Wikia

Harry Potter Wiki

Minerwa McGonagall

Komentarze10
4243strony na
tej wiki
Ta strona wygrała I Artykuł Miesiąca. Została dopracowana przez użytkownika Animagia

Regulamin konkursu znajduje się tutaj. Konkurs ma na celu ulepszenie artykułów pod względem tekstu i szaty graficznej. Pierwszy wystartował w czerwcu 2013 roku. Lista zwycięzców.
Minerwa McGonagall
McGonagallaward
Informacje biograficzne
Data urodzenia 4 października (piątek) 1935
Status krwi półkrwi
Tytuł(y) Profesor

Prefekt Szkoły

Status małżeński Wdowa
Wygląd zewnętrzny
Płeć Kobieta
Rodzina
Rodzina Robert McGonagall (ojciec)

Isobel McGonagall (matka)
Malcolm McGonagall (brat)
Robert McGonagall Jr. (brat)
Elphinstone Urquart (mąż)

Zdolności magiczne
Różdżka Jodła 9 1/2 cala, włókno ze smoczego serca
Animag Kot z obwódkami wokół oczu (przypominały trochę okulary)
Pozostałe informacje
Zawód/Praca Nauczyciel transmutacji

Wicedyrektor (wczesniej) , Dyrektor Hogwartu

Dom Gryffindor
Aktorka Maggie Smith

Profesor Minerwa McGonagall (ur. 4 października 1935 r.) — wybitna czarownica półkrwi ucząca transmutacji w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. W swojej karierze była także opiekunką Gryffindoru oraz dyrektorem i wicedyrektorem szkoły. Owdowiała w młodym wieku (jej mężem był Elphinstone Urquart).

BiografiaEdytuj

Wczesne życieEdytuj

Minerwa urodziła się 4 października 1935 roku jako pierwsze dziecko Roberta i Isobel McGonagallów. Imię otrzymała po babci swojej matki, niezwykle utalentowanej czarownicy. [1] Już jako niemowlę wykazywała oznaki magicznych zdolności (np. przywoływała zabawki znajdujące się na górnej półce, a kot rodziny wykonywał jej rozkazy), co sprowokowało Isobel do wyznania Robertowi prawdy o swoim pochodzeniu i magicznych zdolnościach.[2] Z czasem w rodzinie pojawili się także bracia Minerwy: Malcolm i Robert Jr., którzy także posiadali magiczną moc.

Edukacja w HogwarcieEdytuj

Minerva+mcgonagall

W 1946 roku, w dniu swoich jedenastych urodzin, otrzymała list z Hogwartu, którego ówczesnym dyrektorem był Armando Dippet. Minerwa była uczennicą Hogwartu w latach 1947 - 1954. Podczas Ceremonii Przydziału Tiara Przydziału wahała się pięć i pół minuty między Gryffindorem a Ravenclawem zanim przydzieliła Minerwę do pierwszego z wymienionych domów. Sytuacja ta uczyniła więc Minerwę jedną z Hatstalls. [3]

Minerwa szybko okazała się bardzo utalentowaną młodą czarownicą, ze szczególnym talentem do transmutacji. Na ostatnim roku osiągnęła najwyższe oceny z egzaminów, ponadto wygrała konkurs z transmutacji. Była prefektem oraz prefektem naczelnym. Minerwa podczas swojej edukacji w Hogwarcie była także członkiem drużyny Quidditcha swojego domu. Niestety, podczas meczu na ostatnim roku (Gryffindor vs. Slytherin), który decydował o zdobyciu Pucharu Quidditcha została brutalnie sfaulowana przez przeciwnika. Upadek poskutkował wstrząśnieniem mózgu, kilkoma złamanymi żebrami i trwającą przez całe życia chęcią ujrzenia pokonanych Ślizgonów przez Gryfonów w meczu Quidditcha.[4] 
Minerva mcgonagall

Po ukończeniu szkołyEdytuj

Jej pierwszym zajęciem była praca w Ministerstwie, w Departamencie Przestrzegania Prawa. Jednak przed jej rozpoczęciem spędziła wakacje w domu rodzinnym. Tego lata poznała swoją pierwszą miłość - Dougala McGregora, z którym była krótko zaręczona. Minerwa zerwała jednak zaręczyny, ponieważ stojąc przed wyborem - ujawnić się, złamać prawo czarodziejów i zostać wykluczoną z ich świata czy pozostać pełnoprawną czarownicą i zrezygnować z miłości, wybrała to drugie. Nie przestała jednak kochać Dougala. W Ministerstwie pracowała krótko, wolała wrócić do szkoły, tym razem jako nauczycielka transmutacji. [5]

W Hogwarcie po raz drugiEdytuj

92743 vbvbb

McGonagall pracowała przez dwa lata w Departamencie Przestrzegania Prawa. Nie była jednak w pełni zadowolona z pracy, dlatego też w grudniu 1956 roku zrezygnowała z pracy w Ministerstwie i powróciła do Hogwartu, tym razem jako nauczycielka.[6] Minerwa od początku nauczała transmutacji, przedmiotu, z którego zawsze była najlepsza. Jako nauczycielka była surowa, ale mimo tego obdarzona szacunkiem przez prawie wszystkich uczniów. Potrafiła utrzymać w klasie ciszę bez podnoszenia głosu. McGonagall jest jednym z kilku zarejestrowanych animagów w Wielkiej Brytanii. Potrafi zamieniać się w burą kotkę, która wokół oczu ma czarne obwódki kształtem przypominające noszone przez nią okulary. McGonagall miała także drugie oblicze. Oprócz natury surowego nauczyciela, była fanką quidditcha, o czym świadczy fakt, że potrafiła nagiąć przepisy, by jej dom mógł wygrać szkolny Puchar Quidditcha.

Minerwa uważała, że inne formy magii są mniej szlachetne i prostsze od sztuki transmutacji. Przekonanie to odnosiło się w szczególności do wróżbiarstwa - przedmiotu, którym McGonagall gardziła (przez to nie wyrażała się pochlebnie na temat Sybilli Trelawney). Złą sławę zyskała sobie poprzez zadawanie długich i skomplikowanych prac domowych. Było tylko kilka wydarzeń, w których Minerwa pokazywała swoje łagodniejsze oblicze. Na przykład, gdy dała Harry'emu Potterowi i Ronowi Weasleyowi pozwolenie na odwiedzenie Hermiony Granger w skrzydle szpitalnym, gdy ta była spetryfikowana. Miała wtedy łzy w oczach. Innym przykładem może być fakt, że gdy podczas Bożego Narodzenia Hagrid pocałował ją, zaśmiała się i oblała rumieńcem.

Nikt nie miał wątpliwości co do metod nauczania stosowanych przez prof. McGonagall. Nawet Dolores Umbridge
1000px-Mcgonagall

Profesor MacGonagall

była zmuszona okazywać jej szacunek gdy okazało się, że McGonagall nic sobie nie robi z jej wizytacji na swojej lekcji. W odróżnieniu od prof. Snape'a, McGonagall była sprawiedliwa wobec uczniów. Za niesubordynację była gotowa ukarać swój dom, nawet jeśli oznaczałoby to utratę szans na zdobycie Pucharu Domów.

Opiekunka GryffindoruEdytuj

Profesor McGonagall nawet go nie upomniała. Wymachiwała pięścią w kierunku Malfoya, kapelusz jej spadł i sama wrzeszczała ile sił w płucach.
—Minerwa podczas meczu quidditcha. Jej reakcja na brutalny faul na drużynę Gryffindoru.

Profesor McGonagall była opiekunką Gryffindoru i jednym z ważniejszych mentorów Harry'ego Pottera w Hogwarcie. Wspierała go podczas Turnieju Trójmagicznego (oczywiście w granicach obowiązujących reguł) oraz w jego konflikcie z Umbridge. Minerwa troszczyła się o uczniów ze swojego domu i dbała o ich maniery oraz wygląd.

Kariera dyrektorskaEdytuj

26990 1

Jako osoba odpowiedzialna i ciesząca się dużym zaufaniem Minerwa została wicedyrektorem szkoły. Stanowisko powiększyło jej zakres obowiązków: była odpowiedzialna za szkołę w czasie nieobecności dyrektora. Po śmierci Dumbledore'a w 1997 roku, McGonagall została dyrektorką Hogwartu. Po przejęciu Ministerstwa Magii przez Voldemorta zastąpił ją Severus Snape, sama zaś wróciła do nauczania transmutacji oraz sprawowania opieki nad Gryffindorem. Snape uciekł z zamku gdy rozpoczynała się Druga Bitwa o Hogwart. W tej sytuacji McGonagall automatycznie przejęła prawomocnie należną jej funkcję dyrektora. Posadę tę obejmowała co najmniej do 2008 r., ponieważ właśnie w tym roku udostępniła mugolom książkę Baśnie barda Beedle'a jako dyrektor Hogwartu.

EmeryturaEdytuj

W wywiadzie udzielonym po publikacji książki Harry Potter i Insygnia Śmierci, J. K. Rowling powiedziała, że Hogwart ma już innego dyrektora w 2017 roku (czas akcji epilogu). McGonagall przeszła na emeryturę w kilka lat po wydarzeniach opisywanych w siódmym tomie.

Pierwsza wojnaEdytuj

McGonagallAcceptedCombativePosition
Minerwa aktywnie uczestniczyła w Pierwszej Wojnie Czarodziejów. Była członkinią Zakonu Feniksa i odegrała ważną rolę w walkach przeciwko Voldemortowi i jego wyznawcom. Przeżyła wojnę i nie odniosła poważnych obrażeń.

Między wojnamiEdytuj

W czasie, kiedy w świecie czarodziejskim panował pokój, Minerwa poświęcała swoje życie przede wszystkim nauczaniu w Hogwarcie, a także opiece nad Harrym. W tym okresie jednak nastąpiły także ważne dla niej wydarzenia osobiste: Elphinstone Urquart, z którym dotychczas łączyła ją przyjaźń, oświadczył jej się. Minerwa początkowo odmówiła, jednak po kilkakrotnym ponowieniu prośby zgodziła się. Po jakimś czasie zostali małżeństwem. Nie trwało to długo, ponieważ wkrótce jej mąż zmarł w skutek wypadku.

Druga wojnaEdytuj

Gdy czas pokoju w czarodziejskim świecie dobiegł końca, Minerwa bez zastanowienia ponownie wstąpiła w szeregi Zakonu Feniksa z zamiarem aktywnego uczestnictwa w obronie dobra.

Pierwsza Bitwa o HogwartEdytuj

Minerwa brała udział w bitwie na Wieży Astronomicznej, odpierając ataki Śmierciożerców, którzy wtargnęli na teren szkoły. Nie odniosła poważnych obrażeń fizycznych, jednak wiadomość o śmierci Dumbledore'a początkowo załamała ją. Podobnie jak inni nie mogła uwierzyć w zaistniałą sytuację, przede wszystkim bardzo przeżywając zdradę Snape'a. Szybko jednak opanowała się, aby zastąpić dyrektora i pełnić jego obowiązki, przede wszystkim chronić uczniów.

Druga Bitwa o HogwartEdytuj

Minerwa była obecna w dniu, w którym Harry, Ron i Hermiona powrócili do Hogwartu, aby odnaleźć diadem. O ich obecności dowiedziała się, kiedy Harry obronił ją przed Amycusem. Podczas gdy ówczesny dyrektor (Snape) 
Minerwa vs Severus

Minerwa walcząca z Severusem

uciekł, Minerwa zajęła się organizacją zapowiadającej się walki. Wspólnie z innymi nauczycielami oraz uczniami, którzy zdecydowali się bronić szkoły przygotowywała plan działania, a także zorganizowała ewakuację młodszych uczniów i tych, którzy nie odważyli się bądź nie chcieli stanąć do walki. Wraz z innymi nauczycielami zorganizowała także ochronę zamku, poprzez różnego rodzaju zaklęcia obronne. Jednym z nich było Piertotum Locomotor, zaklęcie, które ożywiło posągi Hogwartu, aby broniły go w walce.

Podczas walki Minerwa nie oszczędzała się. W walce była odważna, a jej umiejętności sprawiły, że wygrywała. Chwile słabości okazała jedynie wtedy, gdy dotarła do niej wiadomość o śmierci Harry'ego. Później jednak powróciła do walki w pełni swoich magicznych sił.

Minerwa stoczyła walkę także z samym Voldemortem, wykazując przy tym niezwykłą odwagę..  
MinervaPiertotum-1-

Piertotum Locomotor

OsobowośćEdytuj

Minerwa to osoba sprawiedliwa i nieco surowa, co sprawia, że wzbudza ogólny szacunek zarówno uczniów, jak i dorosłych czarodziejów. Z drugiej strony jest to osoba ciepła i wrażliwa,
247362 1

Minerwa MacGonagall

która zwykła jednak skrywać te uczucia głęboko. Minerwa jest także bardzo odważna. Nie wahała się walczyć przeciwko złu, nawet wtedy, gdy narażała własne życie. Odwagę ukazywała także w inny sposób - potrafiła jawnie sprzeciwić się wrogom (np. Dolores Umbridge).Jako przyjaciel odznacza się wiernością i lojalnością. Nie waha się także udzielić pomocy.

Magiczne umiejętnościEdytuj

Minerwa jest jedną z najbardziej utalentowanych czarownic. Jej umiejętności nieraz pozwoliły jej wyjść z opresji i odeprzeć wiele ataków.

  • Przed rozpoczęciem nauki Minerwa wykazywała magiczne zdolności już jako niemowle. Potrafiła manipulować kotem, czy też przywoływać zabawki do łóżeczka.
  • Transmutacja - już od namłodszych lat Minerwa wykazywała wielki talent do tej dziedziny magii. Nie dziwi więc fakt, że nauczała przedmiotu z nią związanego. Swoje umiejętności w tej kwestii Minerwa wykazywała jednak nie tylko na lekcji, a także podczas walki.
  • Inne dziedziny magii - McGonagall była uzdolniona także w innych dziedzinach magii. Nie miała trudności zarówno z popularnymi zaklęciami o średniej trudności, jak i z tymi trudniejszymi (np. Patronus).
  • Czarna Magia - Minerwa nie praktykowała czarnej magii, jednak potrafiła jej użyć. Taki wniosek nasuwa fakt rzucenia przez Minerwę zaklęcia Imperius na Amycusa Carrowa.
  • Animag - Minerwa potrafiła zamienić się w kota. Animag to z definicji czarodziej o wysokich umiejętnościach magicznych (przemiana w zwierzę nie jest łatwa).
  • Pojedynki - Minerwa potrafiła wygrać niejeden pojedynek, nawet z młodszym (czyli zwinniejszym i obdarzonym lepszym refleksem) i starszym (czyli teoretycznie bardziej utalentowanym i doświadczonym) czarodziejem. Świadczy to o jej zwinności, refleksie czy choćby podzielności uwagi.
  • Quidditch - Minerwa nie tylko doskonale znała zasady gry, ale także potrafiła grać w Quidditcha. Podczas nauki w Hogwarcie była członkinią drużyny dopóki kontuzja nie wykluczyła jej z dalszych rozgrywek.

RelacjeEdytuj

Z Harrym PotteremEdytuj

Minerwa była związana z Harrym od jego najmłodszych lat. Kiedy został osierocony, martwiła się o jego dalszy los. Nie chciała, aby spotykały go inne przykrości, dlatego sprzeciwiała się umieszczeniu go w domu wujostwa. W szkole Minerwa, jako sprawiedliwa i obiektywna osoba nie faworyzowała Harry'ego. Traktowała go tak samo jak innych uczniów, mimo że lubiła go i otaczała troską. Była dumna, że jest uczniem domu, którego jest opiekunką. Czasami jednak pozwalała sobie na większą poufałość w stosunku do chłopca (np. kiedy podarowała mu miotłę). Wraz z dorastaniem Harry'ego więzi z profesor McGonagall zacieśniały się. Minerwa wspierała Pottera na każdym roku jego nauki, jednak wsparcie to zwiększyło się na piątym roku szkolnym Harry'ego, kiedy to pokój został zagrożony, a w szkolne sprawy zaczęło wtrącać się Ministerstwo. Minerwa broniła Pottera między innymi przed Umbridge. Podczas wojny umożliwiła Harry'emu poszukiwanie Diademu. Harry cenił Minerwę i darzył ją szacunkiem. Był jej także wdzięczny za troskę.

Z Albusem DumbledoremEdytuj

Minerwę i Albusa łączyła długoletnia przyjaźń. Oboje byli powiernikami swoich sekretów. Minerwa, kilka lat po rozpoczęciu pracy w Hogwarcie dowiedziała się o poślubieniu przez jej pierwszą miłość, Dougala, córki rolnika. Wiadomość ta była dla niej bardzo bolesna. Zapłakaną Minerwę odnalazł w jej gabinecie Dumbledore.
Tumblr lnzqx83UML1qag0quo1 500

Minerwa z Albusem

Minerwa wyjaśniła mu powód swojego złego nastroju i zwierzyła się z sekretów, których nikomu innemu nie zdradziła. Dumbledore opowiedział jej także o swoich rozterkach i przeżyciach. Od tamtej chwili stali się wielkimi przyjaciółmi. Przyjaźń ta trwała do końca, czyli do śmierci Albusa. W czasach szkolnych to Minerwa była jedną z najważniejszych osób dla Dumbledore'a, to ona była zaznajomiona z wieloma sprawami będącymi dla innych tajemnicami. Minerwa bardzo przeżyła śmierć przyjaciela, tym bardziej, że zginął z rąk zaufanej sobie osoby.

Z innymi nauczycielamiEdytuj

Minerwa była lubiana wśród innych nauczycieli i ze wszystkimi utrzymywała przyjazne stosunki. Nawet wtedy, gdy nie podzielała ich zdania (np. w przypadku profesor Trelawney i wróżbiarstwa) była lojalna i wykazywała duży poziom empatii.

Z Dolores UmbridgeEdytuj

Stosunki między
800px-285
Minerwą a Umbridge były, delikatnie mówiąc, napięte. McGonagall sprzeciwiała się metodom stosowanym przez Dolores. Sprzeciw ten był jednak okazywany w bardzo subtelny sposób, aby nie zaszkodził szkole. Minerwa mimo swoich negatywnych uczuć nigdy nie straciła panowania nad sobą. Jako jedyny nauczyciel podczas wizytacji na swojej lekcji w sposób grzeczny, lecz stanowczy wyraziła swoją opinię o niestosownym zachowaniu Umbridge.

EtymologiaEdytuj

  • W mitologii rzymskiej Minerwa to bogini sztuki, rzemiosła, mądrości, nauki i literatury.
  • Nazwisko McGonagall zostało wybrane przez autorkę dość przypadkowo - kierowała się ona jedynie upodobaniem do niego. [7]

CiekawostkiEdytuj

  • W Baśniach barda Beedle'a znajduje się informacja, że McGonagall prosiła o wyraźne zaznaczenie, że stała się animagiem w sposób legalny i nigdy nie wykorzystywała tego w celach przestępczych.
Minerwa hishe

Minerwa w wersji animowanej

Za kulisamiEdytuj

  • W rolę Minerwy wciela się brytyjska aktorka Maggie Smith, a w roli kota Mrs. P. Head.
  • W początkowych projektach książki Minerwa przedstawiana była jako Madam McGonagall.
  • J.K. Rowling w jednym z wywiadów powiedziała, że zawsze wyobrażała sobie Minerwę właśnie w taki sposób, jak jest ona przedstawiona w filmach.
  • Minerwa była następczynią Albusa Dumbledore'a zarówno jako nauczyciel transmutacji, jak i jako dyrektor.
  • Patronus Minerwy to kot. Co ciekawe, kota-patronusa ma także Dolores Umbridge.
  • Postać Minerwy pojawiła się w filmiku Jak Harry Potter powinien się skończyć umieszczonym w serwisie Youtube.

Zobacz teżEdytuj

Poprzednik
Albus Dumbledore
Nauczyciel transmutacji w Hogwarcie
1956-1998
Następca
Nieznany

Poprzednik
Severus Snape
Dyrektor Hogwartu
1998- ?
Następca
Następca Minerwy McGonagall

Przypisy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Minerwa McGonagall

  • Pytanie

    5 wiadomości
    • Owszem , ale w walce o Hogwart to Sami wiecie kto dał na dyrektora Snape
    • po śmierci albusa była ona a potem Snape a potem znowu ona
  • Błąd z datami.

    6 wiadomości
    • Pierwszą poprawiłem, ale druga jest poprawna - jak mogła iść do hogwartu 1 wrzesnia 1946, jeśli list dostała w październiku? Nie mog...
    • w ramce jest inna data urodzenia niż w artykule

Więcej od Wikii

Losowa wiki