FANDOM

Miecz Gryffindora (ang. Sword of Gryffindor) — legendarny miecz należący do Godryka Gryffindora. Pierwszy raz pojawia się w książce Harry Potter i Komnata Tajemnic, gdzie Harry wyjmuje go z Tiary Przydziału w krytycznym momencie i zabija nim bazyliszka. Dumbledore mówi Harry'emu, który obawiał się, że jest dziedzicem Slytherina, że tylko prawdziwy Gryfon może wyjąć ten miecz z tiary przydziału. Miecz Gryffindora w książce Harry Potter i Insygnia Śmierci odegrał dużą rolę – Ron niszczy nim horkruksa – medalion. Także tym mieczem Neville Longbottom odcina głowę Nagini i pośrednio przyczynia się do śmierci Voldemorta.

Historia Edytuj

Godryk Gryffindor

Godryk Gryffindor

Miecz Godryka Gryffindora został stworzony tysiąc lat temu przez gobliny, które są najbardziej wykwalifikowanymi kowalami w magicznym świecie. Miecz jest wykonany z czystego srebra ze wstawkami z rubinów, czyli kamieniem, który reprezentuje Gryffindor w tabeli domów. Imię Godryka Gryffindora jest wygrawerowane tuż pod rękojeścią.

Fi 2760 0 4

Harry z mieczem

Miecz był skonstruowany dla Godryka Gryffindora przez Ragnuka Pierwszego, najlepszego złotnika goblinów, a zatem Króla (w kulturze goblinów, władca nie pracuje mniej niż inni, tylko bardziej umiejętnie). Kiedy skończył miecz, Ragnuk pragnął go tak bardzo, że udawał, iż Gryffindor ukradł mu go i posłał swoją służbę, by ukradli go z powrotem. Godryk bronił się z użyciem różdżki, jednak nie zabił żadnego z goblinów. Zamiast tego wysłał ich z powrotem do króla z wiadomością, że jeśli kiedykolwiek będzie próbował ukraść miecz, Gryffindor zacznie używać miecza przeciwko niemu i jego poddanym.

Król goblinów potraktował groźbę poważnie i pozostawił miecz w spokoju, choć był jego prawowitą własnością. Pozostając w ciągłej urazie do Godryka, umarł. Wydarzenie to było podstawą do fałszywej legendy, jakoby kradzieży Gryffindora[2].

Tt

Miecz Godryka Gryffindora

Magiczne właściwościEdytuj

Miecz może niszczyć horkruksy! Wykute przez gobliny ostrza wchłaniają tylko to, co je wzmacnia...Harry, ten miecz jest nasycony jadem bazyliszka!
— Hermiona do Harry'ego po rozmowie z Fineasem Nigellusem[źródło]

Miecz wchłonął jad bazyliszka po tym, jak Harry zabił go nim na drugim roku w Hogwarcie. Jad okazał się trucizną na tyle silną, by niszczyć horkruksy. Właściwość tę odkrył Albus Dumbledore, który użył miecza do zniszczenia Pierścienia Kadmusa Peverella.

Znane użycie Edytuj

Data Osoba Wykorzystanie
29 maja 1993 Harry Potter Zabicie bazyliszka, poprzez przebicie głowy, w trakcie potyczki w Komnacie Tajemnic. Miecz przejął wtedy właściwość jadu, jaka jest niszczeni horkruksów.
1996 Albus Dumbledore Zniszczenie Pierścienia Kadmusa Peverella
28 grudnia 1997 Ron Weasley Zniszczenie medalionu Salazara Slytherina
2 maja 1998 Neville Longbottom Zabicie Nagini, poprzez odcięcie głowy, w trakcie bitwy o Hogwart.

Ciekawostki Edytuj

Gobliny inaczej niż czarodzieje rozumieją prawo własności. Dla nich prawowitym i prawdziwym panem jakiegoś przedmiotu jest jego wytwórca, a nie ten, kto ów przedmiot nabył, dlatego uważają, że wszystko to, co gobliny kiedykolwiek wytworzyły, pozostaje ich własnością. Jeżeli taka rzecz zostanie sprzedana, gobliny uważają, że została ona jedynie wypożyczona kupcowi, a po jego śmierci powinna zostać zwrócona wytwórcy. Przekazywanie wytworzonej przez gobliny rzeczy przez osobą która ją od nich kupiła innej osobie, np. w drodze sprzedaży, darowizny lub dziedziczenia, gobliny uznają za kradzież należącego do nich przedmiotu[3] .

Prawdopodobnie opierając się na takim własnie rozumieniu pojęcia prawa własności Ragnuk Pierwszy oskarżał Godryka Gryffindora o kradzież miecza, choć nawet w rozumieniu goblinów nie miał do tego prawa, gdyż w chwili gdy wysuwał takie oskarżenia, Gryffindor jeszcze żył.

Występowanie Edytuj

Przypisy

  1. Pottermore określa datę powstania miecza na "tysiąc lat temu", więc można szacować, że miało to miejsce pod koniec X. wieku.
  2. Pottermore
  3. Harry Potter i Insygnia Śmierci (książka)