Wikia

Harry Potter Wiki

Pomona Sprout

Komentarz1
4243strony na
tej wiki
Pomona Sprout
Madame-sprout
Informacje biograficzne
Data urodzenia 15 maja 1931 lub 1941 r.
Status krwi półkrwi lub czystej krwi
Tytuł(y) profesor,
opiekun domu
Wygląd zewnętrzny
Płeć Kobieta
Kolor oczu ciemne
Kolor włosów siwe
Zdolności magiczne
Patronus bezcielesny[1]
Animag nie
Pozostałe informacje
Zawód/Praca nauczyciel zielarstwa,
opiekun Hufflepuffu
Dom Hufflepuff
Przynależność Zakon Feniksa
Hogwart
Aktorka Miriam Margolyes

Pomona Sprout  (ur. 15 maja 1931 lub 1941 roku) — czarownica i nauczycielka zielarstwa w Szkole Magii i Czarodziejstwa oraz opiekunka jednego z domów, Hufflepuffu. Była jedną z niewielu osób, która uwierzyła Harry'emu Potterowi w powrót Lorda Voldemorta w 1995 roku. Pomona przeprowadza swoje zajęcia w cieplarniach na błoniach zamku. Należała do Zakonu Feniksa

BiografiaEdytuj

Wczesne życie Edytuj

Sprout

Sprout w cieplarni

Profesor Sprout urodziła się w rodzinie czarodziejów 15 maja 1931 lub 1941 roku.[2] Zakupiła swoją pierwszą różdżkę na ulicy Pokątnej, w sklepie Olivandera, przed przystąpieniem do Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Została przydzielona do Hufflepuffu. Już w dzieciństwie była dobra ze swojego przedmiotu, zielarstwa. Prawdopodobnie została przyjaciółką Minerwy McGonagall już w latach szkolnych.[3] Była ulubienicą profesora Herberta Beery'ego. Na pewno osiągnęła bardzo dobre wyniki z SUMów i owutemów.

Kariera w HogwarcieEdytuj

Po ukończeniu szkoły w 1949 lub 1959 roku Sprout wróciła do Hogwartu, aby nauczać zielarstwa. Swoje lekcje prowadziła w cieplarniach na błoniach Hogwartu. Jedną z cieplarń przekształciła w swoje biuro.[4] Była szefową wydziału zielarstwa. 

830px-Sprout
W bliżej nieznanym czasie, została opiekunką domu, Hufflepuffu. Jej obowiązkiem stało się wprowadzania w życie szkoły nowych uczniów, którzy trafili do jej domu oraz wymierzanie im sprawiedliwych kar za ich występki.

Sprout często przynosiła z cieplarni ciekawe okazy roślin magicznych i ozdabiała Pokój wspólny Hufflepuffu. Z tego powodu Puchoni byli zawsze dobrzy w dziedzinie wystroju.[5]

Nimfadora Tonks: "Ja tam nigdy nie byłam prefektem. Mój opiekun domu powiedział że brakuje mi pewnych niezbędnych klasyfikacji."
Ginny Weasley: "Jakich?"
Nimfadora Tonks: "Na przykład umiejętności przyzwoitego zachowania."
[src]
Profesorposi
Jak wynika w powyższego cytatu, Pomona Sprout uważała, że Nimfadora Lupin nie umie się zachować i nie uczyniła jej prefektem Hufflepuffu. Prawdopodobnie Sprout mocno zdziwiła się, kiedy Nimfadora zdała co najmniej pięć owutemów.

Gabriel Truman po swojej sprzeczce z Krukońskim prefektem stwierdził, że potrzebuje tygodnia urlopu ze stanowiska prefekta. Pomona Sprout jednak dała mu tylko ostrzeżenie i pudełko lodów kokosowych.

Rok szkolny 1991/1992Edytuj

Sprout and pop

Pomfrey i Sprout na uczcie powitalnej

Pomona Sprout była jednym z nauczycieli, którzy byli na tyle zaufani, by przygotować jedną z pułapek, które chroniły Kamień Filozoficzny. Sprout zasadziła w pierwszej komnacie Diabelskie sidła, które miały utrudnić przejście lub zatrzymać potencjalnego złodzieja. Aby je pokonać, należało wyczarować ogień lub światło imitujące światło słoneczne.

W tym roku profesor Sprout miała zajęcia z pierwszymi klasami w cieplarni numer jeden trzy razy w tygodniu.[6] Podczas pierwszej lekcji uczniowie dowiadywali się różnych informacji o roślinach, które można znaleźć w Hogwarcie używając do tego Encyklopedię składników.[7]

Rok szkolny 1992/1993Edytuj

800px-Madam Sprout 2

Sprout z mandragorą

Na początku tego roku Pomona Sprout leczyła uszkodzoną przez Harry'ego Pottera i Rona Weasleya Wierzbę Bijącą, owijając bandaże wokół gałęzi drzewa. W pierwszym dniu pracy Gilderoy Lockhart przechwalał się (niesłusznie zresztą), że jest lepszy w zielarstwie niż Pomona. W roku szkolnym 1992/1993 profesor Sprout uczyła drugoroczniaków o Mandragorach.

Pomona sprout1

Sprout w 1992 roku

W 1992 roku Pomona Sprout stała się odpowiedzialna za przygotowanie mandragor do eliksiru odwracającego skutki petryfikacji. Profesor Sprout uczestniczyła w meczu pomiędzy Gryfonami a Ślizgonami. Zajęła miejsce na górze trybun. Pod koniec roku szkolnego za przygotowanie mandragor do wyżej wymienionego eliksiru Sprout została nagrodzona brawami.

Rok szkolny 1993/1994Edytuj

16 października tego roku szkolnego Pomona Sprout uczyła Gryfonów i Puchonów o Pykostrąkach. Nie wiadomo, czy Pomona była poinformowana o niewinności Syriusza Blacka. Była jedną z trzynastu uczestników uczty z okazji Bożego Narodzenia.

Rok szkolny 1994/1995Edytuj

Na uczcie powitalnej, Pomona Sprout siedziała obok Aurory Sinistry i z nią rozmawiała.

Na pierwszej lekcji czwartoklasistów Sprout uczyła ich jak wycisnąć Ropę z czyrakobulwy. Pod koniec lekcji każdy uczeń zebraną ilość ropy oddał pielęgniarce szkolnej, Poppy Pomfrey, która wykorzystywała produkt do usuwania trądzika.

W pewnym momencie roku szkolnego Sprout powiedziała Bartemiuszowi Crouchowi Jr (pod postacią Alastora Moody'ego), że Neville Longbottom jest dobry z zielarstwa, a przedmiot go interesuje.

Sprout100
Reprezentantem Hogwartu w Turnieju Trójmagicznym został Cedrik Diggory z Hufflepuffu. Był to uczeń dobrze znany przez Pomonę Sprout, która była opiekunką Puchonów. Ponieważ Czara Ognia wyrzuciła zagadkowo także nazwisko Harry'ego Pottera, Sprout miała do Pottera lekkie wyrzuty i niewątpliwie kibicowała reprezentantowi swojego domu.

Na Balu Bożonarodzeniowym tańczyła z Albusem Dumbledore'em.

Pod koniec roku Pomona Sprout miała obowiązek jako szef domu porozmawiać z rodzicami Cedrika Diggory'ego o śmierci ich syna. Sprout uczestniczyła w ceremonii pożegnalnej na cześć Diggory'ego. Wierzyła, że Lord Voldemort powrócił.

Rok szkolny 1995/1996Edytuj

521px-Sprout in the game, Order of the Phoenix

Sprout w grze Harry Potter i Zakon Feniksa

Sprout, jak większość nauczycieli Hogwartu, nie darzyła sympatią nowej nauczycielki obrony przed czarną magią - Dolores Umbridge.

Na pierwszych lekcjach z piątoklasistami z Gryffindoru Sprout powtarzała jak wszyscy nauczyciele przez cały piąty rok, że SUMy są bardzo ważnym egzaminem. Mieli także ćwiczenia praktyczne, do których trzeba było użyć użyźniacz ze smoczego łajna. Sprout zadała także uczniom długi esej.

Jeszcze w tym roku Sprout prowadziła porady zawodowe z uczniami Hufflepuffu na piątym roku.

Pomona sprout
Większość nauczycieli Hogwartu popierała Albusa Dumbledore'a i bulwersowało ich zachowanie Ministerstwa Magii, które przez Dolores Umbridge i Dekrety Edukacyjne zaczęło mieć całkowitą kontrolę nad Hogwartem. Po wywiadzie Harry'ego Pottera o swojej, prawdziwej wersji wydarzeń w Little Hangleton, Dolores Umbridge zorganizowała mu areszt. Nauczyciele sprzeciwiający się działaniom Wielkiej Inkwizytor mieli różne sposoby, aby pomóc Harry'emu. Pomona Sprout dała wiele punktów Gryffindorowi dlatego, że Harry podał jej na zajęciach zielarstwa konewkę. Pomona Sprout pomyślnie przeszła wizytację Umbridge.

Rok szkolny 1996/1997Edytuj

W klasie szóstoroczniaków przygotowujących się do owutemów z zielarstwa był Neville Longbottom. Na początku roku Sprout nauczała uczniów szóstego roku o niebezpiecznych roślinach takich jak Jadowita Tentakula. Niedługo później studenci na zajęciach mieli Wnykopieńki. Podczas związanej z nim lekcji Pomona Sprout zganiła Harry'ego, Rona i Hermionę za ich nieudolne wykonywanie zaleconej pracy.

Sprout pod koniec kwietnia 1997 roku pomogła zbierać składniki eliksirów Horacy Slughornowi. Później, kiedy nie widziała, mistrz eliksirów ukradł jej z cieplarni liście jadowitej tentakuli.

Pomona Sprout wzięła udział w Bitwie o Wieże Astronomiczną oraz pogrzebie Albusa Dumbledore'a.

Rok szkolny 1997/1998Edytuj

Sprout300
Pomona Sprout przystąpiła w tym lub wcześniejszym czasie do Zakonu Feniksa. Chociaż nie podobały jej się rządy Śmierciożerców w Hogwarcie powróciła tam, aby chronić uczniów.

Niedługo przed Bitwą o Hogwart Pomona razem z Slughornem oraz Flitwickiem wyszła ze swojej sypialni obudzona przez patronusa McGonagall. Okazało się, że Minerwa McGonagall walczy z Severusem Snape'em w Wielkiej Sali.

Pomona Sprout brała udział w decydującej Bitwie o Hogwart, która odbyła się 2 maja 1998 roku. Kiedy Lord Voldemort uderzał na Hogwart wycofała się z garstką uczniów (wśród nich był Neville Longbottom) do cieplarni. Stamtąd wzięła
Sprout200
mandragory i rzucała je na przybywających do zamku Śmierciożerców. Wzięła także oddział uczniów, z którymi ruszała do Wieży Astronomicznej. Stamtąd zrzucali niebezpieczne jadowite tentakule oraz Wnykopieńki. Podczas bitwy Pomona pomagała w leczeniu ran.

Pomona była świadkiem walki między Harrym Potterem a Lordem Voldemortem. Po tym jak Harry wygrał razem z McGonagall oraz Flitiwickiem rzuciła się, aby go uścisnąć. Po bitwie na uroczystości Sprout siedziała obok Filiusa Flitwicka oraz Horacego Slughorna i piła z nimi herbatę.

Późniejsze życieEdytuj

Flitwick Sprout Slughorn

Sprout pije herbatę po bitwie

Pomona Sprout prawdopodobnie uczyła jeszcze przez jakiś czas po bitwie. Przed rokiem 2017 przeszła na emeryturę, a jej następcą został Neville Longbottom. Jeżeli Sprout nie umarła przez nieszczęśliwy wypadek jej odejście na emeryturę w świecie czarodziejów można uznać za dość wczesną.

WyglądEdytuj

Pomona Sprout była niską, przysadzistą czarownicą w połatanej tiarze na rozwianych włosach; jej szata była zwykle powalana ziemią oraz miała zaniedbane paznokcie od ciągłej pracy z magicznymi roślinami. [8]

CharakterEdytuj

Sprout400
Pomona Sprout była bardzo wesoła, pozytywnie nastawiona do życia oraz lojalna wobec przyjaciół, ale także surowa, tak, że jeśli to była konieczne ganiła uczniów za źle wykonane prace im zlecone. Tak więc Sprout idealnie pasowała do Hufflepuffu, do którego w młodości uczęszczała, a po latach stała się jego opiekunem. Była miła dla uczniów, szczególnie dla Neville Longbottoma, kiedy bardzo chciała, aby ten pokazał jej swoją roślinę z gatunku Mimbulus Mimbletonia. Była także wrażliwa co można wywnioskować po jej zachowaniu, kiedy dowiedziała się o tym, że Ginny Weasley została porwana do Komnaty Tajemnic. Sprout miała w sobie także odwagę, którą pokazywała w trudnych dla Hogwartu wydarzeniach - podczas Bitwy o Hogwart, w której walczyła używając wyhodowanych przez siebie niebezpiecznych roślin.

Magiczne zdolności i umiejętnościEdytuj

  • Sprout500
    Zielarstwo
    - Pomona Sprout była wykwalifikowanym nauczycielem zielarstwa, był to zawód zrodzony z jej pasji. Umiała wyhodować takie rośliny jak: Kwiaty wielkości parasola, Pykostrąk, Wnykopieńki, Jadowita Tentakula, Mandragora oraz Wierzba Bijąca.
  • Transmutacja - Sprout wypracowała umiejętność transmutacji ognia, co pokazuje, że znała się na tej dziedzinie magii
  • Zaklęcia - Pomona potrafiła rzucać wiele zaklęć szczególnie związanych z jej przedmiotem takich jak: Lumos Solem, Incendio, Indendio Duo oraz Diffindo
  • Pojedynkowanie się - Sprout musiała dobrze rzucać przynajmniej kilka uroków, ponieważ walczyła w Bitwie o Hogwart i przeżyła
  • Warzenie eliksirów - Pomona Sprout musiała wiedzieć co nieco o warzeniu eliksirów, ponieważ pozyskiwała do nich składniki ze swoich roślin.

GaleriaEdytuj

  • Pomona w piątej części gry
  • Różdżka Pomony
  • Sprout w grze "Komnata Tajemnic"

Przypisy

  1. LEGO Harry Potter 1-4
  2. Oficjalna strona J.K. Rowling
  3. Pottermore
  4. Harry Potter i więzień Azkabanu (gra)
  5. Pottermore
  6. Mistrz eliksirów - Harry Potter i Kamień Filozoficzny (książka)
  7. Harry Potter i Kamień Filozoficzny (gra)
  8. Harry Potter i Komnata Tajemnic rozdział 6

Poprzednik
Herbert Beery
Nauczycielka zielarstwa
1991-2017
Następca
Neville Longbottom

Więcej od Wikii

Losowa wiki