FANDOM

Oddział im. Janusa Thickeya (ang.Janus Thickey Ward) — oddział opieki długoterminowej szpitala św. Munga.

Historia Edytuj

Szpital św. Munga jest magiczną placówką leczniczą dla czarodziejów, założoną w XVII wieku. Mieści się w Londynie, w domu handlowym Purge & Dowse Ltd, który został magicznie zakamuflowany przed mugolami. Składa się z 5 oddziałów, izby przyjęć i informacji. W szpitalu znajduje się też sklep i herbaciarnia dla odwiedzających.

Charakter i położenie oddziału Edytuj

Oddział im. Janusa Thickeya znajduje się na czwartym piętrze szpitala i wchodzi w skład oddziału Urazów Pozaklęciowych (uroki nieusuwalne, klątwy,niewłaściwe użycie zaklęć itp). W systematyce szpitala ma numer 49. Składa się z jednej, dużej sali dla pacjentów. Ma charakter oddziału zamkniętego i to także dosłownie- prowadzące do sali pacjentów drzwi zabezpieczone są zaklęciem, otwiera je wyłącznie uzdrowicielka zaklęciem alohomora. Oddział zajmuje się opieką długoterminową najciężej chorych pacjentów - z trwałym urazem pozaklęciowym, tj. tych, których umysły zostały trwale uszkodzone na skutek zaklęć. Zwykle przebywają tam oni przez dłuższy czas, niekiedy przez lata. Intensywna terapia eliksirami i zaklęciami w niektórych przypadkach przynosi pewną poprawę.

Wygląd Edytuj

Wszyscy pacjenci oddziału przebywali na jednej, dużej sali. Ponieważ była ona ich stałym miejscem pobytu, wokół łóżek znajdowało się wiele przedmiotów osobistych, należących do pacjentów, np. zdjęcia. Niektóre łóżka oddzielone bywały od innych parawanami.

Uzdrowiciele Edytuj

Miriam Strout

Miriam Strout

Tak jak w całym szpitalu, opiekę nad pacjentami sprawowali wykwalifikowani uzdrowiciele, którzy nie zajmowali się jedynie opieką medyczną, ale także opiekowali się pacjentami na co dzień, np. przynosząc przysyłane im prezenty. Jednym z uzdrowicieli pracujących na oddziale był Miriam Strout, która okazywała wiele serca pacjentom, którzy z uwagi na przebyte urazy bądź prawie utracili kontakt z rzeczywistością, bądź też z uwagi na stan swego umysłu zachowywali się jak dzieci.

Znani pacjenciEdytuj

Znani odwiedzający Edytuj

W serii Edytuj

Oddział im. Janusa Thickeya pojawia się w piątej książce z serii : Harry Potter i Zakon Feniksa (książka). Gdy w grudniu 1995 r.do szpitala św. Munga trafia Artur Weasley ukąszony przez Nagini, odwiedza go w czasie świąt Bożego Narodzenia rodzina i przyajciele. Harry, Ron, Hermiona i Ginny przypadkowo trafiają na oddział Urazów Pozaklęciowych, gdzie spotykają Gildroya Lockharta, który przebywa od 1993 roku na oddziale im. Janusa Thickeya. Gdy wchodzą do sali szpitalnej, spotykaja tam pozostałych pacjentów i odwiedzających, poznają również Miriam Strout. W czasie ich pobytu na oddziale uzdrowicielka daje Broderykowi Bode doniczkę z rośliną, którą wzięła za niegroźny fruwokwiat.

Etymologia Edytuj

Oddział nosi imię Janusa Thickeya, uzdrowiciela pracującego w szpitalu św. Munga, który w 1973 r. upozorował własną śmierć poprzez zjedzenie przez śmierciotulę, a w rzeczywistości uciekł od żony i dzieci i zamieszkał kilka mil od domu z właścicielką gospody.

Występowanie Edytuj