Fandom

Harry Potter Wiki

Pani Norris

7070stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze8 Udostępnij

Pani Norris (ang. Mrs Norris) — kotka należąca do Argusa Filcha, woźnego, pracującego w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Jej zadaniem było pilnować porządku w szkole; przechadzała się po całej szkole zarówno w dzień, jak i w nocy i w razie potrzeby informowała Filcha. Wydaje się bardzo inteligentnym i bystrym, lecz nieprzyjemnym kotem.

BiografiaEdytuj

Harry Potter, Hermiona Granger i Ron Weasley często unikali jej, podczas ich nocnych spacerów po szkole. Harry uważa, że jest ona zdolna do widzenia go, gdy ten jest ukryty pod peleryną-niewidką, chociaż może być również tak, że jest ona w stanie kogoś wyczuć, ale nie zobaczyć. Nigdy jednak nie powiedziano, czy koty/pani Norris może zobaczyć/wyczuć Harry'ego pod płaszczem. Harry został przez nią raz przyłapany. Na szczęście zobaczył ją na Mapie Huncwotów.

Ponowne otwarcie Komnaty Tajemnic (1992/1993)Edytuj

Norris.jpg

Spetryfikowana pani Norris

Pani Norris była pierwszą ofiarą Węża Slytherina – Bazyliszka, kiedy w 1992 Komnata Tajemnic została ponownie otwarta. Została spetryfikowana, po tym, jak spojrzała w jego oczy, odbite w kałuży. Została znaleziona przez Harry'ego, przyczepiona ogonem do kandelabru. Tuż obok niej widniał napis na ścianie napisany krwią. Jak się później okazało, został on napisany przez Ginny Weasley, która była kontrolowana przez Toma Marvolo Riddle'a. Pod koniec roku szkolnego pani Norris została wyleczona; pani Sprout stworzyła wywar z mandragor, dla wszystkich ofiar.

Dolores Umbridge za kadencji w Hogwarcie (1995-1996)Edytuj

Irytek zamknął ją w zbroi, za prośbą Freda i George'a Weasleyów. Siał on wtedy tyle spustoszenia, ile mógł, podczas gdy bliźniacy opuszczali szkołę. Filch musiał ją ratować.

Bitwa o Hogwart (1998)Edytuj

Gdy rozpoczyna się ewakuacja szkoły, kotka bezskutecznie próbuje zagonić sowy z korytarza do sowiarnii. Nie wiadomo, czy brała ona jakikolwiek udział w bitwie o Hogwart. Film potwierdza jednak, że ją przeżyła.

RelacjeEdytuj

Argus FilchEdytuj

Pani Norris i Filch mają niezwykle ścisłą więź. Filch był dla niej bardzo opiekuńczy i czujny. Nawet gdy obydwoje patrolowali inne oddzielne korytarze, wydaje się, że są oni w stanie się komunikować, a Filch pojawia się przy niej automatycznie, gdy ta np. spotka ucznia w środku nocy. Kiedy została zaatakowana przez bazyliszka w 1992 roku, pierwsza myśli, jaka przyszła Filchowi do głowy, to to, że ona nie żyje. Był on wtedy zdruzgotany. Nie wiadomo, co działo się z nią po wojnie, jednak w filmie potwierdza to, że wojnę przeżyła.

Rubeus HagridEdytuj

Rubeus Hagrid nie lubił pani Norris, iż uważał, że Filch kazał jej go śledzić. Hagrid powiedział kiedyś, że chciał nie raz dać ją Kłowi na pożarcie. Wydaje się jednak, że pani Norris szanowała pozostałych profesorów Hogwartu.

Uczniowie HogwartuEdytuj

Pani Norris była znienawidzona przez większość uczniów. Podobnie jak jej właściciel, pani Norris miała doskonałą wiedzę na temat zamku. Zostać przyłapanym przez nią, było tak samo złe, jak przyłapanie przez Filcha, ponieważ ta szybko go informowała. Dlatego wielu uczniów marzyło, aby dać jej „silnego kopa”.

Za kulisami Edytuj

Tumblr mmrg3rkXO41s9b20yo1 400.gif

Pani Norris z Filchem

  • Pani Norris wydaje się być inteligentnym kotem. Wielu fanów uważało, że jest ona skrzyżowaniem kota i kuguchara lub, że jest animagiem. J.K. Rowling wyjaśniła jednak na swojej stronie, że pani Norris jest po prostu nieprzyjemnym kotem.
  • Rola pani Norris w dwóch pierwszych filmach jest taka sama, jak w dwóch pierwszych książkach. W trzecim, czwartym i piątym filmie pojawia się wraz ze swoim właścicielem i tylko na moment. Pojawiają się w zabawnych scenach. W czwartej części widać panią Norris, jak tańczy z Argusem Filchem; pokazuje to, że Filch kochał swojego kota. W piątej jest widziana na ramieniu Argusa, podczas przemowy Dolores Umbridge. W ostatniej części jest ona wraz z Filchem, gdy ten krzyczy do uczniów, aby wychodzili ze swoich łóżek. Na końcu filmu występuje w komediowej scenie, kiedy to Filch zamiata gruz, znajdujący się przed Wielką Salą: Pani Norris siedzi tuż obok niego.
  • We wcześniejszych filmach pani Norris miała czerwone oczy, a w późniejszych niebieskie. Ponadto w filmach, pani Norris ma brązowe oczy i szare futro.
  • Kot, który grał panią Norris to Maine Coon. W odróżnieniu od postaci z książki, który był chudy, kot grający panią Norris był duży.

EtymologiaEdytuj

  • J. K. Rowling powiedziała, że imię pani Norris wzięła z Mansfield Park Jane Austen, która była wstrętna i kręciła się ciągle w tle[1].

WystępowanieEdytuj

Mrs. Norris LEGO.jpg

Pani Norris jako figurka LEGO

Przypisy

Więcej z Fandomu

Losowa wiki