FANDOM

Namiar (ang. The Trace) — zaklęcie, którym wykrywa się użycie czarów przez niepełnoletnich czarodziejów. Jego działanie kończy się automatycznie z chwilą ukończenia siedemnastu lat.

Sam Dumbledore powiedział, że jeśli jesteś gdziekolwiek z dorosłym czarodziejem, to wtedy nikt się nie dowie, która z osób konkretnie użyła magii. Namiar nie pokazuje kto, tylko gdzie używano czarów. Kwestie przestrzegania tego prawa Ministerstwo zostawia w rękach rodziców, mając do nich zaufanie.

W seriiEdytuj

Harry złamał prawo czarodziejów w 3 części, kiedy to ze złości nadmuchał swoją ciotkę Marge Dursley. Również w 5 części użył czarów poza szkołą w obronie przed dementorami za co omal nie został wyrzucony z Hogwartu. Jako, że użycie magii było obroną nie złamał wtedy prawa czarodziejów. Podobnie też w 7 części w bitwie nad Little Winghing Harry użył czarów jeszcze jako niepełnoletni czarodziej. Zrobił to jednak w obronie przed śmierciożercami, dlatego nie złamał prawa czarodziejów.

Ciekawostki Edytuj

  • Film Harry Potter i więzień Azkabanu rozpoczyna scena, w której Harry używa zaklęcia Lumos Maxima w domu wujostwa, jednak nie ponosi za to żadnych konsekwencji.
  • Hermiona Granger używała magii również poza szkołą i nie poniosła żadnych konsekwencji: naprawiła Harry'emu okulary podczas drogi do Hogwartu w pierwszej części i gdy spotkali się na ulicy Pokątnej w drugiej części. Być może dlatego, że Zaklęcie Namiaru nie wykrywa, który niepełnoletni czarodziej zastosował magię, a na ulicy Pokątnej oraz w pociągu znajdowało się ich wielu.
  • Ze wspomnień Petunii Dursley dowiadujemy się, że jej siostra Lily również czarowała podczas ferii i wakacji. Ona również nie poniosła żadnych konsekwencji.
  • W tomie Harry Potter i Czara Ognia Artur Weasley przybył do Dursleyów po Harry'ego, gdzie używał czarów, ale Harry nie miał z tego powodu problemów. Podobnie było w przypadku Albusa Dumbledore'a w Harry Potter i Książę Półkrwi, który postąpił tak samo, ale i tym razem Harry nie miał kłopotów.
  • W czasie wyprawy w poszukiwaniu horkruksów Ron Weasley i Hermiona Granger podejrzewali, że na Harrym ciąży Namiar pomimo skończenia 17 lat, ponieważ zostali bardzo szybko odnalezieni przez śmierciożerców po opuszczeniu Nory. Okazało się to nieprawdą - był to skutek zaklęcia tabu rzuconego przez Voldemorta.

WystępowanieEdytuj