FANDOM

Mandragora to silny środek pobudzający. Używa się jej, aby przywrócić pierwotną postać ludziom, którzy ulegli transmutacji albo zostali poddani złemu urokowi (...) Krzyk mandragory jest zgubny dla każdego, kto go usłyszy.
Hermiona Granger na lekcji zielarstwa.
Mandragora

Sadzonka mandragory

Mandragora (ang. Mandrake) — roślina lecznicza. Z dojrzałej Mandragory można uwarzyć eliksir, który ożywia spetryfikowanych. Bulwa przypomina kształtem noworodka – posiada usta, oczy i nos. Jej podłużne liście przypominają włosy. Krzyk dojrzałej mandragory jest zabójczy dla ludzi, zaś sadzonki mogą jedynie ogłuszyć na kilkanaście godzin. Mandragora jest już dojrzała, gdy zaczyna poruszać się w swojej doniczce. Jest silnym środkiem pobudzającym, używa się jej, aby przywrócić pierwotną postać ludziom, którzy zostali poddani złemu urokowi. Profesor Sprout uczyła na lekcji zielarstwa o mandragorach, jest to element programu drugiego roku nauki zielarstwa w Hogwarcie. Wyleczono za jej pomocą między innymi: Hermionę Granger, Penelopę Clearwater, Justina Fincha-Fletcheya i Colina Creeveya.

W 1912 roku w wypadku związanym z Mandragorami zginęła Minister Magii Venusia Crickerly. Podczas Bitwy o Hogwart wykorzystywane były w walce ze Śmierciożercami.

CiekawostkaEdytuj

  • Tworząc mandragorę Joanne Kathleen Rowling inspirowała się rośliną o tej samej nazwie. Mandragora lekarska (M. officinarum) znana była już w starożytności, przypisywano jej właściwości magiczne i stosowano jako roślinę leczniczą. Szczególną wagę przywiązywano do korzenia, który często przybierał kształt zbliżony do ludzkiej postaci[1].

PochodzenieEdytuj

Mandragory

Profesor Sprout z sadzonką mandragory

Roślina była używana od czasów starożytnych jako roślina lecznicza i jest tradycyjnie związana z działalnością magiczną. Jest członkiem rodziny psiankowatych. Zawiera hioscyaminę, skopolaminę i mandragorin. Medycznie była używana jako środek przeciwbólowy i środek uspokajający. Wykorzystywano to w starożytności do operacji. Przedawkowanie może być śmiertelne.

Za kulisamiEdytuj

W LEGO Harry Potter: Lata 1–4, mandragory można znaleźć w całym zamku oraz terenie i może być używany do rozbijania przedmiotów szklanych.

Występowanie Edytuj

Przypisy

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Mandragora

  • Mandragora

    6 wiadomości
    • No właśnie. Albo do  jakiegoś zielarskiego sklepu by poszedł. Knot od razu by to wykorzystał. Zresztą nie było napisane jak je zdoby...
    • Knot akurat o wszystkim wiedział

Więcej z Fandomu

Losowa wiki