FANDOM

HeadBoyPin

Odznaka prefekta dla Gryfonów

Prefekt Naczelny (ang. Head Boys or Girls) — główny prefekt mający władzę nad innymi prefektami.

Bliżej to stanowisko poznajemy w tomie trzecim – Harry Potter i więzień Azkabanu, kiedy to w liście napisanym przez Rona do Harry'ego młody Weasley oznajmia, że Percy wraz z Penelopą Clearwater zostali prefektami naczelnymi. W 1993 roku Fred i George zaczarowali odznakę Percy'ego, która zamiast pokazywać "prefekt naczelny" pokazywała "prefekt bezczelny". Para prefektów naczelnych powoływana jest na swoim siódmym roku, a funkcję pełnią do ukończenia szkoły, czyli przez rok. Prefekci nie mają prawa odejmować i dodawać punktów innym prefektom.

Wybór na stanowisko Edytuj

Headgirl

Odznaka prefekta dla Krukonek

Na początku roku szkolnego, dyrektor powołuje nowych prefektów, a także jednego chłopca i jedną dziewczynę ze wszystkich uczniów siódmego roku do kierowania pozostałymi. Uczniowie ci są wybierani ze względu na ich osiągnięcia w nauce, pod uwagę bierze się ich nieskazitelne maniery jako student, a także uczciwość, dobro i pracowitość tej osoby. Należy zauważyć, że bycie prefektem nie jest warunkiem koniecznym do bycia mianowanym na Prefekta Naczelnego.

Obowiązki Edytuj

Jednym ze znanych zadań Prefektów Naczelnych było zapoznanie prefektów ze swoimi obowiązkami na trasie ekspresem do Hogwartu w wagonie dla prefektów. W pociągu, Prefekci Naczelni mogli być spotkani, gdy wzywali prefektów do patroli potrzebnych w pociągu.

Prefekci mieli również szczególne obowiązki na każde żądanie nauczycieli. W 1993 roku, kiedy Syriusz Black włamał się do Hogwartu, Dumbledore poprosił chłopca i dziewczynę będącymi Prefektami Naczelnymi o pilnowanie uczniów w Wielkiej Sali, podczas gdy on i reszta personelu szukała Blacka w zamku.

Większa ilość obowiązków Prefektów Naczelnych nie jest zbytnio znana.

Uznanie Edytuj

Łazienka prefektów

Łazienka prefektów

Izba Pamięci zawierała listę nazwisk uczniów będącymi Prefektami Naczelnymi. Zarówno chłopcy jak i dziewczęta, którzy znajdowali się w gablocie budzili szacunek i byli uznawani za przykład dla innych uczniów. Prefekci Naczelni mieli również specjalny przywilej korzystania z łazienki prefektów.

Znani prefekci naczelni Edytuj

Galeria Edytuj

Występowanie Edytuj

Przypisy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Prefekt Naczelny

Więcej z Fandomu

Losowa wiki