Fandom

Harry Potter Wiki

Myślodsiewnia

7071stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze8 Udostępnij
Czasami czuję [...], że kłębi mi się w głowie za dużo myśli i wspomnień. [...] I wtedy używam myślodsiewni.
—Albus Dumbledore do Harry'ego.[źródło]

Myślodsiewnia (ang. Pensieve) — magiczne narzędzie służące do przechowywania oraz przeglądania wspomnień, a także sortowania i badania myśli oraz pomysłów. Myślodsiewnie są bardzo rzadkie, co jest spowodowane ich wielką magiczną mocą i możliwościami. Są chronione potężnymi i złożonymi urokami.

WyglądEdytuj

Harry pensinive.gif

Myślodsiewnie są szerokimi i płytkimi naczyniami stworzonymi z metalu lub kamienia. Często zdobione i wykładane są drogimi kamieniami. Na ich ścianach zazwyczaj widnieją runy. Naczynia najczęściej wypełnione są myślami i wspomnieniami, które występują w srebrno-białym kolorze. Wtedy emanują one srebrzystą poświatą.

Oglądanie wspomnieńEdytuj

Umieszczanie wspomnień w MyślodsiewniEdytuj

Dumbledore pensieve.jpg

Albus Dumbledore wyciąga wspomnienie ze swojego umysłu

Istnieje zaklęcie, dzięki któremu można wyciągnąć wspomnienie z umysłu. Czarodziej przykłada wtedy swoją różdżkę powyżej skroni. Na jej końcu pojawia się wspomnienie w postaci srebrnoszarej nici, przypominającej gaz (człowiek zdolny jest oddać wspomnienie także w inny sposób, wycieka ono wtedy z jego ust, uszu i oczu, jednak nie wiadomo, na jakiej zasadzie się to dzieje). Można je w takiej postaci umieścić w naczyniu (buteleczce, fiolce) lub bezpośrednio w Myślodsiewni.

Wspomnienia analogicznie można usunąć z Myślodsiewni i umieścić ponownie w głowie.

Przeżywanie wspomnieńEdytuj

Aby móc dostać się do swoich wspomnień, powierzchnia substancji unoszącej się w Myślodsiewni, musi zostać naruszona. Naczynie wsysa wtedy czarodzieja, który ją dotknął.

Memory1.jpg

Harry Potter ogląda swoich rodziców w myślodsiewni

Myślodsiewnia jest zaczarowana, aby dało się ponownie przeżyć dane wspomnienie. Każdy detal przechowywany w podświadomości właściciela retrospekcji jest dokładnie odwzorowywany. Dzięki temu we wspomnieniu można dostrzec dotąd niezauważone rzeczy, momenty.

Człowiek we wspomnieniachEdytuj

Człowiek w Myślodsiewni jest jedynie obserwatorem, nie ma możliwości ingerowania w przeszłość. Choć jego ciało nie jest przezroczyste, przenikają przez niego obiekty i osoby ze wspomnienia, a on sam pozostaje niezauważony. W Myślodsiewni jest możliwa jedynie interakcja między dwoma czarodziejami oglądającymi wspomnienie.

Badanie myśliEdytuj

Zdolność badania oraz sortowania myśli i pomysłów jest bardzo trudną umiejętnością. Wiadomo, że posiadał ją Albus Dumbledore. Kiedy w 1994 roku, w Myślodsiewni pojawiła się twarz Pottera, która po chwili zamieniła się w twarz Snape'a - w ten sposób dyrektor przypominał sobie o powiązaniu między dwoma czarodziejami (Snape kochał matkę Harry'ego i zobowiązał się go chronić). W ten sam sposób Dumbledore, przypomina sobie o Bercie Jorkins, której postać pojawia się nad Myślodsiewnią i zaczyna przemawiać.

UżytkownicyEdytuj

Myślodsiewni używają jedynie najbardziej zaawansowani czarodzieje i czarownice, ponieważ większość społeczności boi się tego narzędzia. Z reguły nie używają jej osoby, które wstydzą się swojej przeszłości lub nie chcą jej „publikować”. Niewygodna lub niebezpieczna może być sytuacja, gdy ktoś włamie się do cudzej Myślodsiewni. Po śmierci właściciela, Myślodsiewnia tradycyjnie jest chowana z nim w grobie, ponieważ jest uważana za bardzo osobisty przedmiot.

Jedynymi znanymi czarodziejami, którzy umieszczali swoje myśli w naczyniu byli dyrektorzy Hogwartu, między innymi Albus Dumbledore.

EtymologiaEdytuj

  • Polska nazwa myślodsiewnia pochodzi od słów odsiewaniemyśli.
  • Angielska nazwa pensieve pochodzi głównie od słowa pensive (ang. zamyślony), ale także od pun (ang. gra słowna, kalambur, zagadka) i sieve (ang. sito). Możliwe jest też powiązanie ze słowem penso (łac. rozważać, rozmyślać).

Zobacz teżEdytuj

WystępowanieEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki