FANDOM

Naczelny Mag Wizengamotu ( ang. Chief Warlock) — tytuł nadawany przywódcy Wizengamotu, czarodziejskiego sądu, którego kwatera znajdowała się w Ministerstwie Magii.

Nie są znane zasady powoływania (lub wybierania) Naczelnego Maga, tak jak i jego kompetencje oraz długość kadencji. Możliwe, że tak jak w mugolskim sądownictwie pełnił on przede wszystkim obowiązki związane z organizacją i zarządzaniem Wizengamotem oraz nadzorowaniem przestrzegania obowiązujących procedur, w mniejszym zaś zakresie orzecznicze.

W serii Edytuj

  • W 1544 roku ówczesny Naczelny Mag uczestniczył w pokazie Jarletha Hobarta, który wierzył, że umie latać. Kiedy jego próba lotu zakończyła się fiaskiem, ponieważ w rzeczywistości unosił się on jedynie w powietrzu za pomocą rzuconego na swoje ubranie zaklęcia Wingardium Leviosa, Jarleth zaczął się rozbierać i spadł nagi na ziemię. Naczelny Mag ukarał go grzywną za ten „szalony pokaz głupoty”. Hobart jednak nie poddał się i zaprosił Naczelnego Maga na drugi pokaz, na którym to podnosił różne przedmioty za pomocą nowego zaklęcia. Gdy Jarleth postanowił unieś w powietrzu kapelusz Naczelnego Maga, okazało się że nosi on tupecik. Nie był on zachwycony i wyzwał Hobarta na pojedynek, który zakończył się jednak zwycięstwem Jarletha dzięki uniesieniu szat Naczelnego Maga na jego głowę i szybkiej ucieczce[1].
  • Tytuł ten w pewnym okresie swojego życia dostał również Albus Dumbledore. Został mu on jednak odebrany w 1995 roku po tym, jak rozgłaszał powrót Voldemorta, co kłóciło się z przekonaniami Ministra Magii. Dumbledore podobno wcale się tym nie przejął, tak jak i zapowiedziami odebrania mu Orderu Merlina, a zależało mu jedynie na tym, aby nie usunięto go z karty z czekoladowych żab[2]. Kiedy okazało się, że Voldemort naprawdę powrócił, tytuł został mu przywrócony[3].
  • Elfias Doge w pośmiertnym wspomnieniu o Dumbledorze, zamieszczonym w 1997 r. w Proroku Codziennym wspominał o wielu jego precedensowych opiniach, które sformułował jako Naczelny Mag Wizengamotu[4].
  • Trzech kolejnych Naczelnych Magów Wizengamotu posiadało różdżki z drewna kasztanowego, których rdzeniami były włosy z ogona jednorożca. Według Garricka Ollivandera różdżki o takiej kombinacji drewna i rdzenia mają upodobanie do osób zainteresowanych sprawiedliwością i prawem[5].

Ciekawostka Edytuj

Angielskie określenie Chief Warlock zostało w polskich przekładach książek przetłumaczone przez Andrzeja Polkowskiego jako:

  • Główny Mag Wizengamotu w Księciu Półkrwi i (prawdopodobnie) w Kamieniu Filozoficznym[6].
  • Wielki Mag Wizengamotu w Zakonie Feniksa.
  • Naczelny Mag Wizengamotu w Insygniach Śmierci.

Występowanie Edytuj

Przypisy