FANDOM

Lelek Wróżebnik (ang. Augurey) — magiczny ptak, nazywany irlandzkim feniksem, przypominający wyglądem małego, chudego sępa. Posiada zielono-czarne pióra, które nie nadają się do pisania (odpychają atrament)[1]. Jest wyjątkowo nieśmiały. Odżywia się elfami i dużymi owadami, na które poluje podczas deszczu. Często jest przyrównywany do sępa przez swoją zakrzywioną szyję.

Pochodzenie i gniazda Edytuj

Ojczyzną lelka wróżebnika są wyspy brytyjskie. Jest zwierzęciem rodzimym Wielkiej Brytanii i Irlandii. Obecnie spotyka się go na terenie całej Północnej Europy. Gniazda o kształcie łez zakładają na ciernistych krzewach – głównie na jeżynach. Wylatują z nich tylko podczas silnego deszczu. Podczas ładnej pogody nie ruszają się poza nie.

Lelek wróżbitą Edytuj

Lelek wróżebnik wydaje charakterystyczne niskie, drgające dźwięki. Według dawnych wierzeń usłyszenie ich wróżyło śmierć. Przez ten fakt, czarodzieje omijali szerokim łukiem jego gniazda. Podobno niejeden mag, gdy tylko usłyszał krzyk lelka, dostał ataku serca. Obecnie "wróżenie" tego ptaka przyjęło inną formę. Gulliver Pokeby udowodnił, że wcale nie zabija, tylko zapowiadają deszcz. Stał się przez to popularnym domowym ulubieńcem, które mają przepowiadać pogodę. Choć jest dość uciążliwy w zimie − jęczy bez przerwy po nocach.

Ciekawostki Edytuj

Mugole znają lelka wróżebnika pod nazwą lelek kozodój. W wierzeniach słowiańskich lelek kozodój, podobnie jak bocian (w języku ukraińskim lelekiem (Лелека білий)), był uważany za ptaka, który przynosi z Wyraju dusze mające się ponownie wcielić, bądź też jako zoomorficzne wyobrażenie samych dusz. Motyw lelków kozodojów na tle wierzeń Słowian wykorzystał mugolski pisarz, Andrzej Sapkowski w swej Sadze o wiedźminie[2].

Występowanie Edytuj

Przypisy

  1. Jedynym znanym piórem lelka używanym do pisania jest Pióro przyjęcia
  2. Lelek zwyczajny

Magiczne stworzenia według klasyfikacji Ministerstwa Magii

X ChorbotekGumochłon
Nieznana klasyfikacja AetonanAkwawirusyBoginCaiporaChrapak krętorogiCurupiraCzerwony Trutniowiec KrwiopijcaDementorDukuwaqaDwurożecDżinFioletowy Trutniowiec KrwiopijcaGlędatek NiepospolityGnębiwtryskGranianHeliopaciHopekKołkogonekMucha siatkoskrzydłaNargleOgnisty ślimakPonurakPuszek PigmejskiRogate ślimakiTraszka dwuogonowaTrutniowiec KrwiopijcaTrzygłowy piesWeetimorousbeastieWielka KałamarnicaWielki nawałnik burzowyWiwern z Wye