FANDOM

Harry, wpatrując się w koniczynę, zobaczył, że tworzą ją tysiące maleńkich karzełków w czerwonych kamizelkach; każdy trzymał miniaturową lampę płonącą złotym lub zielonym światłem.
— Leprokonusy jako irlandzkie maskotki podczas mistrzostw świata w quidditchu.[źródło]

Leprokonus zwany także Klaurikronem (ang. Leprechaun) — magiczne stworzenie niewielkiego wzrostu. W trakcie mistrzostw świata w quidditchu w 1994 roku, Leprokonusy były maskotką narodowej drużyny Irlandii.

WyglądEdytuj

Niewielkie ludziki całe ubrane na zielono. Jednakże według tradycji elegancki leprokonus może nosić czerwoną kurteczkę z błyszczącymi guzikami, niebieskie lub brązowe rajstopy, duże buty ze srebrzystą sprzączką i wysoki albo trójgraniasty kapelusz. Sięgający najczęściej od piętnastu do sześćdziesięciu centymetrów leprokonus może wyglądać zarówno hultajsko, jak i bardzo wytwornie. Wielu nosi brodę i pali fajkę. Do pracy leprokonus wkłada zazwyczaj skórzany szewski fartuch i ma przy sobie niewielki młoteczek (skrzaty te większość czasu spędzają na szyciu butów).

CharakterystykaEdytuj

Leprokonus zazwyczaj zachowuje się całkiem przyjaźnie w stosunku do ludzi do momentu, w którym gość zażąda od niego, by ujawnił, gdzie przechowuje złoto – może wówczas dostać ataku szału, zaprzeczyć, jakoby posiadał jakiekolwiek złoto. Może także stać się nad wyraz hojny i obdarować człowieka pokaźną sakiewką złotych monet. Jednak jak przekonali się kibice mistrzostw świata w quidditchu obsypani przez leprokonusy złotem, podarunek szybko przemienia się w pył lub całkowicie znika. Poza tym skrzaty te są wielkimi psotnikami i uwielbiają przyciągać uwagę mugoli.

Żywią się głównie liśćmi. Występują wyłącznie w Irlandii. Są żyworodne, żyją głównie w lesistych okolicach.

Magiczne właściwościEdytuj

Leprechaun-gold-inverted.jpg

Leprokonusy wytwarzają substancję zaskakująco podobną do złota, która, ku ich wielkiej uciesze, jednak znika po kilku godzinach.

Rolnik i LeprokonusEdytuj

Opowieść o cwanym leprokonusie: „Rolnik pracujący na polu wypatrzył niedużego człowieczka ukrytego pod liściem. Wiedząc, że musi to być leprokonus, wygrzebał go z ukrycia i nie zwlekając, odparł, że jego skarb zakopany jest pod krzakiem nieopodal. Cały czas trzymając swego małego jeńca w niewoli, rolnik udał się na poszukiwania szczęśliwego krzaka, okazało się jednak, że był on jednym z setek identycznych zarośli. Ponieważ rolnik nie miał przy sobie żadnej łopaty, zdjął jedną ze swych czerwonych skarpetek i zawiązał na gałązce krzaczka wskazanego przez skrzata. Gdy rolnik ruszył do mu po łopatę, leprokonus zauważył, że właściwie jest już zbędny, i spytał, czy mógłby odzyskać wolność. Rolnik zgodził się, kazał mu jednak przysiąc, że nie odwiąże skarpetki z krzaka ani też szybko nie wykopie spod niego skarbu. To było dobre posunięcie, wszelako niedoskonałe. Kiedy bowiem pięć minut później wrócił w zarośla, na każdym krzaczku zawiązana była identyczna czerwona skarpetka.”

Dodatkowe informacjeEdytuj

Formacja leprekonusów.jpg

Leprokonus w filmie

Chociaż te skrzaty większość czasu spędzają na szyciu butów, nie jest żadną tajemnicą, że strzegą również pradawnych składów zakopanego złota oraz innych skarbów. Według legendy ludzie mogą korzystać z tych bogactw, jednak gdy są dość sprytni, by uwięzić leprokonusa i w zamian za wolność zażądać od niego skarbu. Nie jest to takie proste, gdyż te drobne istotki są bardzo inteligentne i zwykle udaje im się przechytrzyć człowieka.

Występowanie Edytuj

Magiczne stworzenia według klasyfikacji Ministerstwa Magii

X ChorbotekGumochłon
XXX BahankaBłotoryjChochlik kornwalijskiCiamarnicaCzerwony Kapturek HipogryfHipokampusJeżankaKorniczakKugucharLangustnik LadacoLeprokonusNiuchaczOgnisty krabPlumpkaPogrebinPopiełekPsidwakSalamandraSklątka tylnowybuchowaSzczuroszczetSzpiczakŚwiergotnikToksyczekTrzminorekWąż morskiWozakWsiąkiewkaŻądlibąk
XXXX AbraksanBuchorożecCentaurDemimozErklingFeniksGarborógGryfJednorożecKelpiaReemSfinksTeboTestralTrollTroll górski Troll leśnyTroll rzecznyTrytonWidłowążWodniki KappaYetiZnikaczŻmijoptak
XXXXX AkromantulaBazyliszekChimeraKwintopedMantykoraNunduSmokŚmierciotulaWilkołak

Więcej z Fandomu

Losowa wiki