Fandom

Harry Potter Wiki

Newton Skamander

Przekierowano z Newton Scamander

6975stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze8 Udostępnij

Zwiedzałem legowiska, nory i gniazda na pięciu kontynentach, obserwowałem ciekawe zwyczaje magicznych zwierząt w stu krajach, byłem świadkiem ich czarodziejskich mocy, niekiedy udawało mi się zaskarbić ich zaufanie, a bywało, że broniłem się przed nimi moim podróżnym czajnikiem.
—Newton Skamander[źródło]

Newton „Newt” Artemis Fido Skamander, kawaler Orderu Merlina trzeciej klasy (ur. w 1897 r.) — sławny magizoolog; autor książki Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć (1927), za którą w 1979 roku otrzymał Order Merlina. Skamander zainteresował się magicznymi stworzeniami we wczesnym okresie swojego życia, będąc pod wpływem matki, która zajmowała się hodowlą hipogryfów. Po ukończeniu i wydaleniu z Hogwartu, Skamander dołączył do Ministerstwa Magii, spędzając dwa lata w Biurze Przemieszczania Skrzatów Domowych zanim dołączył do Wydziału Zwierząt. W 1918 roku Augustus Worme z Książnicy Obskurus zlecił mu napisanie książki Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć. Książka stała się bestsellerem, czyniąc Skamandera cenionym ekspertem w dziedzinie magizoologii. Główny twórca Rejestru Wilkołaków (1947) oraz Zakazu Eksperymentalnej Hodowli (1965). W swoim życiu osobistym, Skamander ożenił się z Porpentyną Goldstein, z którą miał co najmniej jedno dziecko. Na początku lat 90. XX wieku Skamander był już na emeryturze i mieszkał w Dorset.

Biografia Edytuj

Wczesne lata i edukacja Edytuj

Newton Skamander urodził się w 1897 roku, był czarodziejem czystej lub półkrwi. Już w bardzo wczesnym wieku Newton interesował się magicznymi stworzeniami, głównie dlatego, że jego matka miała hodowlę hipogryfów. Młody Newton lubił godzinami szatkować chorbotki w swojej sypialni.

Począwszy od 1908 roku uczęszczał do Hogwartu, gdzie został przydzielony do Hufflepuffu. Był on prymusem przedmiotu nazywanego opieką nad magicznymi stworzeniami. Przyjaźnił się z Letą Lestrange, która również podzielała jego zainteresowanie magicznymi zwierzętami.

W 1913 roku[2] jeden z eksperymentów Lety dotyczącego wozaka poszedł za daleko skutkując narażeniem życia innego ucznia. Newt nie chcąc patrzeć jak jego przyjaciółka zostaje usunięta ze szkoły, wziął winę na siebie i został wyrzucony z Hogwartu, mimo iż twierdził że był to wypadek. Jednak Albus Dumbledore, jego nauczyciel transmutacji, stanowczo sprzeciwiał się jego wydaleniu[3] i oczyścił jego imię. Wydalenie nigdy nie została wyegzekwowane[4].

Życie zawodowe Edytuj

Dołączenie do Ministerstwa Magii Edytuj

Po wydaleniu z Hogwartu Skamander dołączył do Ministerstwa Magii, gdzie zaczął pracę w Departamencie Kontroli Nad Magicznymi Stworzeniami. Spędził dwa lata w Biurze Przemieszczania Skrzatów Domowych, później został przeniesiony do Wydziału Zwierząt, gdzie jego zdumiewająca znajomość dziwacznych stworów zapewniła mu szybki awans[5].

Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć Edytuj

Byłem wtedy tylko skromnym pracownikiem Ministerstwa Magii, więc wykorzystałem szansę powiększenia mojej żałosnej pensji (dwa sykle tygodniowo!) i spędzenia wakacji na podróżowaniu po świecie w poszukiwaniu nowych magicznych gatunków.
—Newt Skamander o propozycji Augustusa Worme'a, by napisał książkę o magicznych gatunkach.[źródło]

W 1918 roku August Worme z wydawnictwa Książnicy Obskurus zlecił Newtowi napisanie pierwszej wersji książki Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć. Skamander, zarabiając tylko dwa sykle tygodniowo w ministerstwie, wykorzystał szansę zarobienia dodatkowych pieniędzy i możliwość spędzenia wakacji na podróżowaniu po świecie[5].

Przybył do stu krajów na pięciu kontynentach zbierając informacje o bardzo wielu gatunkach najróżniejszych stworzeń. Skamander był świadkiem ich czarodziejskich mocy, niekiedy udawało mu się zaskarbić ich zaufanie, a czasami bronił się przed nimi jego podróżnym czajnikiem[5]. W pewnym momencie przebywając w Sudanie Newt spotkał Obskurusa. Dziewczynka, która była jego źródłem zmarła, ale Newtowi udało się przetransportować ciemną moc do swojej magicznie rozszerzonej walizki.

Newt stał się pełnoetatowym znawcą zwierząt w 1925 roku[6], a wkrótce po tym zakończył światową wyprawę mającej na celu udokumentowanie magicznych stworzeń oraz ich siedlisk naturalnych. W grudniu 1926 roku Skamander przybył do Nowego Jorku, gdzie planował się na krótko zatrzymać[7]. Jednak, gdy mugol Jacob Kowalski przypadkowo otworzył jego walizkę zawierającą kilka stworzeń, jego pobyt przedłużył się i spowodował poważne konsekwencje (gdyż magiczne i niemagiczne relacje w Stanach były kruche ze względu na obecność mugolskiej fanatycznej grupy ekstremistów – Dobroczynne Stowarzyszenie Nowego Salem) wymagające interwencji MACUSA[7].

Podczas pobytu w Nowym Jorku, Skamander poznał swoją przyszłą żonę, Porpentynę Goldstein, jak również jej siostrę, Queenie. W czasie próby znalezienia swoich zaginionych zwierząt, Newt skonfrontował się z kolejnym Obskurusem, ale został zatrzymany przez MACUSA. Skamander pomógł pokonać i schwytać Gellerta Grindelwalda, który ukrywał się pod postacią Percivala Gravesa. Krótko po tym, Skamander pożegnał się z Porpentyną, ale obiecał że dostarczy jej kopię swojej książki osobiście.

W 1927 roku wydał książkę jeszcze raz w ulepszonej wersji. Została światowym bestsellerem. Książka Newtona została podręcznikiem do opieki nad magicznymi stworzeniami w Hogwarcie, a w połowie lat 90. XX wieku ukazała się jej 52 edycja[5]. Był także autorem książki Antologia potworów dla dzieci.

Dalsza praca w Ministerstwie

W 1947 roku Skamander stworzył Rejestr Wilkołaków, ale najbardziej dumny jest z Zakazu Eksperymentalnej Hodowli z 1965 roku, który skutecznie zapobiega hodowaniu na terenie Wielkiej Brytanii nowych, nie dających się oswoić potworów. Współpraca pana Skamandera z Biurem Wyszukiwania i Oswajania Smoków zaowocowała wieloma wyprawami poszukiwawczymi. Zgromadzone podczas nich obserwacje zebrał w słynnym bestsellerze Fantastyczne zwierzęta, obecnie wydawanym po raz pięćdziesiąty drugi.

Nagrody i wyróżnienia

Pamiętną datą dla Newtona był rok 1979, kiedy to został odznaczony Orderem Merlina za jego wiedzę na temat magicznych stworzeń i za jego książkę. Skamander jest też umieszczony na kartach z Czekoladowych Żab.

Życie prywatne Edytuj

Scamander 1.jpg

Na karcie czekoladowych żab

Newton Skamander ożenił się z Porpentyną Goldstein, która urodziła mu co najmniej jedno dziecko, ponieważ jedynym znanym potomkiem Newtona noszącym jego nazwisko był jego wnuk Rolf Scamander – mąż Luny Lovegood i ojciec bliźniaków Lorcana i Lysandra.

W 1990 roku Newton Skamander był już na emeryturze, mieszkał w Dorset z żoną Porpentyną i posiadał trzy kuguchary: Hopka, Walka i Packa.

Za kulisami Edytuj

WystępowanieEdytuj

Galeria Edytuj

Przypisy

Czarodzieje z Kart z Czekoladowych Żab

Czarodzieje ze złotych kart Harry PotterAlbus DumbledoreRowena RavenclawHelga HufflepuffSalazar SlytherinGodryk GryffindorMontague KnightleyBertie BottCarlotta PinkstoneParacelsusHerpon Podły
Czarodzieje ze srebrnych kart Daisy DodderidgeDymphna FurmageAlberyk GrunnionXavier RastrickSacharissa TugwoodAlberta ToothillThaddeus ThurkellBlenheim StalkOswald BeamishMopsusKrólowa MaeveLeopoldina SmethwyckKirley DukeGondoline OliphantIgnatia WildsmithLaverne de MontmorencyGrzegorz PrzymilnyGideon CrumbHonoria NutcombeGaspard ShingletonFelix SummerbeeDunbar OglethorpeCyprian YoudleCrispin CronkGwenog JonesChauncey OldridgeJoscelind WadcockBowman WrightDonaghan TremlettArtemisia LufkinMirabella PlunkettGlenda ChittockKirkeWendelina DziwacznaMorgana le FayCliodnaFulbert BojaźliwyAndros NiezwyciężonyDerwent ShimplingElfrida Clagg
Czarodzieje z brązowych kart Hengist z WoodcroftYardley PlattMerton GravesHeathcote BarbaryWilfred ElphickCelestyna WarbeckDorcas WellbelovedRoland KeggRoderick PlumptonQuong PoBeatrix BloxamOrsino ThrustonNorvel TwonkMyron WagtailMungo BonhamJustus PilliwickleFlavius BelbyJocunda SykesHerman WintringhamHavelock SweetingGlover HipworthGifford OllertonGreta CatchloveEthelred Ever–ReadyMusidora BarkwithElladora KetteridgeEdgar StroulgerMiranda GoshawkDevlin WhitehornKasandra VablatskyBeaumont MarjoribanksBridget WenlockBalfour BlaneArchibald AldertonTilly TokeAlmerik SawbridgePerpetua FancourtAdalbert WafflingStoddard WithersNewton SkamanderUlrik NiegodziwyMerwyn ZłośliwyBurdock MuldoonGunhilda z GorsemoorHesper StarkeyGlanmore PeakesGulliver PokebyGrogan KikutKorneliusz AgryppaMerlin

Więcej w Fandom

Losowa wiki