodach i wybitnych osiągnięciach, które były opisywane w książkach autorstwa Lockharta.

Tego samego roku jeden z pracowników „Proroka” był obecny w Esach i Floresach, kiedy to Lockhart podpisywał swoje książki oraz najnowszą autobiografię – Moje magiczne ja. Jeden z fotografów gazety chciał zrobić zdjęcie pisarza, które trafiłoby na pierwszą stronę „Proroka”. Udało mu się jednak zrobić fotografię przedstawiającą dwie sławy wśród czarodziei – Harry'ego Pottera i Lockharta. Fotografia znalazła się na stronie tytułowej w następnym wydaniu. W gazecie pojawił się też reportaż ze spotkania ze znanym celebrytą. Prawdopodobnie w sprawozdaniu znalazła się wzmianka o bójce Lucjusza Malfoya z Arturem Weasleyem.

Kilka dni później, wieczorne wydanie „Proroka” – Prorok Wieczorny poinformowało świat czarodziejów, o latającym fordzie anglia, który 1 września przelatywał nad Wielką Brytanią. Samochód, kierowany przez Rona Weasleya i Harry'ego Pottera widziało sześciu bądź siedmiu mugoli.

W 1992 roku pojawiła się też w prasie informacja o dochodzeniu w Ministerstwie Magii i ukaraniu Artura Weasleya grzywną za zaczarowaniu mugolskiego samochodu. Artykuł zawierał obszerny komentarz przewodniczącego rady nadzorczej Hogwartu, Lucjusza Malfoya, który nawoływał pana Weasleya do rezygnacji ze stanowiska w Ministerstwie.

W tym samym czasie rozpoczęły się napaści na uczniów Hogwartu. „Prorok” nie publikował jednak żadnych artykułów na ten temat. Draco Malfoy twierdził, że Albus Dumbledore chciał zatuszować ataki.

Rok 1993 Edytuj

Syriusz Black ucieka z Azkabanu.jpg

Prorok Codzienny informuje o ucieczce Syriusza Blacka z Azkabanu.

W czerwcu 1993 roku po rezygnacji Gilderoya Lockharta w „Proroku” opublikowane zostało ogłoszenie napisane przez dyrektora Hogwartu. W ogłoszeniu była informacja o poszukiwaniach nowego nauczyciela obrony przed czarną magią.

Miesiąc później w „Proroku” pojawił się artykuł dotyczący wygranej przez Artura Weasleya, dużej sumy galeonów w corocznej loterii organizowanej przez „Proroka”. Za te pieniądze rodzina Weasley odwiedziła Egipt i spędziła w nim cały miesiąc.

„Prorok” w czasie letnich wakacji, podawał informacje dotyczące słynnego mordercy Syriusza Blacka, który zbiegł z najpilniej strzeżonego wiezienia czarodziejów – Azkabanu. Gazeta informowała, że mimo starań ministerstwa, czarodziej nadal pozostawał na wolności. Jednak rzekome starania ministerstwa nie przybliżały aurorów do odnalezienia Blacka, a informacje o bliskim złapaniu zbiega były nieprawdziwe.

W „Proroku” cyklicznie pojawiały się informacje o prawdopodobnych miejscach przebywania zbiega. Około października pojawiła się w gazecie notatka informująca o tym, że jedna mugolka widziała poszukiwanego Blacka niedaleko Hogwartu.

Rok szkolny 1994/1995 Edytuj

Po ucieczce Blacka z rąk ministerstwa, w czerwcu 1994 roku, możliwe jest, że redakcja „Proroka” opublikowała kilka naśmiewających się z Ministerstwa artykułów, jak obawiał się Knot.

Po mistrzostwach świata w qudditchu i panice jaka wybuchła podczas finału tych mistrzostw, spowodowanej pojawieniu się na niebie Mrocznego Znaku oraz zamieszek z udziałem śmierciożerców, „Prorok” opublikował artykuł dotyczący błędów ministerstwa magii. Gazeta podawała też fałszywe informacje i plotki, jakoby niektórzy czarodzieje zostali ranni lub nawet zginęli. Artykuł był prawdopodobnie autorstwa Rity Skeeter.

Po zaginięciu Berty Jorkins Artur Weasley obawiał się, że gazeta opublikuje o tym artykuł, jeszcze bardziej ośmieszając Ministerstwo Magii.

We wrześniu w „Proroku” pojawił się artykuł ośmieszający Artura Weasleya, autorstwa Rity Skeeter. Publikacja informowała o zajściu pod domem znanego eks-aurora „Szalonookiego” Moody'ego, który wystraszył się własnych śmietników.

Po tym, jak Harry został czwartym reprezentantem Turnieju Trójmagicznego, „Prorok” zaczął się nim bardzo interesować. Pierwszy wywiad zamieszczony w gazecie, dotyczący międzynarodowego turnieju, był właśnie z Harrym. Przeprowadziła go Rita Skeeter. Nie zawierał jednak prawdziwych informacji, tylko takie, które składały się z pół prawd i robiły wrażenie na opinii publicznej. W czasie trwania Turnieju po Hogwardzie często kręciła się Rita Skeeter, która zbierała materiał do następnych wydań.

Niedługo po balu bożonarodzeniowym w „Proroku” pojawił się artykuł, autorstwa Rity Skeeter, która przedstawiała Hagrida, jako niebezpiecznego dla otoczenia półolbrzyma. Dziennikarka utrzymywała, że Hagrid nie powinien uczyć młodych czarodziejów i czarownic w Hogwardzie ze względu na to, kim jest z pochodzenia.

W „Proroku” na początku marca często ukazywały się artykuły z nieprawdziwymi informacjami. Jednym z nich był artykuł dotyczący Croucha. Prorok bowiem utrzymywał, że czarodziej jest umierający.

W czasie trwania Turnieju Trójmagicznego, w gazecie pojawiały się artykuły dotyczące Hermiony Granger i Harry'ego Pottera. Gazeta utrzymywała, że są oni parą. Kiedy jednak Wiktor Krum pojawił się na balu wraz z Hermioną, „Prorok” twierdził, że zaczęli się oni spotykać, łamiąc Harry'emu serce. Wywołało to wielki skandal w świecie czarodziejów i poruszyło opinię publiczną.

Kilka miesięcy później w „Proroku” został opublikowany kolejny artykuł dotyczący Harry'ego, autorstwa Skeeter. Tym razem dziennikarka przekonywała wszystkich, że spotkanie z Voldemortem pozostawiło trwały ślad na psychice Harry'ego. Twierdziła, że wymaga on całogodzinnej uwagi i do niej dąży, przez co zgłosił się do Turnieju.

Po śmierci Cedrika Diggory'ego i zakończeniu turnieju, na „Proroka” zaczął wywierać silny nacisk Korneliusz Knot. W gazecie pojawiła się tylko mała wzmianka, kto zwyciężył. Nie wspomniano o wypadkach na cmentarzu ani o śmierci jednego z uczestników turnieju.

Druga wojna czarodziei Edytuj

Rok 1995 (druga połowa) Edytuj

TheBoyWhoLies.jpg

Prorok Codzienny oskarża Harry'ego Pottera o rzekome kłamstwo, jakoby Lord Voldemort powrócił.

Podczas gdy Harry Potter głośno utrzymywał, że Lord Voldemort powrócił, Prorok, będąc pod wpływem Ministerstwa Magii, przeczył wszystkim tym pogłoskom i publicznie oczerniał Pottera podając go za osobę psychicznie niestabilną. Obiektem ataku gazety był też Albus Dumbledore, który wierzył Harry'emu.

Prorok pochwalał wszystkie działania ministerstwa. Kiedy Dolores Umbridge została pierwszym Wielkim Inkwizytorem Hogwartu, gazeta opublikowała artykuł pochwalający to informujący, że takie działanie pomoże zreformować system edukacji w szkole. Wszelkie podawane informacje w Proroku przynosiły oczekiwany skutek – Harry i Dumbledore byli traktowani jak osoby niebezpieczne, takie, jakim nie można ufać. Gdy ktoś deklarował swą wierność Dumbledore'owi czy Harry'emu również był oczerniany.

Rok 1996 Edytuj

Po masowej uciecze z Azkabanu na początku 1996 roku „Prorok” oskarżył o pomoc w uciecze niewinnego Syriusza Blacka, tak jak nakazywało mu to Ministerstwo Magii. Jednak wersja przedstawiona przez gazetę nie trzymała się kupy, przez co wielu czarodziei przestało wierzyć w rzeczy pisane w „Proroku”.

Po bitwie w departamencie tajemnic, kiedy to Korneliusz Knot zobaczył Voldemorta „Prorok” drastycznie zmienił nastawienie. Zaczął przedstawiać Harry'ego jako bohatera, które nikt nie chciał słuchać i któremu wierzył tylko Dumbledore.

W czasie wakacji „Prorok” poinformował o zwolnieniu Knota ze stanowiska ministra magii i o sprzeczce między nowym ministrem a dyrektorem Hogwartu. Nie podawał jednak żadnych szczegółów całego zajścia.

Prorok utrzymywał, że Harry jest wybrańcem i z tego powodu tylko on może pokonać Lorda Voldemorta. Często w "Proroku" pojawiały się publikacje dotyczące dziwnych wypadków czy zniknięć. Jednym z takich artykuł był ten, który mówił o morderstwie Amelii Bones.

W wrześniu gazeta poinformowała o kolejnym przeszukaniu w domu Malfoyów.

Rok 1997/1998 Edytuj

DumbledoreObituary.jpg

Przez pierwszą połowę roku (od stycznia do końca lipca) „Prorok” nadal pozostał pod dużym wpływem Ministra Magii. Gazeta często drukowała artykuły z informacjami o wypadkach i dziwnych zniknięciach. Po śmierci Albusa Dumbledore'a na łamach dziennika pojawiło się wiele artykułów dotyczących wielkiego czarodzieja. Nie wszystkie jednak przedstawiały go pochlebnie. Wiele z nich (np. artykuły Rity Skeeter) naginały fakty. Po zamachu stanu i przejęciu ministerstwa przez Lorda Voldemorta i jego zwolenników „Prorok” diametralnie zmienił nastawienie do wielu spraw. Jedną z takich była nagła decyzja o poszukiwaniu Harry'ego Pottera. Oficjalnie „Prorok” podawał, że Potter jest poszukiwany w sprawie śmierci Albusa Dumbledore'a. Niektórzy bowiem oskarżali Harry'ego o morderstwo dyrektora Hogwartu. „Prorok” zmienił również nastawienie dotyczące tzw. mugolaków, czarodziei pochodzących z mugolskich rodzin. Do przejęcia władczy przez Czarnego Pana „Prorok” propagandował równość czarodziei. Wraz ze zmianą władzy zmieniły się treści gazety. Zaczęły nawiązywać do ówczesnej ideologii nierówności. Mugolaki były przestawiane jako gorsze, a wszelkie czyny Ministerstwa Magii były określane jako pozytywne, służące oczyszczeniu rasy czarodziei.

Po wojnie Edytuj

Nie znane są losy „Proroka” po wojnie. Pewne jest natomiast, że Rita Skeeter nadal publikowała swoje artykuły w tym dzienniku. Zaś Ginny Weasley po zakończeniu kariery została starszym korespondentem quidditcha. W 2014 roku podczas Mistrzostw Świata Skeeter opublikowała złośliwy artykuł dotyczący Gwardii Dumbledore'a i jej członków.

Sposób dystrybucji Edytuj

Prorok jest dostarczany codziennie przez sowy wczesnym rankiem. Istniała możliwość prenumeraty Proroka Codziennego (korzystali z niej m.in. Hermiona Granger czy Harry Potter. Cena za jeden numer „Proroka” wynosiła 5 knutów.

Wygląd „Proroka" Edytuj

W filmowej adaptacji przygód Harry'ego Pottera «Prorok» jest dużą czarno-białą gazetą z ruszającymi się zdjęciami, które często samowolnie zmieniały swoje położenie.

Redaktorzy i pracownicy Edytuj

Ginny.jpg

Ginny Weasley pracowniczka proroka

Rita Skeeter.jpg

Rita Skeeter, złośliwa redaktorka Proroka Codziennego

Reporterzy Edytuj

Redaktor rubryki porad osobistych Edytuj

Korespondenci Edytuj

Znane artykuły Proroka Codziennego Edytuj

Tytuł artykułu i autor Data publikacji Treść
CO NOWEGO W SPRAWIE WŁAMANIA DO GRINGOTTA? 1991 rok Artykuł mówił o postępach, a raczej ich braku w sprawie włamania do banku Gringotta. Gazeta pisała o śledztwie, jakie planował wszcząć bank.
LATAJĄCY FORD ANGLIA BUDZI SENSACJĘ WŚRÓD MUGOLI 1 września 1992 roku (Wieczorne wydanie „Proroka”) Artykuł podawał informacje o latającym fordzie anglia, który popołudniem 1 września przelatywał nad Wielką Brytanią. Gazeta informowała też, że samochód był widziany przez sześciu bądź siedmiu mugoli.
DOCHODZENIE W MINISTERSTWIE MAGII Grudzień 1992 rok Artykuł informował o dochodzeniu w ministerstwie magii i ukaraniu jego pracownika, Artura Weasleya, grzywną w wysokości 50 galeonów. Publikacja zawierała też apel i komentarz Lucjusza Malfoya, który nawoływał Weasleya do zrzeczenia się stanowiska.
PRACOWNIK MINISTERSTWA MAGII ZGARNIA NAJWYŻSZĄ WYGRANĄ ok. Lipca 1993 roku Artykuł podawał informacje o zwycięscy corocznej loterii Proroka, Arturze Weasleyu. Gazeta informowałam, że za wygraną sumę galeonów rodzina Weasley spędzi wakacje w Egipcie, gdzie najstarszy syn państwa Weasley, Bill, pracuje jako łamacz uroków dla Banku Gringotta.
BLACK WCIĄŻ NA WOLNOŚCI Sierpień 1993 roku Artykuł informował, że zbiegły z Azkabanu Syriusz Black, mimo zabiegów ministerstwa pozostaje nieuchwytny. Publikacja podawała też informacje dotyczące krytyki ministra, który poinformował o zbiegu premiera mugoli, co nie wszystkim czarodziejom się podobało.
PANIKA PODCZAS FINAŁU MISTRZOSTW ŚWIATA W QUIDDITCHU Lipiec 1994 rok Artykuł informował o zamieszkach, które wybuchły podczas finału Mistrzostw Świata w Qudditchu. Prorok obarczał winą za rozruchy ministerstwo. Publikacja informowała, że spośród zamieszek ranni zostali czarodzieje, a niektórzy zginęli, co było kłamstwem.
KOLEJNE BŁĘDY MINISTERSTWA MAGII Wrzesień 1994 rok Artykuł donosił o zajściu pod domem emerytowanego aurora, Szalonookiego Moody'ego, który utrzymywał, że został zaatakowany. Na pomoc Moody'emu przybył Artur Weasley, który na miejscu stwierdził, że nie ma żadnych napastników.
WIELKI BŁĄD DUMBLEDORE'A (autorstwa Rity Skeeter) Styczeń 1995 rok Artykuł dotyczył Rubeusa Hagrida, gajowego Hogwartu. Skeeter utrzymywała, że Hagrid jest niebezpiecznym dla otoczenia mieszańcem, który nie powinien nauczyć w Hogwarcie, gdyż naraża na niebezpieczeństwo uczniów.
TAJEMNICZA CHOROBA BARTEMIUSZA CROUCHA około Marca 1995 roku Artykuł donosił, że Bartemiusz Crouch, który nie pokazywał się publicznie od listopada, jest cięzko chory i umierający.
CZAROWNICA Z MINISTERSTWA NADAL NIE ODNALEZIONA – MINISTER ANGAŻUJE SIĘ OSOBIŚCIE około marca 1995 roku Bliżej nieznana
HARRY POTTER W STANIE SZOKU I GROŹNY DLA OTOCZENIA około kwietnia lub Maja 1995 roku Artykuł utrzymywał jakoby Harry Potter po spotkaniu z Voldemortem w młodym wieku jest psychicznie niestabilny i dąży do tego, by wszyscy zwracali na niego uwagę.
WŁAMANIE W MINISTERSTWIE Wrzesień 1995 rok Artykuł mówił o włamaniu, które miało miejsce 31 sierpnia. Włamywacz Sturgis Podmore został złapany na gorącym uczynku.
MINISTERSTWO CHCE ZREFORMOWAĆ SYSTEM EDUKACJI DOLORES UMBRIDGE PIERWSZYM W HISTORII WIELKIM INKWIZYTOREM Październik 1995 rok Artykuł donosił o powołaniu na nową powstałą funkcję wielkiego inkwizytora Hogwartu Dolores Umbridge. Zadaniem inkwizytora, jak donosił Prorok, było kontrolowanie poziomu nauczania w szkole. Publikacja składała się też z entuzjastycznego komentarza Percy'ego Weasleya.
TRAGICZNY ZGON PRACOWNIKA MINISTERSTWA MAGII Grudzień 1995 rok Artykuł donosił o tragicznej śmierci, do jakiej doszło w klinice św. Munga. Jeden z pracowników ministerstwa, Bode, został uduszony przez diabelskie sidła.
MASOWA UCIECZKA Z AZKABANU MINISTERSTWO OBAWIA SIĘ, ŻE BLACK JEST „SKRZYNKĄ KONTAKTOWĄ” BYŁYCH ŚMIERCIOŻERCÓW Styczeń 1996 rok Publikacja informowała o ucieczce, do jakiej doszło w Azkabanie. Wydostało się wtedy z więzienia 10 groźnych śmierciożerców. Ministerstwo oskarżyło o pomoc niewinnego Syriusza Blacka.
TEN, KTÓREGO IMIENIA NIE WOLNO WYMAWIAĆ POWRACA Czerwiec 1996 rok Artykuł donosił, że Lord Voldemort powrócił, a Harry Potter, który uparcie powtarzał to światowi czarodziejów, przez miesiące miał rację.
HARRY POTTER WYBRAŃCEM? Lipiec 1996 rok Publikacja mówiła o plotkach, jakie powstały po bitwie w departamencie tajemnic i domniemanej przepowiedni jakoby tylko Harry mógł pokonać Lorda Voldemorta.
SCRIMGEOUR NASTĘPCĄ KNOTA Lipiec 1996 rok Artykuł informował, że w zastępstwie za Korneliusza Knota, nowym ministrem został szef biura aurorów Rufus Scrimgeour. Prasa mówiła też o różnicach zdań i kłótni, do jakiej doszło pomiędzy nowym ministrem, a dyrektorem Hogwartu.
MINISTERSTWO GWARANTUJE BEZPIECZEŃSTWO UCZNIÓW Koniec wakacji 1996 rok Prasa publikowała informacje o środkach bezpieczeństwa, jakie wprowadziło ministerstwo magii, by zapewnić bezpieczeństwo uczniom Hogwartu.
POSZUKIWANY W CELU PRZESŁUCHANIA W SPRAWIE ŚMIERCI ALBUSA DUMBLEDORE'A Koniec wakacji 1997 rok Artykuł apelował, by Harry Potter zgłosił się do ministerstwa magii w sprawie przesłuchania dot. śmierci Albusa Dumbledore'a.
WSPOMNIENIE O ALBUSIE DUMBLEDORE Elfias Doge Lipiec 1997 roku W swoim artykule Elfias Doge wspomniał Dumbledore'a i opowiedział o swojej przyjaźni z wybitnym czarodziejem. Nakreślił też sytuację rodziną Dumbledore'ów.
DUMBLEDORE – JAKI BYŁ NAPRAWDĘ? Lipiec 1997 roku Artykuł był zapowiedzią szokującej biografii Albusa Dumbledore'a pióra Rity Skeeter. Książka miała ujawnić zaskakujące fakty z życia wielkiego czarodzieja.
WYWIAD Z RITĄ SKEETER (przeprowadziła Betty Braithwaite Lipiec 1997 roku Wywiad przeprowadzony z Ritą Skeeter na temat jej biografii Albusa Dumbledore'a. Pisarka opowiedziała, skąd czerpała informacje do artykułu i jakie zaskakujące informacje będzie zawierać jej książka.
POSZUKIWANY W CELU PRZESŁUCHANIA W SPRAWIE ŚMIERCI ALBUSA DUMBLEDORE'A Sierpień 1997 roku Nieznana Prawdopodobnie oczerniająca Harry'ego Pottera.
Nieznany Sierpień 1997 roku Artykuł był tekstem propagującym dyskryminację mugolaków. Nakazywał im zgłosić się do przesłuchania w sprawie ustalenia ich drzew genologicznych oraz dochodzenia jak zdobyli magiczną moc.
SEVERUS SNAPE NOWYM DYREKTOREM HOGWARTU Wrzesień/ Sierpień 1997 roku Artykuł donosił o zmianach personalnych w kadrze pedagogicznej Hogwartu. Wg prasy dyrektorem został Severus Snape, a dwójka śmierciożerców dołączyła do kadry jako nauczyciele.
FRAGMENT NAJNOWSZEJ BIOGRAFII ALBUSA DUMBLEDORE'A pióra Rity Skeeter Grudzień 1997 rok Artykuł zawierał fragment nowej biografii Albusa Dumbledore'a, autorstwa Rity Skeeter.
ALBUS DUMBLEDORE W HOGWARCIE – NAGRODY I POZORY Styczeń/Grudzień 1997/1998 rok Bliżej nieznana, prawdopodobnie kolejny rozdział biografii Dumbledore'a

Występowanie Edytuj

Zobacz też Edytuj

Przypisy

  1. Giedon zmarł 18 września 1743 roku, a artykuł został opublikowany za jego życia.

Ad blocker interference detected!


Wikia is a free-to-use site that makes money from advertising. We have a modified experience for viewers using ad blockers

Wikia is not accessible if you’ve made further modifications. Remove the custom ad blocker rule(s) and the page will load as expected.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki