FANDOM

Z początku była bardzo obrażona, że nikt nie pomyślał, by ją powiadomić o tym, że Ron trafił do szpitala – „Przecież jestem jego dziewczyną!” – ale niestety szybko przebaczyła Harry’emu ten brak wyczucia i teraz chciała bez przerwy prowadzić z nim intymne rozmowy na temat uczuć Rona, co dla Harry’ego było tak żenującym i przykrym doświadczeniem, że naprawdę wolałby go nie przeżywać.
— Wrażliwa i uczuciowa natura Lavender

Lavender Brown (ur. między 1 września 1979 a 31 sierpnia 1980 r. − zm. prawdopodobnie 2 maja 1998 r.[2]) — czarownica czystej krwi, uczennica Hogwartu w latach 19911998, przydzielona do Gryffindoru. Była najlepszą przyjaciółką Parvati Patil. Od 1993 roku była zafascynowana lekcją wróżbiarstwa. Dużym szacunkiem i podziwem darzyła Sybillę Trelawney. W latach 19951996 uczestniczyła w spotkaniach Gwardii Dumbledore'a. Podczas swojego szóstego roku przez krótki okres czasu była dziewczyną Rona Weasleya. 2 maja 1998 roku wzięła udział w Drugiej Bitwie o Hogwart. Prawdopodobnie zmarła wskutek odniesionych obrażeń[2].

Biografia Edytuj

Wczesne życie Edytuj

Lavender urodziła się pomiędzy 1 września 1979 roku a 31 sierpnia 1980 na terenie Wielkiej Brytanii bądź Irlandii jako córka czarodziejów czystej krwi. Prawdopodobnie nie wychowywali córki w przeświadczeniu o wyższości czystej krwi. Posiadała królika o imieniu Albinek.

W wakacje 1991 roku dostała list ze Szkoły Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie informujący o przyjęciu jej do placówki. Prawdopodobnie wraz z rodzicami wybrała się na ulicę Pokątną, gdzie zakupiła potrzebne szkolne wyposażenie. Jeśli nie odziedziczyła po kimś różdżki to możliwe, że nabyła ją w sklepie u Ollivandera.

1991−1992 Edytuj

Ale ,,Brown, Lavender" pierwsza trafiła do Gryffindoru, co wywołało burzę oklasków przy krańcowym stole po lewej stronie."
— Opis przydzielenia Lavender

W 1991 roku rozpoczęła naukę w Szkole Magii i Czarodziejstwa w Hogwarcie. Tam przez Tiarę Przydziału została umieszczona w Gryffindorze, gdzie poznała swoją najlepszą przyjaciółkę − Parvati Patil. Dormitorium w wieży Gryffindoru dzieliła z Parvati, Hermioną Granger oraz dwoma innymi uczennicami. Jednak nie dogadała się tak dobrze z Hermioną, jak z innymi trzema dziewczynami. Hermiona była przez większość uważana za samotnika i przyjaźniła się z chłopcami, a nie z dziewczynami. Zdarzały się również starcia osobowości między Hermioną i innymi dziewczynami z Gryffindoru. Granger, mogła lepiej pasować do dziewcząt z Ravenclawu.

1992−1993 Edytuj

Podczas drugiego roku nauki w zamku została otwarta Komnata Tajemnic, a czyhający w niej potwór, bazyliszek, dokonywał petryfikacji na uczniach szkoły pochodzących z mugolskich rodzin. Lavender nie musiała się jednak czego obawiać, jako że była czarownicą czystej krwi. Brała udział w spotkaniach prowadzonego przez profesora Lockharta Klubu Pojedynków i kiedy prowadzący został rozbrojony przez profesora Snape'a, podała mu jego różdżkę. Można się domyślać, że tak jak wiele innych czarownic - między innymi Hermiona Granger - podkochiwała się w nauczycielu.  

1993–1994 Edytuj

Dziękuje Ci, moja droga. A przy okazji... to, czego tak się boisz... zdarzy się w piątek, szesnastego października.
— Przepowiednia Sybilli Trelawney

Na trzecim roku postać Lavender bardzo zainteresowała się lekcjami wróżbiarstwa. Wraz z Parvati podziwiała Sybillę Trelawney i należała do grona jej ulubionych uczniów. Podczas ich pierwszej lekcji Trelawney oznajmiła jej, że to, czego dziewczyna się boi, ma się stać 16 października. Tego dnia Lavender otrzymała wiadomość, że zginął jej ukochany królik, Albinek. Został on zamordowany przez lisa. Hermiona usiłowała podważyć przepowiednię i podjęła próbę udowodnienia Lavender oraz innym uczniom, że to był tylko zbieg okoliczności. Ron jednak skutecznie ją podtemperował i stanął po stronie Brown.

1994–1995 Edytuj

Harry Potter: „Lavender, pójdziesz z Ronem?
Parvati Patil: „Ona idzie z Seamusem
— Harry prosi Lavender o Bal Bożonarodzeniowy w imieniu Rona

W czwartej części w Hogwarcie odbył się Turniej Trójmagiczny. Harry, który został jednym z reprezentantów Hogwartu, zaproponował Lavender, by poszła na Bal Bożonarodzeniowy z Ronem, jednak ta została już zaproszona przez Seamusa Finnigana. Jej przyjaciółka, Parvati, poszła tam jako para właśnie Pottera i wraz z nim rozpoczęła Bal uroczystym tańcem reprezentantów. Także ówczesny nauczyciel nauczający obrony przed czarną magią, Szalonooki Moody, który w rzeczywistości był Bartym Crouchem Jr, podczas lekcji użył na niej Imperiusa oraz upomniał ją za to, że pokazywała przyjaciółce swój kompletny horoskop na jego zajęciach, zamiast uważać. Pod koniec roku Lavender brała udział w ucieczce, która odbyła się w ramach uroczystości upamiętniającej zmarłego Cedrica Diggory'ego, zamordowanego podczas Turnieju Trójmagicznego. Podczas tej służby, Albus Dumbledore pozwolił sobie na powiadomienie uczniów Hogwartu, że Lord Voldemort znów jest na wolności.

1995–1996 Edytuj

Ron Weasley: „Seamus uważa, że Harry kłamie o Sam-Wiesz-Kim — wyjaśnił Ron, ponieważ Harry milczał.
Hermiona Granger: „Tak, Lavender też tak uważa.
— Lavender mająca wątpliwości w twierdzeniu Harry'ego, że Voldemort powrócił

W 1995 roku Lavender, jak wielu innych czarodziejów, nie wierzyła Harry'emu w zapewnienia, że Lord Voldemort wrócił. Już pierwszej nocy po powrocie do Hogwartu Lavender i Hermiona przeprowadziły na ten temat dyskusję. Przyjaciółka Harry'ego stanęła wtedy w jego obronie i kazała Lavender „nie wycierać sobie Harrym swojej tłustej gęby”. Mimo jej wszystkich wątpliwości należała do grupy osób, które wykazały zainteresowanie wstąpieniem do Gwardii Dumbledore'a i przyszły na spotkanie organizacyjne do Gospody pod Świńskim Łbem. Ćwicząc zaklęcie Patronusa była w stanie wyczarować jedynie srebrzystą mgiełkę, co bardzo ją frustrowało. Była zasmucona, gdy profesor Umbridge odwołała ze stanowiska nauczyciela wróżbiarstwa Sybillę Trelawney i przyniosła jej na pocieszenie żonkile. Nadal kontynuowała jednak lekcje wróżbiarstwa pod nadzorem centaura Firenza, w którym razem z Parvati sekretnie się podkochiwała.

1996–1997 Edytuj

Lavender: „Przyjaciółmi! Nie rozśmieszaj mnie! - powiedziała kpiąco Lavender - Nie rozmawiała z nim przez kilka tygodniu od czasu, gdy zaczęłam z nim chodzi! Pewnie chce się z nim pogodzić, bo zrobił się taki INTERESUJĄCY...
Harry Potter: „Uważasz, że jak kogoś otrują, to staję się interesujący?
— Rozmowa o przyjaźni Hermiony i Rona
Lavender in potions class

Lavender, na lekcji eliksirów podczas swojego 6 roku szkolnego

W szóstej części Lavender odegrała sporą rolę. Już na początku roku szkolnego Harry zauważył, że Ron stał się jej obiektem zainteresowań. Kiedy mijała go na korytarzach, uśmiechała się zalotnie i szturchała Parvati. Zwykła też z nim flirtować i go komplementować. Kibicowała mu również podczas eliminacji do ówczesnego składu reprezentacji Gryffindoru w quidditcha pod nadzorem Harry'ego, nowego kapitana drużyny. Gdy Ron został obrońcą, życzyła mu powodzenia na meczach. Po zwycięskiej dla Gryffindoru grze para skończyła całując się na oczach całego domu, w wyniku czego Hermiona wybiegła z pokoju wspólnego z płaczem. Ona i Ron bardzo często całowali się publicznie. Lavender wręczyła chłopakowi jako prezent świąteczny złoty naszyjnik z zawieszoną na nim plakietką ze słowami: "Mój ukochany". Dziewczyna z czasem zaczęła jednak ciążyć Ronowi. Zwykła nazywać go „Mon Ron”, czym irytowała chłopaka i rozśmieszała wszystkich wokół. Gdy między nią i chłopakiem zaczęło się źle układać, spytała Harry'ego o radę czym sprawiła, że czuł się nieswojo. Zerwała z Ronem, gdy jej zazdrość o Hermionę sięgnęła zenitu. Wydarzyło się to gdy pewnego razu przyłapała Rona, jak wychodził wraz z Harrym - ukrytym pod peleryną niewidką - z dormitorium. Jako, że nie mogła zauważyć Pottera, uznała, że chłopak zdradza ją z Hermioną. Już wcześniej się między nimi psuło, Ron nie chciał nosić wisiorka mu przez nią sprezentowanego oraz gdy dziewczyna przychodziła go odwiedzać w skrzydle szpitalnym to udawał, że śpi. Ich relacje opierały się głównie na całowaniu. Po zakończeniu tej relacji Ron odczuł ulgę. Później na widok Rona wybuchała płaczem. Pod koniec roku szkolnego brała udział w pogrzebie Albusa Dumbledore'a.

1997–1998 Edytuj

Lav

Lavender, po odtrąceniu od niej Greybacka

Wraz z Parvati Patil i innymi członkami Gwardii Dumbledore'a ukrywała się przez blisko dwa tygodnie w Pokoju Życzeń przed śmierciożercami, którzy przejęli kontrolę nad Ministerstwem Magii i Hogwartem. Była tam jedną z pierwszych dziewcząt, więc można przypuszczać, że aktywnie przeciwstawiała się nowemu reżimowi. Między innymi dzięki niej w pokoju pojawiła się łazienka.

Druga Bitwa o Hogwart Edytuj

Z balkonu nad nimi spadły dwa ciała i coś szarego pomknęło ku nim na czterech nogach, by zatopić zęby w jednej z ofiar.

— NIE! — wrzasnęła Hermiona, unosząc różdżkę. Rozległ się ogłuszający huk i zaklęcie zmiotło Fenrira Greybacka z ciała Lavender Brown.

— Opis zaciekłego ataku na Lavender

2. maja 1998 roku wzięła udział w Drugiej Bitwie o Hogwart. Podczas walki spadła z balkonu, po czym rzucił się na nią wilkołak Fenrir Greyback. Hermiona odrzuciła go zaklęciem a profesor Trelawney trafiła w jego głowę jedną ze swoich kryształowych kul, czym pozbawiła go przytomności. Lavender przeżyła atak, jednakże prawdopodobnie następnego dnia zmarła na skutek odniesionych ran[2].

Wygląd Edytuj

Lavender

Lavender Brown przedstawiona na Pottermore

Lavender była ładną dziewczyną o jasnej karnacji, niebieskich oczach i kręconych, ciemnych blond włosach. Zazwyczaj miała włosy spięte w kucyk i nosiła różową opaskę. Często też zakładała różowe ubrania.

Charakter Edytuj

Lavender była sentymentalną i wrażliwą osobą, co potwierdza jej zachowanie, gdy była w związku z Ronem oraz wybuchy płaczu po ich zerwaniu. Można też stwierdzić, że była odważna, jako że przydzielono ją do Gryffindoru i walczyła w Bitwie o Hogwart. Pasjonowało ją wróżbiarstwo i uwielbiała nauczającą tego przedmiotu profesor Trelawney; słuchała uważnie każdego jej słowa, nawet jeśli sama nauczycielka nie wyglądała na wielce wiarygodną. Lavender potrafiła być natrętna i irytująca, co można stwierdzić również na podstawie jej relacji z Ronem. W pewnych momentach była również znana ze swojego pisku i chichotu. Stała w przeciwieństwie do Hermiony Granger.

Magiczne zdolności i umiejętności Edytuj

Lavenderwand

Różdżka Lavender

  • Wrożbiarstwo: Lavender przykładała dużą uwagę do nauki tego przedmiotu. Razem ze swoją najlepszą przyjaciółką, Parvati Patil, były najpilniejszymi uczennicami wróżbiarstwa, co wynikało z jej dużego zainteresowania swoim przyszłym życiem.
  • Transmutacja: Lavender przystąpiła do Owutemów z transmutacji więc musiała wykazywać się dostatecznymi umiejętnościami i z Sumów z transmutacji musiała otrzymać conajmniej Powyżej Oczekiwań.
  • Zaklęcia: Uczestniczyła w lekcjach zaklęć na poziomie Owutemów , co znaczy, że osiągnęła wysokie wyniki na egzaminach. Była także w stanie wyczarować niecielesnego Patronusa, zaawansowaną magię. Potrafiła rzucić zaklęcie Locomotor.

Etymologia Edytuj

  • Lavender z angielskiego oznacza kwiat lawendy
  • Brown to z angielskiego brązowy.

Jej imię i nazwisko można przetłumaczyć jako brązowy kwiat lawendy. W kwiatowym symbolizmie lawenda może symbolizować uczucia, czyszczenie lub ukrywanie. Starożytni Rzymianie używali lawendy do kąpieli zapachowych, a jej nazwa pochodzi od łacińskiego czasownika lavāre, "do prania". W kulturze zachodniej kolor lawendy może być czasem używany do symbolizowania dekadencji i radości zmysłowości.

Relacje Edytuj

Parvati patil parvati

Parvati Patil, najlepsza przyjaciółka Lavender.

Parvati Patil Edytuj

Harry nie był zaskoczony, widząc, jak te dwie najlepsze przyjaciółki szepczą coś do siebie z przygnębionymi minami.
— Harry Potter, wspominając Lavender i Parvati

Dziewczyny poznały się w 1991 roku i prawdopodobnie od razu zostały dobrymi przyjaciółkami. Łączyło je wiele cech charakteru oraz zainteresowania, w tym odkryte na trzecim roku zafascynowanie sztuką wróżbiarstwa, którego nauczała Sybilla Trelawney. Obie wierzyły głęboko w sens wszelkich przepowiedni i chętnie zgłębiały wiedzę na ten temat. Gdy Brown dowiedziała się, że jej króliczek Albinek zmarł, Parvati wspierała ją i pocieszała. W szóstej części, gdy przyjaciółki mijały Rona, szturchały się nawzajem. Pomimo ich bliskości Parvati była też czasem zażenowana zachowaniem Lavender w stosunku do Weasleya.

Ronald Weasley Edytuj

Harry Potter: "Słuchaj, dlaczego nie porozmawiasz o tym z Ronem? - zapytał w końcu po wyjątkowo długim i szczegółowym maglowaniu go przez Lavender, w którym nie zabrakło pytań o to, co Ron powiedział na temat jej nowej sukienki, albo czy Harry uważa, że ROn traktuje ją "poważnie""
Lavender: "No wiesz, chętnie bym z nim porozmawiała, ale kiedy do niego przychodzi zawsze śpi! - odpowiedziała rozżalona tonem Lavender"
Harry Potter: "Tak?- zdziwił się Harry"
— Ron unikający rozmowy z Lavender
R+L

Lavender, pisząca symbol miłości na drzwiach od przedziału Harry'ego i Rona.

Ron był obiektem zainteresowań Lavender od początku szóstego roku nauki. Ich związek jednak okazał się nieudany. Weasley przyznał się przed Harrym, że prawie w ogóle ze sobą nie rozmawiali a jedynie się całowali. Był też niezbyt zadowolony z faktu, że jego dziewczyna nazywała go „Mon Ron” i na gwiazdkę przysłała mu złoty łańcuch, którego sam Ron w życiu by nie założył. Po świętach oddalili się od siebie. Lavender czuła się odtrącona przez chłopaka, ale gdy starała się to jakoś wyjaśnić, ten jej unikał. Zaczęła też odczuwać chorobliwą zazdrość (nie tak nieuzasadnioną) o to, że bardzo dużo czasu spędzał ze swoją przyjaciółką, Hermioną. Była rozczarowana i zdenerwowana, że gdy Ron został otruty nikt nie pomyślał o tym, by ją poinformować. Za każdym razem, gdy go odwiedzała w skrzydle szpitalnym, chłopak udawał, że śpi, a po wypuszczeniu go do dormitorium unikał jej. W końcu, w wyniku sprzeczki, której powodem była właśnie Hermiona, zerwali ze sobą. Ron ucieszył się, że spadło z niego brzemię i nie musiał sam z nią zrywać oraz zaczął sobie zdawać sprawę z relacji między nim a Hermioną. Gdy strząsnął jej podczas jednego z posiłków pod koniec szóstego roku z ramienia sztuczny śnieg, wywołał płacz u Lavender.
Ron Weasley: "No wiesz... za wiele ze sobą nie rozmawiamy... przeważnie..."
Harry Potter: "się całujemy - dokończył Harry"
Ron Weasley: " No tak.- Ron zawahał się"
— Ron odnoszący się do jego przyjaźni z Lavender
I HAPPEN

Lavender, podczas odwiedzin w skrzydle szpitalnym

Hermiona GrangerEdytuj

Lavender: "Co ona tutaj robi?"
Hermiona: "Mogę zadać Ci to samo pytanie!"
Lavender: "Tak się składa, że jestem jego dziewczyną!"
Hermiona: "Więc, tak się składa, że jestem jego... koleżanką"
— Lavender i Hermiona w 1996 roku[źródło]
Herm płacze

Hermiona po spotkaniu z Ronem i Lavender

Pomimo tego, że dziewczyny dzieliły razem dormitorium, to nigdy nie były sobie bliskie. Hermionę uważano za samotniczkę, która chętniej przyjaźni się z chłopcami niż dziewczętami oraz z wielką inicjatywą zajmowała się nauką, czym się z Lavender różniła. Kwestionowała też prawdomówność jej ulubionej nauczycielki, profesor Trelawney. Lavender była zazdrosna o przyjaźń między Ronem a Hermioną i robiła awanturę Ronowi za każdym razem, gdy ich razem widziała. Kiedy Ron leżał po zatruciu miodem w skrzydle szpitalnym chciała wyrzucić Hermionę z pomieszczenia, w którym jej ukochany przebywał. Gdy jednak Ron zaczął mamrotać imię nie Lavender, ale właśnie Hermiony, dziewczyna poczuła się zraniona i wybiegła stamtąd z płaczem. Do końca roku szkolnego była przygnębiona i za każdym razem widząc swojego byłego chłopaka wybuchała płaczem. Ostatecznie jednak Lavender odkochała się w Ronie oraz dała Hermionie spokój. Hermiona, nie chcąc jeszcze bardziej ranić dziewczyny, nie okazywała Weasleyowi otwarcie uczuć. Podczas Bitwy o Hogwart Hermiona widząc Fenrira Greybacka nad ciałem Lavender prędko odrzuciła go zaklęciem.

Harry Potter Edytuj

Gdy Lavender była z Ronem często chodziła za Harrym i zadawała mu pytania o uczucia Rona. Harry unikał jej, ponieważ nie chciał rozmawiać o życiu uczuciowym swojego najlepszego przyjaciela.

Sybilla Trelawney Edytuj

Wraz z Parvati, Lavender była wielką fanką profesor Trelawney. Niezachwianie wierzyła w jej prawdomówność. Poznała ją na trzecim roku (w 1993 roku) podczas lekcji wróżbiarstwa, Sybilla przepowiedziała jej wtedy że to, czego się obawia wydarzy się 16 października i to właśnie tego dnia zginął królik dziewczyny. Lavender była jedną z ulubionych uczennic Sybilli (wraz z Parvati). Po zwolnieniu nauczycielki ze stanowiska wraz z Parvati ochoczo ją pocieszała, między innymi wręczając jej ulubione kwiaty, żonkile. Podczas Drugiej Bitwy o Hogwart Sybilla rzuciła jedną ze swoich kryształowych kuli w Fenrira Greybacka, który wcześniej Lavender zaatakował.

Gwardia Dumbledore'a Edytuj

Lavender stała się członkiem Gwardii Dumbledore'a podczas jej piątego roku. Przyjaźniła się z innymi członkami Gwardii Dumbledore'a takimi jak Neville Longbottom, Dean Thomas i Seamus Finnigan. Brown mogła być także przyjaciółką Luny Lovegood, lecz kiedy obie dziewczyny spotkały się ze sobą wzajemnie, Lavender miała ubaw z dziwnych kolczyków Luny.

Ciekawostki Edytuj

Występowanie Edytuj

Przypisy

  1. W 2001 r. w trakcie wywiadu dla stacji BBC autorka serii książek przedstawiła listę czarodziejów czystej krwi, którzy trafili do Gryffindoru. Lavender Brown figurowała na tej liście.
  2. 2,0 2,1 2,2 2,3 Lavender zmarła w filmie, jednak mimo pytań w stronę Rowling odnośnie śmierci dziewczyny, o której nie napisano wprost w książce (ciało Gryfonki opisano jako słabo poruszające się, ale nie martwe), autorka nie odpowiedziała na to pytanie. Co ciekawe, Pottermore początkowo na stronie o Lavender miało wpisaną informację w jej biografii, jakoby była „domniemaną martwą” w czasie Bitwy o Hogwart, jednak po jednym z wywiadów całkowicie usunięto tę informację, a jej śmierć dalej pozostała zagadką.

Rodziny czystej krwi

Rodzina Blishwick Jimbo Blishwick
Rodzina Brown Lavender Brown
Rodzina Bulstrode Violetta Bulstrode
Rodzina Burke Herbert Burke
Rodzina Crabbe Irma CrabbeCrabbe SrVincent Crabbe
Rodzina Flint Ursula BlackMarcus Flint
Rodzina Gamp Hesper Gamp
Rodzina Gaunt Marvolo GauntMorfin GauntMeropa Gaunt
Rodzina Greengrass Astoria GreengrassDafne Greengrass
Rodzina Kama Mustafa KamaYusuf Kama
Rodzina Lestrange Balbine Lestrange IBarenne LestrangeBellatriks LestrangeClarisse LestrangeCorvus Lestrange ICorvus Lestrange IICorvus Lestrange IIICorvus Lestrange IVCorvus Lestrange VCyrille Lestrange ICyrille Lestrange IICyrille Lestrange IIICyrille Lestrange IVCéléase LestrangeEglantine LestrangeErmessende LestrangeEuphrahilde LestrangeF. LestrangeFalco LestrangeFloxel LestrangeFortunade LestrangeFulcran Lestrange IFulcran Lestrange IIFulcran Lestrange IIIFélicule LestrangeGaidic LestrangeHeloise LestrangeLeta LestrangeJodelle LestrangeJosette GageLaurena LestrangeLeonie TremblayLestrangeLuninora LestrangeManon PerrotMinette LestrangeNozéa LestrangeNozéa Lestrange (zd. Trouche)Pucine Lestrange IQuintilla LestrangeR. LestrangeRabastan LestrangeRadolphus LestrangeRudolf LestrangeSalomé LestrangeSotére Lestrange
Rodzina Macmillan Melania MacmillanErnie Macmillan
Rodzina Max Ella Max
Rodzina Meliflua Araminta Meliflua
Rodzina Potter Charlus PotterJames Potter
Rodzina Selwyn Selwyn
Rodzina Slytherin Salazar Slytherin
Rodzina Yaxley Corban YaxleyLysandra Yaxley
Rodzina Zabini Blaise Zabini

Rozpocznij dyskusję Dyskusje o artykule Lavender Brown