Wikia

Harry Potter Wiki

Narcyza Malfoy

Komentarze0
3707stron na
tej wiki
Narcyza Malfoy (zd. Black)
Narcissa malfoy
Informacje biograficzne
Data urodzenia 1955
Status krwi Czysta
Pseudonim(y) Cyzia
Wygląd zewnętrzny
Płeć Kobieta
Kolor oczu
  • bladoniebieskie
  • piwne (w ekranizacji)
Kolor włosów
  • blond
  • czarno-blond (w ekranizacji
Rodzina
Rodzina
Zdolności magiczne
Różdżka Wiąz, 14 cali, włos z ogona jednorożca
Pozostałe informacje
Dom Slytherin
Przynależność
Aktorka Helen McCrory
Podwójna złota linia łączyła Narcyzę Black z Lucjuszem Malfoyem, a pojedyncza biegła (...) do imienia Draco
—narrator o gobelinie rodu Blacków.[źródło]

Narcyza Malfoy (zd. Black; ur. 1955 r.) — czarownica czystej krwi, najmłodsza córka Druelli i Cygnusa Blacków. Miała dwie starsze siostry, Bellatriks i Andromedę. Po zakończeniu edukacji w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie Narcyza wyszła za mąż za Lucjusza Malfoya i urodziła mu syna, Dracona. Narcyza nie należała do Śmierciożerców, w przeciwieństwie do swojego męża, ale wspierała go, wierząc w znaczenie czystości krwi.

BiografiaEdytuj

Wczesne życieEdytuj

Narcissa Black
Podobizna Narcyzy na drzewie genealogicznym
Narcyza Black była najmłodszą córką Druelli Rosier i Cygnusa Blacka III, urodziła się w 1955 roku. Miała dwie starsze siostry: Bellatriks i Andromedę. Narcyzę uczono filozofii czystości krwi od najmłodszych lat, a kiedy dorosła stała się uprzedzona do mugoli. Tak jak jej siostra Bellatriks, Narcyza ucięła kontakt z Andromedą, kiedy tamta wyszła za mugolaka, Teda Tonksa.

Narcyza uczęszczała do Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie w latach 1966-1973. Została przydzielona do Slytherinu, gdzie poznała Lucjusza Malfoya, swojego przyszłego męża.

Życie rodzinneEdytuj

W pewnym momencie po ukończeniu szkoły, prawdopodobnie pod koniec lat 70. Narcyza wyszła za mąż za Lucjusza Malfoya.
Narcissadraco
Malfoyowie mieszkali we dworze położonym w południowej części hrabstwa Wiltshire.

Lucjusz przedstawił jej styl życia śmierciożerców, jednak ona nigdy nie dołączyła w ich szeregi. Para miała jednego syna, Dracona Malfoya.

Kuzyn Narcyzy, Regulus Black II zginął podczas Pierwszej Wojny Czarodziejów, podczas gdy jej drugi kuzyn Syriusz Black III oraz jej siostra, Bellatriks zostali skazani na Azkaban po upadku Voldemorta w 1981 roku. Lucjusz był w stanie uniknąć podobnego losu, twierdząc, że był pod wpływem zaklęcia Imperius. Później Malfoyowie zostali członkami społecznej elity, ciesząc się bliskimi kontaktami z urzędnikami Ministerstwa Magii, Korneliuszem Knotem oraz Dolores Umbridge. Kiedy Narcyza wraz z mężem i synem uczestniczyła na Mistrzostwach Świata w Quidditchu w 1994 roku, mogła obserwować mecz z luksusowej loży Knota.

Przysięga WieczystaEdytuj

Narcyza: "Severusie, czy przysięgasz, że bedziesz strzegł mojego syna Dracona, kiedy będzie próbował spełnić wolę Czarnego Pana?"
Severus: "Przysięgam."
Narcyza: "(...) I jesli okaże się to konieczne... jeśli Draconowi... czy przysięgasz, że dokończysz dzieła, które Draconowi zlecił Czarny Pan?"
Severus: "Przysięgam."
— Narcyza i Severus podczas Wieczystej Przysięgi.[źródło]
UnbreakableVow Narcissa&Snape
Przysięga Wieczysta w celu ochrony Dracona.
W 1996 roku Narcyza jest załamana kiedy jej mąż Lucjusz trafia do Azkabanu, a Lord Voldemort zmusza jej syna Dracona do zostania Śmierciożercą na miejsce ojca i zleca mu zadanie -  zabicie dyrektora Hogwartu. Kobieta zdaje sobie sprawę, że Czarnemu Panu nie zależy na powodzeniu misji chłopca: pragnie tylko jego zguby.

Narcyza udaje się razem ze swoją siostrą Bellatriks do Severusa Snape'a - zaufanego podwładnego Czarnego Pana i byłego Mistrza Eliksirów. Narcyza nie zważa na to, że takowe zachowanie ubliża jej godności (siostra wytknęła jej to) i błaga na kolanach o wyperswadowanie Voldemortowi, że ktoś inny powinien wykonać zadanie wyznaczone Draconowi. Pod jej naciskiem (w filmie była to Bellatriks) Snape składa Wieczystą Przysięgę - obiecuje chronić Dracona i w razie czego wykonać powierzone przez Voldemorta zadanie za niego.

Złość Czarnego PanaEdytuj

W 1997 roku, rodzina Malfoyów popada w niełaskę - Czarny Pan zawiódł się zarówno na Lucjuszu, jak i na Draconie. Wypomina Narcyzie ślub jej siostry Andromedy ze szlamą (tj. czarodziejem mugolskiego pochodzenia) oraz przyłączenie do rodu Blacków wilkołaka Remusa Lupina poprzez jego ślub z córką Andromedy, Nimfadorą. Narcyza jest upokorzona, ale nie ma nic na swoją obronę. Zachowuje spokój ze względu na polegających na niej Lucjuszu i Draconie.

Potyczka w posiadłości MalfoyówEdytuj

Bellatriks: "Draco, wyprowadź te szumowiny na zewnątrz. Jeżeli nie masz odwagi ich wykończyć, zostaw ich na dziedzińcu, ja się nimi zajmę."
Narcyza: "Nie waż się mówić do Draco jakby..."
Bellatriks: "Zamknij się! Sytuacja jest poważniejsza niż możesz sobie wyobrazić, Cyziu. Mamy poważniejszy problem!"
— Narcyza i Bellatriks w posiadłości Malfoyów w 1998 roku.[źródło]
S
Narcyza i jej syn, Draco walczą z Harrym Potter'em i Ronem Weasley'em.
Po raz kolejny Narcyza pojawia się dopiero, gdy do posiadłości Malfoyów (tam znajdowała się wówczas siedziba Lorda Voldemorta i miejsce spotkań Śmierciożerców) przyprowadzeni zostają Harry, Ron i Hermiona. Dla Narycy i jej rodziny jest to ostatnia deska ratunku. Zarówno ona, jak i Lucjusz wiedzą, że jeśli dostarczą Harry'ego Pottera Czanemu Panu, odzyskają jego szacunek.

Harry'emu i jego przyjaciołom udaje się uciec z pomocą Zgredka - byłego skrzata domowego Malfoyów, który w między czasie rozbraja Narcyzę, co jej siostra Bellatrix uważa za brak szacunku i bezczelność (w przypływie furii rzuca w Zgredka sztyletem, zadając tym samym śmiertelny cios).

Bitwa o HogwartEdytuj

Nie żyje.
—Narcyza kłamie, że Harry Potter nie żyje.[źródło]
453px-Narcissa-and-Lucius-narcissa-malfoy-28196895-1360-799
Narcyza z Lucjuszem podczas Bitwy o Hogwart.
Późniejsza - wszystkim doskonale znana - scena to moment, w którym Narcyza nachyla się nad Harrym i pyta go o to, czy jej syn Draco żyje. Gdy chłopak odpowiada, że owszem, Draco jest gdzieś w Hogwarcie, Narcyza wie już, co powinna zrobić. Kłamie Voldemortowi, mówiąc że Harry Potter nie żyje. Później razem ze Śmierciożercami udaje się do zamku, a kiedy rozgrywa się ostateczna bitwa, ona i Lucjusz nie biorą w niej udziału. Odnajdują Dracona i gdy Voldemort ginie z rąk Harry'ego zastanawiają się, co dalej ze sobą zrobić.

Późniejsze życieEdytuj

Po zakończeniu wojny Narcyza wraca do dawnego życia w Wiltshire u boku Lucjusza, którego najprawdopodobniej uratowała przed Azkabanem w związku z jego przynależnością do Śmierciożerców.

WyglądEdytuj

Jego [Dracona Malfoya] matka też była blondynką; wysoka i smukła, mogłaby uchodzić za piękność, gdyby nie jej mina: pani Malfoy marszczyła się, jakby ją nękał jakiś przykry zapach
—Narrator[źródło]

 Narcyza Malfoy została opisana jako wysoka i szczupła czarownica o długich blond włosach, błękitnych oczach i delikatnych dłoniach. Była bardzo blada. 

Piękno Narcyzy przysłaniał grymas, gdy znajdowała się w towarzystwie osób, które uważała za gorsze od siebie.

OsobowośćEdytuj

Cissa&bella
W książkach Narcyza opisywana jest jako wyjątkowej urody wysoka blondynka, której uroku odejmuje jedynie grymas twarzy. Trudno określić jej charakter, ponieważ z początku utwierdzeni jesteśmy w przekonaniu o jej wyższości, zarozumiałości, rozkapryszeniu i oddaniu Voldemortowi. Dopiero po bliższym "poznaniu" tej postaci możemy odkryć jej prawdziwe oblicze. Narcyza została wychowana na prawdziwą damę, dla której punktem honoru jest dbanie o dobro rodziny. Z tego też powodu, próbując ratować męża i syna, Narcyza naraża się na gniew Lorda Voldemorta, kiedy zostając wysłaną
244px-Narcissaae
do sprawdzenia czy Harry Potter żyje odpowiada, że nie - kłamiąc Czarnemu Panu prosto w oczy (może to sugerować, że dobrze znała oklumencję).

Wobec swojej siostry Bellatriks Narcyza jest bardzo tolerancyjna, wręcz uległa - nie sprzeciwia się jej poczynaniom, chociaż wiadomo, że są one złe. Podobnie jest w przypadku Lucjusza - Narcyza stoi za nim murem, mimo że on nie zawsze postępuje tak, jak należy. Chociaż z pozoru Narcyza jest chłodna i obojętna bez najmniejszych oporów zdejmuje tę maskę, gdy ma do czynienia ze swoim jedynym synem Draconem, którego kocha ponad wszystko - rozpieszcza i pomaga mu w osiągnięciu każdego celu. Widząc relację Narcyzy z Draconem można śmiało powiedzieć, ze poznajemy całkiem nową osobę diametralnie różniącą się od tej "oficjalnej wersji". Wobec nieprzyjaciół swoich i rodziny potrafi być za to cyniczna, kąśliwa i nieprzyjemna, co nie zmienia faktu, że jako dama Narcyza jest wobec każdego uprzejma.

RodzinaEdytuj

Lucjusz i DracoEdytuj

Malfoys
Narcyza z Draco oraz Lucjuszem w 1998 roku.
Narcyza, w przeciwieństwie do swojej siostry Bellatriks wyszła za mąż z miłości, tak więc mamy pewność, że ją i Lucjusza łączyło uczucie głębsze niż świadomość o czystości krwi obojga. Narcyza zawsze trzymała stronę męża, i kiedy podczas pobytu w Spinner's End Bellatriks tłumaczy się przed Severusem Snape'm, że winą Lucjusza było niepowodzenie w jej misji Narcyza broni męża, krzycząc do siostry, aby nie ważyła się go o nic oskarżać. Świadczy to o jej miłości, wierności i przywiązaniu do Lucjusza.

Narcyza miała tylko jedno dziecko - Dracona. Nikogo nie darzyła tak wielkiem uczuciem, jak swojego syna. Rozpieszczała go i pozwalała, żeby robił, co mu się podoba. Można tutaj próbować podważać autorytet Narcyzy - w końcu wychowała Dracona na "nieco" samolubnego, wyniosłego i cynicznego człowieka, jednak nie można powiedzieć, że była złą matką. Była gotowa poświęcić życia dla swojego syna i większość jej działań spowodowana była chęcią zapewnienia bezpieczeństwa Draconowi.

Bellatrix i AndromedaEdytuj

Bell
Bella
atriks była o cztery lata starsza od Narcyzy, jednak zawsze miały ze sobą świetny kontakt. Mówiły do siebie zdrobnieniami "Cyziu" i "Bello". Wspierały się nawzajem i nie oceniały, co można wywnioskować na podstawie pełnego tolerancji, wrecz uległego zachowania Narcyzy wobec Bellatriks, mimo że najprawdopodobniej w wielu kwestiach Narcyza nie zgadzała się z siostrą. Nie czyniła jej także żadnych wyrzutów, mimo że Bellatriks często odbierała życia niewinnym stworzeniom.

Można spodziewać się, że Narcyza znienawidziła całym sercem Molly Weasley, ponieważ to z jej rąk zginęła Bellatriks podczas Drugiej Wojny Czarodziejów.

Urodziny Andromedy datuje się na 1953 rok, także była ona starsza od Narcyzy tylko o dwa lata. Były w podobnym wieku, więc mogły mieć również podobne zainteresowania, dlatego zakłada się, że miały one dobry kontakt. Po zakończeniu nauki w Hogwarcie Andromeda wychodzi za mąż za Teda Tonksa (mugolaka), dlatego też zostaje wydziedziczona. Wówczas jej kontakt z Narcyzą całkowicie się urywa, ponieważ Narcyza - w przeciwieństwie do Andromedy - szanowała motto rodu toujours pur oznaczające nic innego, jak "zawsze czysty".

Symbolika pozornie nieistotnych detali w ekranizacjiEdytuj

  • Na serd
    90838973
    ecznym palcu prawej dłoni Narcyza Malfoy nosiła rodowy pierscień Blacków przedstawiający srebrną czaszkę z wygrawerowanym pod spodem mottem rodu: Toujours Pur, znaczącym "zawsze czysci".
  • Także kolor włosów pani Malfoy posiadał drugie znaczenie. Czarne oznaczają przynależnosć do rodu Blacków, natomiast blond do rodu Malfoyów, do którego Narcyza wkroczyła, wychodząc za mąż za Lucjusza.

W momencie, gdy Lucjusz ma oddać Voldemortowi swoją różdżkę, Narcyza patrzy na męża ze smutkiem, najwyraźniej zdając sobie sprawę, ile przekazywana z pokolenia na pokolenie różdżka Malfoyów znaczy dla Lucjusza.

CiekawostkaEdytuj

W internecie można kupić replikę kolczyków z pająkami, które Narcyza miała podczas wizyty u Severusa Snape'a.

Etymologia imieniaEdytuj

Imię Narcyza pochodzi od nazwy kwiatu (narcyz), podobnie jak imiona kilku innych bohaterek sagi. Narcyz w wiktoriańskim języku kwiatów symbolizuje, jak powszechnie wiadomo, samouwielbienie. Inne, mniej znane znaczenie to 'nowe początki'. Można zaryzykować stwierdzenie, że imię to nie zostało wybrane przypadkowo. Może odzwierciedlać sytuację pani Malfoy na przełomie szóstego i siódmego tomu.

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Narcyza Malfoy

  • Pokrewieństwo

    20 wiadomości
    • o dobra nikt nie jest idealny skóp się na dyskusji
    • Helios2300 napisał(a):o dobra nikt nie jest idealny skóp się na dyskusji Facet, nawet teraz piszesz skup się przez "ó"! Ile ty masz lat?

Więcej od Wikii

Losowa wiki