Wikia

Harry Potter Wiki

Rosmerta

Przekierowano z Madame Rosmerta

6661stron na
tej wiki
Komentarze2

Madame Rosmertaczarownica nieznanego statusu krwi; właścicielka oraz barmanka lokalu „Trzy Miotły w Hogsmeade (wiosce zamieszkałej wyłącznie przez czarodziejów), gdzie Harry wraz z przyjaciółmi często chodzili na piwo kremowe.

Biografia Edytuj

Przed 1993 r. Edytuj

O życiu Madame Rosmerty, przed trzecim rokiem Harry'ego w Hogwarcie wiemy tylko tyle, że już wtedy prowadziła swój pub, ponieważ James Potter i Syriusz Black przychodzili do niego i, jak mówi Madame, rozśmieszali ją. Jak większość czarodziejów uwierzyła plotkom o tym, jakoby Syriusz zdradził Potterów.

1993/1994 Edytuj

Gdy Harry Potter chodził do trzeciej klasy z rozmowy w Trzech Miotłach, z udziałem Rosmerty, dowiedział się, że Syriusz Black był Strażnikiem Tajemnicy Potterów i jego ojcem chrzestnym. Chłopak podsłuchał spotkanie, w którym uczestniczyła Rosmerta, Korneliusz Knot, Minerwa McGonagall, Filius Flitwick i Rubeus Hagrid. W 1993 r. Rosmerta była zła, że dementorzy muszą plątać się po Hogsmeade, bo odstraszali jej klientów.

1996/1997 Edytuj

Draco Malfoy rzucił na nią zaklęcie Imperio, przez co kobieta, działając nieświadomie, przekazała Katie Bell naszyjnik z opali, na który rzucona była klątwa oraz wysłała profesorowi Horacemu Slughornowi zatruty miód, który miał zostać prezentem świątecznym dla Albusa Dumbledore'a. Gdy Harry i Dumbledore aportowali się Hogsmeade po poszukiwaniu horkruksa, Rosmerta ciągle pod działaniem zaklęcia niewybaczalnego, powiadomiła ich o Mrocznym Znaku nad Hogwartem i pożyczyła im miotły, by mogli szybko dostać się do zamku.

1998 Edytuj

Rok później Madame Rosmerta walczyła w bitwie o Hogwart wraz z kilkoma innymi sklepikarzami.
Rosmerta001.jpg

Wygląd Edytuj

Madame Rosmerta była bardzo atrakcyjną kobietą o zielonych oczach i długich lokach. Swoje szalenie kobiece kształty podkreślała, chodząc w butach na obcasach, przez co przyciągała wzrok i zainteresowanie masy mężczyzn i chłopców, a szczególnie uczniów Hogwartu, odwiedzających jej pub. Wielu, w tym Ronald Weasley, zadurzyło się w niej, niestety bez wzajemności.
Rosmerta002.jpg

Charakter Edytuj

Rosmertę z całą pewnością cechowała otwartość na ludzi, przyjazne nastawienie oraz poczucie humoru. Z wizyty ministra, wraz z kilkoma nauczycielami Hogwartu, w jej pubie, można wywnioskować, iż lubiła towarzystwo i rozmowy oraz była postacią popularną i godną zaufania, skoro sam minister nie miał nic przeciwko rozmowie z nią i wyjawieniu jej kilku szczegółów o śmierci Potterów.

Madame Rosmerta i Minister Magii.png

Madame Rosmerta rozmawia z Ministrem Magii

Etymologia Edytuj

W celtyckiej mitologii Rosmerta była boginią ognia, płodności i ciepła, jak również kwiatów i śmierci. Co ciekawsze, nienawidziła małżeństwa, co widać także w Madame, która nie miała partnera. Pierwsze w tłumaczeniu imienia na myśl przychodzi na myśl angielskie słowo 'rose;-róża, lecz to nie ostatnie słowo. 'Smer' w języku chorwackim oznacza tyle co 'nawigować', 'kierować', w słowackim 'kierunek', a w celtyckim 'przypominać'. 'Smert' kojarzy się ze słowiańskim słowem 'śmierć', lecz 'merta' z indonezyjskiego znaczy 'natychmiast'. Imię to pasuje do niej, ponieważ oznacza coś co szybko wabi, uwodzi, lecz później nie prowadzi do niczego dobrego. Podobnie było z Madame, która, może może nawet w wielu przypadkach nieświadomie, działała uwodzicielsko na mężczyzn, którzy poddawali się jej urokowi, jednak Madame Rosmerta nie odwzajemniła uczucia żadnego z nich.

Ciekawostki Edytuj

  • Wyroby pochodzące od Madame Rosmerty nie były sprawdzane przy dostarczaniu do Hogwartu, co przyczyniło się do tego, że zatruty miód „dotarł” do zamku.
  • W rolę Madame Rosmerty w filmie wcieliła się Julie Christie.

Występowanie Edytuj

Więcej od Wikii

Losowa wiki