Wikia

Harry Potter Wiki

Obrona przed Czarną Magią

Przekierowano z Obrona przed czarną magią

6656stron na
tej wiki
Komentarze9

Obrona przed Czarną Magią (ang. Defence Against the Dark Arts) — jeden z najważniejszych przedmiotów nauczanych w Szkole Magii i Czarodziejstwa Hogwart. Uczniowie uczą się obrony przed ciemnymi mocami, stworzeniami i czarnomagicznymi zaklęciami. W szkole krążą pogłoski, że stanowisko nauczyciela obrony przed czarną magią przynosi pecha, rzekomo od czasu, gdy po zwolnieniu miejsca przez Galateę Merrythought Albus Dumbledore odmówił tej posady Tomowi Riddle. Młody Tom rzucił urok na tę posadę, i od tamtej pory żadnemu nauczycielowi nie udało się wytrwać dłużej niż rok. 

Obrona przed Czarną Magią jest przedmiotem obowiązkowym, na który uczniowie muszą uczęszczać od początku edukacji.

Znani nauczycieleEdytuj

Jeden zwolniony, jeden nie żyje, jeden z usuniętą pamięcią i jeden uwięziony w kufrze przez 9 miesięcy.
—Harry Potter[źródło]

Kwiryniusz QuirrellEdytuj

Quirel.jpg

Kwiryniusz Quirrell

Nie wiemy za wiele o jego metodach nauczania – z książki Harry Potter i Kamień Filozoficzny dowiadujemy się jedynie, że uczył z podręcznika o tytule Klątwa Upiorów. Zaś z Harry Potter i Zakon Feniksa, że ograniczał się do zaklęć dostosowanych do poziomu swoich uczniów. Uczniowie zawiedli się na nim między innymi dlatego, że w jego klasie czuć było zapach czosnku, który ponoć miał chronić profesora przed wampirami. Jedną z lekcji prowadził z iguaną w ręku.

Zginął w czerwcu 1992 roku po tym jak Voldemort opuścił jego ciało, którego mu użyczył.

Gilderoy LockhartEdytuj

20420037 Lockhart.jpg

Gilderoy Lockhart

Nie był najlepszym czarodziejem, a już na pewno nauczycielem. Na pierwszą lekcję przyniósł Chochliki Kornwalijskie, nad którymi stracił kontrolę. Próbował je poskromić zaklęciem Peskipiksi Pesternomi – nie zadziałało. Od tamtej pory czytał im urywki swoich książek, demonstrując wydarzenia, których rzekomo dokonał. W rzeczywistości dokonywali ich inni czarodzieje. Lockhart rzucił na nich zaklęcie zapomnienia, zagarniając całą sławę dla siebie. Było to jedyne zaklęcie, które opanował do perfekcji, a to zaowocowało zwolnieniem z pracy - rykoszet sprawił, że utracił pamięć. Jest jedynym znanym nauczycielem obrony przed czarną magią który nie był w sposób pośredni lub bezpośredni powiązany z Voldemortem. 

Remus John LupinEdytuj

RemusLupin.jpg

Remus Lupin

Nauczyciel w latach 1993-1994. Na pierwszej lekcji zapoznał uczniów z boginami. Następnie wodnikami kappa, zwodnikami czy druzgotkami. To on nauczył Harry'ego poskramiania dementorów. Uczniowie mówili, że jest jak dotąd najlepszym nauczycielem tego przedmiotu. Musiał zrezygnować ze stanowiska, gdy wieść o dręczącej go likantropii rozeszła się po rodzicach. Dokonał tego Severus Snape.  

Barty Crouch Jr. pod postacią Moody'egoEdytuj

BartyJr.jpg

Bartemiusz Crouch Junior

Do Hogwartu przybył po porwaniu Szalonookiego, przybierając jego postać za pomocą eliksiru wielosokowego. Prawdopodobnie po raz pierwszy poruszył kwestię zaklęć niewybaczalnych, dochodząc nawet do używania ich w praktyce. Wrzucił nazwisko Harry'ego do Czary Ognia, zgłaszając go tym samym do Turnieju Trójmagicznego.
Moodybarty.jpg

Barty Crouch jako Moody

Dyskretnie pomógł mu przejść wszystkie zadania, na końcu zamieniając ostateczną nagrodę w świstoklik, który odesłał go na cmentarz, gdzie Harry był świadkiem odrodzenia Voldemorta. Później chciał zabić chłopca. Po odkryciu jego prawdziwej tożsamości został skazany na wyssanie duszy przez dementora. Na jego lekcjach nie używano podręczników, iż uczył tylko praktyki zaklęć Niewybaczalnych. Uczniowie byli nim zachwyceni, (oprócz Hermiony Granger, która uważała że nie powinien rzucać w klasie Zaklęć Niewybaczalnych), ale tylko dlatego, że nie wiedzieli kim jest naprawdę. Uczył uczniów czwartej klasy obrony przed klątwą Imperius (ale nikt się tej obrony nie nauczył, prócz Harry'ego Pottera). Jedne z jego zadanych prac domowych było przeczytanie jak się obronić przed Imperiusem.

Dolores Jane UmbridgeEdytuj

Doloresun.jpg

Dolores Umbridge

Nauczycielka w roku szkolnym 1995-1996, wysłana do Hogwartu przez Korneliusza Knota, aby infiltrować szkołę. Nauczała jedynie w teorii, co było przyczyną powstania Gwardii Dumbledore'a. Po ucieczce Albusa Dumbledore'a została tymczasowo dyrektorem Hogwartu, oprócz tego pełniła jeszcze funkcję Wielkiego Inkwizytora Hogwartu. Zyskała poparcie Filcha oraz Ślizgonów. Odeszła po zaatakowaniu przez centaury, które nazwała stadem plugawych mieszańców. Jednym z podręczników, jakiego wymagała była Teoria obrony magicznej Wilberta Slinkharda.

Severus Tobiasz SnapeEdytuj

Snape.jpg

Severus Snape

Zyskał posadę w roku szkolnym 1996-1997. Już na pierwszej lekcji pokazał, że interesuje się (a wręcz ubóstwia) Czarną Magie. W trakcie swojej krótkiej kariery ośmieszył Harry'ego za to, że w ciągu prawie sześciu lat nauczył się, iż duchy są przezroczyste i Rona, że jest tak materialny, że nie umie deportować się choćby o cal. Przestał być nauczycielem tego przedmiotu po swojej ucieczce, spowodowanej zabójstwem Albusa Dumbledore'a. Jednym z podręczników, jakiego wymagał była Konfrontacja z bezimiennymi. Na lekcjach z nim uczniowie poznali sposoby poskramiania dementorów.

Amycus CarrowEdytuj

Amycus.jpg

Amycus Carrow

Na polecenie Lorda Voldemorta objął stanowisko w roku szkolnym 1997-1998. Niestety nauczany przez niego przedmiot miał niewiele wspólnego z nazwą. Zamiast obrony Amycus nauczał używania czarnej magii w czystej postaci. Na jego lekcjach uczniowie byli zmuszani do torturowania zaklęciem Cruciatus tych którzy dostali karę. Po śmierci Voldemorta został zesłany do Azkabanu. Jednym z zadanych przez niego, wypracowań, był temat „Najlepszy sposób torturowania mugoli”.

Oprócz tego jest jeszcze wielu innych nauczycieli, których nazwisk nie znamy.

CiekawostkiEdytuj

WystępowanieEdytuj

Przedmioty w Hogwarcie

Obrona przed czarną magią · Eliksiry · Transmutacja · Historia magii · Wróżbiarstwo · Zielarstwo · Runy · Numerologia · Mugoloznawstwo · Opieka nad magicznymi stworzeniami · Zaklęcia i uroki · Astronomia · Latanie · Ksylomancja

Więcej od Wikii

Losowa wiki