FANDOM

Obliviatezaklęcie usuwające pamięć danej osoby.

HistoriaEdytuj

W latach 1982-1992 zaklęcie było wielokrotnie używane przez Gilderoya Lockharta na kilkunastu czarownicach i czarodziejach, których dokonania Lockhart przypisywał sobie, a następnie opisywał je w książkach.

W 1992 roku próbował on usunąć wspomnienia Harry'ego i Rona, po tym jak chłopcy dowiedzieli się, że profesor nie dokonał tego o czym pisał w swoich dziełach. Lockhart porwał wtedy połamaną różdżkę Rona, wycelował i miotnął zaklęciem w Harry'ego i Rona. Różdżka wypaliła do tyłu i zaklęcie uderzyło w Lockharta, który powoli odzyskiwał pamieć w Szpitalu św. Munga.

W 1994 zaklęcie to było często używane na mugolskim kierowniku pola namiotowego − panu Robertsie, by zapomniał o niepokojących i dziwnych wydarzeniach, będących skutkiem przebywania na kempingu wielu oczekujących na rozgrywki quidditcha czarodziejów i czarownic. Na piątym roku Nimfadora Tonks podróżując z Harrym Błędnym Rycerzem zagroziła Stanowi, że rzuci na niego Klątwę Zapomnienia jak wypowie jego nazwisko.

W 1997 Hermiona Granger rzuca to zaklęcie na swoich rodziców, aby zapomnieli o jej istnieniu. W ten sposób zapewnia im bezpieczeństwo i brak zmartwień o córkę. Używa zaklęcia także przeciw Antoninowi Dołohowowi, Thorfinnowi Rowle'owi oraz mugolskiej kelnerce w kawiarni Luchino Caffe.

WystępowanieEdytuj