FANDOM

Crystal 128 clock
Ta strona jest aktualnie edytowana przez użytkownika: Mattibu
Podwójna złota linia łączyła Narcyzę Black z Lucjuszem Malfoyem, a pojedyncza biegła (...) do imienia Draco
— narrator o gobelinie rodu Blacków.[źródło]

Narcyza Malfoy (ang. Narcissa Malfoy; zd. Black; ur. 1955 r.) — czarownica czystej krwi, najmłodsza córka Druelli i Cygnusa Blacków. Miała dwie starsze siostry, Bellatriks i Andromedę. Po zakończeniu edukacji w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie, Narcyza wyszła za mąż za Lucjusza Malfoya i urodziła mu syna - Dracona. Narcyza nie należała do śmierciożerców, w przeciwieństwie do swojego męża, ale wspierała go, wierząc w znaczenie czystości krwi.

Biografia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Narcissa Black

Podobizna Narcyzy na drzewie genealogicznym

Narcyza Black była najmłodszą córką Druelli Rosier i Cygnusa Blacka III, urodziła się w 1955 roku. Miała dwie starsze siostry: Bellatriks i Andromedę. Narcyzę uczono filozofii czystości krwi od najmłodszych lat, a kiedy dorosła stała się uprzedzona do mugoli. Tak jak jej siostra Bellatriks, Narcyza ucięła kontakt z Andromedą, kiedy tamta wyszła za mąż za mugolaka, Teda Tonksa.

Narcyza uczęszczała do Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie w latach 1966-1973. Została przydzielona do Slytherinu, gdzie poznała Lucjusza Malfoya, swojego przyszłego męża.

Życie rodzinne Edytuj

Narcissadraco

W pewnym momencie po ukończeniu szkoły, prawdopodobnie pod koniec lat 70. Narcyza wyszła za mąż za Lucjusza Malfoya. Malfoyowie mieszkali w dworze położonym w południowej części hrabstwa Wiltshire.

Lucjusz przedstawił jej styl życia śmierciożerców, jednak ona nigdy nie dołączyła w ich szeregi. Para miała jednego syna, Dracona Malfoya.

Kuzyn Narcyzy, Regulus Black II, zginął podczas Pierwszej Wojny Czarodziejów, podczas gdy jej drugi kuzyn, Syriusz Black III, oraz jej siostra, Bellatriks, zostali skazani na uwięzienie w Azkabanie po upadku Voldemorta w 1981 roku. Lucjusz był w stanie uniknąć podobnego losu, twierdząc, że był pod wpływem zaklęcia Imperius. Później Malfoyowie zostali członkami społecznej elity, ciesząc się bliskimi kontaktami z urzędnikami Ministerstwa Magii, Korneliuszem Knotem oraz Dolores Umbridge.

Lata 1991-1995 Edytuj

Ojciec kupuje mi książki w sąsiedniej księgarni, a matka szuka różdżki
— Draco do Harry'ego podczas zakupów na Pokątnej[źródło]

31 lipca 1991 roku Narcyza, wraz z mężem i synem, robiła zakupy na ulicy Pokątnej i kupowała Draco podręczniki i niezbędne wyposażenie do Hogwartu. Kiedy jej syn przymierzał nowe szaty w sklepie Madame Malkin, Narcyza szukała dla niego odpowiedniej różdżki. Później Draco chciał namówić rodziców, żeby odwiedzili sklep z miotłami wyścigowymi, więc możliwe, że cała rodzina tam poszła[1].

Podczas finałowego meczu Mistrzostw Świata w Quidditchu, 18 sierpnia 1994 roku, Narcyza, wraz z Draco i Lucjuszem, miała miejsce w loży honorowej. Kiedy Malfoyowie przybyli na stadion trzytysiąclecia quidditcha, Lucjusz przedstawił swoją żonę i syna Korneliuszowi Knotowi, a Minister ukłonił się jej na powitanie. Później Narcyza usiadła na fotelu, obok swojej rodziny[2].

Przed świętami Bożego Narodzenia w 1995 roku, kiedy Syriusz nakazał Stworkowi wynieść się, skrzat potraktował to polecenie dosłownie i wyprowadził się na pewien czas do Narcyzy. Przekazał jej informacje, o których nie zabroniono mu mówić, a które okazały się bardzo cenne dla Voldemorta i doprowadziły do zwabienia Harry'ego do Departamentu Tajemnic i śmierci Syriusza[3].

Przysięga Wieczysta Edytuj

Narcyza: "Severusie, czy przysięgasz, że bedziesz strzegł mojego syna Dracona, kiedy będzie próbował spełnić wolę Czarnego Pana?"
Severus: "Przysięgam."
Narcyza: "(...) I jesli okaże się to konieczne... jeśli Draconowi... czy przysięgasz, że dokończysz dzieła, które Draconowi zlecił Czarny Pan?"
Severus: "Przysięgam."
— Narcyza i Severus podczas Wieczystej Przysięgi.[źródło]
UnbreakableVow Narcissa&Snape

Przysięga Wieczysta w celu ochrony Dracona

W lipcu 1996 roku Narcyza, a z nią jej siostra Bellatriks, wybrała się do Severusa Snape'a, aby prosić go o pomoc dla jej syna, Draco. Kobiety aportowały się w mieście Cokeworth, w pobliżu ulicy Spinner's End, gdzie mieszkał Snape. Narcyza szła szybkim krokiem i nie chciała słuchać słów Bellatriks, próbującej jej wyperswadować ten pomysł. Kiedy siostra złapała ją za ramię i przytrzymała, Narcyza użyła zaklęcia aby się uwolnić. Kiedy dotarły na miejsce i zapukały do drzwi, otworzył im Severus, po czym zaprosił je do środka.

Kobiety zostały poczęstowane przyniesionym przez Petera Pettigrew winem skrzatów, a po tym, jak Snape odparł wszystkie wypowiedziane przez Bellatriks zarzuty, Narcyza poprosiła go o pomoc. Była gotowa nawet wyjawić Severusowi tajne plany Voldemorta, byle tylko ocalić syna, ale okazało się, że nie musiała tego robić, bo Snape je znał. Początkowo, ze łzami w oczach, kobieta błagała aby Snape wyperswadował Czarnemu Panu pomysł, według którego Draco miał zabić Dumbledore'a, co było karą za klęskę, którą poniósł Lucjusz w Departamencie Tajemnic, a kiedy nauczyciel odmówił, zaczęła prosić aby obiecał ochraniać jej dziecko. Pod jej naciskiem Snape złożył Wieczystą Przysięgę i zobowiązał się pomagać Draco, a w razie potrzeby osobiście wykonać zlecone przez Voldemorta zadanie.

Narcyza towarzyszyła swojemu synowi w zakupach na ulicy Pokątnej w sierpniu 1996 roku. Odwiedziła z nim sklep Madame Malkin, gdzie Draco kupował nową szatę. Kiedy przebywali w środku, do lokalu weszli Harry, Ron i Hermiona co doprowadziło do ostrej wymiany zdań między nimi, a Draco. Narcyza wystąpiła w obronie syna i groziła Harry'emu, który z kolei celował w nią różdżką. Konfrontacja zakończyła się opuszczeniem sklepu przez Malfoyów, którzy zrezygnowali z zakupów i postanowili pójść do Twilfitta i Tattinga. Nieco później, tego samego dnia, Draco pozbył się towarzystwa matki, aby udać się samotnie do sklepu Borgina i Burkesa.

Złość Czarnego Pana Edytuj

Pod koniec lipca 1997 roku Narcyza brała udział w spotkaniu śmierciożerców, które odbyło się we dworze, w którym mieszkała wraz ze swoją rodziną. Kobieta siedziała przy stole razem z innymi, pomiędzy swoim mężem a siostrą. Kiedy Voldemort wybrał Lucjusza, aby ten oddał mu swoją różdżkę, Narcyza dyskretnie uścisnęła nadgarstek małżonka, wspierając go w tej trudnej dla niego chwili. Kobieta cały czas patrzyła przez siebie i nie okazywała emocji nawet wtedy, kiedy Czarny Pan wypomniał jej i Bellatriks, że ich siostrzenica, Nimfadora, poślubiła wilkołaka, co według śmierciożerców było wielką hańbą dla całej rodziny.

Potyczka w posiadłości Malfoyów Edytuj

Bellatriks: "Draco, wyprowadź te szumowiny na zewnątrz. Jeżeli nie masz odwagi ich wykończyć, zostaw ich na dziedzińcu, ja się nimi zajmę."
Narcyza: "Nie waż się mówić do Draco jakby..."
Bellatriks: "Zamknij się! Sytuacja jest poważniejsza niż możesz sobie wyobrazić, Cyziu. Mamy poważniejszy problem!"
— Narcyza i Bellatriks w posiadłości Malfoyów w 1998 roku.[źródło]
S

Narcyza i jej syn, Draco walczą z Harrym Potter'em i Ronem Weasley'em

Po raz kolejny Narcyza pojawia się dopiero, gdy do posiadłości Malfoyów (tam znajdowała się wówczas siedziba Lorda Voldemorta i miejsce spotkań Śmierciożerców) przyprowadzeni zostają Harry, Ron i Hermiona. Dla Narcyzy i jej rodziny jest to ostatnia deska ratunku. Zarówno ona, jak i Lucjusz wiedzą, że jeśli dostarczą Harry'ego Pottera Czanemu Panu, odzyskają jego szacunek.

Harry'emu i jego przyjaciołom udaje się uciec z pomocą Zgredka - byłego skrzata domowego Malfoyów, który w między czasie rozbraja Narcyzę, co jej siostra Bellatriks uważa za brak szacunku i bezczelność (w przypływie furii rzuca w Zgredka sztyletem, zadając tym samym śmiertelny cios).

Bitwa o Hogwart Edytuj

Nie żyje.
— Narcyza kłamie, że Harry Potter nie żyje.[źródło]
453px-Narcissa-and-Lucius-narcissa-malfoy-28196895-1360-799

Narcyza z Lucjuszem podczas Bitwy o Hogwart

Późniejsza - wszystkim doskonale znana - scena to moment, w którym Narcyza nachyla się nad Harrym i pyta go o to, czy jej syn Draco żyje. Gdy chłopak odpowiada, że owszem, Draco jest gdzieś w Hogwarcie, Narcyza wie już, co powinna zrobić. Kłamie Voldemortowi, mówiąc że Harry Potter nie żyje. Później razem ze śmierciożercami udaje się do zamku, a kiedy rozgrywa się ostateczna bitwa, ona i Lucjusz nie biorą w niej udziału. Odnajdują Dracona i gdy Voldemort ginie z rąk Harry'ego zastanawiają się, co dalej ze sobą zrobić.

Późniejsze życie Edytuj

Po zakończeniu wojny Narcyza wraca do dawnego życia w Wiltshire u boku Lucjusza i swojego syna, Dracona. 

Narcyza kłamstwem, uratowała życie Harry'emu Potterowi co sprawiło, że ona, Lucjusz i Draco zostali ułaskawieni i uniewinnieni. Narcyza podobnie jak reszta rodziny pomogła odnaleźć dawnych śmierciożerców. 

Umiejętności Magiczne Edytuj

Miłość: Narcyza była w stanie poczuć miłość pomimo wspierania śmierciożerców. Kochała swoją rodzinę, a zwłaszcza Lucjusza i Draco. Narcyza nie wahała się złożyć Wieczystej Przysięgi z Severusem Snape'em; Podobnie, podczas Bitwy o Hogwart, skłamała Voldemortowi o stanie Harry'ego Pottera, w zamian za tylko jedną wskazówkę: czy jej syn żyje. Uciekła z mężem i synem od śmierciożerców dla bezpieczeństwa rodziny.

Oklumencja: Choć nie jest wyraźnie wyjaśnione, Narcyza musiała być bardzo wykwalifikowana w Oklumencji, biorąc pod uwagę jej zdolność do kłamstwa Voldemortowi osobiście, który był opisany jako mistrz legilimencji.

Pojedynki: Chociaż nie jest tak potężna jak jej siostra Bellatriks, Narcyza była w stanie zaangażować się w pojedynku z Harrym Potterem i Ronaldem Weasleyem.

Wygląd Edytuj

NarcissaMalfoy WB F6 NarcissaMalfoyFullbody Promo 080615 Port
jego matka też była blondynką; wysoka i smukła, mogłaby uchodzić za piękność, gdyby nie jej mina: pani Malfoy marszczyła się, jakby ją nękał jakiś przykry zapach
— Narrator[źródło]

 Narcyza Malfoy została opisana jako wysoka i szczupła czarownica o długich blond włosach, błękitnych oczach i delikatnych dłoniach. Była bardzo blada. 

Piękno Narcyzy przysłaniał grymas, gdy znajdowała się w towarzystwie osób, które uważała za gorsze od siebie.

Osobowość Edytuj

Cissa&bella
(...) Pomimo że to bajka, nawet pomimo tego, że wszyscy ci ludzie są archetypami, a ona jest archetypem podłej macochy, postaci z bajki, ostatecznie „rozgrzeszającą cechą” okazuje się to, że jest wspaniałą matką broniącą swojego syna, ona zmienia się z powodu swojego syna.
Helen McCrory, odtwórczyni roli Narcyzy w ekranizacji[[źródło]]
W książkach Narcyza opisywana jest jako wyjątkowej urody wysoka blondynka, której uroku odejmuje jedynie grymas twarzy. Trudno określić jej charakter, ponieważ z początku utwierdzeni jesteśmy w przekonaniu o jej wyższości, zarozumiałości, rozkapryszeniu i oddaniu Voldemortowi. Dopiero po bliższym „poznaniu” tej postaci możemy odkryć jej prawdziwe oblicze. Narcyza została wychowana na prawdziwą damę, dla której punktem honoru jest dbanie o dobro rodziny. Z tego też powodu, próbując ratować męża i syna, Narcyza naraża się na gniew Lorda Voldemorta, kiedy zostając wysłaną  
244px-Narcissaae
do sprawdzenia, czy Harry Potter żyje, odpowiada, że nie, kłamiąc Czarnemu Panu prosto w oczy (może to sugerować, że dobrze znała oklumencję).

Wobec swojej siostry Bellatriks Narcyza jest bardzo tolerancyjna, wręcz uległa – nie sprzeciwia się jej poczynaniom, chociaż wiadomo, że są one złe. Podobnie jest w przypadku Lucjusza – Narcyza stoi za nim murem, mimo że on nie zawsze postępuje tak, jak należy. Chociaż z pozoru Narcyza jest chłodna i obojętna bez najmniejszych oporów zdejmuje tę maskę, gdy ma do czynienia ze swoim jedynym synem Draconem, którego kocha ponad wszystko - rozpieszcza i pomaga mu w osiągnięciu każdego celu. Widząc relację Narcyzy z Draconem można śmiało powiedzieć, że poznajemy całkiem nową osobę diametralnie różniącą się od tej „oficjalnej wersji”. Wobec nieprzyjaciół swoich i rodziny potrafi być za to cyniczna, kąśliwa i nieprzyjemna, co nie zmienia faktu, że jako dama Narcyza jest wobec każdego uprzejma.

Relacje Edytuj

Lucjusz i Draco Edytuj

Malfoys

Narcyza z Draco oraz Lucjuszem w 1998 roku

Narcyza, w przeciwieństwie do swojej siostry Bellatriks wyszła za mąż z miłości, tak więc mamy pewność, że ją i Lucjusza łączyło uczucie głębsze niż świadomość o czystości krwi obojga. Narcyza zawsze trzymała stronę męża, i kiedy podczas pobytu w Spinner's End Bellatriks tłumaczy się przed Severusem Snape'em, że winą Lucjusza było niepowodzenie w jej misji Narcyza broni męża, krzycząc do siostry, aby nie ważyła się go o nic oskarżać. Świadczy to o jej miłości, wierności i przywiązaniu do męża.

Narcyza miała tylko jedno dziecko - Dracona. Nikogo nie darzyła tak wielkim uczuciem, jak swojego syna. Rozpieszczała go i pozwalała, żeby robił, co mu się podoba. Można tutaj próbować podważać autorytet Narcyzy - w końcu wychowała Dracona na "nieco" samolubnego, wyniosłego i cynicznego człowieka (w szczególności na to miał wpływ ojciec), jednak nie można powiedzieć, że była złą matką. Była gotowa poświęcić życia dla swojego syna i większość jej działań spowodowana była chęcią zapewnienia bezpieczeństwa Draconowi.

Bellatriks i Andromeda Edytuj

Bellatriks była o cztery lata starsza od Narcyzy, jednak zawsze miały ze sobą świetny kontakt. Mówiły do siebie pieszczotliwie "Cyziu" i "Bello". Wspierały się nawzajem i nie oceniały, co można wywnioskować na podstawie pełnego tolerancji, wręcz uległego zachowania Narcyzy wobec Bellatriks, mimo że najprawdopodobniej w wielu kwestiach Narcyza nie zgadzała się z siostrą. Nie czyniła jej także żadnych wyrzutów, mimo że Bellatriks często odbierała życia niewinnym stworzeniom.

Można spodziewać się, że Narcyza znienawidziła całym sercem Molly Weasley, ponieważ to z jej rąk zginęła Bellatriks podczas Drugiej Wojny Czarodziejów.

Urodziny Andromedy datuje się na 1953 rok, także była ona starsza od Narcyzy tylko o dwa lata. Były w podobnym wieku, więc mogły mieć również podobne zainteresowania, dlatego zakłada się, że miały one dobry kontakt. Po zakończeniu nauki w Hogwarcie Andromeda wychodzi za mąż za Teda Tonksa (mugolaka), dlatego też zostaje wydziedziczona. Wówczas jej kontakt z Narcyzą całkowicie się urywa, ponieważ Narcyza - w przeciwieństwie do Andromedy - szanowała motto rodu toujours pur oznaczające nic innego, jak "zawsze czysty".

Symbolika pozornie nieistotnych detali w ekranizacji Edytuj

90838973
  • Na serdecznym palcu prawej dłoni Narcyza Malfoy nosiła rodowy pierścień Blacków przedstawiający srebrną czaszkę z wygrawerowanym pod spodem mottem rodu: Toujours Pur, znaczącym "zawsze czyści".
  • Także kolor włosów pani Malfoy posiadał drugie znaczenie. Czarne oznaczają przynależność do rodu Blacków, natomiast blond do rodu Malfoyów, do którego Narcyza wkroczyła, wychodząc za mąż za Lucjusza.

W momencie, gdy Lucjusz ma oddać Voldemortowi swoją różdżkę, Narcyza patrzy na męża ze smutkiem, najwyraźniej zdając sobie sprawę, ile przekazywana z pokolenia na pokolenie różdżka Malfoyów znaczy dla Lucjusza.

Ciekawostki Edytuj

Etymologia imienia Edytuj

Imię Narcyza pochodzi od nazwy kwiatu (narcyz), podobnie jak imiona kilku innych bohaterek sagi. Narcyz w wiktoriańskim języku kwiatów symbolizuje, jak powszechnie wiadomo, samouwielbienie. Inne, mniej znane znaczenie to nowe początki. Można zaryzykować stwierdzenie, że imię to nie zostało wybrane przypadkowo. Może odzwierciedlać sytuację pani Malfoy na przełomie szóstego i siódmego tomu.

Występowanie Edytuj

Pottermore Narcissa

Narcyza na Pottermore

Przypisy

Członkowie Arcturus Black IIIAlexia BlackArcturus Black IArcturus Black IICassiopeia BlackCygnus Black ICygnus Black IICygnus Black IIIDruella RosierElladora BlackFineas Nigellus BlackHesper BlackIrma BlackLicorus BlackLycoris BlackLysandra BlackMagenta BlackMelania BlackOrion BlackPhoebe BlackPollux BlackRegulus Black IRegulus BlackSyriusz Black ISyriusz Black IIUrsula BlackVioletta BlackWalburga BlackJames BlishwickMisapinoa BlishwickBelvina BurkeHerbert BurkeCaspar CrouchCharis CrouchBellatriks LestrangeCallidora LongbottomCórka Harfanga LongbottomaHarfang Longbottom Syn Harfanga LongbottomaNarcyza MalfoyElla MaxAraminta Meliflua BlackDorea PotterLukrecja Prewett

Śmierciożercy i ich poplecznicy

Przywódca Lord Voldemort
Stworzenia Nagini · Golgomat · Olbrzymy · Dementorzy