FANDOM

Crystal 128 clock
Ta strona jest aktualnie edytowana przez użytkownika: Damian102

Disambig-icon Ten artykuł dotyczy twórcy Kamienia Filozoficznego. Zobacz też: inne znaczenie tego słowa.

Nicolas Flamel (ur. między 1300 a 1326 rokiem[1] − zm. między 1992 a 1996 r.[2]) — czarodziej nieznanego statusu krwi, który był sławnym alchemikiem znanym ze stworzenia Kamienia Filozoficznego.

Biografia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Nicolas urodził się w ostatnim roku XIII lub na początku XIV wieku i w młodości uczęszczał do Akademii Magii Beauxbatons we Francji, gdzie poznał Perenelle, swoją przyszłą żonę. Według pogłosek zarówno zamek, jak i teren dookoła, zostały w późniejszym czasie częściowo sfinansowane przez parę, a fontanna w środku parku nazwana na ich cześć[3].

Stworzenie Kamienia Edytuj

Po ukończeniu szkoły Nicolas zaczął pracować jako alchemik. W pewnym momencie swojego życia stworzył Kamień Filozoficzny, który wykorzystał do stworzenia Eliksiru Życia, aby móc przedłużać sobie życie. Nie jest jednak wiadome, czy używał on również Kamienia, aby stać się bardzo bogatym, ponieważ przy jego pomocy można było również zamieniać dowolny metal w złoto.

Nawiązanie kontaktu z Albusem Dumbledore'em Edytuj

Pod koniec XIX wieku Nicolas Flamel nawiązał kontakt z Albusem Dumbledore'em[4], z którym to w późniejszym czasie wspólnie pracował nad rozwijaniem alchemii[5].

Walka z Grindelwaldem Edytuj

Nicolaswitasie

Nicolas witający się z Jacobem

Gdy Albus Dumbledore zaczął podejmować działania w kierunku powstrzymania Grindelwalda, Nicolas Flamel jako jego przyjaciel, postanowił mu w tym pomóc, i z tego też powodu, zgodził się on na użyczenie swojego mieszkania Newtowi oraz jego przyjaciołom, gdyby sytuacja tego wymagała. Gdy Yusuf Kama, który próbował ich uwięzić, zemdlał, Skamander wraz z Tiną oraz Jacobem postanowił skorzystać z zaproszenia. Następnie na miejscu usunęli z oka czarodzieja pasożyta, po czym Newton oraz Porpentyna udali się do Francuskiego Ministerstwa Magii, przez co gdy Nicolas wrócił do domu, zastał tam jedynie niemaga oraz dalej nieprzytomnego Yusufa[6].

Nicolasogladawizje

Nicolas i Jacob podczas oglądania wizji w kryształowej kuli

Jacob na widok Flamela pomyślał, że jest on duchem, na co ten odpowiedział, że jest alchemikiem. Następnie Kowalski stwierdził, że nie wygląda on na więcej niż 375 lat, co mogło rozbawić Nicolasa, ponieważ w rzeczywistości był on jeszcze starszy. Po przywitaniu oboje podeszli do kryształowej kuli, która w tamtym momencie pokazywała między innymi, gdzie w niedalekiej przyszłości będzie Queenie. Niemag na widok kobiety zapytał starca, gdzie znajduje się pokazywane w kuli miejsce, po czym szybko wybiegł z mieszkania, uprzednio prosząc Nicolasa o to, aby popilnował Kamy. Gdy jednak Jacob spojrzał na miejsce, gdzie powinien leżeć Yusuf, okazało się, że jest ono już puste, przez co prośba stała się nieaktualna[6].

Chwilę po wyjściu Jacoba wizja w kuli zmieniła się i przedstawiała nadchodzące tragiczne wydarzenia związane ze zebraniem zwolenników Grindelwalda. Po jej zobaczeniu alchemik chciał ostrzec przy pomocy swojej książki Dumbledore'a, ale nie mógł się z nim skontaktować, przez co ostatecznie skontaktował się on z Eulalie Hicks, która poradziła mu, aby sam udał się na ratunek. Nicolas miał jednak wątpliwości, ponieważ nie był na misji od 200 lat. Wtedy kobieta pocieszyła go, że wszyscy w niego dalej wierzą, co ostatecznie zmobilizowało starca do pomocy[6].

Nicolaswmauzoleum

Przerażony Nicolas po zobaczeniu siły zaklęcia Grindelwalda

Flamel postanowił poczekać na resztę przed wejściem na teren spotkania. Gdy Ci wybiegli uciekając przed trawiącym wszystko ogniem, kazał im ustawić się w okrąg i skierować różdżki w ziemię, ponieważ w przeciwnym razie płomienie mogły zniszczyć cały Paryż. Czarodzieje spełnili jego prośbę, dzięki czemu przy pomocy wspólnego użycia zaklęcia Finite stworzyli oczyszczający, pomarańczowy ogień, który kierowany niewerbalnie między innymi przez samego Flamela zniwelował działanie zaklęcia Grindelwalda i uratował miasto[6].

Nie wiadomo, jaki był wkład Flamela w dalszych działaniach służących pokonaniu Grindelwalda. Można jednak domniewywać, że alchemik prawdopodobnie dalej wspierał Dumbledore'a.

Ochrona Kamienia przed Voldemortem Edytuj

W nieznanym roku pomiędzy 1927 a 1992 Nicolas Flamel zdecydował się przeprowadzić z Francji do Devon[7]. Dodatkowo postanowił on również zwiększyć ochronę Kamienia i ukryć go w Banku Gringotta. Jednak z powodu przeczuć, że Lord Voldemort może próbować przywrócić sobie ciało przy pomocy tego przedmiotu, Albus Dumbledore prawdopodobnie za zgodą Nicolasa zdecydował się przy pomocy Hagrida przenieść Kamień z Banku do Hogwartu, po czym ukryć go w Podziemnych Komnatach. Była to słuszna decyzja, ponieważ zaledwie kilka godzin po wyciągnięciu artefaktu ze skarbca, Kwiryniusz Quirrell dokonał nieudanej próby jego kradzieży.

Po przetransportowaniu Kamienia do Hogwartu i zabezpieczeniu go przy pomocy różnych zagadek przygotowanych przez nauczycieli, spoczywał on spokojnie w ukryciu do końca roku szkolnego, kiedy to Quirrellowi wraz z znajdującym się z tyłu jego głowy Voldemortowi udało się dostać do ostatniej komnaty z Zwierciadłem Ain Eingarp. Ostatecznie jednak nie mógł go posiąść, ponieważ mógł dostać Kamień tylko ten, który nie chciał go dla własnych celów, przez co trafił ostatecznie do kieszeni również przybyłego do tej komnaty, Harry'ego. Profesor obrony przed czarną magią próbował zabrać chłopcu artefakt, ale z powodu chroniącej Pottera miłości matki, zginął on przy próbie jego dotknięcia[8].

Śmierć Edytuj

Po dowiedzeniu się o ostatnich wydarzeniach związanych z Kamieniem, Nicolas Flamel dla bezpieczeństwa zdecydował się o zniszczeniu Kamienia. Wiązało się to jednak również z skończeniem produkcji Eliksiru Życia. Miał go jednak wystarczająco na dokończenie wszystkich spraw[8]. Nie zmienia to jednak faktu, że po zaprzestaniu jego spożycia pomiędzy 1992 a 1996 rokiem on, a także prawdopodobnie jego żona, zmarli[2].

Charakter Edytuj

Nicolas Flamel był bardzo uprzejmym człowiekiem, o czym świadczy fakt, że nie robił problemów z ugoszczeniem Newta Skamandera i jego przyjaciół. Choć wydawało się, że miał on wątpliwości, co do własnych możliwości, był on również odważną i bezinteresowną osobą, ponieważ widząc przerażającą wizję przyszłości zdecydował się on udać do mauzoleum, aby tam pomóc w walce z Grindelwaldem. Był on przy tym opanowany, ponieważ pomimo świadomości, jak niebezpieczne jest zaklęcie wyczarowane przez Gellerta, potrafił on znaleźć logiczne rozwiązanie problemu, które skutecznie przekazał zgromadzonym, dzięki czemu wspólnie uratowali Paryż. Według słów Dumbledore'a po zniszczeniu Kamienia, pomimo faktu, że Nicolas wiedział o zbliżającej się śmierci, nie bał się jej i traktował jako sen po bardzo długim dniu. Poza tym Flamel miał zamiłowanie do kultury, w tym zwłaszcza do opery.

Magiczne zdolności i umiejętności Edytuj

  • Alchemia: Nicolas Flamel był bardzo utalentowanym alchemikiem, a może nawet najlepszym w historii, ponieważ był w stanie stworzyć Kamień Filozoficzny, dzięki czemu sprawił, że on i jego żona mogli być nieśmiertelni aż do czasu zniszczenia tego przedmiotu.
  • Eliksiry: Flamel był bardzo utalentowany w tworzeniu eliksirów, ponieważ potrafił on przygotować trudny do wywarzenia Eliksir Życia przy pomocy Kamienia Filozoficznego
  • Obrona przed Czarną Magią: Dokładne umiejętności Nicolasa dotyczące obrony przed czarną magią nie są znane, ale z pewnością miał w tym temacie rozległą wiedzę, ponieważ po zobaczeniu płomieni stworzonych przez Grindelwalda, był w stanie ocenić skalę zagrożenia oraz znaleźć skuteczną metodę obrony przed nimi, dzięki czemu przy pomocy Newta, Tezeusza, Tiny i Yusufa przyczynił się do uratowania Paryża. Dodatkowo dom Flamela został opisany przez Dumbledore'a jako silnie strzeżony przez różne zaklęcia ochronne, po tym jak stał się bezpiecznym schronieniem dla przyjaciół i sojuszników Albusa.
  • Pojedynkowanie: W 1927 roku Nicolas stwierdził, że nie był na misji od 200 lat, co może sugerować, że w przeszłości był zarówno aktywnym, jak i bardzo utalentowanym czarodziejem w zakresie pojedynków. Dodatkowo mimo długiej nieobecności na polu walki i początkowych wątpliwości, czy będzie w stanie pomóc w walce z Grindelwaldem, Eulalie Hicks stwierdziła, że wszyscy wciąż w niego wierzą, co również może podpowiadać, że społeczeństwo czarodziejów wiedziało o jego dużych zdolnościach w zakresie pojedynków.
  • Wróżbiarstwo: Flamel nie był jasnowidzem, ale mimo to miał pewne zdolności wróżbiarskie, ponieważ potrafił używać kryształowej kuli, aby zobaczyć nadchodzące wydarzenia, takie jak wiec zwolenników Grindelwalda. Możliwe jest także, że Nicolas znał się na działaniu kuli tak dobrze, że był w stanie ją ulepszyć, ponieważ w przeciwieństwie do wizji widocznych w kryształowych kulach należących do Sybilli, obrazy w kuli Nicolasa mogli zobaczyć również inni ludzie, w tym nawet niemagowie.
  • Magia bezróżdżkowa i niewerbalna: Nicolas Flamel był prawdopodobnie biegły zarówno w magii bezróżdzkowej, jak i niewerbalnej, co udowodnił odblokowując kłódkę na swojej książce, używając do tego jedynie dotyku. Poza tym Nicolas pomagał niewerbalnie kierować i kontrolować pomarańczowy ogień, który on i jego sprzymierzeńcy wspólnie stworzyli, aby powstrzymać niszczycielskie działanie zaklęcia Grindelwalda.
  • Budowanie sieci kontaktów: Nicolas Flamel jako sławny alchemik miał rozległą sieć międzynarodowych kontaktów w całym świecie czarodziejów, z którą mógł się komunikować przy pomocy swojej książki z wyrytym feniksem. Należeli do niej między innymi Albus Dumbledore z Hogwartu i Eulalie Hicks z Ilvermorny.
  • Znajomość języków: Nicolas Flamel potrafił płynnie mówić po angielsku z niewielkim francuskim akcentem.

Własności Edytuj

  • Różdżka: Nicolas posiadał różdżkę o nieznanej długości, rdzeniu oraz giętkości.
  • Kamień Filozoficzny: Flamel stworzył Kamień Filozoficzny, który zapewnił mu i jego życie długie życie.
  • Dom: Nicolas był właścicielem domu w Paryżu, który służył jako mieszkanie dla niego oraz jego żony przez wiele lat.
  • Kryształowa kula: Flamel posiadał kryształową kulę, której używał do przewidywania przyszłości.
  • Książka z wyrytym feniksem: Nicolas był właścicielem książki, której używał do komunikowania się z innymi czarodziejami, takimi jak Albus Dumbledore czy Eulalie Hicks.

Relacje Edytuj

Z żoną Edytuj

Nicolas Flamel bardzo kochał swoją żonę, Perenellę, o czym świadczy fakt, że podzielił się z nią Eliksirem Życia, aby żyła jak najdłużej.

Z Albusem Dumbledore'em Edytuj

Albus Dumbledore był bliskim przyjacielem Nicolasa. Flamel wspierał Dumbledore'a w jego walce z Grindelwaldem, o czym świadczy fakt, że pozwolił wykorzystać swój dom jako bezpieczne schronienie dla sprzymierzeńców Albusa. Nicolas ufał również Albusowi, ponieważ zgodził się na przetransportowanie Kamienia z Banku Gringotta do Hogwartu, ponieważ tam miał być bezpieczniejszy.

Ciekawostki Edytuj

Nicolas Flamel
  • Jego pierwowzorem był prawdziwy francuski alchemik, Nicolas Flamel, i rzeczywiście mówi się, że jest on twórcą Kamienia Filozoficznego, lecz nie odnaleziono go do dzisiaj.
  • W bardzo wczesnej wersji Harry'ego Pottera i Kamienia Filozoficznego można było przeczytać, że był on widziany w 1762 roku w paryskiej operze[9].

Występowanie Edytuj

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Harry Potter i Kamień Filozoficzny (książka), rozdział 13, Nicolas Flamel – W jednej z książek można przeczytać, że Flamel w zeszłym roku obchodził sześćset sześćdziesiąte piąte urodziny. Trzeba jednak zauważyć, że książka została opisana jako stara, więc w momencie jej czytania alchemik był prawdopodobnie w jeszcze starszym wieku. Dodatkowo, we wczesnym szkicu książki Harry Potter przeczytał w książce Alchemia, Starożytna Sztuka i Nauka, że Flamel urodził się w latach tysiąc trzysetnych.
  2. 2,0 2,1 2,2 Joanne Kathleen Rowling na swojej internetowej oświadczyła na krótko przed wydaniem Harry'ego Pottera i Księcia Półkrwi, że Nicolas zmarł przed startem tej książki, co datuje jego śmierć między 1992 a 1996 rokiem
  3. Artykuł o Beauxbatons na Pottermore
  4. Harry Potter i Insygnia Śmierci (książka), rozdział 2, In memoriam
  5. Harry Potter i Kamień Filozoficzny (książka), rozdział 6, Peron numer dziewięć i trzy czwarte
  6. 6,0 6,1 6,2 6,3 Fantastyczne zwierzęta: Zbrodnie Grindelwalda
  7. Harry Potter i Kamień Filozoficzny (książka), rozdział 13, Nicolas Flamel
  8. 8,0 8,1 Harry Potter i Kamień Filozoficzny (książka), rozdział 17, Człowiek o dwóch twarzach
  9. Zobacz to zdjęcie