FANDOM

Crystal 128 clock
Ta strona jest aktualnie edytowana przez użytkownika: Mattibu
Gruba Dama: „Hasło?
Percy Weasley: „Caput Dracoins
— podanie hasła przez Percy'ego przed wejściem do pokoju wspólnego Gryffindoru[źródło]

Pokój wspólny Gryffindoru — znajdował się w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie w Wieży Gryffindoru. Żeby wejść, trzeba było znać hasło wymyślane przez obraz–strażniczkę Grubą Damę. Hasło zmieniało się co jakiś czas, a gdy powiedziało się je poprawnie, Gruba Dama odsuwa się, tworząc okrągłe wejście do pokoju wspólnego. Podobno na początku pierwszego roku Neville'a trzeba było podsadzać, bo nie dawał rady przez nie przejść.

Historia Edytuj

1991-1992 rok Edytuj

We wrześniu 1991 roku na tablicy ogłoszeń w pokoju wspólnym pojawiła się informacja, że wkrótce rozpoczną się lekcje latania. Gryfoni mieli mieć je razem ze Ślizgonami, co ich niezbyt cieszyło. W dniu, w którym odbyły się pierwsze zajęcia Harry i Ron o godzinie wpół do dwunastej w nocy zeszli z dormitorium do pokoju wspólnego, żeby udać się na pojedynek z Draco Malfoyem. Okazało się, że czekała tam na nich Hermiona, która próbowała ich powstrzymać od łamania regulaminu. Dziewczyna przeszła za nimi przez otwór za portretem, wciąż ich strofując, jednak okazało się, że Gruba Dama gdzieś sobie poszła i Hermiona nie mogła wrócić. Kiedy uczniowie wrócili z nocnej wyprawy, byli zmęczeni po tym jak uciekali z komnaty, w której znajdował się Puszek, więc padli na fotele, aby trochę odsapnąć. Rozmawiali też chwilę o tym, co ich spotkało, po czym poszli spać do swoich dormitoriów.

31 października w pokoju wspólnym była kontynuowana uczta z okazji Nocy Duchów, która wcześniej została przerwany przez pojawienie się trolla w lochach. Dostarczono tam najróżniejsze potrawy, a wszyscy uczniowie zajadali się nimi. Hermiona czekała na Harry'ego i Rona przy wejściu, a kiedy chłopcy przyszli, cała trójka przyłączyła się do ucztowania.

W Boże Narodzenie, 25 grudnia, Harry po raz pierwszy grał w pokoju wspólnym swoim nowym kompletem szachów z Ronem, któremu pomagał Percy. Starcie skończyło się porażką Pottera. Na początku 1992 roku, po jednym z treningów quidditcha, Harry dołączył do Rona i Hermiony, którzy grali w szachy w pokoju wspólnym. Potter podzielił się z przyjaciółmi informacją o tym, że Severus Snape ma sędziować następny mecz. W tym momencie przez dziurę za portretem przedostał się Neville Longbottom. Jego nogi były sklejone przez Malfoya przy pomocy Zwieracza Nóg, co wywołało śmiech wśród Gryfonów. Hermiona rzuciła na kolegę przeciwzaklęcie, a Harry pocieszył go i dał mu czekoladową żabę. Była tam karta Albusa Dumbledore'a, gdzie był wymieniony Nicolas Flamel, co zainspirowało Hermionę, do sprawdzenia informacji o nim w pewnej książce. Okazało się, że alchemik był twórcą Kamienia Filozoficznego.

Po zwycięstwie w meczu quidditcha z Puchonami w pokoju wspólnym odbyła się balanga. 6 maja Harry i Hermiona do północy czekali tam na Rona, który poszedł pomóc karmić Norbertę. Kiedy Weasley wrócił, pokazał przyjaciołom rękę, w którą ugryzł go smok. W tym momencie przyleciała Hedwiga z listem od Charliego, w którym ustalał on szczegóły transportu stworzenia.

4 czerwca Harry, Ron i Hermiona ustalili w pokoju wspólnym, że spróbują powstrzymać Snape'a przed zdobyciem Kamienia Filozoficznego. Wieczorem, kiedy szykowali się do wyjścia, zostali przyłapani przez Neville'a, który nie chciał ich wypuścić, żeby Gryffindor nie stracił kolejnych punktów. Hermiona rzuciła na niego zaklęcie Petrificus Totalus, po czym cała trójka opuściła pokój, zostawiając kolegę w środku.

1992-1993 rok Edytuj

Kiedy 1 września 1992 roku Harry, Ron weszli do pokoju wspólnego razem z Hermioną, powitała ich burza oklasków. Gryfoni byli zachwyceni, że ich koledzy dodarli do szkoły latającym samochodem, a potem uderzyli w wierzbę bijącą i dawali temu wyraz gratulując im i poklepując ich po plecach. Percy nie wyglądał jednak na zachwyconego, więc Harry i Ron szybko udali się do swojego dormitorium.

Harry zszedł do pokoju wspólnego, kiedy wybierał się na pierwszy trening quidditcha w tym roku szkolnym. Zanim Potter zdążył wyjść dogonił go Colin Creevey, który pokazał mu jego zdjęcie z Gilderoyem Lockhartem i poprosił, żeby Harry się na nim podpisał. Odmowa nie zraziła go i razem ze swoim idolem wyszedł przez dziurę za portretem.

W październiku, po tym jak Harry został zaproszony przez Prawie Bezgłowego Nicka na jego przyjęcie w rocznicę śmierci, rozmawiał o tym z Ronem i Hermioną w pokoju wspólnym. W tym czasie wielu Gryfonów rozmawiało, odpoczywało lub odrabiało lekcje. Fred i George przeprowadzili eksperyment, który polegał na nakarmieniu salamandry sztucznymi ogniami Filibustera. W efekcie jaszczurka wystrzeliła w powietrze i zaczęła krążyć po pokoju wydając donośne trzaski, a z jej pyszczka sypały się iskry. Percy zwymyślał bliźniaków za to co zrobili.

Na początku listopada Harry, Ron i Hermiona siedzieli w pokoju wspólnym, odrabiając lekcje. Ron był zdenerwowany wcześniejszą rozmową z Percym, więc robił wiele błędów w wypracowaniu, aż w końcu podpalił pergamin swoją złamaną różdżką. Hermiona także nie mogła się skupić na pracy i cała trójka zaczęła się zastanawiać nad tym, kto mógł stać za atakiem na Panią Norris. Doszli do wniosku, że podejrzany jest Draco Malfoy, a żeby zdobyć dowody Hermiona zaproponowała użycie Eliksiru Wielosokowego. Przyjaciele ustalili, że najpierw muszą zdobyć pozwolenie na wypożyczenie książki z działu ksiąg zakazanych, w której byłaby receptura tego eliksiru.

17 grudnia, po spotkaniu klubu pojedynków, Ron i Hermiona zaprowadzili Harry'ego do pokoju wspólnego. Weasley był zdziwiony i trochę przestraszony tym, że Harry okazał się wężousty. Z kolei Potter nie widział w tym nic nadzwyczajnego i opowiedział im o tym, jak wcześniej rozmawiał z boa dusicielem w zoo. Wyjaśnił im też, co dokładnie powiedział wężowi. Jego przyjaciele wciąż wyglądali na wstrząśniętych i powiedzieli mu, że wężosutość była umiejętnością, z której słynął Salazar Slytherin, więc wszyscy uważają go teraz za dziedzica Slytherina.

Wieczorem 8 maja, po kolejnym ataku bazyliszka, profesor McGonagall odczytała w pokoju wspólnym zarządzenia mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa uczniom. Poinformowała także Gryfonów o tym, że prawdopodobne jest zamknięcie szkoły, po czym wyszła przez dziurę za portretem. Uczniowie dyskutowali o tej sytuacji, a niektórzy uważali, że należy wyrzucić z Hogwartu wszystkich Ślizgonów. Harry i Ron zdecydowali, że pójdą do Hagrida, aby zdobyć od niego informacje na temat Komnaty Tajemnic. W późniejszych dniach pokój wspólny był zawsze pełny uczniów, ponieważ nie wolno im było wieczorem opuszczać wieży, a pustoszał dopiero po północy. Pewnego dnia Harry i Ron grali tam z bliźniakami w Eksplodującego Durnia, a kiedy wszyscy poszli spać wymknęli się pod peleryną-niewidką, żeby udać się do Zakazanego Lasu.

Kiedy 29 maja Ginny Weasley została porwana do Komnaty Tajemnic, w pokoju wspólnym Gryffindoru był tłok, jednak panowała cisza. Harry i Ron ustalili, że muszą porozmawiać z Lockhartem, a wszyscy byli tak załamani, że nawet nie próbowali ich zatrzymać, kiedy przechodzili przez dziurę za portretem.

1993-1994 rok Edytuj

Na początku września 1993 roku Harry, Ron i Hermiona próbowali wieczorem odrabiać pracę domową w pokoju wspólnym, jednak zdecydowali, że pójdą odwiedzić Hagrida. W październiku na tablicy ogłoszeń pojawiła się informacja, że w Noc Duchów odbędzie się wyjście do Hogsmeade. Wszyscy Gryfoni byli podekscytowani tą wiadomością. Kiedy Harry rozmawiał o tym z przyjaciółmi, nagle Krzywołap zaatakował Parszywka. Szczur zaczął uciekać, a uczniowie bezskutecznie próbowali łapać goniącego go kuguchara, dopóki Hermiona nie zabrała swojego zwierzątka.

31 października, kiedy większość uczniów była w Hogsmeade, Harry poszedł do pokoju wspólnego, jednak gdy Colin Creevey chciał go zapoznać ze swoimi kolegami Potter skłamał, że musi udać się do biblioteki. Wieczorem tego samego dnia w pokoju wspólnym Ron i Hermiona opowiadali Harry'emu o tym co robili w Hogsmeade oraz przynieśli mu dużo najróżniejszych słodyczy. Z kolei Potter zdał im relację ze swojej wizyty u profesora Lupina.

W dniu meczu quidditcha między Gryffindorem a Hufflepuffem Harry siedział w pokoju wspólnym do świtu, po tym jak został bardzo wcześnie wyrwany ze snu przez Irytka, po czym poszedł na śniadanie. W grudniu, pierwszego dnia ferii, bliźniacy rozrzucili tam łajdnobomby. Następnego dnia Harry, Ron i Hermiona dyskutowali w pokoju wspólnym o Syriuszu Blacku oraz o tym, co podsłuchali na ten temat w Hogsmeade. Przyjaciele próbowali przekonać Pottera, żeby nie narażał się na niebezpieczeństwo szukając przestępcy na własną rękę. Ostatecznie Gryfoni postanowili odwiedzić Hagrida, ponieważ Harry chciał się dowiedzieć dlaczego półolbrzym nie wspomniał mu nigdy o Blacku, kiedy mówił o jego rodzicach.

Następnego dnia Harry, Ron i Hermiona siedzieli przed kominkiem w pokoju wspólnym i przeglądali wypożyczone z biblioteki książki, w których szukali informacji mających pomóc Hagridowi w procesie Hardodzioba. W Boże Narodzenie Harry zaniósł do pokoju wspólnego swoją nową Błyskawicę i podręczny zestaw miotlarski, po czym razem z Ronem podziwiali miotłę. Niedługo potem przyszła profesor McGonagall razem z Hermioną. Nauczycielka obejrzała Błyskawicę, po czym poinformowała uczniów, że zabierze miotłę, aby sprawdzić, czy nikt nie rzucił na nią uroku. Na początku nowego semestru Hermiona spędzała dużo czasu w pokoju wspólnym odrabiając prace domowe. Pewnego dnia Ron, kiedy siedział tam razem z Harrym, zastanawiał się jak to jest możliwe, że czarownica zalicza tak wiele przedmiotów. W tym samym czasie podszedł do nich Oliver Wood, który powiedział Potterowi, żeby pomyślał nad wyborem nowej miotły, ponieważ nie zanosi się na to, żeby zbyt szybko odzyskał Błyskawicę.

W lutym 1994 roku Harry dostał z powrotem swoją miotłę i wszedł z nią do pokoju wspólnego. Wszyscy Gryfoni byli zachwyceni i każdy z nich chciał dokładnie obejrzeć Błyskawicę. Po chwili, kiedy zainteresowanie spadło, Harry usiadł przy stoliku, przy którym siedziała Harmiona aby z nią porozmawiać, a Ron poszedł odnieść miotłę do dormitorium. Weasley wrócił po chwili wściekły i pokazał Hermionie plamy z krwi na prześcieradle oraz kilka kocich włosów, które sugerowały, że Parszywek został zjedzony przez Krzywołapa.

Po meczu quidditcha między Gryffindorem a Ravenclawem w pokoju wspólnym odbyła się balanga z okazji zwycięstwa. Trwała ona przez cały dzień, aż do późnej nocy. Wszyscy uczniowie się bawili, z wyjątkiem Hermiony, która zajmowała się nauką, a kiedy Ron wspomniał o Parszywku obraziła się i z płaczem pobiegła do swojego dormitorium. Impreza zakończyła się dopiero o pierwszej w nocy, kiedy do wieży Gryffindoru przyszła profesor McGonagall i kazała wszystkim iść spać. Tej samej nocy wszyscy zgromadzili się w pokoju wspólnym po tym, jak Ron obudził wszystkich krzykiem. Weasley twierdził, że do dormitorium wtargnął Syriusz Black z nożem. Hałas sprowadził profesor McGonagall, która była wściekła z powodu takiego zachowania uczniów. Okazało się jednak, że Sir Cadogan, pełniący tymczasowo funkcję strażnika Gryffindoru, wpuścił Syriusza, ponieważ miał on kartkę z zapisanymi hasłami, którą Krzywołap wykradł Neville'owi. Wszyscy uczniowie spędzili tę noc w pokoju wspólnym, czekając na informacje dotyczące poszukiwań więźnia.

Pewnego dnia na tablicy ogłoszeń w pokoju wspólnym pojawiła się informacja o kolejnej możliwości wyjścia do Hogsmeade. Niedługo po rozprawie Hardodzioba Hermiona nie poszła na lekcje, ponieważ zasnęła przy jednym ze stolików w pokoju wspólnym. W okolicach ferii wielkanocnych Granger spędzała wiele czasu ucząc się tam, zazwyczaj też jako ostatnia szła do dormitorium. W przeddzień meczu Gryffindoru ze Slytherinem w pokoju wspólnym nikt nie miał głowy do nauki. Uczniowie byli hałaśliwi i nawet Hermiona nie mogła się skupić na pracy.

6 czerwca Harry, Ron i Hermiona ustalili tam, że pójdą odwiedzić Hagrida, aby dodać mu otuchy przed egzekucją Hardodzioba.

1994-1995 rok Edytuj

Na początku września 1994 roku Harry i Ron siedzieli przy stoliku w pokoju wspólnym i tworzyli horoskopy na zajęcia wróżbiarstwa. Przez godzinę próbowali rzetelnie odrabiać tę pracę domową, jednak po tym czasie postanowili, że po prostu wymyślą jak najgorsze przepowiednie. Kiedy pokój już w większości opustoszał, okazało się, że zostali tam jeszcze bliźniacy Weasley, który pisali coś na kawałku pergaminu. Niedługo po tym jak poszli oni spać wróciła Hermiona, niosąc pudło wypełnione odznakami stowarzyszenia WESZ, które właśnie założyła. Dziewczyna poinformowała przyjaciół o celach tej organizacji oraz wyznaczyła Harry'ego na sekretarza, a Rona na skarbnika. W tym momencie przyleciała Hedwiga przynosząc list od Syriusza, w którym ojciec chrzestny napisał, że wyrusza na północ. Harry był zły na siebie, że jego wcześniejszy list skłonił Blacka do podróży i udał się do dormitorium. Następnego dnia Potter napisał w pokoju wspólnym wiadomość do Syriusza, w której twierdził, że wcześniej wydawało mu się tylko, że boli go blizna, po czym wyszedł, żeby ją wysłać.

Hermiona prowadziła tam rekrutację do stowarzyszenia WESZ, starając się nakłonić innych Gryfonów aby do niego dołączyli, ale większość uczniów nie była zainteresowana. Wieczorem w Noc Duchów, kiedy Harry wrócił do pokoju wspólnego, powitały go brawa i wiwaty uczniów, którzy cieszyli się z jego wyboru na reprezentanta szkoły w Turnieju Trójmagicznym. Wszyscy byli ciekawi w jaki sposób Potterowi udało się przekroczyć linię wieku, częstowali go też piwem kremowym i najróżniejszymi przekąskami. Harry nie był w nastroju do świętowania, ale dopiero po dłuższym czasie udało mu się wydostać z pokoju wspólnego i pójść do dormitorium. Następnego dnia rano także powitały go brawa tych Gryfonów, którzy zdążyli już zjeść śniadanie. Potter chciał uniknąć większego zainteresowania ze strony braci Creevey, więc szybko stamtąd wyszedł przez dziurę za portretem.

Wygląd pokoju wspólnego Gryffindoru Edytuj

Był okrągłym, przytulnym pomieszczeniem. Miał pomalowane na czerwono ściany. W pokoju znajdowało się wiele stolików oraz miękkich foteli, gdzie uczniowie rozmawiali ze sobą, oraz odrabiali prace domowe. W kominku zawsze płonęło ognisko, w którym Harry rozmawiał z Syriuszem Blackiem. Miejsca przy kominku były oblegane przez uczniów Gryffindoru, czego dowiadujemy się podczas przerwy świątecznej, podczas której Harry i Ron zostają w Hogwarcie. Ściany były dodatkowo pokryte czerwonymi gobelinami. W pokoju znajdowała się także tablica ogłoszeń. Jak w każdym pokoju wspólnym było tam też wejście do dormitoriów dziewczyn i chłopców.

Znane hasła Edytuj

  • Caput draconis
  • Świński ryj
  • Miodojad
  • Fortuna major
  • Nędzny kundel
  • Olabogarety 
  • Gaduła
  • Banialuki 
  • Bananowe naleśniki 
  • Bajeczne świecidełka
  • Mimbulus mimbletonia
  • Alea iacta est
  • Abstinence
  • Baubles
  • Dilligrout
  • Tapeworm
  • Quid agis 

Występowanie Edytuj

Zobacz też Edytuj

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Pokój wspólny Gryffindoru

  • Pokoje wspólne

    4 wiadomości
    • 32Polak napisał(a):No nie wiem. Dobrze wyglądają, jednak są one dziełem fanów, a zdjęcia powinny pochodzić z filmów lub gier. ...
    • Wiem, ale tylko w tych wypadkach, jeśli zdjęcie postaci nie było do zdobycia ani w filmach, ani w grach. O ile się nie mylę, zdjęcia z po...