Fandom

Harry Potter Wiki

Profesor

7070stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze6 Udostępnij
Pan Łapa pragnie wyrazić swoje zdumienie jak taki kretyn mógł zostać profesorem
—Syriusz Black, jako Łapa na Mapie Huncwotów do próbującego odczytać mapę Snape'a

Dumbledore's speech at the Great Hall in 1996.JPG

Kadra Hogwartu w 1996 roku.

Profesor — tytuł, który był przyznawany członkom czarodziejskiej społeczności, którzy zaangażowani byli w edukację i naukę.

Profesorów najczęściej nazywano tymi, którzy nauczali młodych czarodziejów w instytutach magicznych min. Hogwart, czy Durmstrang. Uważane było za niegrzeczne, gdy ktoś nie zwracał się do nauczyciela per „profesorze”, „Madam” lub „Sir”, jak w wypadku profesora Snape'a. Termin Sir lub Madam (zależnie od płci) jest alternatywną nazwą, zastępującą „profesora”, wybór zależy od preferencji przemawiającego. Kiedy natomiast rozmawiają między sobą, zazwyczaj używają pierwszych imion.

UprawnieniaEdytuj

Profesorowie mają uprawnienia do przyznawania punktów (aby później wyłonić zwycięzcę Pucharu Domów) oraz dawania szlabanów. Profesorowie mogą również np. wydać zgodę na to aby uczeń mógł dłużej przesiadywać w  Bibliotece.

Nauczyciele Hogwartu nie mają prawa użyć na studencie siły fizycznej lub magii. Przykładem tego jest Barty Crouch Jr. podszywający się za Alastora Moody'ego, który za pomocą transmutacji przemienił Dracona Malfoya we fretkę. Przez to wydarzenie został upomniany przez Minerwę McGonagall. Profesor ma prawo zamknąć ucznia w areszcie, ale nie ma prawa wydalić go z placówki bez zgody dyrektora.

Życie poza klasami Edytuj

Rubeus hagrid.PNG

Rubeus Hagrid, jedyny znany profesor, który nie otrzymał SUMów.

Wielu profesorów Hogwartu podczas roku szkolnego mieszkało w szkole, choć nie zawsze jest to prawdą. W 1980 roku, Minerwa McGonagall mieszkała w pobliżu miejscowości Hogsmeade, w swojej nieruchomości, lecz wyprowadziła się z niej po śmierci swojego męża. Nauczyciel może również odwiedzić swój dom poprzez sieć Fiuu lub świstoklik. W lecie 1996 roku, Severus Snape wrócił do swojego mieszkania, które mieściło się na ulicy Spinner's End, w miejscowości Cokeworth.

Ci profesorowie, którzy pozostają w szkole na noc, mają własne pokoje, które (prawdopodobnie) mieszczą się w pobliżu ich klas. Kwatery opiekunów domów mieszczą się niedaleko od pokoju wspólnego domu, nad którym mają pieczęć. Dowodem na to jest to, że Minerwa McGonagall słyszała imprezę gryfonów w ich pokoju wspólnym, gdy była w swojej komnacie.

Profesorowie zwykle jedzą posiłki w Wielkiej Sali razem z uczniami, jednak nie jest to wymagane. Sybilla Trelawney preferowała jeść samemu w swojej klasie.

Podczas drugiego semestru, na piątym roku nauki odbywa się poradnictwo zawodowe. Jest to rozmowa z opiekunem domu i dyrektorem szkoły o tym, jakie przedmioty powinien wybrać uczeń na SUM-ach w ramach swojej dalszej kariery zawodowej.

Kiedy w szkole odbywa się kurs teleportacji, opiekun domu ma za zadanie uczestniczyć i nadzorować uczniów swojego domu, którzy uczestniczą w kursie.

EdukacjaEdytuj

Przypuszcza się, że czarodzieje i czarownice nie potrzebują żadnej specjalnej formy kształcenia lub szkolenia, jeśli chcą zostać nauczycielami. Osoby takie powinny posiadać wiedzę i umiejętności z danej dziedziny magii oraz posiadać wysokie wyniki z SUMów i OWUMENTów. Dyrektor może zatrudnić również kogoś, kto nie zdał egzaminów, ale jest to raczej rzadkością (przykładem jest Rubeus Hagrid). W 1996 roku, Albus Dumbledore zatrudnił na posadę nauczyciela wróżbiarstwa centaura, Firenzo, który jako centaur, nigdy nie uczęszczał do szkoły ludzkiej, a mimo to został profesorem.

Przynajmniej trzy lata doświadczenia życiowego są konieczne do tego, aby zostać nauczycielem. Zarówno Minerwa McGonagall jak i Severus Snape zostali zatrudnieni w wieku 21 lat. Kiedy Tom Riddle przyszedł do ówczesnego dyrektora, Armando Dippeta z pytaniem, czy mógłby nauczać Obrony przed Czarną Magią, Dippet odpowiedział mu, że nie, ponieważ jest za młody i żeby przyszedł do niego za kilka lat.

Nawet po nabyciu posady, profesorowie mogą powrócić do „świata zewnętrznego” w celu kontynuacji swoich praktycznych studiów. Przydarzyło się to Kwiryniuszowi Quirrellowi, kiedy w 1990 roku wykorzystał roczny urlop, aby „nabrać doświadczenia z pierwszej ręki” w OPCM, aby mógł jej nauczać w następnym roku.

Znani profesorowie HogwartuEdytuj

Profesor Prowadzone zajęcia Inne
Albus Dumbledore Transmutacja, nieznany rok–1996 Dyrektor Hogwartu, 19561997, zastępca dyrektora szkoły, nieznany rok–1956.
Alecto Carrow Mugoloznawstwo, 19971998 Mianowana przez Lorda Voldemorta, była odpowiedzialna za karanie uczniów.
Amycus Carrow Obrona przed Czarną Magią, 19971998 Mianowany przez Lorda Voldemorta, była odpowiedzialna za karanie uczniów.
Aurora Sinistra Astronomia Wykłada zajęcia na Wieży Astronomicznej.
Bathsheda Babbling Runy Uczy w klasie 6A na szóstym piętrze.
Bartemiusz Crouch Junior Obrona przed Czarną Magią, 19941995 Barty Crouch Jr. przebrany za Alastora Moody'ego. Sprzymierzeniec Lorda Voldemorta, po zdemaskowaniu zabity poprzez Pocałunek dementora.
Charity Burbage Mugoloznawstwo, 19931997 Zaczęła uczyć w Hogwarcie, w 1993 roku, zabita w Dworze Malfoya za wyrażanie poglądów mugolskich.
Cuthbert Binns Historia magii Duch;na jego lekcjach wszyscy uczniowie zasypiają, ponieważ ma tak nudny głos.
Dolores Umbridge Obrona przed Czarną Magią, 19951996 Wielki Inkwizytor Hogwartu, 19951996, Dyrektor Hogwartu, 1996.
Filius Flitwick Zaklęcia i uroki Opiekun Ravenclawu; Półgoblin.
Firenzo Wróżbiarstwo, 19961998 Centaur, nauczyciel wróżbiarstwa wraz z Sybillą Trelawney.
Galatea Merrythought Obrona przed Czarną Magią, 18951945 Uczyła za czasów Toma Riddle'a w Hogwarcie.
Gilderoy Lockhart Obrona przed Czarną Magią, 19921993 Znany celebryta w świecie czarodziejów. Aktualnie stały rezydent Szpitala Św. Munga.
Herbert Beery Zielarstwo Profesor zielarstwa; Porzucił karierę nauczyciela, ponieważ został wykładowcą w Czarodziejskiej Akademii Teatralnej.
Horacy Slughorn Eliksiry, 19421981, 1996–nieznany rok Opiekun Slytherinu; przyjaciel Albusa Dumbledore'a. To Horacy opowiedział Tomowi Riddle'owi o horkruksach.
Minerwa McGonagall Transmutacja, 19561998 Opiekunka Gryffindoru, Wicedyrektor Hogwartu, Dyrektor Hogwartu.
Neville Longbottom Zielarstwo, Wcześniej auror, następnie nauczyciel zielarstwa.
Pomona Sprout Zielarstwo Opiekunka Hufflepuffu.
Kwiryniusz Quirrell Mugoloznawstwo aż do 1990, następnie Obrona przed Czarną Magią Lord Voldemort zawładnął Quirrellem w Albanii. Próbowali wykraść Kamień Filozoficzny. Kwiryniusz zmarł, gdy Voldemort go opuścił.
Remus Lupin Obrona przed Czarną Magią, 19931994 Wilkołak; członek Zakonu Feniksa, mąż Nimfadory Tonks. Został zwolniony z Hogwartu, ponieważ rodzice nie chcieli, aby ich dzieci nauczał wilkołak.
Rolanda Hooch Latanie na miotle Sędzia meczów quidditcha.
Rubeus Hagrid Opieka nad magicznymi stworzeniami, 1993–nieznany rok Strażnik kluczy i gajowy; objął pracę nauczyciela w 1993 roku, a w 1997 roku porzucił ją i uciekał przed śmierciożercami. Po klęsce Voldemorta prawdopodobnie wrócił do pracy. Był półolbrzymem.
Septima Vector Numerologia Czarownica, która prowadzi swoje lekcje w klasie 7A
Severus Snape Eliksiry, 19811996; Obrona przed Czarną Magią, 19961997 Opiekun Slytherinu, Dyrektor Hogwartu. Zamordowany podczas Bitwy o Hogwart przez Lorda Voldemorta.
Silvanus Kettleburn Opieka nad magicznymi stworzeniami, Nieznany rok–1993 Podczas swojej kariery stracił kończynę przez przebywanie z niebezpiecznymi stworzeniami.
Sybilla Trelawney Wróżbiarstwo, 1979–nieznany rok Przepowiedziała proroctwo dotyczące wybrańca. Wielu uczniów uważało, że Trelawney to wariatka, która nie umie wróżyć.
Wilhelmina Grubbly-Plank Opieka nad magicznymi stworzeniami Zastąpiła Rubeusa Hagrida, gdy ten negocjował z olbrzymami w imieniu Zakonu Feniksa.

Inni profesorowieEdytuj

Tytuł profesora wykorzystywany jest również przez osoby, które są cenione w świecie czarodziejów przez ich badania i wkład w świat czarodziejski.

  • Profesor Bathilda Bagshot – najbardziej znana historyczka magii XX wieku.
  • Profesor Mordicus Egg – ekspert w dziedzinie mugoloznawstwa.
  • Profesor Catullus Spangle – wielki badacz zaklęć.
  • Profesor Emerett Picardy – badacz zachowania wilkołaków.
  • Profesor Helbert Spleenuzdrowiciel w Klinice Magicznych Chorób i Urazów Szpitala Świętego Munga.
  • Profesor Emerik Switch – specjalista w dziedzinie transmutacji

CiekawostkiEdytuj

WystępowanieEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki