Fandom

Harry Potter Wiki

Pokój Życzeń

7060stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze10 Udostępnij

Pokój Życzeń (ang. The Room of Requirement) — nazywany też przez skrzaty domowe pokojem „Przychodź – Wychodź”, ukazywał się tym, którzy go naprawdę potrzebowali. Kiedy się pojawia, wyposażony jest dokładnie w to, co akurat jest potrzebne lub doskonale przystosowuje się do potrzeb szukającego. Nie jest zaznaczony na Mapie Huncwotów.

UmiejscowienieEdytuj

Znajduje się na siódmym piętrze Hogwartu, naprzeciw gobelinu z Barnabaszem Bzikiem i trollami. Aby się do niego dostać należy przejść wzdłuż ściany trzy razy, intensywnie myśląc nad tym, czym pokój się ma stać lub do czego ma posłużyć.

WykorzystywanieEdytuj

Ginny pokój.jpg

Ginny Weasley chowająca książkę Księcia Półkrwi

  • Jako miejsca spotkań Gwardii Dumbledore'a
  • Zgredek umieścił w nim pijaną Mrużkę.
  • Profesor Sybilla Trelawney chowała puste butelki po sherry.
  • Draco Malfoy przechowywał w nim Szafkę Zniknięć, którą naprawił.
  • Lord Voldemort ukrył Diadem Raweny Ravenclaw.
  • Dumbledore, będąc w potrzebie (szukając pilnie łazienki), odnalazł tu wspaniałą kolekcję nocników.
  • Filch przypadkiem znalazł w nim dodatkowe środki czyszczące, gdy mu ich zabrakło.
  • Fred i George schowali się w nim, uciekając przed woźnym, ale pokój przybrał wtedy postać komórki na miotły.
  • Harry Potter schował tam swój stary podręcznik do eliksirów (własność Księcia Półkrwi).
  • W filmowej wersji, Ginny Weasley towarzyszy Harry'emu przy chowaniu podręcznika (sama go chowa) - po tym po raz pierwszy go całuje.
  • Uczniowie Hogwartu mieszkali tam, kiedy dyrektorem był Severus Snape.

Miejsce spotkań GDEdytuj

Gd.jpg

Rodzeństwo Weasley na ćwiczeniach w Pokoju Życzeń.

Pokój Życzeń odnajduje Harry wraz z przyjaciółmi dzięki Zgredkowi, który mówi mu o nim w pokoju wspólnym Gryfonów. Wówczas pomieszczenie wypełnia się poduszkami, regałami z książkami, manekinami śmierciożerców, lustrem i wieloma innymi rzeczami potrzebnymi do treningów obrony przed czarną magią, np. książkę pt. Podręcznik magicznej samoobrony.

Schronienie podczas II bitwy o HogwartEdytuj

Kiedy Harry, Ron i Hermiona oraz Neville przychodzą do Pokoju Życzeń tuż przed Bitwą o Hogwart, wygląda on zupełnie inaczej niż wtedy, kiedy byli tam po raz pierwszy. Był wielki i przywodził Harry'emu na myśl wnętrze olbrzymiego domku na drzewie albo jakąś gigantyczną kabinę okrętową. Z sufitu i z galerii zwisały różnokolorowe hamaki. Okien nie było. Na wyłożonych ciemną boazerią ścianach wisiały gobeliny w barwach domów: szkarłatny ze złotym lwem: Gryffindoru, żółty z czarnym borsukiem: Hufflepuffu i niebieski z brązowym orłem: Ravenclawu. Stały tam też biblioteczki pełne książek, kilka mioteł, a w rogu wielkie radio w drewnianej obudowie. Kiedy do Pokoju zaczęły przychodzić dziewczyny, pojawiła się również łazienka. Za każdym razem, kiedy dołączał ktoś nowy, pojawiał się nowy hamak. Z Pokoju Życzeń prowadził tunel, w którym na ścianach wisiały mosiężne lampy, a ziemia była wydeptana i gładka, bo przejścia często używano. Tunel prowadził do Gospody pod Świńskim Łbem. Wychodziło się przez portret Ariany Dumbledore.

Śmierciożercy i Szatańska PożogaEdytuj

Na VI roku nauki w Hogwarcie, Draco Malfoy naprawił Szafkę Zniknięć, która pozwoliła mu przemycić do Hogwartu grupę śmierciożerców (Szkołę chroniły zaklęcia zabezpieczające uniemożliwiające teleportację). Weszli oni do Hogwartu właśnie przez Pokój Życzeń, a następnie Draco obezwładnił Dumbledore'a na Wieży Astronomicznej.

W 1998 roku - podczas II Bitwy o Hogwart - Harry udaje się do Pokoju Życzeń, by odnaleźć w nim diadem Roweny Ravenclaw - horkruks. O tym, że znajduje się właśnie tu, dowiaduje się od ducha córki Roweny Ravenclaw, która za życia ukradła go swojej matce. Lord Voldemort zrobił z diademu horkruksa i ukrył go w tym pokoju, sądząc, że tylko on ma do niego dostęp. Harry trafia do Pokoju Życzeń i odnajduje diadem. W tej samej chwili przybywa tu Draco z dwójką Ślizgonów, którzy próbują go rozbroić (Ron i Hermiona przybywają na ratunek Harry'emu). Wywiązuje się walka między uczniami i Vincent Crabbe (w filmie był to Gregory Goyle) rzuca zaklęcie Szatańskiej Pożogi. Potworny ogień przybiera postać różnych bestii i trawi większość przedmiotów znajdujących się w pokoju - wybucha straszny pożar. Harry, Ron i Hermiona uciekają na miotłach, ale widząc Dracona i jego kolegów w opałach, wracają po nich i ratują od pewnej śmierci. Wcześniej ginie w płomieniach Vincent Crabbe (w filmie jest to Gregory Goyle). Moc Szatańskiej Pożogi jest tak silna, że niszczy Diadem Roweny Ravenclaw. Harry opuszcza z przyjaciółmi Pokój Życzeń i nie wiadomo czy pożar zniszczył go zupełnie, czy nadal pełnił on swoją funkcję - dla przyszłych uczniów Hogwartu.

CiekawostkiEdytuj

  • W filmie Harry Potter i Zakon Feniksa ściany Pokoju Życzeń nie są zrobione ze szkła tylko z wysokiej jakości plastiku.
  • W filmie Harry Potter i Insygnia Śmierci cz.2 Pokój Życzeń został podpalony przez Gregory'ego Goyle'a, ponieważ aktor grający Vincenta Crabbe'a odpracowywał za nielegalne uprawianie marihuany. Twórcy filmu nie szukali nowego aktora, więc zamiast Crabbe'a uśmiercili Goyle'a.

Zobacz teżEdytuj

WystępowanieEdytuj

Hogwart
Lokalizacje znajdujące się na siódmym piętrze
Dormitorium chłopców w wieży Gryffindoru · Dormitorium dziewcząt w wieży Gryffindoru · Gabinet Filiusa Flitwicka · Gabinet Sybilli Trelawney · Hol Uroków · Klasa 7A · Klasa 7B · Klasa 7C · Klasa wróżbiarstwa · Korytarz Grubej Damy · Korytarz na siódmym piętrze · Korytarz Runiczny · Korytarz wróżbiarstwa · Najwyższa cela Mrocznej Wieży · Poddasze · Pokój Życzeń · Północne skrzydło · Porticus Olidus · Pungent Passage · Droga ucieczki przed szlabanem
Portrety, rzeźby i inne dzieła sztuki znajdujące się na siódmym piętrze
Barnabasz Bzik · Bridget Wenlock · Sir Cadogan · Czarodziej w jasnoniebieskiej szacie · Edward Rabnott · Elizabeth Burke · Gruba Dama · George von Rheticus · Godryk Gryffindor · Lachlan Chudy · Uzdrowiciele · Oraclitus Spheer · Valeria Myriadd

Więcej w Fandom

Losowa wiki