FANDOM

Pokój Życzeń (ang. The Room of Requirement) — nazywany też przez skrzaty domowe pokojem „Przychodź – Wychodź”, ukazywał się tym, którzy go naprawdę potrzebowali. Kiedy się pojawia, wyposażony jest dokładnie w to, co akurat jest potrzebne lub doskonale przystosowuje się do potrzeb szukającego. Nie jest zaznaczony na Mapie Huncwotów.

Umiejscowienie Edytuj

Znajduje się na siódmym piętrze Hogwartu, naprzeciw gobelinu z Barnabaszem Bzikiem i trollami. Aby się do niego dostać należy przejść wzdłuż ściany trzy razy, intensywnie myśląc nad tym, czym pokój się ma stać lub do czego ma posłużyć.

Wykorzystywanie Edytuj

Pokój Życzeń (Pottermore)
  • Jako miejsca spotkań Gwardii Dumbledore'a
  • Zgredek umieścił w nim pijaną Mrużkę.
  • Profesor Sybilla Trelawney chowała puste butelki po sherry.
  • Draco Malfoy przechowywał w nim Szafkę Zniknięć, którą naprawił.
  • Lord Voldemort ukrył Diadem Roweny Ravenclaw
  • Dumbledore, będąc w potrzebie (szukając pilnie łazienki), odnalazł tu wspaniałą kolekcję nocników.
  • Filch przypadkiem znalazł w nim dodatkowe środki czyszczące, gdy mu ich zabrakło.
  • Fred i George schowali się w nim, uciekając przed woźnym, ale pokój przybrał wtedy postać komórki na miotły.
  • Harry Potter schował tam swój stary podręcznik do eliksirów (własność Księcia Półkrwi).
  • W filmowej wersji, Ginny Weasley towarzyszy Harry'emu przy chowaniu podręcznika (sama go chowa) - po tym po raz pierwszy go całuje.
  • Uczniowie Hogwartu mieszkali tam, kiedy dyrektorem był Severus Snape.

Miejsce spotkań GD Edytuj

Gd

Rodzeństwo Weasley na ćwiczeniach w Pokoju Życzeń.

Pokój Życzeń odnajduje Harry wraz z przyjaciółmi dzięki Zgredkowi, który mówi mu o nim w pokoju wspólnym Gryfonów. Wówczas pomieszczenie wypełnia się poduszkami, regałami z książkami, manekinami śmierciożerców, lustrem i wieloma innymi rzeczami potrzebnymi do treningów obrony przed czarną magią, np. książkę pt. Podręcznik magicznej samoobrony.

Schronienie podczas II bitwy o Hogwart Edytuj

Kiedy Harry, Ron i Hermiona oraz Neville przychodzą do Pokoju Życzeń tuż przed Bitwą o Hogwart, wygląda on zupełnie inaczej niż wtedy, kiedy byli tam po raz pierwszy. Był wielki i przywodził Harry'emu na myśl wnętrze olbrzymiego domku na drzewie albo jakąś gigantyczną kabinę okrętową. Z sufitu i z galerii zwisały różnokolorowe hamaki. Okien nie było. Na wyłożonych ciemną boazerią ścianach wisiały gobeliny w barwach domów: szkarłatny ze złotym lwem: Gryffindoru, żółty z czarnym borsukiem: Hufflepuffu i niebieski z brązowym orłem: Ravenclawu. Stały tam też biblioteczki pełne książek, kilka mioteł, a w rogu wielkie radio w drewnianej obudowie. Kiedy do Pokoju zaczęły przychodzić dziewczyny, pojawiła się również łazienka. Za każdym razem, kiedy dołączał ktoś nowy, pojawiał się nowy hamak. Z Pokoju Życzeń prowadził tunel, w którym na ścianach wisiały mosiężne lampy, a ziemia była wydeptana i gładka, bo przejścia często używano. Tunel prowadził do Gospody pod Świńskim Łbem. Wychodziło się przez portret Ariany Dumbledore.

Śmierciożercy i Szatańska Pożoga Edytuj

Na VI roku nauki w Hogwarcie, Draco Malfoy naprawił Szafkę Zniknięć, która pozwoliła mu przemycić do Hogwartu grupę śmierciożerców (Szkołę chroniły zaklęcia zabezpieczające uniemożliwiające teleportację). Weszli oni do Hogwartu właśnie przez Pokój Życzeń, a następnie Draco obezwładnił Dumbledore'a na Wieży Astronomicznej.

W 1998 roku podczas II Bitwy o Hogwart Harry udaje się do Pokoju Życzeń, by odnaleźć w nim diadem Roweny Ravenclaw, będący horkruksem. O tym, że znajduje się właśnie tu, dowiaduje się od ducha córki Roweny Ravenclaw, która za życia ukradła go swojej matce. Lord Voldemort zrobił z diademu horkruksa i ukrył go w tym pokoju, sądząc, że tylko on ma do niego dostęp. Harry trafia do Pokoju Życzeń i odnajduje diadem. W tej samej chwili przybywa tu Draco z dwójką Ślizgonów, którzy próbują go rozbroić (Ron i Hermiona przybywają na ratunek Harry'emu). Wywiązuje się walka między uczniami i Vincent Crabbe (w filmie był to Gregory Goyle) rzuca zaklęcie Szatańskiej Pożogi. Potworny ogień przybiera postać różnych bestii i trawi większość przedmiotów znajdujących się w pokoju – wybucha straszny pożar. Harry, Ron i Hermiona uciekają na miotłach, ale widząc Dracona i jego kolegów w opałach, wracają po nich i ratują od pewnej śmierci. Wcześniej ginie w płomieniach Vincent Crabbe (w filmie jest to Gregory Goyle). Moc Szatańskiej Pożogi jest tak silna, że niszczy Diadem Roweny Ravenclaw. Harry opuszcza z przyjaciółmi Pokój Życzeń i nie wiadomo czy pożar zniszczył go zupełnie, czy nadal pełnił on swoją funkcję – dla przyszłych uczniów Hogwartu.

Ciekawostki Edytuj

MechanicznyŚmierciożerca

Mechaniczny Śmierciożerca

Zobacz też Edytuj

Występowanie Edytuj

Siódme piętro Hogwartu

Klasy Klasa 7AKlasa 7BKlasa 7CKlasa wróżbiarstwa
Korytarze Korytarz Grubej DamyKorytarz na siódmym piętrzeKorytarz RunicznyKorytarz wróżbiarstwaPungent Passage
Inne pomieszczenia Dormitorium chłopców w wieży GryffindoruDormitorium dziewcząt w wieży GryffindoruGabinet Filiusa FlitwickaGabinet Sybilli TrelawneyHol UrokówNajwyższa cela Mrocznej WieżyPoddaszePokój ŻyczeńPorticus OlidusDroga ucieczki przed szlabanem
Portrety, rzeźby i inne dzieła sztuki Barnabasz BzikBridget WenlockSir CadoganCzarodziej w jasnoniebieskiej szacieEdward RabnottElizabeth BurkeGruba DamaGeorge von RheticusGodryk GryffindorLachlan ChudyUzdrowicieleOraclitus SpheerValeria MyriaddTemeritus Shanks
Inne lokalizacje Północne skrzydło