Fandom

Harry Potter Wiki

Mugol

6969stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze2 Share

- Tak? Chętnie zobaczę, jak zatrzymuje go taki wielki mugol, jak ty. - Kto? - zapytał Harry z najwyższym zainteresowaniem. - Mugol - odrzekł Hagrid. - Tak nazywamy zwykłych, pozamagicznych gościów. Niestety, miałeś pecha dorastać w rodzinie największego mugola, jakiego oglądały moje oczy.
—fragment rozdziału czwartego Strażnik kluczy książki Harry Potter i Kamień Filozoficzny

Mugol (ang. Muggle) w Ameryce Niemag (ang. No-Maj) — człowiek, który nie posiada zdolności magicznych i nie jest w stanie w żaden sposób ich u siebie rozwinąć. Wobec mugoli stosowane są środki ostrożności mające na celu odciągnięcie ich uwagi od świata czarodziejów. Nadzoruje tego typu działania Ministerstwo Magii. Czarodzieje ukrywali się przed mugolami ze względu na ich historyczną wrogość wobec siebie.

Wielu czarnoksiężników odznaczało się obsesją na punkcie likwidacji mugolskich dzieci (tzw. mugolaków; mugolakiem była m.in. Hermiona Granger) i ustanowienia świata czarodziejów wyłącznie dla rodów czystej krwi. Śmierciożercy traktowali jako rozrywkę mordy na mugolach. Przeciwko agresji wobec mugoli protestował między innymi Albus Dumbledore.

Wśród czarodziejów byli tacy, którzy fascynowali się światem mugoli. Jednym z nich był Artur Weasley, który zarówno w swojej pracy, jak i w życiu prywatnym stykał się z wieloma najróżniejszymi przedmiotami mugolskimi (między innymi elektrycznością, wtyczkami czy też gumową kaczką). Analiza tych przedmiotów i ich zastosowań była jedną z jego pasji.

W lipcu 1997 roku Lord Voldemort spotkał się ze swoimi śmierciożercami w sprawie porwania Harry'ego Pottera. W trakcie tego spotkania zabił nauczycielkę mugoloznastwa Charity Burbage, która rozpowszechniała pogląd, że czarodzieje są równi mugolom.

Mugolem nazywa się również osoby, które nie mają wyobraźni, nie wierzą w istnienie magicznego świata. Nie widzą dementorów. Jeśli jest ich wiele, mugole widzą to jako wielką, nieprzeniknioną mgłę oraz czują smutek.

Czarodzieje na ogół nie znali słodyczy mugoli, takich jak cytrynowe dropsy. Niektórzy dziwili się jak mogą oni żyć bez magii.

W Stanach Zjednoczonych przyjął się termin „niemag”, będący skrótem od „osoby niemagicznej” (ang. No-Maj)[1][2].

Znani mugole Edytuj

EtymologiaEdytuj

Słowo muggles może mieć związek z najbardziej popularnym angielskim słowem mug, co oznacza kubek bądź kufel, jednak większość badaczy odrzuca ten związek. Inne, bardziej interesujące znaczenie słowa muggles to: frajerzy, naiwniacy, czy też tumani[3].

Występowanie Edytuj

Przypisy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Mugol

  • Mugol

    6 wiadomości
    • ''"Jeśli sądzisz, że w dobie komputerów sztuka czytania zanikła,<br />zwłaszcza wśrod dzieci, to niezawodny znak, ...
    • Chodzi o to, że czarodzieje (w przeciwieństwie od większości Mugoli) mają większy szacunek do ksiąg, niż do komputerów.
  • Nazwa

    7 wiadomości
    • Jestem spokojny, świadczy o tym emotikon. :P
    • Na jednej stronie było nawiązanie mugola do osoby palącej marichuanę. Było tam coś w stylu, że mugol jest osobą nie palącą (...

Więcej w Fandom

Losowa wiki